Wat zijn we aan het bouwen? > Trams en smalspoor

Backertjes in schaal G

(1/5) > >>

Piet Groot:
De laatste tijd hou ik mij bezig met de tramlokomotieven van Backer&Rueb in schaal G.

Sven van de TRAMFABRIEK heeft een tijdje ook via Shapeways een geprint locje aangeboden in ongeveer schaal 1;25.
Volgens mij is de 1:45 uitvoering nog steeds via Shapeways te bestellen.
Het zijn leuke modellen van de locomotieven 1-5 uit Waterland, van de TNHT.
En compleet met meegeprinte ketel en de armaturen! Het is echt een kunststukje!

Maar in 1:25 iets te klein om te combineren met LGB in schaal 1:22,5, het locje past wel prima bij mijn veldspoorwagentjes in schaal G op 45 mm.
Backer&Rueb heeft dezelfde locjes ook geleverd op Kaaps spoor aan trambedrijven op Java.
Voor een trambedrijf waren ze iets te licht, maar als industrieloc voldeden ze prima.
Twee hiervan zijn nog op Java bewaard gebleven, ze zijn daar jarenlang gebruikt bij veldbanen.



Het probleem was om een LGB aandrijving met kleinere wielen zodanig te verkleinen dat deze in het locje past.
Dit is gelukt door een oud LGB Toytrain onderstel met aandrijving te verzagen en te reviseren.
De aandrijving zit er nu onder.
Ik heb de buffers van het locje aangepast, zodat het locje kan koppelen met elke LGB wagen.

Voorlopig ga ik dit locje niet verder afwerken, ik werk met een mede hobbyist samen aan andere B&R locjes.
Deze locjes moeten eerst af.
Wordt vervolgd.....

Piet Groot:
En nu nog even de messing platen voor deze Noordhollandsche Tramloc is schaal 1:22,5 bestellen bij Sven van De Tramfabriek.
In deze schaal worden het platen van 1 mm. dikte; een diepte van 30 á 40 % kan worden geëtst.
Ik ga voor loc no. 2, de EDAM van de Noord Hollandsche Trammaatschappij.



Noordernet:
Dit ziet er prima uit, Piet.  (y)

Groet,

Wolter

Jack Black (NS1220):
Leuk ding, Piet  (y)
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Piet Groot:
Bedankt voor de complimenten, maar de eer gaat naar Sven van de Tramfabriek.

Dit model laat ik eerst even rusten, ik bouw het pas af wanneer ik de messing locplaten heb ontvangen.

DE SILVOLDE:
Vandaag wil ik nog de maten van de te printen kast van De Silvolde in 1:22,5 controleren.
Daarna kan deze worden geprint in Pet-G.

De aandrijving is in ruwe vorm klaar, ik heb een LGB aandrijving verbouwd en de juiste radafstand gegeven.
Bij Wilgro heb ik goed passende, uit messing gegoten koppelstangen gevonden; ze waren gemaakt voor een Baureihe 50 in schaal 1.
Dus prima voor dit kleine locomotiefje in schaal 2m.

Voor de apendages op de ketel en de ketel zelf, gebruik ik de handgemaakte messing moedermodellen die Philotrain voor hun nooit uitgebrachte model van De Silvolde heeft geconstrueerd.
Eeuwig zonde, maar er is geen markt voor Nederlandse stoomtramlocs in grotere schalen.
Met De Silvolde is het dus afwachten op de geprinte kast.

GROTERE BACKER&RUEB TRAMLOCS
Van het grotere type heb ik al twee geprinte kasten klaar liggen.
Ze zijn gemaakt naar de tekeningen van de vier TBC locs, die later reden bij Oostelijk Groningen.
Ik bouw ze af als de Middachten en de Groot-Zande van de Geldersche Tramweg Maatschappij.

De Philotrain moedermodellen van de ketelapendages van een Backer&Rueb loc Silvolde gebruik ik ondertussen als voorbeeld om vier sets apendages na te bouwen voor deze locs.
B&R werkte heel rationeel, af fabriek werden veel identieke onderdelen in de locs toegepast.
Twee sets  gaan naar de maker van de geprinte TBC locs, voor zijn modellen.
De apendages maak ik uit allerlei messing delen uit de rommeldoos en gekochte onderdelen in schaal 1 van Dingler, Wilgro en scheepsbeslag van onze onvolprezen Krikke uit Groningen.......

Piet

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie