Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arnold van Heyst
Vandaag om 17:30:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:18:12
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door hrp
Vandaag om 17:16:52
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 17:10:12
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:49:30
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Spoor010
Vandaag om 16:25:04
Flikkeren/kleur van Ledbatten 4000K door Nullem
Vandaag om 15:52:46
Vullen zelflosser Fleischmann door piksov
Vandaag om 15:51:28
rookgenerator door Rolf S
Vandaag om 15:48:20
Bouw van een volmodel motorlogger op de helling door Hans Reints
Vandaag om 15:47:00
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:45:06
HENCKENS Modelspoortoebehoren (persbericht) door bellejt
Vandaag om 15:43:04
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 15:31:08
Heen, En en Weer: de tram. door RobK
Vandaag om 14:58:48
Nieuw type beveiliging door BrightonBelle
Vandaag om 14:29:29
Oneindige Overslag 0e RC door Marc tramt
Vandaag om 14:25:30
ESU lopi v5 jumpstart. door RikM
Vandaag om 13:41:17
Welke titels zijn er allemaal uitgegeven in de "oranje serie"? door Eric B
Vandaag om 13:22:52
Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company door Karst Drenth
Vandaag om 13:00:14
Ermehuizen anno 1974 door Mispoes
Vandaag om 12:48:04
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 12:09:58
Zwederbaan door Hans GJ
Vandaag om 12:06:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Kronefan
Vandaag om 12:04:50
Station Baarn, in Z door RieX
Vandaag om 11:39:16
Nederlandse afzet bakken en trailers op Trailstar wagons. door Wil uit Drenthe
Vandaag om 11:19:47
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door Eric B
Vandaag om 11:18:20
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Chris
Vandaag om 10:33:11
Rivarossi Breuertje digitaliseren door Duikeend
Vandaag om 10:22:53
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door VAM65
Vandaag om 10:21:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:13:26
  

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 36111 keer)

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #315 Gepost op: 19 september 2022, 11:31:32 »
Sven, ik zal de vraag bij FRIE neerleggen of hij wat informatie kan geven hoe hij de kappen vormt. De basis is dat hij in de ets aan de binnenkant strookjes weg ets waardoor het buigen makkelijker verloopt. waarbij de strookjes die hij laat staan smaller worden als er meer gebogen moet worden.
Je ziet dit op deze foto de strookjes zitten. Het corrigeren van de bolling gaat met de hand als je dit wilt laten aansluiten op de kopwanden.


Rob

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #316 Gepost op: 21 september 2022, 20:41:48 »
Laatst een kleine line-up gedaan. Dus ik dacht doe eens een grotere.







Een line-up van NS treinstellen te beginnen met de Roco blokkendoos dan de DE3 van MK, de mat 46 van FRIE, de omBC van MK en als laatste de DE5 die gebouwd heb met Mastica onderdelen. De laatste is al vele jaren oud en eigenlijk toe aan vervanginging.
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 778
  • mekkerend het leven door
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #317 Gepost op: 21 september 2022, 20:52:35 »
fraai zo'n line-up  (y)
Groet,

Gerard

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #318 Gepost op: 21 september 2022, 21:25:22 »
Laatste tijd door allerlei omstandigheden weinig tijd gehad om te kunnen bouwen.
Vandaag had ik weer tijd om aan het zeswagenstel  te kunnen werken.
Het eerste wat ik heb gedaan is de daken glad gemaakt met schuurpapier. Dit doe ik om de ribbels van het buigen van het dak glad te krijgen.
Ik doe dit met waterproof schuurpapier en een schuurklos en veel water. Ik begin met korrel 400 en maak het af met 600.
Vervolgens de daken bekijken water er weg moet aan kabelmarkeringen. Op de daken zitten n.l. putjes voor de hoogspanningskabels en de ATB kabels. De versie ik ga maken heeft nog geen ATB dus die markeringen gaan weg. Dat doe ik met een druppeltje secondelijm waar ik vervolgens een mespuntje bakpoeder er op strooi waar door de lijm in één keer hard word en vrijwel direct bewerkbaar is met een vijltje.



Je ziet van boven naar beneden de A, Br, AB, B tussenrijtuigen.

Vervolgens op het dak een hartlijn aangegeven met een potlood (krast niet). Dit is nodig om de gaatjes van de dakventilatoren op de juiste plaats te kunnen boren.

Dan wordt het kanotijd. Net zoals bij de vorige keer maak ik gebruik van een malletje. Daarvoor boor ik een gaatje op de plaats van het hart van de stroomafnemer. Hier zet ik een tapje van 1,2 in. Het malletje schroef ik op het dak en schuif daaronder de kano's. Deze heb ik eerst in de vorm van het dak geschuurd zodat hij aansluit.
De kano's zet ik vast met secondelijm.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #319 Gepost op: 21 september 2022, 21:34:34 »
Hoe de kappen gevormd worden, is een lang verhaal dat – zonder gekheid - zijn oorsprong vindt in de tijd dat er nog plan U’s in Nederland rondreden. 😉

Toen had ik het idee opgevat om in messing een plan U te gaan bouwen. (En die zijn er uiteindelijk ook gekomen. Zie de foto hieronder.)




