Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Wisselaandrijving

(1/2) > >>

NS2209:
Hoi,

Hoe kan ik mijn wissels het beste aandrijven? Met een servo, lineaire servo of geheugendraad? Ik rij digitaal.

bask185:
Zelf zeg ik lineaire servo, maar een normale servo werkt in de praktijk net zo goed. En die koop je voor <€3,- op aliexpress.


--- Citaat ---Ik rij digitaal.
--- Einde van citaat ---
Ik ook, maar stuur je de wissels ook digitaal aan? Dat doe ik dan weer niet. Als je rijdt met slechts een multimaus, is het misschien fijn om een apart schakeltableau te maken. Ook dat kan digitaal, dat is makkelijker dan draadjes. Maar rijd je met een CS of een ecos 2 met geïnteregreed tableau is digitaal aansturen super makkelijk.

Voor de  servo aansturing kan je denken aan een mardec (zelfbouw elektronica wat je kan bestellen) of een kant en klare digikeijs switch pilot (DR4024).

Mvg,

Bas

meino:
Ik gebruik de gewone 9g servos. De lineaire servos hebben in mijn ogen wat nadelen, ik spreek uit eigen ervaring omdat ik voor twee armseinen de 9g servos wilde vervangen door lineaire servos. Dat is bij een armsein gebleven, want de lineaire servos zijn een stuk rumoeriger dan de standaard 9g servos. Ze zijn wel makkelijker voor bepaalde toepassingen. Verder is het prijsverschil zeer groot. Een lineaire servo kost tussen de 13-15 euro per stuk. Een standaard 9g servo kost 15euro voor 5 stuks. Dat gewoon op ebay en verzenden uit Duitsland.

Groet Meino

hgr:

--- Citaat van: bask185 op 28 april 2022, 08:12:56 ---Voor de  servo aansturing kan je denken aan een mardec (zelfbouw elektronica wat je kan bestellen) of een kant en klare digikeijs switch pilot (DR4024).

--- Einde van citaat ---

+1 voor Mardec
Ik ben begonnen met servodecoders van Digikeijs, alleen had ik steeds ruzie met de manier om van servo-poort te switchen. Dan dacht dat ik van 1 naar 2 ging en dan was ik bv bij 3. Zo ben ik terecht gekomen bij  Arcomora met de Mardec decoder DCCNext
Die kun je zelf in elkaar solderen, als je dat niet kunt of durft kun je ze voor een meerprijs ook gemonteerd kopen.
En zijn makkelijk (vind ik) te configureren
Zonder puntstukpolarisatie 12 wissels aan te sluiten met puntstukpolarisatie 8, terwijl veel decoders max 4 wissels kunnen aansturen.

Ik gebruik servo's van Ali

schipcas:
Op onze clubbaan, AMC de Rijp, gebruiken we standaard 9G servo's met mardec. Werkt prima. Heel stil, zeker in vergelijk met de Conrad's en de magneten welke we op een ouder deel hebben. Met de 3D printer zijn de montagedelen voor deze servo's geprint. Zie https://www.thingiverse.com/thing:2915005 en https://www.thingiverse.com/thing:3636353  Onze baan is slechts 50 mtr lang en alleen op het nieuwe deel servo's gemonteerd. Wij sturen met i-Train, Roco muis en Digikeijs DR5000
Groet,
Henk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie