Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door orientexpress
Vandaag om 14:27:17
Marklin/Trix koploper door henk
Vandaag om 14:26:31
Solderen wil maar niet (goed) lukken door electronicus
Vandaag om 14:20:21
Verdrahtung CONRAD-Weichenantireb mit ESU-Komponenten door Reinout van Rees
Vandaag om 14:08:30
Train-o-matic smart power pack aansluiten door Martin Domburg
Vandaag om 14:03:41
Leiden Centraal op N schaal door 1200blauw
Vandaag om 14:00:28
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:23
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 13:44:28
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door André 1976
Vandaag om 13:24:24
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:50:31
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 12:45:48
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Markoes
Vandaag om 12:40:57
Advies loeplamp door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:30
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 11:33:21
The Summer of 69 door NS264
Vandaag om 11:02:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:43:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:39
Daz door Huup
Vandaag om 09:55:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Eric B
Vandaag om 09:45:09
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:28:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:06:19
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 09:05:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:04:59
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
  

Auteur Topic: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.  (gelezen 30165 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #375 Gepost op: 03 december 2022, 22:02:01 »
Idd, ik ben wel van het rustige bouwen.
Doe ik dat niet, dan gaat er van alles mis.
Naast dat meer het wintertype met temperaturen onder de 10 graden.
Dat duurt steeds langer.

Maar ik bouw.
Vandaag lelijke plekjes weggeslepen aan de achterkant.
Morgen strips plakken.

Ook nog wat in N gefröbeld. (Zie Swalbenkliniek)

@Ronald
Wat heb je nodig aan stroom en aansluitingen?
Ben met Bas gestart over wat er nodig is en dat te laten maken en komen zodat het ingebouwd kan worden.
(Dat kunnen saaie technische berichten zijn voor de volgers maar dan lezen jullie ook hoe het tot stand komt)

Ondertussen verder met de rest.
« Laatst bewerkt op: 03 december 2022, 22:06:26 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #376 Gepost op: 03 december 2022, 23:55:03 »
Koen,
Voor mijn deel is in feite alleen prik nodig voor de verlichting en motortjes.
Dat komt van een eigen adapter/transformator.
Ik heb dus niets met jouw deel van de module te maken.

De doorgaande rails krijgt (voldoende) voeding van de beide buren.
Via die mooie stekkertjes.

Groet Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 en 11 februari 2023 sta ik er weer. Ook met N-schaal

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5339
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #377 Gepost op: 04 december 2022, 00:15:19 »
Koen,

De doorgaande sporen die naar en van de buren gaan en komen worden met St-16-2 stekkers met elkaar verbonden, daartussen wordt luidspreker snoer gebruikt.
Rood en zwart draad doorsnede 1,5mm2 minimaal, maar liever 2,5mm2.
We voeden op de bakken en vanuit de bak voeden we de eigen blackboxen.
Dus niet van bak naar blackbox naar blackbox en door naar een bak, dan weer naar blackbox enz. Nee want dan wordt storingzoeken wel erg complex en door de vele overgangen grotere kans op spanningsverlies naar mate een bak verder bij de voeding van daan bevind.
Over hoe en wat welke kleur op welke rail is aan Ronald uitgelegd en is ook terug te vinden in de Encyclopedie.

Het is niet de bedoeling dat de sporen die naast de doorgaande sporen liggen, elektrisch met elkaar verbonden zijn. Als er geen treinen kunnen worden uitgewisseld.

De “hub” daar in tegen wordt wel doorgelust.
“Hub” is de data kabel voor treinbesturing.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2022, 00:28:22 door nighttrain1. Reden: Het hub verhaal toegevoegd. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #378 Gepost op: 04 december 2022, 00:47:29 »
Ok Richard,

Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat ik mijn rangeersectie zelf voorzie van voeding.

Ik heb alleen nog geen sturing voor de rangeerbeweging.
Dat dien ik dan zelf toe te voegen.

Belangrijkste kijkt me dat er aansluiting is voor verlichting van  de hal.

@ Ronald heb je jou attributen dus allemaal op eigen circuit?
De mijne op de mijne?
Dan stem ik dat verder met Bas af.

Gr Koen.





« Laatst bewerkt op: 04 december 2022, 00:50:06 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5339
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #379 Gepost op: 04 december 2022, 08:06:16 »
Goed bezig Koen (y).

En voor anderen hier nog een keer de link naar de website van de encyclopedie.

Met deze link kom je bij de beschrijving van hoe je de ST-16 stekkers exact moet aansluiten.

Verstandig is om adereindhulzen te gebruiken bij flexibele draden.

Gaat jullie lukken!!     Succes  (y) (y)
« Laatst bewerkt op: 04 december 2022, 08:22:56 door nighttrain1. Reden: Link ingevoegd. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8107
  • Tsja, ben nog steeds aan het klussen....
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #380 Gepost op: 04 december 2022, 10:48:45 »


Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat ik mijn rangeersectie zelf voorzie van voeding.
Helemaal correct

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #381 Gepost op: 04 december 2022, 12:21:28 »
Mooi,

Technisch deel laat ik woord bij Bas.
Die helpt me hierbij om ook de kosten low te houden.
Dit in een begrijpelijke techniek voor mij en werkzaam voor de module sectie.

Ondertussen doorbouwen. :D

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #382 Gepost op: 08 december 2022, 19:27:51 »
Miss heel stom maar ik hik tegen die strips snijden aan.

Wil nou niets meer verprutsen aan de buitenkant ik vind dat dat netter moet het is ook precies waar je oog op kan vallen dat er een stripje te kort is of iets dergelijks.

Daarom besloten nog ff plakwerk links laten liggen en ik wacht tot ik een snijapparaatje binnenkrijg.
Dan kan ik voortaan dit soort projecten netjes afwerken.

Kijken of ik dan al met de rails en buitenterein kan beginnen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #383 Gepost op: 08 december 2022, 20:48:11 »
De speciale stekkers heb ik al in huis.
De hoofdbaan aan rails functioneert elektrisch geheel los van hetgeen jij maakt Koen.

Ook zorg ik dat mijn deel van verlichting, motortjes etc los van dat van jou kan werken.

Moet je in de lengte de strippen doorsnijden?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 en 11 februari 2023 sta ik er weer. Ook met N-schaal

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #384 Gepost op: 08 december 2022, 21:39:31 »
Nee, nauwkeurig op lengte.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 7967
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #385 Gepost op: 18 januari 2023, 17:27:15 »
Schandalig, 30 dgn te lang geleden begin n nieuw topic, not :-X
 
We gaan weer lkkr aan de slag.

Het was hoog tijd om mekaar ff te spreken onder genot van koffie en gebak bij Ronald op bezoek geweest.

Het bleek zonder dat we beide niet veel gedaan hebben toch dat we een eind gekomen zijn.

Ik moet toch wel ff wennen aan HO weer na bouwen in N schaal. Wat is dat Sikje groot.

Heb thuis nog even fotos gemaakt.

We hebben eea uitgetest en gepast en het was allemaal ok.

We kunnen verder. (y)




Hoognodig de LED strips plaatsen



Hoogste tijd om deze servo werkend te krijgen.



Binnen en buiten werk aan de vloer en terrein rondom.



Nog wel wat werk maar het is te doen.
Ronald werkt verder aan de rest van de module.

Vind ik nog deze:



Er werden in de haven grote stukken naar binnen en buiten overgeheveld vanaf het water.
Hoe de kade in detail uitzag is maar beetje een gok.
Vooral wat betreft de bestrating en straatspoor.
We moeten wel wat consessies doen maar je ontkomt er niet aan op een module.
Voorlopig ga ik voor de bestrating tussen WSK en haven uit van betonplaten, geen Stelcon.

- Hiervoor wil ik groeven in het foam maken en
  de naden tussen de rails opvullen met styreen
  of iets en laagje gips om het ruwig te maken.

(Of miss alleen heftruck banen en wellicht had men ook elektro karren (Spijker)om alles te verplaatsen de hele dag.

Bron:https://www.werkspoor.nl/


Gr. Koen.





« Laatst bewerkt op: 20 januari 2023, 18:23:01 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #386 Gepost op: 19 januari 2023, 00:03:39 »
Uiteraard kan ik niet achterblijven met foto's .

De module bak is zo gemaakt dat we beiden zonder elkaar te storen er aan kunnen werken.
Het deel met de Werkspoor kathedraal is een element dat je inlegt in de rest.
Ook is het de bedoeling dat rangeren etc kan zonder het doorgaande verkeer te storen.

Zoals Koen aangaf was hij vandaag bij mij en hebben we kunnen passen.
De kathedraal op zijn onder-plaat past mooi, als er nog enkele uitstekende deeltjes aan de achterkant van de dijk weggehaald worden.
Ook het wegdek aan de achterzijde van het trein-duct mag iets ingekort worden.
Daar was dus het passen ook juist voor bedoeld.

Ik ga verder met de rechter black box (de linker is er al) en het doorgaande spoor, over de brug.
Dan kan de gehele module naar Koen. Kan hij er nog wat aan knutselen, en als dat uitkomt meedoen op de rijdag 25 en 26 februari als een test op de werking.

Dan nu een paar foto's.

Ronald Visser

27150












« Laatst bewerkt op: 19 januari 2023, 09:44:57 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 en 11 februari 2023 sta ik er weer. Ook met N-schaal

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6784
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #387 Gepost op: 19 januari 2023, 10:28:41 »
Het begint te smoelen hoor.
Wordt een leuke bak (y)

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #388 Gepost op: 19 januari 2023, 10:53:00 »
Nu wordt goed zichtbaar hoe groot die werk(spoor)hal is ten opzichte van de omgeving  (y)
Groeten,
Richard

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 4951
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #389 Gepost op: 19 januari 2023, 12:58:32 »
Ja zeker het is een groot bouwwerk in de omgeving.

Koen had nog wet vragen over het opplakken van stripjes op de muur.
Na een test (zonder te knoeien met vloeibare lijm naast de strippen) bleek het insmeren met Prittstift en daarna op te plakken heel goed te voldoen.

Over enkele dagen komt Koen denk ik wel met een foto van de opgeplakte strippen..... (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 en 11 februari 2023 sta ik er weer. Ook met N-schaal