Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-12-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wekenlang geen sneltreinen tussen Heerlen en Maastricht. door Bahn-AG
Vandaag om 02:11:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NS 1607
06 december 2023, 23:46:06
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
06 december 2023, 23:44:23
Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen door Bahn-AG
06 december 2023, 23:41:08
Verlichting ROCO BR 132 door Bert54
06 december 2023, 23:19:02
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
06 december 2023, 23:10:47
US diorama in H0 door Wim Vink
06 december 2023, 23:05:38
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
06 december 2023, 23:00:03
Raadplaatje door GerardvV
06 december 2023, 22:54:32
chinese preisers door MOVisser
06 december 2023, 22:46:45
9 december Modelspoorbeurs Houten door Bahn-AG
06 december 2023, 22:45:34
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door Benelux795
06 december 2023, 22:23:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Rody v. G.
06 december 2023, 22:07:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans v H
06 december 2023, 22:05:39
16 en 17 december Modelspoorbeurs Zutphen door Wim Vink
06 december 2023, 21:59:15
D236 Nord-West-Expres door 1200blauw
06 december 2023, 21:28:52
3D volledig operationele railgemonteerde portaalkraan (RMG) in schaal HO door Freo
06 december 2023, 21:12:47
Modelbaan Beltheim. door Modelbaan BeltHeim
06 december 2023, 20:36:46
Welke decoder is dit? door henk
06 december 2023, 20:32:16
Rondom Charlois door Noordernet
06 december 2023, 20:11:47
reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom door Andries
06 december 2023, 20:10:37
Havenspoor Dordrecht door Hans Reints
06 december 2023, 19:36:28
Roco NS plan V door henk
06 december 2023, 18:43:36
Ton bouwt goederenwagens door TonM
06 december 2023, 17:27:51
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
06 december 2023, 17:14:16
SECR River Class (K Class) door Biessendorf
06 december 2023, 16:14:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
06 december 2023, 15:53:55
PB models: koplopers (voorbespreking) door PBModels
06 december 2023, 15:45:02
DE1 loksound v4 AC programeren met 6021 door Klaas Zondervan
06 december 2023, 12:49:07
VERPLAATST: zwaailicht voor NS2400 door Reinout van Rees
06 december 2023, 12:13:03
  

Auteur Topic: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.  (gelezen 25460 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #105 Gepost op: 22 september 2023, 19:37:58 »
Ik wilde nog weten hoe het zou zitten met de verdiept liggende deur. freubel freubel.  ;D
De zijkant bestuurdershuis steekt BUITEN het frame en de deur er BINNEN, drie lagen dus.

en dan voor het oog gelijk maar wat lamellen er op.



8988

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #106 Gepost op: 23 september 2023, 19:11:19 »
Ik heb geprobeerd een lijst van mutaties per deelserie en datum te maken...hopeloos. Overlappende periodes en vaak ook bij binnenkomst van een willekeurige lok en ook nog eens kleine en grotere proefnemingen.
Het tekeningoverzicht van de mutaties per deelserie (blz 36 boek) is ook niet 100%
Maar optimistisch blijven als modelbouwer en per te bouwen model heel specifiek gaan zoeken lijkt me de aangewezen weg.

Hoe dan ook, het gevonden overzicht (let op, het is onvolledig en ik ben er na WO2 mee gestopt ;D)
Ik blijf het lastig vinden om een Ecxell bestand te importeren, maar beter iets dan niets

jaar   CW    locs           mutatie                                                                           bron
            
1934             201-212   voettrede voorzijde. Op foto's alleen de onderste           blz 71 links
1934   2393   201-212   dodemansinrichting (intern) en hoorn                           blz 89 rechts
1934             201-212   rem contragewicht aan zijkant loc                                blz 90 links
1934             201-212   handrem aan zijkant + voetrem zijkant.                       blz 90 links
1934   2367                  voettrede voorzijde                                                     bijlage 5
1934   2376   201          remwijziging proef                                                      bijlage 5
1934   2393                  tyfoon weg, hoorn                                                       bijlage 5
1935             201-233   op einden treeplank aan zijde aspotten latjes 25x15mm blz 69 links
1935             201-233   koppen bouten treeplank verzonken                             blz 69 links
1935             201-233   eindschalm opdraaihaak vervangen door haak               blz 69 links
1935             213-233   deksel accukast krijgt strippen                                      blz 69 links
1935   2608   201-233   afwateringshoekjes op kap verlengd                           blz 69 rechts
1935   2608   201-233   hoekseinijzers links en rechts aan huif                           blz 72 rechts
1935   2608   201-233   2e opstaptrede (boven)                                            blz 72 rechts
1935   2439                  aanbrengen hand en voetrem                                   bijlage 5
1936            201-253    huif in 2 delen + 2 hijsogen                           blz 71 rechts
1936                            kenmerk 60 naar 65                                   blz 72 rechts
1936   2701                  60 naar 65                                                           bijlage 5
1936   2757                  luchtfilter verplaatsen                                           bijlage 5
1936   2758                  huif wijzigen                                                           bijlage 5
1936   2881                  luchtfilter verplaatsen                                           bijlage 5
1937              201-253  ventilatiegaten accukast dicht, worden uitsparingen direct onder deksel   bijlage 5
1937                            gewichtskenmerk                                           blz 72 rechts
1937                            daken aluminium. Later zwart  Dus zwart-alu-zwart   blz 72 rechts
1937              alle         luchtfilter weg                                                   blz 80 links
1937   2928                  gewichtskenmerk                                                   bijlage 5
1937   2935                  wijziging loclantaarnhouder                                   bijlage 5
1938   2984    254-280  wijziging loclantaarnhouder                                            blz 72 links
1938   3028       247      zandstrooier                                                           blz 72 links
1938                            fluit op schoorsteen                                           blz 93 links
1938   3028    1 loc       zandstrooiers                                                           bijlage 5
1938   3042    6 locs     fluit                                                                           bijlage 5
1939   3094    alle locs  fluit                                                                           bijlage 5
1939   3137    alle locs  dak schilderen                                                           bijlage 5
1940   3190                  zandstrooiers                                                           bijlage 5
1941                            zandstrooiers                                                   blz 92 rechts
1941                            hoorns weg                                                   blz 93 rechts
1941                            hoorns weg                                                   bijlage 5
1947                            automatische koppeling weg                           blz 91 rechts
1948  resterende locs    automatische koppeling weg                                   blz 91 rechts
1969                            petroleum lamp vervangen door electrische   blz 88 rechts
1969                            blauw zwaailicht                                           blz 88 rechts
1972                            hiab                                                           blz 95 rechts
1980                            rood zwaailicht                                           blz 89 links















9150
« Laatst bewerkt op: 24 september 2023, 15:09:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #107 Gepost op: 24 september 2023, 14:40:29 »
Niet alle gietdelen hoeven we zelf te maken en dat scheelt ook weer in de kosten en onze 3D-tekentijd.

Deelserie 1 en 2.
Signaalhoorn 12mm van Aeronaut.
https://quartel.nl/?s=signaalhoorn&post_type=product
« Laatst bewerkt op: 24 september 2023, 15:02:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #108 Gepost op: 26 september 2023, 14:27:23 »
Het 3D tekenwerk is begonnen, SPOOR-1.... :D

Het luik boven op de huif.


De sleuf voor de vleugelmoer moet je nog zelf slijpen, want er blijven voor Shapeways te kleine zijmaten in de strips over. Priempjes geven wel de positie voor de vleugelmoer aan.
Vleugelmoeren zijn 2,2 mm in de breedte en pootjes van 4 mm. Knupfer heeft ze als gietboom, 3,3 mm

In 3D zijn er 2 opties getekend:

optie 1: zonder plaat 
De plaat kan geknipt worden uit 0,8 mm messing plaat en dan moet je zelf met een vijl afronden.


optie 2: met plaat.
Misschien zie je dan printrandjes en/of afwerkbehandeling.


9411

« Laatst bewerkt op: 26 september 2023, 14:29:35 door FritsT »

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #109 Gepost op: 26 september 2023, 18:19:13 »
Frits,
Uit oogpunt van gietkosten, zou ik zeggen: uitlsluitend de sluitstrips met vleugelmoeren gieten (shapeways) en het luik uit gestapelde plaatjes messing maken. Evt de bovenste plaat tpv het frame inetsen om de strips wat minder dik te doen lijken.

Gaan de nderdelen voor een mogelijke 0 ontwikkeling ook in het ontwerp mee, of zijn de tolleranties bij Shapeways te streng en moet je dan opnieuw tekenen?
Grt Arnoud

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #110 Gepost op: 26 september 2023, 18:20:02 »
Vandaag buigproeven met de gemaakte buigmaal gedaan.

Eerst 3x met strips 0,5x circa12mm en dat bleek reproduceerbaar te zijn.





Daarna met een plaat ter grootte van de huif.
Kost toch wel spierkracht en de plaat heeft best wat (terug)veerkracht. Vandaar dat ik de huif nog een keer heb na-geperst met de HBM pers, maar ik kan zeggen....rondingen naar wens, en vooral 2 paralelle buigranden. Proef geslaagd. :D :D :D





« Laatst bewerkt op: 26 september 2023, 18:35:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #111 Gepost op: 26 september 2023, 23:48:35 »
Mijn methode voor het maken van een perfect front ....op maat maken.

Ik heb een afstandsmal gemaakt, maar daarin kan de huif nog schots en scheef staan.


Passen en meten en nogmaals meten met alle beschikbare hulpmiddelen en scheef=scheef.
Wat ik nodig had, waren een hoekmeter en een waterpas.

97graden.


Waterpas aan de bovenkant.


Toen ik dat naar tevredenheid in voorgebogen had, kon ik het front aftekenen en kon ik gaan vijlen.




en dan spanningsloos zo perfect  mogelijk aansluitend maken....geduld is een schone zaak.


Stapje voor stapje solderen en blijven controleren of alles aan alle kanten goed zit. Scheef = scheef. ;D


en toen had ik dit.


Dit is dus al mijn 2e test en ik vind ze beiden geslaagd.
Volgende stap is het maken van een boormal voor de klinknagelgaten.
Het maken van het gat voor de radiateur is geen probleem gebleken.
Kortom ik denk dat ik op de goede weg ben, maar zoals eerder gezegd, er zijn meerdere wegen naar Rome.

9553
« Laatst bewerkt op: 26 september 2023, 23:56:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #112 Gepost op: 27 september 2023, 10:50:04 »
Dit front wordt dus weer losgemaakt en exact opgemeten voor de maat van het toekomstige etsdeel. Zo hopen we zeker te weten dat het past.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2023, 12:33:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #113 Gepost op: 28 september 2023, 14:38:46 »
Een belangrijke hobbel in het ontwerp is genomen  :D. Het is ons gelukt om in FDP-plastic een radiator te maken met het juiste aantal ribben en heel belangrijk, binnen het gestelde financiële kader. In messing kan het ook, maar.....kassa en of de ribben er dan goed uitkomen is nu niet te zeggen. Let wel, de tolerantie in FDP is beter dan die in messing.

Dus nu even tevreden met wat we hebben en tzt zien we wel bij het "uiteindelijke" plaatje en wensen van diegenen die het model gaan bouwen.



9796
« Laatst bewerkt op: 28 september 2023, 14:41:28 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5512
  • Team Mitropa
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #114 Gepost op: 29 september 2023, 00:59:43 »
oww dat is wel gaaf  (y)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2343
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #115 Gepost op: 29 september 2023, 07:34:17 »
Hoi Frits,

Ik ben nu de berichten aan het lezen die nieuw zijn sinds ik voor het laatst in dit draadje heb gekeken.

Wat mij opviel is dat op het testmodel de lamellen te hoog zitten en dat op de foto met de hoekmeter het losse front niet recht onder de meter ligt. Geen idee of het zomaar voorbeeldfoto's zijn natuurlijk, maar ik wilde het toch even melden.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #116 Gepost op: 29 september 2023, 07:53:44 »
Het is een constructie-testmodel en geen handmonster en zeker geen maatmodel waar iedere klinknagel op de juiste plek zit.
Het gaat me om de eerste grove 3D-beeldvorming in spoor-1 zodat duidelijk wordt waar strips, vouwnaden, boutjes enz. enz. aangebracht kunnen worden. Lamellen te hoog en een lijn niet recht...nu echt niet van belang. Er zit wel meer scheef.

Deur en raam zijn nu uit één stuk plaat en hoort ook niet zo, maar ik zie wel wat waar gaat komen en wat waar niet.

Bij de 6000 heb ik dat testmodel van karton gemaakt en bij de LTM-51 van styreen. Nu de Sik met restanten messing. Freubelwerk van 1-2 uurtjes, maar reuze handig om op tafel te hebben staan.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2023, 08:32:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #117 Gepost op: 29 september 2023, 14:51:37 »
Die toeter van Aeronaut is leuk en goedkoop, maar het kan beter. Dus dat werd toch maar 1 uurtje toeteren.
Past op deelserie 1 en 2.


10041
« Laatst bewerkt op: 29 september 2023, 21:02:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #118 Gepost op: 29 september 2023, 21:01:12 »
De rechte/tapse hoorn die op deelserie 3 en 4 geplaatst kan worden (vanaf eind 1934)
Het onderste gedeelte heb ik op tekening en foto's niet gezien, maar verwijderen in 3D is 10 seconden werk.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2023, 08:40:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9105
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #119 Gepost op: 29 september 2023, 21:11:07 »
Beide hoorns hebben een luchtaansluiting op de compressor.
De hefboom onder de toeter zit met een staaldraad en hevel verbonden met een dwarsstang in het "machinistenhuis". Die stang steekt aan beide zijden buiten het "machinistenhuis".
Door de handel aan die stang te bewegen gaat de hefboom naar beneden en krijgt de lucht doorgang en gaat de hoorn geluid geven. Dit geluid is NIET het kenmerkende Sik-geluid. Dat kwam van de fluit aan de schoorsteen. (dat komt later nog aan de orde)



10135
« Laatst bewerkt op: 29 september 2023, 21:14:36 door FritsT »