Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Kleinspoor transfers - hoe aan te brengen en te beschermen?

(1/3) > >>

VAM65:
Beste allen,

Voor een zelfbouwproject moet ik als laatste nog afwrijftransfers van Kleinspoor op een  wagon van styreen aanbrengen. Mijn vraag, hoe dit is dit het beste te doen? Wat gebruik ik als afwrijfstift? Is het aan te bevelen om Micro Sol te gebruiken? Kan ik ze na bevestiging aflakken met blanke vernis? Alle help is welkom. Dank!

Groeten, Marco

Hendrik Jan:
Afwrijven gaat prima met een potlood of pen.
Na afloop aflakken ter bescherming, liefst met de airbrush.

Microsol is volgens mij meer voor decals die eerst in water moeten. Ik heb het nog nooit gebruikt in combinatie met afwrijftransfers.

Nadeel van afwrijftransfers: je kunt ze niet meer verschuiven. Het moet meteen goed.
Dus op de juiste plek en goed recht.

Oefening baart kunst! Dus probeer eerst eens een reserve-afwrijftransfer om het gevoel te ervaren.

Groeten
Hendrik Jan

ruudns:
Ik snij ze iets ruimer uit, zet ze dan met een stukje cellotape vast zodat het echt recht zit. Daarna wrijf ik hem erop met zo'n metale bolletje aan zo'n tandarts stift. Die dingen gebruiken ze ook in de klei hobby.
Dan het schutvel en de cellotape verwijderen. Daarna aflakken.

MOVisser:
Houd reserve bij de hand.
Ik heb de ervaring dat wat oudere wrijfletters snel kunnen craqueleren(/krakkeleren).

Wellicht heb jij daar geen last van....  (y)

Stukken verwijderen?  Met een bamboe prikker en een zeer scherpe punt.
Lukte me ook niet altijd. Dan deeltjes laten zitten en nieuwe erover heen aanbrengen

Ronald Visser

Duikeend:
restantjes verwijderen gaat ook met stukje tape. wel zeker weten dat de lak goed is ;) en oude transfers eerst even verwarmen met een föhn. dan zijn ze wat soepeler en scheuren ze minder snel.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie