Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Forever Rocofan
Vandaag om 14:26:50
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 14:22:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:06:22
NS modelbaan Hoekdam H0 door MOVisser
Vandaag om 13:48:54
Wel remgeluid, maar lok rijdt door door bellejt
Vandaag om 13:44:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Forever Rocofan
Vandaag om 13:32:55
Testbaan door C-rails
Vandaag om 13:25:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Tramfan
Vandaag om 13:20:49
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
Vandaag om 13:12:55
LS models ICR door Duikeend
Vandaag om 12:54:03
Spoor op industrieterrein Lage Weide door spoorzeven
Vandaag om 12:50:12
Station Markelo in schaal 0 door WesleyMunnik
Vandaag om 12:44:53
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:22:38
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door jerrytrein
Vandaag om 12:03:04
BNLS Werkspoorr - Roco BB-300 omgebouwd naar NS periode 1949-1951 door Duikeend
Vandaag om 11:13:29
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:05:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 09:45:01
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 09:24:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jeroen Water
Vandaag om 08:50:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:11:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 07:55:22
Rijnstraat door Rob Moerkerken
Vandaag om 06:59:55
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 06:39:46
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door T.Spat
28 juni 2022, 23:21:09
iTrain 5.1 door Dirk
28 juni 2022, 21:49:38
RhB H0m, Albulisch door Boertje
28 juni 2022, 21:40:21
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Eegtrain
28 juni 2022, 21:38:27
Aandrijving Roco 2200 door Lokführer Bas
28 juni 2022, 21:27:28
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
28 juni 2022, 20:38:03
  

Auteur Topic: Roco NS Vectron in NS-flow design  (gelezen 10311 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 20475
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #90 Gepost op: 17 mei 2022, 06:30:14 »
Dat is geen goed nieuws als de loc analoog al niet goed rijdt.........  :(
De mijne komt eind deze week. Ook de analoge versie waar ik zelf een LP5 in zet. Ik zal hem nu ik dit weet eerst analoog laten rijden.

Na inbouw van een LP5 reed mijn exemplaar op lagere snelheden ook enigszins schokkerig. Dat verdween door cv54 met 10 te verlagen. Die suggestie deed ik niet voor niets ook voor de LP4 in de loc van Bas. Uitschakelen van cruise control is een tikkie lomp. De mogelijkheden om de lastregeling op het model af te stemmen zitten er niet voor niets in.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2246
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #91 Gepost op: 17 mei 2022, 08:04:15 »
Henk, ik schrijf niet dat je de lastregeljng voor altijd moet uitzetten maar om een snelle diagnose te doen of het schokken door de lastregeling veroorzaakt wordt is het in mijn optiek het beste om te beginnen met hem even uit te zetten. Schokt hij dan nog, dan is de oorzaak vermoedelijk van mechanische aard. Schokt hij niet, dan is de lastregeling de oorzaak en is de volgende stap om die beter in te stellen
Groet Frits

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4505
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #92 Gepost op: 17 mei 2022, 08:41:25 »

Ik blijf benieuwd naar oorzaken van alles wat minder dan zijdezacht loopt. Maar in veel gevallen kom ik de oorzaak niet op het spoor :(


Ik lees dat je een exemplaar terug hebt gebracht naar de winkel maar had je de decoder wel ingeregeld? En was de lok ingereden op je baantje of op een rollenbank? Het hoort er allemaal bij, zeker als je erg kritisch bent. Uit de doos zo een decoder erin prikken, rijden en verwachten dat het gelijk goed is is is er niet bij.

Kortom: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je aanpak tot op heden. Je weet hoe het gaat op dit forum: iemand roept iets, een ander vindt het ook, een derde versterkt het nog een beetje met wat buikpraat en een model is al deels afgeserveerd.....  ;)

Gr, Ben.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #93 Gepost op: 17 mei 2022, 10:43:36 »
.... Je weet hoe het gaat op dit forum: iemand roept iets, een ander vindt het ook, een derde versterkt het nog een beetje met wat buikpraat en een model is al deels afgeserveerd.....  ;)
Ik ben bekend met dit fenomeen van het forum (en van social media in het algemeen).
Afserveren is het laatste wat ik zou willen en dat verdient het model ook echt niet.
Het punt is ook dat zodra je iets benoemt het er ook daadwerkelijk is.
Maar nu kan ik dus niet meer terug :(.

Nu inhoudelijk:
Ik heb de loc zonder decoder gekocht. (Geen behoefte aan geluidsfuncties)
Vervolgens heb ik de loc analoog ingereden volgens de gebruikershandleiding: een half uur op matige snelheid vooruit en een half uur achteruit. Na het inrijden liep de loc niet waarneembaar beter.

In hoeverre een loc analoog soepel rijdt kun je vooral zien op kruipsnelheid.
Laten we het zo zeggen: ik heb locs (ook van Roco) die het wat dat betreft beter doen.

Het lijkt mij duidelijk dat het onregelmatige wat ik waarnam, een mechanische oorzaak heeft.
Soms kun je dat camoufleren met een decoder.
Mijn hoop was dan ook het rijgedrag te optimaliseren met een decoder. Ten dele is dat gelukt! De loc kan nu perfect kruipen!

De cruise control van een decoder heeft echter ook een ander effect. Op een bepaalde matige snelheid lukt het de cruise control niet meer om mechanische onregelmatigheden te corrigeren (omdat ze elkaar te snel opvolgen). Dan worden eventuele onregelmatigheden juist versterkt in plaats van afgezwakt.
Het kan dan helpen om de cruise control uit te zetten (Lopi: CV 56=0). Misschien dat het invoeren van een lagere waarde ook helpt.

Intussen heb ik ook de ESU-truc uitgevoerd met automatische instelling van de parameters voor de rijkarakteristiek. Dat leidde echter juist tot vermindering van het rijgedrag. Dus snel maar een reset gegeven.

Zoals gezegd: ik kan niet meer terug.
Misschien had ik naar m'n vrouw moeten luisteren: niet zeuren ;D
Of in ieder geval m'n mond houden :-X

Groet, Bas

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2805
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #94 Gepost op: 17 mei 2022, 14:16:35 »
Ik denk dat je dan toch gewoon pech met je loc hebt.
Mijn NSI Vectron rijdt prachtig.
Mooi rustig, zowel langzaam als snel.
En ik ben best een kritische zeikerd  ;D

Ik heb dan wel de standaardsound uitvoering, dus dat is dan met een ZIMO.
Misschien is dat nog een idee, een ZIMO proberen?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #95 Gepost op: 17 mei 2022, 15:06:28 »
Of een wat mindere batch misschien?
M'n ingeruilde exemplaar reed niet beter dan deze.

Of het ligt aan mij ;D
Ik heb een dochter die ook meer dan gemiddeld terug moet naar de winkel met nieuwe gekochte zaken waar wat mee is ;D

Een Zimo gaat vermoedelijk niet helpen.
Ik ga nog wel wat aan de slag met CV-instellingen.

Groet, Bas

henk

  • Online Online
  • Berichten: 20475
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #96 Gepost op: 17 mei 2022, 15:57:03 »
Als bij een Zimo locdecoder de motorregeling op dezelfde manier wordt geregeld als bij de sounddecoders, dan kan je de instellingen afkijken.

Anyway, aanpassen van de k-waarde hielp bij mij al een heel stuk.

In ieder geval genoeg om de uitgebreide procedure maar te laten zitten. Die gaat ruwweg als volgt.
1. CV2 op 1 en CV5 op max.
2. Max snelheid instellen met de referentiewaarde
3. Start de loc niet bij stap 1, dan i-waarde aanpassen.
4. Onregelmatig rijden k-waarde aanpassen.

Mijn ervaring is dat Rocolocs vroeger altijd mooi liepen met de standaardinstellingen van een Lokpilot. Dat is niet altijd meer zo, maar ik weet niet wat de oorzaak is. ik verdenk eerder de decoders ervan. Er kan steeds meer worden ingesteld (i- en k-waarden tegenwoordig op twee of drie plekken) en dan is de kans kleiner dat een loc met de standaardinstellingen al goed loopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #97 Gepost op: 17 mei 2022, 16:08:44 »
Ik heb er vooralsnog een Lopi DCC V4 ingeprikt.
Het blijkt dat de nieuwe versie V5 slecht leverbaar is. Dus voorlopig moet ik het met de V4 doen.

Met het uitschakelen van de cruise control, CV 56=0, wordt het er in totaliteit niet beter op.
Wel heb ik nu de sterkte van de regeling, CV 54, van de defaultwaarde 50 verlaagd naar 10. Het lijkt erop dat dat een verbetering geeft :).

Ook wil ik nog eens proberen om de assen te verwisselen. Je weet immers maar nooit.
Alleen zitten die schroeven van de afdekking onder de draaistellen zo onmogelijk vast, dat ik daar een betere schroevendraaier voor nodig heb.

Groet, Bas

henk

  • Online Online
  • Berichten: 20475
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #98 Gepost op: 17 mei 2022, 16:36:19 »
Ik bedoelde eigenlijk cv54 met stappen van 10 verlagen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #99 Gepost op: 17 mei 2022, 18:42:37 »
Uit de doos zo een decoder erin prikken, rijden en verwachten dat het gelijk goed is is is er niet bij.

Dat dacht ik vroeger ook. Maar sinds ik Zimo decoders gebruik verwacht ik dat wel (bij Zimo).Bij ESU ken ik zolang wel alle trukjes van alle CV's in de 50, de lastregeling uitzetten, de automatische inregeling, de referentie spanning aanpassen, de preset motorregeling per motortype kiezen en dan nog teleurgesteld zijn in het rijgedrag.
Bij de eerste Zimo dacht ik nog dat het toeval was dat de loc zo mooi reed (zonder enige aanpassing, zo uit het doosje). Maar naar vele verschillende type lok's met allemaal hetzelfde gedrag: Allemaal gelijk mooi rijden, zeker op kruipsnelheid.

Ik ben best tevreden over een aantal ESU producten, maar het rijgedrag van de decoders kan echt beter.

mvg spock