Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 89354 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #315 Gepost op: 19 september 2022, 11:31:32 »
Sven, ik zal de vraag bij FRIE neerleggen of hij wat informatie kan geven hoe hij de kappen vormt. De basis is dat hij in de ets aan de binnenkant strookjes weg ets waardoor het buigen makkelijker verloopt. waarbij de strookjes die hij laat staan smaller worden als er meer gebogen moet worden.
Je ziet dit op deze foto de strookjes zitten. Het corrigeren van de bolling gaat met de hand als je dit wilt laten aansluiten op de kopwanden.


Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #316 Gepost op: 21 september 2022, 20:41:48 »
Laatst een kleine line-up gedaan. Dus ik dacht doe eens een grotere.







Een line-up van NS treinstellen te beginnen met de Roco blokkendoos dan de DE3 van MK, de mat 46 van FRIE, de omBC van MK en als laatste de DE5 die gebouwd heb met Mastica onderdelen. De laatste is al vele jaren oud en eigenlijk toe aan vervanginging.
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #317 Gepost op: 21 september 2022, 20:52:35 »
fraai zo'n line-up  (y)
Groet,

Gerard

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #318 Gepost op: 21 september 2022, 21:25:22 »
Laatste tijd door allerlei omstandigheden weinig tijd gehad om te kunnen bouwen.
Vandaag had ik weer tijd om aan het zeswagenstel  te kunnen werken.
Het eerste wat ik heb gedaan is de daken glad gemaakt met schuurpapier. Dit doe ik om de ribbels van het buigen van het dak glad te krijgen.
Ik doe dit met waterproof schuurpapier en een schuurklos en veel water. Ik begin met korrel 400 en maak het af met 600.
Vervolgens de daken bekijken water er weg moet aan kabelmarkeringen. Op de daken zitten n.l. putjes voor de hoogspanningskabels en de ATB kabels. De versie ik ga maken heeft nog geen ATB dus die markeringen gaan weg. Dat doe ik met een druppeltje secondelijm waar ik vervolgens een mespuntje bakpoeder er op strooi waar door de lijm in één keer hard word en vrijwel direct bewerkbaar is met een vijltje.



Je ziet van boven naar beneden de A, Br, AB, B tussenrijtuigen.

Vervolgens op het dak een hartlijn aangegeven met een potlood (krast niet). Dit is nodig om de gaatjes van de dakventilatoren op de juiste plaats te kunnen boren.

Dan wordt het kanotijd. Net zoals bij de vorige keer maak ik gebruik van een malletje. Daarvoor boor ik een gaatje op de plaats van het hart van de stroomafnemer. Hier zet ik een tapje van 1,2 in. Het malletje schroef ik op het dak en schuif daaronder de kano's. Deze heb ik eerst in de vorm van het dak geschuurd zodat hij aansluit.
De kano's zet ik vast met secondelijm.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #319 Gepost op: 21 september 2022, 21:34:34 »
Hoe de kappen gevormd worden, is een lang verhaal dat – zonder gekheid - zijn oorsprong vindt in de tijd dat er nog plan U’s in Nederland rondreden. 😉

Toen had ik het idee opgevat om in messing een plan U te gaan bouwen. (En die zijn er uiteindelijk ook gekomen. Zie de foto hieronder.)




De maten van de indeling van de zijwanden in schaal 1:87 omzetten, was nog niet de grootste uitdaging.
De meeste tijd heb ik besteed om de goede dakronding in een ontwerptekening te vatten.

Na het bestuderen van tekeningen en (zelfgemaakte) foto’s was mijn oordeel dat de dakvorm van de hondekop, plan U en E dezelfde zijn.
En die van de stroomlijnneuzen (mat. ’34, 35, 36, 40 en 46) zijn onderling ook allemaal dezelfde.

De eerste stap was toen gezet; de afmetingen van de dakkrommingen waren bekend.

De volgende stap is het buigen van de plaat en dan doet zich een aantal fenomenen voor.
Zodra je een plaatje buigt, veert het enigszins terug en het plaatje wordt aan de binnenkant een fractie ingedrukt.
Om deze ‘indrukking’ enigszins te beperken, heb ik in het dak aan de binnenkant een aantal inetsingen gemaakt.
Daanaast hangt de terugvering ook af van het type materiaal. En ook is al het materiaal - dat ik verwerk – messing, er zijn diverse messing-legeringen met elk hun eigen elasticiteitsmodulus. Verder varieert de terugvering ook nog (een beetje) met de dikte van het materiaal.

Het heeft mij heel veel tijd gekost om te bepalen welke binnendiameter van een buigmal nodig is om de gewenste diameter van het dak te krijgen. En dan voor zowel de grote radius, alsook de kleine radius.

Na diverse buigmallen gemaakt te hebben, met allemaal verschillende diameters (die toch allemaal net niet helemaal goed bleken te werken), is het gereedschap dat ik momenteel gebruik, op de volgende foto’s te zien:

-   Een stukje buis met een buitendiameter van 5 mm, gemonteerd op een stukje kunststof plaat (deze dient voor de kleine kromming)


-   Een stuk pijp (diameter 32 mm) en een stuk gehalveerde PVC-pijp (binnendiameter 43 mm) (deze dient voor het maken van de grote kromming in het dak).



Ik buig eerst de grote kromming in het dak en daarna de kleinere kromming.
Dat klinkt heel eenvoudig. En hoewel ook hier geldt ‘oefening baart kunst’, zijn er bij mij in al die jaren diverse messing platen (maar ook best prijzige etsplaten) na een compleet verkeerde buiging (die niet hersteld kon worden) in de oud ijzer bak beland.

Dus tegen de enthousiasteling, die denkt 'dat kan ik ook wel' wil ik zeggen 'geef de moed niet te snel op'.  :)

Erwin

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #320 Gepost op: 22 september 2022, 07:54:53 »
Heldere uitleg van een best wel complex proces  (y)

gr. Rob
Rob Moerkerken

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3708
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #321 Gepost op: 22 september 2022, 12:32:25 »
@erwin, leerzaam om je buigproces te zien! Dank voor deze bijdrage.

@Rob, zes bakken gaat wel een hele indrukwekkende lengte worden. Ik kijk uit naar je vorderingen :o
Zelf heb ik mij bij Erwin(FRIE) opgegeven voor een bouwset van een 4. Tegen de tijd dat ik daaraan kan gaan beginnen zal jouw bouwverslag een ware bron van informatie én inspiratie zijn.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #322 Gepost op: 22 september 2022, 15:57:37 »
Als ik dit zie, dan beginnen m'n vingers wel enorm te jeuken :D. Maar ik moet nee zeggen, want ik heb nog te veel dingen liggen die eerst de eindstreep moeten halen, (lees: afgemaakt moeten worden), anders wordt de stapel van half afgemaakte modellen gewoon veel te groot... :-\. Wat Mat.46/4  betreft moet ik dus wachten op een grootseriefabrikant die zich hier aan gaat wagen.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #323 Gepost op: 22 september 2022, 18:14:47 »
@Mathyn, zes bakken op de foto zetten is pas een echte uitdaging. Heb je alles dan zie je weinig detail.
Als je gaat beginnen aan de vier kan je hier veel ervaring op doen. Dat doe ik nu zelf ook met de zes.

@Rob, ik geloof niet dat hier een grootseriefabrikant zich hier aan gaat branden. Artitec denk ik niet, Piko ook niet want te kleine markt, PB models denk ik ook niet misschien op termijn maar dan pas naar de verkoop resultaten van de Wadloper en de ICR voordat ze de investering doen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #324 Gepost op: 28 september 2022, 21:51:45 »
Weer wat tijd gevonden om verder te bouwen aan het zesje. Na de vier tussenbakken was nu de BDk aan de beurt. Een Limabak ontdaan van zijn kop en deze pas gemaakt voor de kap. Hoe ik dat heb gedaan laat ik eerder in dit draadje zien.
Kop plaatsen

Het resultaat deze keer ziet er zo uit


En na een paar uurtjes door buffelen is de bak klaar voor de verfspuit.
De hoogspanningsbekabeling is de vereenvoudigde versie van na 1956. Er is nog maar een overspanningsbeveiliging en de smoorspoel is verwijderd. Ook op de bak einde is een hoop bekabeling weggesaneerd.





Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #325 Gepost op: 30 september 2022, 09:09:05 »
Ziet er alweer strak uit Rob. (y)

Succes met de verdere bouw.

Kees.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #326 Gepost op: 01 oktober 2022, 20:41:16 »
Verder gegaan met twee tussen bakken. Ondanks dat het een stroomlijntrein is zitten er toch veel bewerkelijke details op het dak. De hoogspanningsleidingen buig je van het bijgeleverde draad. Deze leidingen zet je vast door lusjes te maken van koperdraadjes, afkomstig uit elektradraad. De draadjes steek je dan door de gaatjes in de kap. Nog niet meteen strak trekken  maar wachten tot de laatste die nodig is om de leiding vast te zetten. Zo kan je nog makkelijk de leiding bewegen om te helpen bij het in de gatjes pielen van de koperdraadjes. Na het strak trekken de draadjes aan de binnenkant fixeren met secondelijm.

Hier de Cr/Br tussenrijtuig


Het C/B tussenrijtuig


En voor deze foto heb ik de drone maar even laten vliegen ;D


Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #327 Gepost op: 05 oktober 2022, 20:35:55 »
Vandaag weer verder kunnen bouwen aan het zeswagen stel. Veel is hetzelfde als eerder beschreven. Verschil zit in de dakdetails.

Hier heb je de tussenwagen BC / AB


Dit is de tussenwagen B / A


En een bovenaanzicht van beide


Hier mijn poging om een messing rups op de foto te krijgen. Zes bakken is wel heel erg lang




Zoals je ziet moet nu nog de Ck / Bk worden gedaan. Daarvoor moet ik een Lima kap gaan onthoofden. Had ik nog even geen zin in.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #328 Gepost op: 05 oktober 2022, 21:05:18 »
Het begint al lekker lange vormen aan te nemen (y) (y). Ik heb je ook een peebeetje gestuurd.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #329 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:45:28 »
Dat wordt een hele fraaie lange trein, Rob.     (y)    (y)   (y)