Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Bauarbeiten im gange  (gelezen 52542 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #45 Gepost op: 02 augustus 2022, 21:03:05 »




Alle stukken van de onderbouw voor het eerst allemaal in elkaar. Ik ben bezig geweest de laaatste gaten te boren dat zijn er best wat. Nu nog een aantal kleine klusjes afwerken; wat bijverven en wat dingen verven die ik ben vergeten, 2 stukjes. Dan moet ik nog poten maken en de scharnieren bevestigen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #46 Gepost op: 03 augustus 2022, 14:38:17 »
Zo te zien komt er aardig schot in de zaak  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #47 Gepost op: 10 augustus 2022, 21:42:54 »


De groene brigade bevestigd in de lade. Ik wilde geen schroeven gebruiken aangezien de bodem van de lade maar 9mm dik is. Dit leek me te dun dus maar een inslagmoer met een boutje M4 daarvoor gebruikt. De trafo's komen verticaal te hangen als de baan wordt opgeborgen en ze zijn best zwaar.

Nu moesten die boutjes op lengte worden gemaakt, 2 verschillende lengtes, en de gaten in de trafo's moesten 1mm worden opgeboord. Dus voordat dit gedaan was had ik wel een paar uurtjes werk.

Ik heb 2 trafo's gekregen van pa, die had hij nog en 2 andere kwamen van marktplaats voor een paar tientjes per stuk. Voorlopig lijkt mij dit prima als voeding voor de rails. Ik denk niet dat ik de baan ooit ga digitaliseren. Enerzijds omdat dit niet zo mijn ding is en anderzijds vanwege de kosten.


Achterkant lade met inslagmoeren neem ik nog een keer mee met een volgende verfronde voor de krassen.


Ook op 4 plaatsen aan de voorzijde iets gemaakt om de poot in te bevestigen, hier komt een slotbout door de poot met een vleugelmoer.


En tot slot het schaduwstation moest een lat hebben om niveau 2 op te bevestigen. Ook dat was even een klus om dat latje precies op de goede plaats te krijgen. Na 2 pogingen was ik tevreden.

Nog een paar kleine dingen afwerken en dan is dit zeg maar hoofdstuk 2; de ruwbouw-onderbouw fase wel bijna klaar.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2022, 22:06:51 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #48 Gepost op: 10 augustus 2022, 22:23:07 »
Weer een mooie update. Ik ben erg benieuwd hoe het nu verder gaat  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #49 Gepost op: 21 augustus 2022, 18:08:58 »
Hoi,

Zeer gandig, compact en opklapbaar en nog een fiddle yard ook.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #50 Gepost op: 22 augustus 2022, 09:00:50 »
Dank Koen, inderdaad een compacte baan. Ik zou ze zelf klein noemen vergeleken met de banen die ik hier op het forum zie. In ons appartement van ong. 75m2 is het best een groot ding. Er komt ook maar een kleine fiddle yard in en die wordt gewoon met wissels uitgevoerd en de reed contacten volgens de ideeën van Jaap, waarvoor dank. Ik moet daar nog de juiste reed contacten en relais voor zien te vinden maar dat komt later.

https://modeltreinbaan.nl/?p=1895

Verder heb ik niet goed nieuws te melden. Helaas is mijn vader onlangs onverwacht overleden.

Mijn vader was mijn grote inspirator en het is vanwege hem dat ik de hobby heb ondekt. Zo ging ik op mijn 12e al mee naar de beurs en kocht ik in die jaren van mijn spaargeld o.a. een Roco BR01 DB die bij pa nog in de vitrine staat.
Veel meer heb ik toen niet meer met modeltreinen gedaan tot ik zelf vader werd van een prachtige zoon, die is nu 3 jaar. Mijn zoon bleek zeer gefascineerd door stoomlocomotieven en het is door mijn zoon dat ik ben herbegonnen met de baan waar ik nu aan werk.

Het is jammer dat mijn vader nooit zal zien wat ik allemaal ga maken. Hij heeft enkel een paar foto's gezien van pagina 1 van dit topic, en de kast heeft hij gezien die vond hij erg mooi. Het is ook erg jammer dat mijn zoon zijn opa zal moeten missen, en dat mijn vader mijn zoon niet verder zal zien opgroeien. Daar hebben we veel verdriet van en dat zal nog wat tijd nodig hebben, om in te berusten en te accepteren.

Ook zal ik niets meer aan mijn vader kunnen vragen, hij maakte altijd locs schoon en vlak voor hij overleed heb ik met hem afgesproken dat hij mij zou leren hoe ik dat moest doen. Zodat ik het voortaan ook zelf zou kunnen. Maar dat is helaas nu niet meer mogelijk en zal ik het zelf moeten leren. Mijn H0 treinen die ik als tiener heb gekocht staan nu nog tussen zijn omvangrijke N collectie bij hem thuis.

Ondertussen ga ik verder met de bouw en ik zal deze baan ook aan hem opdragen, en ik zal met deze baan met mijn zoon kunnen rijden zoals ik vroeger met de treinen van mijn pa mocht spelen.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2022, 09:03:00 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22094
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #51 Gepost op: 22 augustus 2022, 09:49:41 »
Nogmaals veel sterkte Erik.
Dit is een moeilijke en droevige tijd voor je. Hoop voor je dat je de hobby binnenkort weer een beetje op kan pakken en als de "kast" klaar is met een beetje hulp van je zoon te gaan bouwen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3770
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #52 Gepost op: 22 augustus 2022, 10:30:24 »
Erik,

Ik wens je heel veel sterkte in deze periode van rouw.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #53 Gepost op: 22 augustus 2022, 14:30:47 »
Sterkte en maak er wat moois van met je zoon  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 699
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #54 Gepost op: 22 augustus 2022, 19:59:24 »
Erik,

Ook van mij veel sterkte gewenst. Ik ben zelf sinds een tijdje opa en de kleine erwt van anderhalf kijkt al vol aandacht naar filmpjes met stoomtreinen. Ik voel erg met je mee.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #55 Gepost op: 22 augustus 2022, 20:57:03 »
Sterkte in deze periode Erik.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #56 Gepost op: 24 augustus 2022, 19:06:24 »
Hartelijk dank voor alle steunbetuigingen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #57 Gepost op: 24 augustus 2022, 22:31:35 »
Sterkte Erik en familie.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #58 Gepost op: 06 september 2022, 15:50:52 »
Nogmaals bedankt Dirkjan.

Ik waag me maar weer eens aan een bouw update. Er waren weer wat bauarbeiten. Mijn vader was een week voor onze geplande vakantie plots overleden, daardoor hebben wij onze vakantie helaas moeten annuleren. Naja het is maar zo. Daarom was ik wel een paar weken thuis en had ik tussen alle rouw en uitvaartzaken wel ook een paar momenten om wat te doen, en dat heb ik maar gedaan. Het was erg warm, maar dat kon me niet tegenhouden.

De baan hangt inmiddels in de kast.







Hij past in de kast. Aan elke zijkant is 16mm over.





Ook aan de onderkant, een ander punt van zorg, is nog maar net genoeg ruimte over, voor een handgreep (leek me makkelijk met opzetten is geen plaats meer. Ik pak de tafel met opzetten nu door het mangat, maar als daar ooit een passtuk inkomt moet ik iets anders verzinnen. Komt goed.



Ik kan 'm voorlopig alleen opzetten. Eerst de 2 middenpoten en daarna die aan de hoeken.





Aan de onderkant 2 latten bevestigd voor wat extra stijfheid. Deze latten fungeren tevens in het werkgat of mangat als sponning waarop ik mijn passtuk straks kan laten rusten.





Ik had een paar poten gemaakt van 44x44mm geschaafd hout. Daar een gat in geboord en een zgn. verbindingsmoer ingetikt. De poten staan nu beneden die hebben een laagje werkblad olie gekregen dat had ik toch nog staan van de eettafel. die ik heb gekocht op marktplaats en heb opgeknapt.  Ook moest ik nog een groot gat stoppen, daar had ik nog Cellulol voor staan en fijn zaagsel. Dat mix je tot een papje en kan je als een soort van gupa toepassen. Ik had dat voor onze eikenhouten vloer staan nog van de verbouwing van ons huis.






Tafel is volledig waterpas. Belletje in het midden.



Ook de voeding moest ik nog aanleggen. Een paar uur lang met kabelgoten in de weer. Dat stond ook nog in de berging in een hoek.

« Laatst bewerkt op: 06 september 2022, 15:52:51 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1154
Re: Bauarbeiten im gange
« Reactie #59 Gepost op: 06 september 2022, 16:01:24 »
Oja, ik heb ook de isolatie voor onder het buitenste dubbelspoor vast tijdelijk bevestigd. Eerst 3mm ondervloer van de bouwmarkt, daarop een kurklaag van 4mm. Plan is nu het buitenste dubbelspoor uit te gaan leggen. Alles met flexrails. Dat wordt even een lastige klus en daar verwacht ik wel even mee bezig te zijn. Ik maak een tijdelijke opstelling om goed te kunnen testen met mijn (langste) wagons of alles goed gaat. Ik wil graag zo dicht mogelijk de rand opzoeken, zodoende de grootst mogelijke boogstraal te kunnen leggen. Ik had een hele rol kurk besteld voor 30.- daar is genoeg van.

Wat er komt is een dubbelspoor, met aan de achterkant allebei een inhaalspoor, en aan de voorkant alleen een inhaalspoor voor het buitenste spoor. Wissels meegebogen van Roco. Dus ja het lijkt simpel maar dat is het (althans voor mij) niet.

Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator