Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

PWM aansturing klokanker motor (Marklin Z)

(1/1)

apadt:
Hello,
Ik heb een Marklin Z lok met klokanker motor ik wil deze aansturen met en PWM puls. Het plan is om een L298N motorsturing te gebruiken. De PWM puls haal ik uit een Arduino Uno, PWM puls wordt regulert via en potentiometer
Het probleem is dat ik de snelheid niet optimaal kan regelen, de regeling is niet linear . Heb ook geprobeerd om de L298N een PWM puls te geven met een NE555, het zelfde probleem.
Heeft een van jullie ervaring hier mee eventuel heeft een goede PWM regeling gebouwd.
Hg
met hartelijk dank
AJ

bask185:
Hey AJ,

Ik zie je draadje nu pas.

--- Citaat ---Heeft een van jullie ervaring hier mee eventuel heeft een goede PWM regeling gebouwd.
--- Einde van citaat ---
Ja dat heb ik. Ik heb zelf een library geschreven voor een Weistra PWM regelaar (onderste 2 bestanden van de lijst). Bij deze regelaar regel je behalve de dutycycle ook de frequentie tussen de 20 en 100Hz.

Mijn eerste vraag, met welke frequentie heb je tot op heden geprobeerd om je treintjes mee aan te sturen? Alles tussen de 100Hz en 32kHz maakt irritant veel lawaai en 32kHz heeft verschrikkelijk slecht rijgedrag.

Mvg,

Bas

Klaas Zondervan:
Als je niet met software uit de voeten kunt, dan kun je ook de hardwareversie van de Weistra regelaar bouwen. Ik werk al jaren met deze regelaar en ben er heel tevreden mee.
Beschrijving staat in de encyclopedie, even zoeken op weistra.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie