Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218  (gelezen 2553 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #15 Gepost op: 04 juli 2022, 23:45:44 »
Nee..op F0. Heb ik al 3 keer geschreven. :(
Ja, gestuurd door F0. Maar dat is wat anders dan de fysieke Aux aansluitingen.
Citaat
En hoe kom je erbij dat er een mtc21 in zit? De 21MTC norm ! is door esu verzonnen.
Martijn schrijft in zijn startbericht dat er een 21MTC in zit. Uit de exploded view van Märklin is dat met enige moeite ook op te maken. En die norm is inderdaad door ESU verzonnen, speciaal voor Märklin. Maar intussen ook door andere fabrikanten geadopteerd.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #16 Gepost op: 05 juli 2022, 00:12:09 »
Ik geef het op. :-X

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #17 Gepost op: 05 juli 2022, 11:41:46 »
Maar goed, wat Bart beschrijft is het gemakkelijkst te bereiken door de sluitseinen apart aan te sluiten en dan te mappen. Dus is de kans groot dat de sluitseinen apart zijn aangesloten op eigen functie-uitgangen.

Martijn, wat gebeurt er nu als je f0 bedient? En wat gebeurt er als je f1 of f2 indrukt?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #18 Gepost op: 05 juli 2022, 11:44:00 »
is er ook een gewone esu of een MKL type gebruikt ? Daar zit wat verschil op kwa aux uitgangen ook
Greetings,salutations,groetjes,

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #19 Gepost op: 05 juli 2022, 11:57:57 »
Maar goed, wat Bart beschrijft is het gemakkelijkst te bereiken door de sluitseinen apart aan te sluiten en dan te mappen. Dus is de kans groot dat de sluitseinen apart zijn aangesloten op eigen functie-uitgangen.
OMG....willen of kunnen jullie het niet begrijpen. Je hoeft letterlijk niks te doen, behalve te zorgen dat aux1+2 aan de gewenste functietoets gekoppeld zitten en in beide richtingen aktief zijn.

MKL doet niet terzake. Verschil zit in aux3/4 die bij deze lok niet gebruikt worden.

Bart

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #20 Gepost op: 05 juli 2022, 13:58:05 »
Volgens mij ben jij de enige die het niet begrijpt.
Martijn geeft zelf aan dat er een MTC21 plug inzit.
En vraagt gewoon hoe hij de ESU decoder moet programmeren om de functie uitgangen te kunnen mappen aan een bepaalde functietoets.
En jij blijft maar hameren op F0.
Misschien leuk voor jou maar misschien wil Martijn een andere functietoets gebruiken.
En om juist te kunnen mappen zal je eerst moeten weten op welke AUX uitgangen welke verlichting zit aangesloten.
Staat blijkbaar niet in de handleiding en jij geeft er ondanks al je OMG en begrijpen jullie het niet en ik geef het op opmerkingen ook geen antwoord op.
Geef dan op zijn minst door wat er op welke functie uitgang zit aangesloten als je het zo goed weet.

@Martijn
De manier waarop ik meestal doe als niet bekend is wat op welke functie uitgang zit is als volgt.
Ken opeenvolgende functietoetsen toe aan opeenvolgende functie uitgangen en kijk wat er gaat branden als je ze aanzet.
F0 aan F0f
F1 aan F0r
F2 aan AUX1
etc.
Zo krijg je snel een overzicht wat je afzonderlijk kan schakelen en voor jezelf een geschikte mapping maken.
Branden dan bijvoorbeeld de frontseinen samen met de sluitseinen aan de andere zijde zonder dat je ze afzonderlijk kan schakelen dan kan je bekijken of je makkelijk iets kan aanpassen op de print om ze afzonderlijk schakelbaar te maken.
Succes  (y)
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #21 Gepost op: 05 juli 2022, 14:03:09 »
Overdrijf niet zo Bart. Je kan beter in één keer precies genoeg zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #22 Gepost op: 05 juli 2022, 14:35:02 »
Hi

Ik ben echt blij met alle hulp, maar misschien stel ik de vraag nog niet helemaal juist. Ik zal later vandaag even een aanvullende poging doen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #23 Gepost op: 05 juli 2022, 15:31:22 »
Ok, zoals beloofd

Ik heb de volgende lok gekocht https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/37765, echter zonder decoder.

Ik heb vervolgens een loksound V5 21 MTC geplaatst, artikelnummer 58419, 'LokSound 5 DCC/MM/SX/M4 "blank decoder", 21MTC NEM6660, with speaker 11x15mm, gauge: 0, H0'

Ik heb vervolgens het volgende project erop geladen: http://projects.esu.eu/projects/print/S0033

Nu, als ik F0 gebruik gaat de verlichting gewoon aan en wisselt met rijrichting.

Nu was mijn vraag: Hoe moet ik met gebruik van een lokprogrammer bijvoorbeeld de functie onder f8 (nu aux) inrichten zodat hij een verlichting uitzet. Ik dacht dat de aansluiting van 21MTC die marklin gebruikt gewoon standaard is, en de het enige onderscheid met een 21MTC MKL versie is dat Aux 3 en 4 daar wel versterkt zijn. Dat heb ik allemaal niet nodig, ik schakel alleen het licht (reeds aangesloten) en het geluid.

Als nu blijkt dat ik echt even moet kijken hoe eea aan elkaar is gesoldeerd, dan is dat prima. Dan zal ik dat even doen. Maar tegelijkertijd ben ik dus benieuwd hoe ik mijn vraag moet inprogrammeren. Ik heb ergens lopen rommelen met F8 en toen was het mij wel gelukt om de verlichting aan 1 kant helemaal uit te krijgen, maar ik snap de logica gewoon niet van het functiemappen. Ik heb hem dus weer naar default teruggezet. Maa wat ik dus tracht te doen is met een functie toets de verlichting uit te zetten aan 1 kant. Dus zeg met f8 gaat de verlichting aan zijde 1 uit, met f2 de verlichting aan zijde 2.

Moet F8 aan of uit, hoe werkt dat? 

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is?



Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Alex Langenkamp

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #24 Gepost op: 05 juli 2022, 16:27:26 »
Jullie praten langs elkaar heen.

Het hoeft niet zo te zijn dat de sluit verlichting letterlijk op een Aux zit.
De printplaten in locs zijn steeds slimmer ontworpen. Dit om zoveel mogelijk uit de mapping van een decoder te halen. In het 8 polige tijdperk was het erg simpel en overzichtelijk. Draadje naar lampje en klaar.
Tegenwoordig is dit ingewikkelder.

Bart heeft de oplossing gegeven. Er hoeft in de loc niets te worden gemeten of gesoldeerd.
Gewoon in de mapping via de locprogrammer aangeven wat Bart vertelt.
Bij F0 heb je dus gewoon rood wit wisselend van rijringting
Druk je hier Aux1 bij aan dan gaat aan de ene zijde de verlichting uit
Druk je hier dan nog weer Aux2 bij dan gaan de rangeerpitten aan beide kanten aan.
Slim design bij Marklin blijkbaar.

Aux1 en Aux 2 kun je onder iedere functietoets zetten in de programmer

Ik heb de loc niet, maar Bart heeft de ervaring.
Gewoon proberen wat Bart zegt. Je maakt er niet s mee kapot  ;D

Groet Alex
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2022, 16:32:16 door Alex Langenkamp »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #25 Gepost op: 05 juli 2022, 16:39:06 »
Het hoeft niet zo te zijn dat de sluit verlichting letterlijk op een Aux zit.
De printplaten in locs zijn steeds slimmer ontworpen. Dit om zoveel mogelijk uit de mapping van een decoder te halen.
Als je de lampen afzonderlijk wil laten branden dan zullen er toch meerdere Aux'en aan te pas komen. Je kunt ze niet fysiek aan dezelfde uitgang hangen en ze toch apart schakelen.
Ik ben toch wel nieuwsgierig hoe ze dat op de locprint hardwarematig (of misschien softwarematig) hebben opgelost.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #26 Gepost op: 05 juli 2022, 16:55:46 »
stuur eens je esu file door dan doen we het ff voor je en sturen ze terug.Je ziet dan het verschil.
Greetings,salutations,groetjes,

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #27 Gepost op: 05 juli 2022, 17:10:34 »
Ik heb zo'n loc ook wel eens in mijn knuistjes gehad. Standaard werkt het zoals Bart omschrijft. Wellicht sturen de AUX aansluitingen een transistortje die de stroom aan 1 kant uitzet? (gemeenschappelijke blauwe draad onderbroken) terwijl AUX0 gewoon wisselende front en sluitseinen schakelt frontsein aan ene kant elektrisch verbonden met sluitsein andere kant)? Hoe dit dan weer resulteert in frontseinen aan beide kanten (Duits rangeersein) als beide zij ingeschakeld weet ik niet, nog een transistor die dit schakelt?

Het lijkt mij goedkoper en minder ingewikkeld om gewoon de sluitseinen direct aan een AUX te koppelen. Ben je net zoveel functie uitgangen kwijt en geen ingewikkelde printplaat met transistor schakelingen. Maar Märklin houdt van ingewikkelde oplossingen voor simpele problemen :) (wisselstroom met omschakel relais, C-sinus en soft sinus motoren met ingewikkelde aanstuur elektronica etc :P )

Ik zou ook gewoon gaan proberen en testen. Kijk in de programmer welke functietoets welke aux aanstuurt en lekker knopjes drukken en kijken wat er gebeurt. Zet dat hier neer en dan is er wel iemand alhier die de file kan aanpassen zoals jij het wil hebben (y)

Mvg,

Robert

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #28 Gepost op: 05 juli 2022, 17:16:00 »
Ik heb zo'n loc ook wel eens in mijn knuistjes gehad. Standaard werkt het zoals Bart omschrijft. Wellicht sturen de AUX aansluitingen een transistortje die de stroom aan 1 kant uitzet? (gemeenschappelijke blauwe draad onderbroken) terwijl AUX0 gewoon wisselende front en sluitseinen schakelt frontsein aan ene kant elektrisch verbonden met sluitsein andere kant)? Hoe dit dan weer resulteert in frontseinen aan beide kanten (Duits rangeersein) als beide zij ingeschakeld weet ik niet, nog een transistor die dit schakelt?

Precies zo wordt het gedaan.
Vergeet niet dat marklin tot de komst van de mld/3 decoders niks had dat een uitgebreide functiemapping kon. Printplaat oplossing was dus de meest logische oplossing.
De basis van de lok is uit 2007 of zoiets. Met een lopi3 kon je dit ook niet voor elkaar krijgen.

Maar wat martijn dus wil is bijv. F8 aan aux1 en F9 aan aux2.
Auxen zowel voor als achteruit aktief.
Ik heb geen lokprogrammer, dus geen idee welke CVs hiervoor gezet moeten worden.

Bart
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2022, 17:20:31 door Bahn-AG »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218
« Reactie #29 Gepost op: 05 juli 2022, 17:39:45 »
Nu was mijn vraag: Hoe moet ik met gebruik van een lokprogrammer bijvoorbeeld de functie onder f8 (nu aux) inrichten zodat hij een verlichting uitzet. Ik dacht dat de aansluiting van 21MTC die marklin gebruikt gewoon standaard is, en de het enige onderscheid met een 21MTC MKL versie is dat Aux 3 en 4 daar wel versterkt zijn. Dat heb ik allemaal niet nodig, ik schakel alleen het licht (reeds aangesloten) en het geluid.
Met de standaard configuratie van de LoSo5 zie je dit plaatje.


Als je op de AUX1 regel klikt zie je een pijltje rechts. Klik daarop en je kunt een andere functie uitgang kiezen. kies je daar Front Light of Rear Light dan schakel je daarna met F8 de verlichting.
Zo simpel is het.
Is dat wat je wilt?
Maar als de print een verknoopte manier van schakelen heeft zal het waarschijnlijk wat lastiger worden.
Dan zal je ook iets met de AUX1 en 2 aansluitingen moeten doen als ik de verhalen zo begrijp.
Wordt het toch puzzelen om te zien hoe je die dan goed kan schakelen met de LoSo5

LSModels had (heeft?) er ook zo'n handje van. Die gebruiken ook extra elektronica om zaken te schakelen. Heb ik ook wel eens mee moeten puzzelen.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2022, 17:43:43 door Remunj »
Gr.
Eric