Wat zijn we aan het bouwen? > Werkspoor

Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm

(1/19) > >>

MathynK:
Ik neem jullie graag mee in de bouw van een aantal zandwagens. Sinds kort heeft Gerard er weer een aantal nieuwe etsplaten bij en drie daarvan zijn zandwagens. In dit verslag bouw ik de 10 én 20 tons zandwagens van de Staatsspoorwegen en de GZG zandwagens van de Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij. In de NS-tijd stonden deze bekend als GZZ (10t) en GZM (20t) en GZG (ex-NCS). Vanaf 1936 werden de remhuisjes afgenomen. De eerste wagens kwamen bij de S.S. in 1911 in dienst en de laatste wagens gingen pas in 1965 uit dienst. De GZG's kwamen bij de NCS in 1909 in dienst en hebben het ook nog tot de jaren '50 uitgehouden. Een indrukwekkende lange staat van dienst dus. Ik bouw de NS versie, maar de oorspronkelijke versies zijn met deze etsplaten ook te maken.

Ik begin met de GZM. Deze komt in een setje van drie, waarvan twee onberemd en één beremd is. De etsplaat is eenvoudig opgebouwd en de wagentjes zitten vrij vlot in elkaar. Er moeten alleen wel een hoop klinknagels gedrukt worden, dat kon ik helaas niet 's avonds doen zonder dat ik klagende buren zou krijgen :angel:.



Misschien is het door de inspirerende bouwdraadjes door Frits, of doordat ik meer ervaring krijg, maar ik begin steeds beter gestructureerd te werken. Omdat de etsplaten niet heel veel onderdelen bevatten heb ik daarom eerst maar eens alles los geknipt, randjes gevijld, klinknagels gezet en alles in een afsluitbaar bakje gesorteerd. Goh, dat werkt prettig zeg! Eigenlijk iets te netjes voor deze modelbouwer  ;D



Ik ben begonnen met de zijwanden. Hierop komen een aantal U-profieltjes en een paar strips met klinknagels. Het is het handigste als je dit doet voordat je e.e.a. gaat vouwen, zo kan je makkelijk vlak werken en de losse onderdelen richten. Ik heb eerst de losse onderdelen voorvertind en daarna met een brander vastgezet. Werkt perfect.
De U-profieltjes moesten allemaal dezelfde lengte hebben en je hebt er nogal wat nodig.. Sinds december heb ik daar een mooi stukje gereedschap voor. Bij de Tramfabriek heb ik een 'tube cutter' aangeschaft waar je heel eenvoudig profieltjes en buisjes op een exacte lengte kan afzagen. Er zit een onhandig handvat aan wat je er (gelukkig) af kan schroeven zodat de 'tool' in een bankschroef kan. Je zet de stopper op de juiste lengte en je zet je zaag in de dunne zaagsnede. Je kan ook in verstek zagen. Het werkt echt perfect. Echte aanrader voor de zelfbouwert!  (y)









Na een uurtje rommelen kan de zijwand gevouwen worden en staat er al een model op de werktafel. Daarna kan de plankenbodem er in. Zo ontstaat er een stevig geheel.



Aan de binnenzijde moet er nog een vergrendeling komen, want in het echt kan de kopwand opengeklapt worden. Gerard had dit beschreven als een stang die door de oogjes links en rechts loopt. Na het bekijken van een aantal foto's zit dit volgens mij net anders. Er lopen twee schuifjes op de kopwand door de oogjes heen. Daarom heb ik twee stukjes 0,5mm messing draad gesoldeerd die deze schuifjes imiteren.



De profielen vijl ik aan de bovenkant 45 graden af, aan de onderzijde nog wat spitser. De klinknagelstrips lopen door in bladveren, deze heb ik een S-slinger gegeven zoals op afbeeldingen te zien was. Dit maakt het model net wat minder plat. In de U-profielen is ook te zien dat er klinknagels zitten. Deze kan ik er natuurlijk niet indrukken, maar in de etsplaat zitten ruim voldoende bladveren. Daarom heb ik er vier ingekort en iets smaller gevijld. Daardoor konden deze in het profieltje gelegd worden. Het klopt niet 100% met de werkelijkheid, maar het geeft een leuke interpretatie. Het maakt het iets minder 'plat' en ik vind dit beter dan wanneer er niks zit. Het is een keuze die je zelf kan maken...

