Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 13:21:31
Bauarbeiten im gange
door
guus43
Vandaag
om 13:21:03
Locatie van foto gezocht
door
Arjan6511
Vandaag
om 13:18:17
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Bert55
Vandaag
om 13:16:14
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:15:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
741230
Vandaag
om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 12:52:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Spoors
Vandaag
om 12:48:31
MB-module: Hielan Ware
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn HITV
Vandaag
om 12:40:37
DR4024
door
Bert_Apd
Vandaag
om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 12:11:20
Pools diorama H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Teun
Vandaag
om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Teun
Vandaag
om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader
door
Arjan6511
Vandaag
om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Teun
Vandaag
om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 10:25:16
NS 8400 van Werps
door
FritsT
Vandaag
om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Simplex
Vandaag
om 09:06:30
Decals Star TE-5933
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:01:56
weerstandje en relais
door
Hans van Kampen
Vandaag
om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
Vandaag
om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
22 april 2024, 23:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Balen Turfmolm als lading
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Balen Turfmolm als lading (gelezen 1190 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12325
Balen Turfmolm als lading
«
Gepost op:
09 december 2020, 20:11:03 »
TURF: EEN OUDE BRANDSTOF
001 De grondsoort veen is opgebouwd uit afgestorven plantenmateriaal. Deze grondsoort bestaat uit metershoge lagen afgestorven planten in moerasgebieden. Het dode plantenmateriaal zakte in de loop van vele duizenden jaren naar de bodem van het moeras. Hier bleef het bewaard onder natte en zuurstofarme condities. Door het gebrek aan zuurstof kunnen bepaalde bacteriën die voor een normale afbraak zorgen hun werk niet doen.Andere bacteriën zorgen nu voor de aanmaak van methaan en hierdoor ontstaat veengrond. Wanneer het natte veen droog wordt in deze conditie is het bruikbaar als brandstof. Het gedroogde product turf was eeuwenlang van grofweg de 11e tot 18e eeuw - de belangrijkste brandstof. Het gebruik van turf als brandstof wordt al in de Romeinse tijd vermeld.
002 Turfwinning kwam echter pas op grote schaal op gang toen in de middeleeuwen het hout te schaars werd om de groeiende de bevolking van brandstof te voorzien. Turf werd een belangrijke brandstof voor zowel het huishouden als de industriële praktijken. Men verhitte er onder andere ovens en brouwerijen mee. Voornamelijk in Groningen en Drenthe waren veel veengebieden te vinden, doch ook langs de kust bevonden zich delfplaatsen.De dikke veenlaag van afgestorven plantenmateriaal baggerde men op en legde men te drogen op akkers.
003 Omdat de behoefte van de groeiende steden niet te temmen was, werd het veen tot onder de waterspiegel weggebaggerd. Hierdoor kwamen deze plaatsen onder water te staan. In sommige gevallen werd na de veenwinning het ontgonnen landschap gereedgemaakt voor landbouw; op andere plaatsen bleven grote plassen over, zoals we die in het hedendaagse landschap nog aantreffen.
004 De veenwinning was de eerste stap van Nederland richting de vroege industrialisatie in de Gouden Eeuw. Veenwinning lanceerde Nederland op deze manier het industriële tijdperk in. Vandaag de dag hebben wij in Nederland verschillende plaatsnamen te danken aan de turfwinning. Denk aan Hoge Veen, Lage Veen, Veendam en Veenendaal. De veenwinning werd uiteindelijk weggeconcurreerd door de opkomst van andere fossiele energie, zoals olie en gas die in de vorige eeuw populair werden. Voor de productie van actieve kool en potgrond werd turf tot het midden van de 20e eeuw nog op kleine schaal in Nederland gewonnen. Vandaag de dag wordt het nog steeds gebruikt als materiaal in diverse industrieën alleen komt het uit nu elders uit Europa.
005 Grofweg zijn er twee soorten turf te onderscheiden: witte turf en zwarte turf. De zwarte turf is het oudste en heeft bijgevolg per turfblokje de grootste hoeveelheid aan brandbaar materiaal. Tuinturf is doorgevroren zwartveen dat gebruikt wordt in potgrond. Als het veen nog vochtig is, wordt het doorgevroren. Daarna wordt het gedroogd, gemalen en gezeefd. Niet doorgevroren zwartveen neemt na droging zeer moeilijk weer water op en werd vroeger als brandstof in de vorm van turven gebruikt. Doorgevroren turven (smoezen) zijn als brandstof ongeschikt. Voor de winning van het zwartveen wordt eerst de bovenste laag grond verwijderd. Deze bovenste laag heet bolsterveen en komt als turfstrooisel, ook wel turfmolm genoemd, in de handel. Ook turfstrooisel neemt in gedroogde toestand gemakkelijk veel water op. Het onderliggende zwartveen wordt over de gehele diepte weggegraven en tot tuinturf verwerkt. Tuinturf en potgrond werd vanouds door de tuinders zélf bereid. Omstreeks 1945 kwamen er in Nederland ook gespecialiseerde potgrondbedrijven die gewoonlijk gevestigd waren op plaatsen waar zich veel tuinders bevonden, zoals in het Westland. Uiteraard moest de turf naar deze streken worden vervoerd. Uiteindelijk begonnen ook de verveners interesse te krijgen voor dit product.. Naast de smoezen werd ook voor stort een toepassing gezocht. Storf is gemengd veen dat vrijkwam bij het graven van kanalen en dergelijke.
006 In 1961 ontstond de eerste vraag naar balen doorgevroren zwartveen. De productie van tuinturf kwam op gang, wat een nieuwe toepassing betekende voor het zwartveen, dat de turfstrooiselfabrikanten nog tot hun beschikking hadden nu het grauwveen uitgeput raakte. De afzet van het product steeg en nieuwe toepassingen werden gezocht, onder meer in de aardbeienteelt en bij de aanleg van sportvelden. De tuinturf werd zowel geleverd in balen, in zakken, en in bulk. Een nadeel van het product was de weersafhankelijkheid waaraan de verveners waren onderworpen: het moest immers enkele dagen gevroren hebben. Vanaf 1967 werd ook de tuinturf in plastic verpakt. Een aantal turfstrooiselbedrijven ontwikkelden zich tot producenten van tuinturf en potgrond. De benodigde turf kwam niet langer meer uit Nederland, waar in1992 de vervening werd gestaakt, en in steeds mindere mate uit Duitsland en Engeland, maar steeds verder weg, uit Ierland en de Baltische staten, met name Estland. Een nadeel van het gebruik van turf en veen is dat bij het vervenen soms waardevolle natuurgebieden worden vernietigd. Het ontstaan van veen kost veel meer tijd dan nodig is het te vernietigen en de kans op herstel is zeer klein, zeker op de korte termijn.
Na deze achtergrond informatie is het tijd om de balen turfmolm in model na te maken. Hier voor hebben we grofweg nodig: Witte houtlijm. Stokje vierkant hout en koffiedrab
007 Van een houtenstokje van 6 x 6 mm rond, zoiets als waar vuurpijlen mee afgeschoten worden, en zaag daar blokjes van 14.5 en van 29 mm af. Kantjes een beetje bij werken en voila het begin is er.( Maten hebben te maken met de lengte en breedte van de meeste h0 rongenwagens)
008 Neem ruim voldoende gedroogd koffiedrab in een bakje. Smeer de blokjes hout aan alle kanten ruim in met witte houtlijn van bv Bison en rol de ingesmeerde blokjes stevig door de drab. Vergeet niet de kopsekanten goed in de dompelen en aan te drukken.
009 Het is aan u om te beslissen welke rongen wagen er voor het transport van de balen turfmolm gebruikt gaan worden. Ik zelf heb gekozen voor de 12.50 meter lange S-LWO met een draagvermogen van 23 ton. Meer tijdperk gebonden is de 13.90 meter lange LWW/LWGK met een draagvermogen van 17.5 ton Dat de wagen langer is . heeft weer als nadeel dat je die wagen zelf moet maken en er beduidend meer balen gemaakt moeten worden!
010 Aan de hand van de gekozen wagenbodem worden op een plaatje styreen de uitgeharde en gedroogde turf balen gelijmd. Dit op een plaatje lijmen heeft als voordeel dat de lading evt uitgewisseld kan worden.
011 De eerste rij balen turfmolm op de ondergrond gelijmd. Daar het vierhoog moet worden heeft het geen zin om de binnenste balen ook te maken. De bovenste rij sluit het geheel mooi af.
012 Hier zie je van de open binnenkant niets meer. De gekleurde strookjes moeten de beschermlatten voor gaan stellen die onder de staaldraad komen te zitten die de balen bij een houdt.
013 De opmaat gemaakte lading voor de S-LWO is beduidend korter als voor een LWGK. Duidelijk is hier te zien dat de wagenboden conform het grootbedrijf is
014 Ook hier is dat duidelijk te zien
015 Regelmatig moet tijdens het laden gekeken worden of dat de lading nog steeds binnen het profiel van vrijeruimte past.
016 Als alles geladen is gaan we de lading borgen volgens onderstaan plan
017 Dit plan is net als van 018 gebaseerd op balen hooi/stro. Het principe blijft het zelfde.
018
019 Onderweg naar een afnemer.
020 Voorbeeld van een uitgewisselde lading
021 Ben hier nog wel even zoet mee!!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
jandcargo
Offline
Berichten: 1196
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #1 Gepost op:
10 december 2020, 13:11:03 »
Hallo hans,
Mooi en duidelijk. bedankt voor de info.
groeten jandcargo
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12325
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #2 Gepost op:
23 december 2022, 15:40:42 »
In het zweet des aanschijn.........Ja Ja die goeie ouwe tijd!!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Edsko Hekman
Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
BNLS trambaan-deelnemer
Offline
Berichten: 8405
Nooit uitgeklust....
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #3 Gepost op:
23 december 2022, 15:44:32 »
2 mk.....
Gelogd
Grasland
Tjalling
Offline
Berichten: 3393
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #4 Gepost op:
23 december 2022, 17:40:30 »
Hallo Hans,
Wat is de bron van heg verhaal dat je hierboven verteld?
Ik heb de indruk dat het tijdstip waarop de foto's genomen zijn niet helemaal overeen komt met de periode die je beschrijft.
Verder ben ik heel benieuwd naar de bron van/ extra informatie over de getoonde smalspoor lok.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #5 Gepost op:
23 december 2022, 19:28:42 »
Voor wat betreft de turfwinning in het westen, de Kralingse Plas, de Prins Alexanderpolder en de Reeuwijkse plassen zijn allemaal voormalige afgegraven/uitgebaggerde veengebieden.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
F Helm
Offline
Berichten: 66
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #6 Gepost op:
23 december 2022, 19:40:19 »
Citaat van: Tjalling op 23 december 2022, 17:40:30
Verder ben ik heel benieuwd naar de bron van/ extra informatie over de getoonde smalspoor lok.
Stukje naar beneden sceollen.
http://www.industriespoor.nl/Deurne.htm
Gr Frits
Gelogd
Scratchbuilt
Offline
Berichten: 1806
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #7 Gepost op:
23 december 2022, 21:09:45 »
Met kromme tenen lees ik via de link het stukje over de A Ford. Hoeveel conclusies kun je trekken uit een enkele foto? Wat ontbreekt is de opmerking dat de foto zwart/wit is en dat het ding vermoedelijk niet kon vliegen.
Albert
Gelogd
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran
Noordernet
Offline
Berichten: 2987
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #8 Gepost op:
23 december 2022, 21:23:45 »
Toch zeker een interessant stukje op Industriespoor. Ik zie zelfs twee foto’s van die omgebouwde auto.
Wat betreft het veen: mijn ene grootvader (geboren 1905) woonde in Wildervank, in de Groninger Veenkoloniën, en had met een stel bevriende gezinnen in de oorlogsjaren turf aangekocht in een van de nabije Drentse monden. Het verhaal wil de dat opa en anderen zelf het schip moesten trekken.
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
decauville_nl
Offline
Berichten: 444
Atelier Bongaards
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #9 Gepost op:
23 december 2022, 21:45:25 »
Leuk, turfwinning is een interessant stuk Nederlandse industrieële geschiedenis. Foto nummer 4 heeft echter niets met vervening te maken maar toont de bouw van een sluis.
Gelogd
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam
Diorama voor Artitec:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #10 Gepost op:
23 december 2022, 21:55:19 »
Indirect toch zeker wel, hij toont de aanleg van Het Veenkanaal, specifiek bedoelt voor de afvoer van de gewonnen turf.
«
Laatst bewerkt op: 23 december 2022, 22:19:49 door Eric B. Reden: het veenkanaan --> Het Veenkanaal
»
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
decauville_nl
Offline
Berichten: 444
Atelier Bongaards
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #11 Gepost op:
23 december 2022, 21:58:16 »
Aha ok, ja dan indirect wel...Hoe weet je dat het een veenkanaal is?
«
Laatst bewerkt op: 23 december 2022, 22:00:56 door decauville_nl
»
Gelogd
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam
Diorama voor Artitec:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0
Eric B
Offline
Berichten: 6806
NS tijdperk III (a)b/c
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #12 Gepost op:
23 december 2022, 22:07:44 »
A- Omdat het in de fotonaam staat ...
B- Omdat ik als ik het URL van de afbeelding invoer in Google afbeeldingen, het eerste resultaat me
hier
brengt
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
decauville_nl
Offline
Berichten: 444
Atelier Bongaards
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #13 Gepost op:
23 december 2022, 22:14:47 »
ok
Gelogd
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam
Diorama voor Artitec:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0
Noordernet
Offline
Berichten: 2987
Re: Balen Turfmolm als lading
«
Reactie #14 Gepost op:
23 december 2022, 22:16:47 »
Het is dus een aardrijkskundige naam. Niet een veenkanaal, maar het Veenkanaal.
Wolter
Gelogd
Moins mais mieux.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Balen Turfmolm als lading