Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-04-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: Sikkenlijntjes  (gelezen 55772 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #150 Gepost op: 10 juni 2017, 09:41:14 »
Staat die post over DIESELTRACTIE niet gewoon per ongeluk in het verkeerde draadje? Ik zie nergens in de draad over sikkenlijntjes een brandende vraag over eventuele electrische tractie op de desbetreffende lijn... :)
Een beetje MEK hier en daar houdt de boel bij elkaar

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2016
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #151 Gepost op: 10 juni 2017, 12:21:06 »
MfG, Arjan

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #152 Gepost op: 10 juni 2017, 13:44:10 »
De lijn Nieuwersluis-Uithoorn ( met een bewaakte overweg in de A@, bediend door de Rijkspolitie ) werd hoofdzakenlijk gebruikt ter toelevering te slopen NS materieel bij de firma Koek in Uithoorn . Deze firma is later verhuisd naar de Westhaven te Amsterdam .
 De reactie kwam op een opmerking van een uwer over materieel 46 en loc's 1000 op een foto .

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3119
Re:Sikkenlijntjes
« Reactie #153 Gepost op: 10 juni 2017, 14:31:55 »
Een prachtige foto en zeker ook een oude interlokale tramlijn die het nog verrassend lang heeft volgehouden na de oorlog, waardoor er allerlei prachtige foto's gemaakt zijn. Maar waar ik in dit draadje op zoek naar ben zijn lijntjes die alleen met Sikken zijn bediend. Dat geeft nog wat extra charme aan het geheel.

De sikkenlijntjes zijn geweest:
En deze lijst kan ook nog : worden toegevoegd
  • Nijkerk- Nijkerk haven (periode mij nog onbekend)

Glanerbrug -Losser was een Sikkenlijn van ongeveer 1958-1972

Maar misschien zijn er nog meer geweest

Dat is ongeveer de voorlopige conclusie die uit dit draadje te trekken valt. Erg leuk trouwens dat hij telkens weer de aandacht trekt.


Groet,

Marco

In het commentaar van Ossebaar (ik kan de vraag  over de Haarlemmermeerlijnen niet zo snel terugvinden, hoewel ik mij meen te herinneren dat die wel ter sprake komen in het draadje) wordt twee keer exclusieve bediening door Sikken genoemd
Bediening Oosthuizen , vanuit Hoorn met een sik , als ook Hoorn - Medemblik .   

Oosthuizen -Hoorn is volgens mij een reguliere lijn met personenvervoer. Hij bedoelt dat station Oosthuizen nog een tijd met alleen Sikjes is bediend terwijl ander materieel voorbij raasde. Dat is geen Sikkenlijn in de zin zoals bedoeld in de titel van dit draadje. De lijn Hoorn-Medemblik is nieuw voor mij. Is er meer informatie? Foto's? Dienstregelingen die exclusieve bediening door Sikjes vermelden?
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2017, 00:21:53 door MR »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2471
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #154 Gepost op: 11 juni 2017, 00:07:54 »
De lijn Nieuwersluis-Uithoorn ( met een bewaakte overweg in de A@, bediend door de Rijkspolitie ) werd hoofdzakenlijk gebruikt ter toelevering te slopen NS materieel bij de firma Koek in Uithoorn . Deze firma is later verhuisd naar de Westhaven te Amsterdam .
 De reactie kwam op een opmerking van een uwer over materieel 46 en loc's 1000 op een foto .
Koek is nooit verhuisd naar de Westhavens, maar ipv het materieel te slopen op de eigen lokatie te Mijdrecht hebben ze ruimte gehuurd bij HKS in de Westhavens om die werkzaamheden voort te zetten.

Misschien moet je trouwens voortaan even de quote knop gebruiken, want ik kan nog steeds niet terug vinden waar je nu eigenlijk op probeert te reageren.

... loc serie 2300-2400... 
Daar noem je twee verschillende typen lokken op trouwens ;)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3229
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #155 Gepost op: 11 juni 2017, 09:30:20 »
Sikken trokken immer aandacht aan,
was het niet bij 't komen,
dan wel bij het gaan...

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3119
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #156 Gepost op: 11 juni 2017, 14:06:24 »
Mooie foto, Wim. Ik dacht bij het afscheid in Lemmer in 1968 genomen.

Groet,

Marco

kosk96

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #157 Gepost op: 18 juni 2017, 12:21:19 »
Hier nog niet genoemd, maar wel een Sikkenlijntje, Varsseveld - Dinxperlo

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3119
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #158 Gepost op: 18 juni 2017, 20:11:07 »
Ik heb het even nagezocht, maar de lijn Varsseveld - Dinxperlo is in 1935 gesloten voor personenvervoer en in 1942 opgebroken. Alle Sikkenlijntjes die hier genoemd worden dateren van na de oorlog. De lijnen zijn wel ouder, maar de bediening uitsluitend door Sikken gebeurde pas na de oorlog. Dat waren vaak tramlijnen (Sneek - Bolsward, Heerenveen - Lemmer, Oldenzaal - Denekamp) en enkele lokaalspoorlijnen (Nijkerk - Nijkerk Haven, Doetinchem-Zelhem). Doetinchem - Zelhem is wel interessant omdat de lijn hetzelfde lot trof als de lijn naar Dinxperlo, maar de lijn werd na de oorlog herlegd en sindsdien uitsluitend met Sikken bediend. Ik sluit niet uit dat er ook voor de oorlog Sikkenlijnen bestonden, maar ik zou dat wel graag willen documenteren.  Dat is vaak lastig. Van de naoorlogse Sikkenlijntjes zijn de getuigen nog onder  ons en zij delen hun verhalen.  Wims verhaal over de lijn naar Lemmer in de Railmagazine van deze maand is daar een fenomenaal voorbeeld van (hartelijk dank Wim! Puur genieten). Ik heb de vorige artikelen gemist, dus daar moet ik nog achteraan.
Van het goederenvervoer naar Dinxperlo na 1935 heb ik weinig kunnen vinden. Alleen de vermelding dat het gebeurde, maar niet hoe. Misschien dat anderen  ( misschien @kosk96) daar  bronnen  van kennen. Dat zou ik wel graag willen weten.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2017, 20:13:29 door MR »

kosk96

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Sikkenlijntjes
« Reactie #159 Gepost op: 18 juni 2017, 20:40:08 »
Aldus mijn opa, die langs de lijn woonde reden er tot het begin van de oorlog sikken met goederentreinen naar Sinderen, de Heurne en Dinxperlo. Ik zal hem nog eens naar meer details vragen.