Wat zijn we aan het bouwen? > Al het andere!
Vraag: wat zijn must haves voor een spoorbaan van de Deutsche Reichsbahn?
Gabriël Bergsma:
Beste Lezers,
Ik heb het bericht vanaf nu maar wat aangepast.
Ik heb nu al behoolijk wat toffe reacties gekregen met info waar ik wat mee kan en dat ook ga doen. Excuses voor de onduidelijkheid over de dr en drg. Ben echt nieuw in deze wereld maar zo leer ik weer veel!
Mijn vragen even heel duidelijk: (sommigen zijn al beantwoord maar toch)
Wat zijn onmisbare elementen en een baan die is gebaseerd op de DR?
Welke stoomlocs zijn ‘typisch’ DR? Ik heb hier drie analoge treinen liggen. Oudjes van piko, BR 01.5 en twee BR 52 met condenstenders.
Wat was een gebruikelijke stationsopstelling qua wissels en rangeerterrein?
Kan personen en goederen goed samen?
Wat waren typische dingen die het derde reich had geïmplementeerd? Ik wil deze vermijden waar mogelijk om niet mensen af te stoten.
Wat daar ligt is het prototype. Het wordt nog groter en ik wil achter een stuk gebergte maken en zoveel mogelijk uit de ruimte halen. Daar later ooit eens meer over.
Ik hoop dat er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden.
Met vriendelijke groet, Gabriël Bergsma
Ronaldk:
--- Citaat van: Gabriël Bergsma op 31 maart 2022, 13:25:59 ---Maar… wat zijn nu echte must haves voor de DRG? Wat voor treinen zijn echte klassiekers? Hoe zagen stations er toen uit? Wat was gebruikelijk en wat weer niet?
--- Einde van citaat ---
Wat heb je zelf al allemaal gevonden? Als je een beetje zoekt dan kom je veel info tegen over de DRG. Dan zal je ook vinden dat de DRG tot ongeveer 1937. Dus alle gebouwen tot 1937 kunnen zeker wel. Zelfde geldt voor treintjes e.d. Je zal eens moeten kijken naar informatie zoals de Miba-tijdschriften, Modeleisenbahner-tijdschrift of op het stummi-forum.
Maar vertel eens wat je allemaal al gevonden hebt over de DRG :)
Groet
Bahn-AG:
--- Citaat van: Gabriël Bergsma op 31 maart 2022, 13:25:59 ---Beste Lezers,
Na een tijdje niet weten in welk thema ik mijn baan wilde heb ik besloten om het te maken met de drg in gedachten. Deze keuze is gemaakt door mijn rijdend materieel wat ik heb.
--- Einde van citaat ---
Hallo
Als ik zo naar je foto kijk zie ik geen DRG materieel eerlijk gezegd.
52Kon waren ten tijde van de indienststelling (1943) grijs tot einde WO2. Hierna zijn ze opgelapt en in zwart/rood weer in dienst gesteld. Dit in de DB/DR periode.
In de DDR werden de loks al snel (1949) tot gewone versies omgebouwd. Bij de DB werden ze ook nog maar kort ingezet en daarna gebruikt als verwarmingsinstallatie.
Bart
Montanbahn:
--- Citaat van: Gabriël Bergsma op 31 maart 2022, 13:25:59 ---Beste Lezers,
Na een tijdje niet weten in welk thema ik mijn baan wilde heb ik besloten om het te maken met de drg in gedachten. Deze keuze is gemaakt door mijn rijdend materieel wat ik heb.
--- Einde van citaat ---
Wat ik voornamelijk zie liggen is DR Ost materiaal (en een NS1200). Dat is eigenlijk allemaal van na 1949. Ook daarover is het internet een echte 'Fundgrube' om maar een Duits woord te gebruiken.
Succes,
MB
Bert V:
Gabriël, kun je misschien verduidelijken wat je precies bedoelt? In de titel van het draadje praat je over de Deutsche Reichsbahn en in je eerste posting heb je het over de DRG maar dat zijn twee niet precies dezelfde zaken. De DRG was de standaard benaming van de Duitse spoorwegmaatschappij tot en met WWII en de Deutsche Reichsbahn (kortweg DR) is de spoorwegmaatschappij van de DDR na WWII. Het is wel een beetje verwarrend omdat de naam Deutsche Reichsbahn vanaf 1937 ingevoerd werd in het toenmalige Duitse rijk maar daarvoor wordt tegenwoordig de afkorting DRB gebruikt. Om welke periode gaat het je?
Groeten,
Bert
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie