Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc  (gelezen 1326 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
  • Bruggen-IG:
Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Gepost op: 19 mei 2022, 02:30:54 »
Vervolg van https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102162.msg3222312272;topicseen#msg3222312272

Zoals wel eens eerder getoond scratch-bouwde ik een stoomloc serie NS 2100 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66816.msg3221611513#msg3221611513).


Tevens ben ik bezig aan een baan met een stukje van het Rotterdamse Luchtspoor (https://www.youtube.com/watch?v=G6NgLvqJT8I).

Een van de wensen die uit zo'n combinatie volgt is natuurlijk een enigszins kloppende 'Etoile du Nord' expresse Amsterdam-Paris Nord v.v., die de 2100 daar overheen kan trekken; Het beeld zoals te zien in dit filmpje vanaf 00:30 sec: https://www.youtube.com/watch?v=o67lY6hmKf0. Mijn doel is niet een perfect supermodel te creëren; een redelijke evocatie van dit treinbeeld is voldoende.

De trein reed vanaf 1927 en werd onder meer geadverteerd met een beroemd geworden affiche van de graficus/reclame-ontwerper Cassandre:



De rijtuigen van deze trein waren van de types 'Fleche d'Or' (1e klasse) en 'Etoile du Nord' (2e klasse) van de CIWL, waarvan vooral de laatste dus een wat soberder gebeuren was dan in Frankrijk ingezette types als 'Cote d'Azur' (misschien omdat men aannam dat zuinige Hollanders minder aan luxueus reizen wilden uitgeven?). In de diverse boeken en artikelen die er iets van laten zien, kun je vinden dat de samenstelling van de trein bestond uit een 4-assige bagagewagen plus een 'couplage' eerste klasse FdO-rijtuigen en een couplage tweede klasse EdN-rijtuigen. Een couplage is hier een combinatie van één rijtuig met keuken en één zonder.

De juiste rijtuigen zijn in prachtige model-uitvoeringen te vinden bij Rivarossi (de 1e klasse) en Jouef (de 2e klasse), maar onvindbaar of heel duur of allebei. Dus op zoek naar haalbare oplossingen, eventueel met enige concessies.
      Met wat geluk had ik al eens een Rivarossi Fleche d'Or zonder keuken gevonden en een Cote d'Azur van France Trains met keuken, die ik als stand-in voor de FdO met keuken accepteer (immers als ik het goed begrijp kwamen de Cote d'Azur rijtuigen in de periode ook in Nederland, in de 'Edelweiss' naar Bazel, dus er zal wel eens een wisseling hebben plaatsgevonden; de echte kenners kunnen me hier vast corrigeren). Zie ook de discussie en foto's hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65265.255
 Voor de 1e klasse couplage geeft dit een voor mij aanvaardbare oplossing. Voor de tweede klasse was het lastiger.  Van Jouef bestaat er echter ook een ouder en simpeler model van het type EdN dat niet heel zeldzaam is en met wat eigen werk best toonbaar is te maken. Daarvan had ik er dan twee verzameld, waarvan een overigens incompleet. Omdat de raamindeling bij dit type tussen de keukenloze Wagon Pullmann, WP en de WPc[uisine] alleen aan één eind van de wagen verschilt, besloot ik m'n incomplete exemplaar te verbouwen tot WPc. Ook dat blijft een compromis; de positie van de ramen is niet tot op de mm correct maar het komt goed in de buurt --goed genoeg naar mijn mening om het treinbeeld correct weer te geven.

De verbouwing is verder niet ingewikkeld, als de bestaande raamopeningen ter linkerzijde aan ééń van de beide zijwanden als uitgangspunt worden genomen. Het laatste raam links wordt dan naar de vouwbalgzijde groter gemaakt en opnieuw ingedeeld; het tussenvlak richting het volgende raam wordt iets langer gemaakt, en het volgende raam zelf wordt ontdaan van de bovenraampjes, rechthoekig gemaakt en in tweëen gedeeld. Het nieuwe materiaal is 1mm dik styreen. Voor de drie keukenraampjes aan het eind worden ventilatieroosters uit een CD-doosje gemaakt. In het interieur wordt de keukenruimte afgescheiden en het interieur wordt verfraaid (bv met de fantastische gedraaide messing tafellampjes uit Jouef's alleroudste CIWL-rijtuigen waaraan ongeveer niets klopt behalve die tafellampjes).
Het licht gedeelte van de zijwand werd daarna in z'n geheel opnieuw gespoten (maakt de wagen ook meteen een stuk mooier) en zelfgemaakte transfers aanbracht, inclusief een voor dit type kloppend wagennummer. De rest van de wagen wordt verder gedetailleerd met sluitseinijzers, aanpassingen aan de vouwbalgen, de messing CIWL plaquette dunner vijlen en schilderen, schoorsteentjes en loopplankjes op het dak, messing handgrepen, kortkoppelingen etc.
De foto's hieronder spreken denk ik verder redelijk voor zich.
















« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 17:24:06 door janw »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2022, 09:20:28 »
Het betere old skool hakken en zagen.
Leuk gedaan en een gaaf resultaat (y)

Salut
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2022, 10:00:50 »
Jan,

Mooi stukje werk heb je daar gemaakt en je oplossing voor 2e klasse WPc is simpel maar wel zeer overtuigend  (y)
Voor de samensteling van de EdN met twee couplages valt nog het volgende te melden. Vrij snel na de start is in het 1e klasse couplage al vrij snel de WPc komen te vervallen, daar zoals je zelf al aangaf de zuinige Hollanders weinig gebruik van maakten. De keuken faciliteiten van de 2e klasse WPc verzorgde dit ook voor de 1e klasse WP.  Je kan dus met gemak de de 1e klasse WPc weg laten.
Voor de bagagewagen kan je zoeken op de uitvoering van Altaya. Dit is een goedkopere uitvoering van de Rivarossi. Je komt ze op ebay nog wel eens tegen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
    • Mijn website
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2022, 10:13:23 »
De rijtuigen van deze trein waren van het type 'Etoile du Nord' van de CIWL, dat wat soberder was dan in Frankrijk ingezette types als 'Fleche d'Or' (misschien omdat men aannam dat zuinige Hollanders minder aan luxueus reizen wilden uitgeven?); van de Etoile du Nord was er zelfs een tweede klasse-variant. In de diverse boeken en artikelen die er iets van laten zien, kun je vinden dat de samenstelling van de trein bestond uit een 4-assige bagagewagen plus een 'couplage' eerste klasse Etoile du Nord-rijtuigen en een couplage tweede klasse EdN-rijtuigen. Een couplage is hier een combinatie van één rijtuig met keuken en één zonder.


Het EdN rijtuig ziet er overtuigend uit!

Een opmerking over de genoemde rijtuigtypes:
De EdN rijtuigen waren alle 2e klas; de eerste klas rijtuigen in de Etoile du Nord waren van het type Fleche d'Or. Dus voor een "korrekte" trein (WP1, WPc2, WP2) heb je minstens een Fleche d'Or rijtuig (in blauw/creme) nodig.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2022, 16:48:24 »
Je hebt helemaal gelijk Fred, ik verwarde de types Fleche d'Or en Cote d'Azur. Nu aangepast!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2022, 16:58:16 »
Voor de samensteling van de EdN met twee couplages valt nog het volgende te melden. Vrij snel na de start is in het 1e klasse couplage al vrij snel de WPc komen te vervallen, daar zoals je zelf al aangaf de zuinige Hollanders weinig gebruik van maakten. De keuken faciliteiten van de 2e klasse WPc verzorgde dit ook voor de 1e klasse WP.  Je kan dus met gemak de de 1e klasse WPc weg laten.

He, dat wist ik niet, dat maakt het project inderdaad nog makkelijker. Ik heb daar volgens mij geen foto van gezien overigens, ken jij er soms een? En vanaf wanneer zou dit zijn gebeurd, enige tijd na de beurskrach van 1929?

Wat de bagagewagen betreft zie ik op de foto's van alles, ik kan niet ontdekken dat er een vast type bij deze trein hoorde. Een Rivarossi fourgon heb ik, dus die combineer ik er nu mee. Jouef maakte ook een bagagewagen, een verkort model van het langste type van de CIWL dat door de verkorting dan weer even lang uitvalt als het Rivarossi type.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 17:03:04 door janw »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2022, 17:14:34 »
Jan,

Zoek op het Utrechts archief en ge zult vinden ;D





Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
    • Mijn website
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2022, 17:18:01 »
In Spoorwegjournaal 233 tot en met 238 heeft een artikelenreeks, van o.a. Jos Geilen (dus goede kwaliteit), gestaan met een uitgebreide beschrijving van de Etoile du Nord: aan te raden. Hierin staat een foto uit 1932 van een 2100 met twee couplages en het blauwe bagage rijtuig zoals RivaRossi die maakt (6 deurs). In de winter dienstregeling 1932/33 werd het een triplage. Een foto uit 1935 laat deze triplage zien (2 EdN, 1 FdO) maar weer met een ouder houten bagage rijtuig.

Het bagage rijtuig van Jouef is van weer een ander type (8-deurs) dat niet in de Etoile du Nord gereden heeft
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2022, 17:36:31 »
@ Rob,  Ah, ik zie het; 3 rijtuigen inderdaad. Die eerste foto ken ik natuurlijk; je hebt gelijk dat het 4e rijtuig er gewoon niet is (en niet in de boog schuilgaat ofzo); ik had gezien het optreden van de 3500 loc aangenomen dat dat een vroege foto van de Etoile du Nord dienst was. Maar daar is helemaal geen reden voor.

@ Fred  --ik heb een paar van die artikelen maar niet de hele reeks. Ik zoek door naar het artikel dat jij noemt!

Ik wijs hier trouwens ook nog even op de discussie over de Etoile du Nord in een ouder draadje met heel veel detail-informatie van met name Solvognen (Hans):  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65265.300
en waar we ook keken naar film-stills uit de jaren '30 met overduidelijk een Cote D'Azur rijtuig (hoewel de link met de Etoile du Nord niet helemaal hard te maken was, als ik het goed zag).
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 17:42:12 door janw »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2140
  • Bruggen-IG:
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2022, 18:01:45 »
@ Fred, in het juist genoemde draadje staat op p. 9 deze foto van de eerste rit van de Etoile de Nord met als ik het goed zie toch zo'n 8-deurs fourgon (?; of zit het anders? Was de openingsrit op dit punt uitzonderlijk?:

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 18:24:04 door janw »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1453
    • Mijn website
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2022, 18:47:16 »
Volgens het overzicht in Spoorwegjournaal werd Fourgon 1257 (8 deurs maar van hout met metalen beplating) in de EdN gebruikt. Op de foto is geen nummer te zien jammer genoeg, maar ik neem aan dat dat 1257 is. Fourgon 1245-1256, 8 deurs metalen fourgon, werden volgens het overzicht niet gebruikt. De Jouef fourgon heeft nummer 1247 en is dus uit die serie.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2022, 19:28:22 »
Het is alleen jammer dat het Jouef model van die 8-deurs fourgon een matig gedetailleerd (maar ook gedateerd: begin jaren zestig vorige eeuw, dus inmiddels ook ruim 60 jaar oud!) stukje speelgoed is in een lengteschaal van ongeveer 1:100. Maar zestig jaar geleden was het prachtig ;).

LS Models heeft al aangegeven dat ze met een 8-deurs fourgon gaan komen, maar die zit vooralsnog verpakt in een set (Nord Express) met zes- of zeven rijtuigen, waarvan de prijs (voor zover ik weet) nog niet bekend is. Hierin zitten in ieder geval géén Pullman rijtuigen, alleen volledig blauwe slaap- en restauratierijtuigen. Die fourgon wordt, volgens zeggen van de producent, niét los leverbaar. De tijd zal het leren...

Voorlopig is het dus nog een beetje "behelpen" met hetgeen er is (de fourgons van Rivarossi, de serie 1263-1276, en de teakhouten fourgon (houtkleur en blauw geleverd uit de serie 1203-1207) van Marklin/Trix) en dat dan alles een beetje laten passen in jouw tijdperk.... Let wel op dat er wagens zijn mét - en zonder kortkoppelmechaniek.

Bedenk ook dat de Etoile du Nord, zoals deze in Nederland kwam in de jaren dertig, maar de helft was van de eigenlijke trein. De Oorspronkelijke trein was bij vertrek van Paris Nord richting Amsterdam twee keer zo lang in een gespiegelde samenstelling, dus F- WP1-WPc1-WP2-WPc2 -WP2-WPc2-WP1-WPc1-F-LOC. Het achterste deel bleef in Brussel achter en werd op de terugreis weer meegenomen. In de loop van de jaren dertig wisselde het aantal rijtuigen (in in type), afhankelijk van het reizigersaanbod op de route.

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2022, 20:47:21 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)