---

Door naar het onderstel. Dit ging eigenlijk net zo vlot. Eerst heb ik de stelbalken van klinknagels voorzien en omgezet in de bankschroef. Omdat het een onwijs dun stukje messing is klem ik dit in twee aluminium profielen. Zodoende kan er een strakke vouwlijn gemaakt worden. Achteraf heb ik met een tang de vouwlijn nog iets verder gebogen tot 90 graden.



Daarna heb ik de aspotten op de balansijzers gesoldeerd. Omdat ik een NS versie maak komen er NS W1 aspotten op, deze zijn van MKmodelbouwstudio's. Rechts op de foto zie je een aparte constructie. Bouwers van Seinarm kitjes zullen het wel herkennen, want veel twee-assers hebben dit. Eén van de twee assen zit in een pendelinrichting om een soort compensatie in het frame te maken. Zodoende wiebelt het wagentje niet op het spoor. Heel goed doordacht. (y)



Voordat de bufferbalken gevouwen worden heb ik de rangeer traptreden bevestigd en daarna de bufferbalk omgezet. Dan wordt de stelbalk, balansijzers, buffers en wat ander klein grut geplaatst. De kortkoppelingsmechaniekjes plaats ik tegenwoordig al voor het spuiten. Drupje olie erin en dan komt dat helemaal goed. 





Tot slot krijgt de bak aan één zijde sluitseinijzers en nog twee handgrepen. Deze steken door de bak heen, dus knip ze kort af en soldeer met weinig tin. Aan de binnenzijde heb ik daarna nog even de vijl eroverheen gehaald. De buffers zijn wederom van MKmodelbouwstudio's, aangevuld met bufferplaten die ik over had uit een aantal HSM personenrijtuig etsplaten. Deze maken het wel af.

Volgende keer ga ik verder met de beremde GZM!

Groet, Mathyn

Eric B:
[volgmode]  :)

Rob Bennis:

--- Citaat van: MathynK op 09 april 2022, 11:58:43 ---
Misschien is het door de inspirerende bouwdraadjes door Frits, of doordat ik meer ervaring krijg, maar ik begin steeds beter gestructureerd te werken. Omdat de etsplaten niet heel veel onderdelen bevatten heb ik daarom eerst maar eens alles los geknipt, randjes gevijld, klinknagels gezet en alles in een afsluitbaar bakje gesorteerd. Goh, dat werkt prettig zeg! Eigenlijk iets te netjes voor deze modelbouwer  ;D


--- Einde van citaat ---

Stoot je per ongeluk het geopende doosje van de tafel en je bent weer terug waar je was  ;D

Maar die tip van die tube cutter ga ik onthouden. Lijkt mij een reuze handig ding (y)

Rob

FritsT:
Komet slijpschijfjes 0,3. of zelfs 0,2 Supersterk en haaaaaaaaaarscherp.
Drijfhout.https://shop.drijfhoutnl.com/doorslijpschijfjes-komet.html

Albion Micro Buisjes. In vele maten en materialen.
Quartel: https://quartel.nl/product/albion-alloys-messing-staf-1-5mm-lengte-305mm-7stuks-albbw15/

Kleine potjes met schroefdekseltjes :
Creawerk: https://www.creawerk.nl/contents/nl/p82726_kunststof-transparant-Storage-Boxes-set-met-30-kleine-potjes-voor-diamond-steentjes.html

Edsko Hekman:
Zijn deze wagons ook makkelijk voor een beginner? Ik heb diverse messing bouwpakketten, maar nul ervaring in het bakken van die dingen.
Als dit een leuk pakket voor een beginner is, waarom niet?

Gr.

Edsko

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie