Materieel > Modelauto's

Faller Car System: activering motor door magneet bij reedcontact

(1/2) > >>

Aartoscar:
Ik heb een autootje van het fallercarsystem naar de reparateur gebracht omdat de motor ondanks bijladen niet werkte. Wat bleek? De reparateur had ontdekt dat als je een andere magneet bij het reedcontact houdt de motor wel werkte. Blijkbaar was het eigen magneetje niet krachtig genoeg (meer),voor hetzelfde effect? Nu is een "externe magneet " niet echt een oplossing omdat ik dan een magneet van 5 bij 4 bij 1mm onderaan het autootje zou moeten bevestigen. Ik denk dat het gewicht dan te zwaar is. Maar zou het niet aan het reedcontact kunnen liggen?

Bert van Gelder:
Hoi,

Het ligt zeer zeker aan het reedcontactje, zou deze gewoon vervangen. Die dingen kosten een paar cent. Zet maar eens een ‘advertentie’ bij gevraagd, vast wel iemand die je kan helpen.

Het reedcontactje is normaal gesloten: dan kan er stroom lopen naar de motor. Als je een stopplaats inbouwt, dan wordt dat reedcontactje samen met een magneet in het wegdek gebruikt om die verbinding te verbreken, en dan stopt je auto.

Gr, Bert

Menno:
Ik weet nog dat het reed-contact in een van mijn startsets van 15 jaar (zo niet meer) terug een wisselcontact had. Zeker dat de boel niet verkeerd aangesloten is?

Wil uit ZO drenthe:
Pas op! Er zijn twee soorten reed contacten.
Een heeft altijd een open contact en die wordt door een magneet gesloten. Een schakel contact.
De ander (o.a. in het Faller car systeem) heeft altijd de strookjes metaal tegen elkaar en die gaan van elkaar af door een magneet, waardoor de Faller Car stopt door een stopmagneet.

Ik zou het reedcontact vervangen door een Faller Car System reedcontact, dan weet je zeker dat je de goede hebt.

Groetjes
Wil

Aartoscar:
Op de autootjes zelf zit ook een heel klein magneetje. Wat is daarvan de functie?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie