Vraag en antwoord > (Her)beginners

Opnieuw gestart met de trein. Maar hoe nu verder?

(1/7) > >>

keesg:
Goedendag,

Ik ben nieuw op dit forum en ben 63 jaar oud.
Vanaf mijn 8ste jaar gebruiker van Fleischmann modeltreinen.
Perioden in mijn leven bezig met die hobby maar ook periodes niet.

Een paar jaar geleden weer gestart.
Ik heb een baan ontwerp ergens gezien en deze wat aangepast naar mijn behoefte en begonnen met bouwen hiervan.
Ik heb niet zoveel ruimte want ik heb ook nog andere hobby's.

Ik wil de treinen analoog bedienen. Dat wil niet zeggen dat ik geen arduino o.i.d. wil gebruiken voor
besturing maar geen decoders in de locomotief en kant en klaar gekochte digitale besturing.

Ik zou gedeeltelijk een locomotief met de hand wil besturen maar ook b.v. twee treinen automatische willen laten rijden.

Wat zou ik willen:
-De treinen die ik gebruik moeten zowel duw als trek treinen kunnen zijn (er zijn eindstations).
-Ze moeten op een stuk rails in de baan zowel naar links als naar rechts kunnen rijden
-Het aantal wagons moet kunnen wijzigen per trein maar de max lengte is 1 meter.
-Geen veranderingen/aanpassingen in de wagens.

-Als sensoren heb ik gedacht de sharp IS471F  infrarood op de baan te gebruiken te gebruiken.

Als idee heb ik met een arduino een programma geschreven (terwijl ik totaal niet thuis ben met de arduino)
om een dubbelspoor (simpel schaduwstation) te bedienen.
Elk spoor 2 sensoren (dus totaal 4). De treinen kunnen van links of rechts komen en stoppen op een spoor
en het andere spoor krijgt dan weer spanning en daar kan weer een trein wegrijden ( de kant uit die je wilt).

Voor de rest zit ik met de handen in het haar. Hoe moet ik hier een werkende baan van maken??
Bijgevoegd een ongeveer idee hoe ik baan heb uitgewerkt.

Blauw Het bovenste gedeelte van de baan waarbij het achterste dubbel spoor naar beneden loopt.
en het voorste spoor naar boven loopt.
Geel zijn de onderste sporen. Ja er zit een lus in.

Voorbeeld:
Trein vertrekt bij A > gaat aan de voorzijde naar beneden(dan de onderste van drieweg wissel) en komt terecht in E
 (en wacht daar bijvoorbeeld even) > dan naar station C en dan via D (wachttijd)naar boven en naar station B.

En dan wil ik ook nog een trein met de hand rijden!
Elektronica is op zich geen probleem maar ik moet/wil een plan in mijn hoofd krijgen.

Zijn er tips ?? Of ben ik te onduidelijk?

Vriendelijke groet,
kees







Duikeend:
Beste Kees

Welkom op het forum! even een huishoudelijk vraag: zou je de titel van je topic wat duidelijker kunnen formuleren, het is nu wel erg algemeen  ;D
bijvoorbeeld: hulp gezocht bij het automatiseren van mijn baan zonder decoders.
En je zou eens kunnen kijken bij Klaas Zondervan en zijn permaloog systeem

Ferenc als moderator

Mark D.:
Ik zou de afweging digitaal of niet nog eens doen.

Klaas Zondervan:

--- Citaat van: Duikeend op 15 juli 2022, 18:24:32 ---En je zou eens kunnen kijken bij Klaas Zondervan en zijn permaloog systeem
--- Einde van citaat ---
Daarbij moet je wel bedenken dat Permaloog geen besturingssysteem is. Het is een manier om bij analoog bedrijf altijd spanning op de baan te hebben, zodat de verlichting blijft branden als de trein stil staat.

Op mijn eigen baan heb ik dat geïntegreerd in een bloksysteem. Daar kun je meer over lezen in mijn bouwdraadje "Uit en Thuis", zie link onder dit bericht.
Maar ook dat bloksysteem is geen besturingssysteem, het zorgt er alleen voor dat treinen achter elkaar over een rondlopend circuit kunnen rijden zonder kop-staart-botsingen.

Frans:
Als je het Engels wat machtig bent kun je hier eens gaan kijken https://create.arduino.cc/projecthub/Tech_build/projects
Verschillende mogelijkheden worden voorgedaan, inclusief diverse sketches voor arduino.

Frans

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie