Doel:€250.00
Donaties:€10.00

Per saldo:€-240.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Benelux795
Vandaag om 16:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:21:16
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door bask185
Vandaag om 16:15:12
Hoe zaag je een Lima hondekop door? de bouw. door Edwin2121992
Vandaag om 16:15:04
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:59:42
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
Vandaag om 15:53:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:46:24
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door daempfer
Vandaag om 15:40:19
Idee achtergrond door tijgernootje
Vandaag om 15:35:13
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 15:34:09
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 15:19:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:53:06
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door tijgernootje
Vandaag om 14:49:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:43:11
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Eric B
Vandaag om 14:42:29
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door tijgernootje
Vandaag om 14:36:16
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door tijgernootje
Vandaag om 14:33:12
VERPLAATST: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:26:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Reinout van Rees
Vandaag om 14:24:19
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 14:08:41
DR4018 of DK50018 door bask185
Vandaag om 13:20:34
Testbaan door C-rails
Vandaag om 13:16:45
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:10:49
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 13:07:30
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres' door Rondje_HO
Vandaag om 12:57:37
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 12:36:55
EZ line door Chris
Vandaag om 12:30:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 12:30:49
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:13:18
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door Menno
Vandaag om 12:00:05
  

Auteur Topic: Eén compressor en een hoop vragen  (gelezen 2457 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Eén compressor en een hoop vragen
« Gepost op: 19 mei 2022, 22:12:12 »
Door het draadje van Tomasso kwam ik op het idee om de vraag (of vragen) waar ik al enige tijd mee rondloop hier maar eens te stellen.

Al jaren maak ik naar tevredenheid gebruik van een simpel compressortje om mijn luchtkwast(en) mee aan te drijven. Het ding is klein, levert genoeg druk, is onderhoudsvrij, maar heeft  één nadeel: fluisterstil kun je 'm niet noemen.
Nu ben ik door een toeval in het bezit gekomen van een andere compressor, die ik in de plaats van het bovengenoemde apparaatje wil gaan gebruiken. Voordeel: je merkt niet eens dat hij aan staat en dat is meteen ook een nadeel (de wet van Cruijff laat zich ook hier gelden): als je klaar bent met spuiten moet je niet vergeten om 'm uit te zetten. Maar het is een verademing zo stil als het ding is.

Nadeel is echter dat ik alleen de compressor heb, maar verder helemaal niks. Geen OVP (al is dat geen ramp) en ook geen gebruikershandleiding of zo. Omdat ik vroeger wel eens bij iemand heb kennisgemaakt met een soortgelijke compressor van, voor zover ik me kan herinneren, Revell, en dit apparaat daar wel enigszins op lijkt (als mijn geheugen me niet bedriegt), meen ik te weten dat dit apparaat op gezette tijden onderhoud behoeft, en dan vooral in de vorm van olie die bijgevuld moet worden. Maar hoe en waar vul ik die olie bij? En wat voor olie moet dat zijn?
En er is ook geen piefje waar de luchtslang van mijn luchtkwast op past. Wat voor slang (aansluiting) past hier op? Hoe heet die aansluiting? Zijn er overloopslangen te koop?

Enfin, hier is een stel foto's, misschien dat de collectieve kennis van dit forum wat helderheid kan verschaffen.

De compressor:



Aan/uitknop:



Twee manometers, links voor de druk in de tank, rechts voor de druk naar de luchtkwast (denk ik):



De aansluiting voor de slang naar de luchtkwast (volgens mij). Daar achter (onder) het vochtfilter:



Vermoedelijk moet hiermee op de een of andere manier de druk te regelen zijn, maar het zit muurvast allemaal:



Dat zal de luchtinlaat zijn, met daarvoor een filter dat zo te zien op gezette tijden vervangen of schoongemaakt zal moeten worden:



En tenslotte een soort peilglaasje om het niveau van de olie te kunnen controleren:



Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden of opmerkingen, waarvoor bij voorbaat mijn dank.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2057
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2022, 07:17:27 »
@ex44,

Er zit nu een klikkoppeling op de aansluiting ( het zilveren gedeelte met de blauwe ring ) als je die eraf draait met een verstelbare moersleutel, dan zit eronder een kleinere aansluiting waar je een verloopstuk op kunt schroeven.

Voor het instellen van de luchtdruk kan het zijn dat je de zwarte stelknop in moet drukken en dan draaien, maar dit gaat misschien pas als er druk op staat.

Zelf heb ik pas ook een stille compressor gekocht en die is kleiner als die jij nu hebt. Deze airbrushcompressor kost € 120,-  dus als jouw compressor toch niet meer bruikbaar is, of te veel gaat kosten om in orde te krijgen is dit misschien voor jou ook een optie.

Ik lees wel of het lukt of niet.
Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2022, 07:40:02 »
De aansluiting voor de luchtslang lijkt mij een standaard Euro koppeling (andere optie is Orion). Bij een goede automaterialenzaak zijn hier wel luchtslangen voor te koop. Ik zou deze dan ook lekker laten zitten en zelf een verloop maken naar de luchtkwast. Compressor blijft dan ook bruikbaar om fiets-/autobanden mee op te pompen.
De rechter manometer is een meter, die de keteldruk aangeeft. De rechter geeft de druk aan op de uitgang. Deze is instelbaar met het regelventiel (zwarte ding). Onder het het regelventiel zit een filter met vochtafscheider. Deze haalt het vocht uit de lucht en ook de oliedamp van de compressor.
Het pinnetje op het gele ding boven de manometer van de ketel is het veiligheidsventiel. Deze opent, als de keteldruk te hoog oploopt. Belangrijk is om deze regelmatig bij lage keteldruk even te testen.
In het zwarte kastje onder de aan/uitschakelaar zit de afslagautomaat. Als de ketel op druk is, slaat de compressormotor automatisch af. Bij een bepaalde lagere druk, slaat de motor weer aan.
Het filter een keer reinigen kan geen kwaad. Ik vermoed, dat deze opening ook tevens de vulopening is van het carter met olie. Maar vullen is niet nodig. Hij staat op half en het verbruik van olie is zeer weinig. Dat verbruik is natuurlijk goed waar te nemen in de vochtafscheider.

Het instellen van de het regelventiel is aan de hand van de foto's lastig te zien. Mijn indruk is, dat je onderaan de kap twee ringen ziet met inkepingen. Deze zouden los ten opzichte van elkaar moeten zitten. De 'klok' zou dus naar boven en beneden moeten kunnen bewegen om de naald in de regelunit te kunnen bedienen.
Boven op de klok zit het knopje, waarmee je de 'klok' in de gewenste stand vergrendeld.
Dus eerst eens kijken of je dit knopje in stand 'unlock' kunt krijgen en dan proberen om de klok naar boven te draaien. Dit alles staat los van een eventuele keteldruk. Ik schat in, dat in de huidige stand, de keteldruk weinig afwijkt van de werkdruk. 
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2022, 08:47:21 door C-rails. Reden: Tekstaanpassing »
Mvg.

Cor

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2022, 07:48:15 »
Dit ding lijkt verdacht veel op mijn Silair maar dan zonder kap. ;) Ik heb daar vorige week de handleiding van in mijn handen gehad. Zal straks eens even zoeken  ;)

alvast een plaatje:

bij mij is dit dopje de vulopening voor de olie. is een los opgezet rubber dopje:



edit: handleiding gevonden... maar natuurlijk het kabeltje van mijn camera niet.. zucht.. zodra ik die heb post ik hier de foto's. in ieder geval is olie peil perfect ;D en ik heb die van mij nog nooit gevuld. (maar ik gebruik hem ook niet vaak)

en wat betreft onderhoud; na gebruik altijd het water uit je luchttankje laten. Maar dat geldt voor de meeste compressors die ik ken
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2022, 10:45:02 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2022, 09:08:06 »
Mocht de drukregelaar niet gangbaar te maken zijn, dan is een andere redelijk geprijsd
Mvg.

Cor

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2022, 12:00:14 »
Meestal moet je de ring waar + en - op staat optrekken ,en dan de knop draaien om de drukte regelen
Na instellen de ring loslaten/naar beneden duwen
Soms nog iets draaien aan de regelknop om te vergrendelen met de ring

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2022, 13:09:42 »
ok, kabel gevonden :)



hier is te zien dat het peil bij mijn compressor ongeveer in het midden aangegeven staat ;)




de rubberen olie vuldop



zoals je kunt zien lijken deze compressors hetzelfde te zijn. Natuurlijk is het tankje en zo anders maar de pomp lijkt me identiek ;)



hopelijk kun je er wat mee ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2022, 21:57:53 »
Dat deelnemen aan een forum als dit loont is weer dubbel en dwars gebleken!
De vragen die ik had zijn beantwoord, een enkel vermoeden is bevestigd en ook is een enkel vermoeden onjuist gebleken.
Het vervangen van die blauwe nippel door de aanwezige luchtslang was een fluitje van een cent, de drukregelaar zit nog steeds erg vast, maar niet meer zo vast als eerst (daar moet ik dus nog even naar kijken) en de druk laat zich inderdaad regelen tot het gewenste niveau.
Ook het Abschlammventil onderop de lucht ketel is gevonden, zodat eventueel condenswater kan afvloeien.

Mijn hartelijke dank aan iedereen die hier een bijdrage heeft geleverd!



@Duikeend: ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik de foto van gebruikershandleiding heb ik opgeslagen  :) (de Duitse versie kon je zeker niet vinden  :P).

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2022, 00:26:23 »
wil je zo graag die Duitse hebben dan?  ;) ik dacht dat jij juist de Engelse wilde  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2022, 13:57:18 »
Nee, Engels is een rare taal. Ze zeggen nooit wat er staat. Een 'a' spreken ze uit als 'e', een 'i' als 'wai', een 'u' als 'joe' en ga zo maar door.
Duitsers doen dat ook, maar ze geven het tenminste aan: een 'a' is een 'a', behalve als er twee puntjes op staan, 'ä',  dan wordt het een 'e'. Net zo met de 'o', dat is gewoon een 'o'. Met puntjes ('ö') wordt het dan een eu. Die puntjes noemen ze een Umlaut, en die naam drukt precies uit wat de functie is. Alleen met de 'u' zijn ze er nooit goed uit gekomen.

Doe maar Duits dus  ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2022, 19:11:40 »
 ???
mätserei = slager of zo  :o   ;D dus iemand matsen = slager   :angel:
mädel= meesje
nädelneeld
??? ::) hm geef mij maar een  technisch handboek
Of model spoor boeken

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3068
    • Mijn van-alles website
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #11 Gepost op: 21 mei 2022, 22:15:28 »
Voor het instellen van de luchtdruk kan het zijn dat je de zwarte stelknop in moet drukken en dan draaien, maar dit gaat misschien pas als er druk op staat.
Ik vermoed eerder andersom: elke drukregelaar die ik in m'n vorige baan ben tegengekomen, moet ingedrukt worden om te vergrendelen en uitgetrokken worden om in te stellen.

@ ex44:
Sommige drukregelaars gaan wat zwaar. Kan vuil zijn, maar kan ook een klap gehad hebben.

Wat betreft het zwarte kapje met 'on/off' erop: op m'n werk was dat op de oercompressor voor de hele werkplaats een schakelaar waarmee je de pressostaat juist in of uitschakelde: bij uitschakelen liep de compressor tot de overdrukbeveiliging (elektromechanisch) inkwam, bij inschakelen reageerde de pressostaat op de ingestelde onder- en bovengrens van de keteldruk. Instellen was dan ook best een dingetje wat m'n chef graag aan mij overliet, want hij had het geduld er niet voor.
Dat ding is wel eens vast komen te zitten, waardoor alles in de werkplaats vrolijk tot een bar of 12 gepompt werd. Vonden de leidingen en koppelingen en zo, niet leuk ;)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2022, 10:48:01 »
Ja, da's een goeie... behalve de druk die naar de luchtkwast gaat zal ook de druk in de tank geregeld moeten kunnen worden. Ik moet even op zoek, merk ik.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2022, 11:41:31 »
De vierkante kast met aan /ut schakelaar  is een dubbel regel klep/ventiel met 2 aparte veren/kleppen
De ene regelt de boven druk waarmee de compressor uitschakeld
De andere is de klep die de onderdruk regelt waarmee de compressor inschakelt

De regelklep op de +/- knop regelt de druk naar de gebruiker(luchtkwast)
Ik schreef optillen of indrukken,maar bij goed kijken denk ik dat de eronder liggende ringen de borg zijn,  en dat je  deze eerst van elkaar los moet draaien
dan kan je de regelknop draaien ,al dan niet door indrukken of optillen
Na instellen van de gewenste druk vergrendel je hem weer ,en draaid de twee ringen weer vast tegen elkaar om alles tegen per ongeluk verdraaien te borgen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Eén compressor en een hoop vragen
« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2022, 21:47:29 »
Je zou gelijk kunnen hebben wat die +/- knop betreft. Die draait zwaar, maar ik kan 'm draaien en daarmee de druk die uit het apparaat komt regelen. Die ring, of twee ringen, kan ik los of vast draaien, maar op het al dan niet soepel draaien van de +/- knop lijkt dat geen invloed te hebben.

De aan/uit-knop (ingedrukt is uit, uitgetrokken is aan) kan wel draaien, maar dat heeft nergens invloed op.
Dat zwarte kapje heb ik maar eens losgeschroefd (jaja, eerst de stekker eruit gehaald) en dat leverde het volgende uitzicht op:



Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die +/- moer de druk in de tank regelt. Dat moest ik maar eens gaan uitproberen.

Dan zit er nog een piefje met een geel kapje aan de compressor waarvan nut en zinnigheid mij ontgaan:



Op het gele kapje staan wat lettertjes:



Ik kan er aan draaien wat ik wil, maar er gebeurt verder niks.