De maten van de indeling van de zijwanden in schaal 1:87 omzetten, was nog niet de grootste uitdaging.
De meeste tijd heb ik besteed om de goede dakronding in een ontwerptekening te vatten.

Na het bestuderen van tekeningen en (zelfgemaakte) foto’s was mijn oordeel dat de dakvorm van de hondekop, plan U en E dezelfde zijn.
En die van de stroomlijnneuzen (mat. ’34, 35, 36, 40 en 46) zijn onderling ook allemaal dezelfde.

De eerste stap was toen gezet; de afmetingen van de dakkrommingen waren bekend.

De volgende stap is het buigen van de plaat en dan doet zich een aantal fenomenen voor.
Zodra je een plaatje buigt, veert het enigszins terug en het plaatje wordt aan de binnenkant een fractie ingedrukt.
Om deze ‘indrukking’ enigszins te beperken, heb ik in het dak aan de binnenkant een aantal inetsingen gemaakt.
Daanaast hangt de terugvering ook af van het type materiaal. En ook is al het materiaal - dat ik verwerk – messing, er zijn diverse messing-legeringen met elk hun eigen elasticiteitsmodulus. Verder varieert de terugvering ook nog (een beetje) met de dikte van het materiaal.

Het heeft mij heel veel tijd gekost om te bepalen welke binnendiameter van een buigmal nodig is om de gewenste diameter van het dak te krijgen. En dan voor zowel de grote radius, alsook de kleine radius.

Na diverse buigmallen gemaakt te hebben, met allemaal verschillende diameters (die toch allemaal net niet helemaal goed bleken te werken), is het gereedschap dat ik momenteel gebruik, op de volgende foto’s te zien:

-   Een stukje buis met een buitendiameter van 5 mm, gemonteerd op een stukje kunststof plaat (deze dient voor de kleine kromming)


-   Een stuk pijp (diameter 32 mm) en een stuk gehalveerde PVC-pijp (binnendiameter 43 mm) (deze dient voor het maken van de grote kromming in het dak).



Ik buig eerst de grote kromming in het dak en daarna de kleinere kromming.
Dat klinkt heel eenvoudig. En hoewel ook hier geldt ‘oefening baart kunst’, zijn er bij mij in al die jaren diverse messing platen (maar ook best prijzige etsplaten) na een compleet verkeerde buiging (die niet hersteld kon worden) in de oud ijzer bak beland.

Dus tegen de enthousiasteling, die denkt 'dat kan ik ook wel' wil ik zeggen 'geef de moed niet te snel op'.  :)

Erwin

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 707
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #320 Gepost op: 22 september 2022, 07:54:53 »
Heldere uitleg van een best wel complex proces  (y)

gr. Rob
Rob Moerkerken

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3579
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #321 Gepost op: 22 september 2022, 12:32:25 »
@erwin, leerzaam om je buigproces te zien! Dank voor deze bijdrage.

@Rob, zes bakken gaat wel een hele indrukwekkende lengte worden. Ik kijk uit naar je vorderingen :o
Zelf heb ik mij bij Erwin(FRIE) opgegeven voor een bouwset van een 4. Tegen de tijd dat ik daaraan kan gaan beginnen zal jouw bouwverslag een ware bron van informatie én inspiratie zijn.

Gr, Mathyn

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4064
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #322 Gepost op: 22 september 2022, 15:57:37 »
Als ik dit zie, dan beginnen m'n vingers wel enorm te jeuken :D. Maar ik moet nee zeggen, want ik heb nog te veel dingen liggen die eerst de eindstreep moeten halen, (lees: afgemaakt moeten worden), anders wordt de stapel van half afgemaakte modellen gewoon veel te groot... :-\. Wat Mat.46/4  betreft moet ik dus wachten op een grootseriefabrikant die zich hier aan gaat wagen.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #323 Gepost op: 22 september 2022, 18:14:47 »
@Mathyn, zes bakken op de foto zetten is pas een echte uitdaging. Heb je alles dan zie je weinig detail.
Als je gaat beginnen aan de vier kan je hier veel ervaring op doen. Dat doe ik nu zelf ook met de zes.

@Rob, ik geloof niet dat hier een grootseriefabrikant zich hier aan gaat branden. Artitec denk ik niet, Piko ook niet want te kleine markt, PB models denk ik ook niet misschien op termijn maar dan pas naar de verkoop resultaten van de Wadloper en de ICR voordat ze de investering doen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #324 Gepost op: 28 september 2022, 21:51:45 »
Weer wat tijd gevonden om verder te bouwen aan het zesje. Na de vier tussenbakken was nu de BDk aan de beurt. Een Limabak ontdaan van zijn kop en deze pas gemaakt voor de kap. Hoe ik dat heb gedaan laat ik eerder in dit draadje zien.
Kop plaatsen

Het resultaat deze keer ziet er zo uit


En na een paar uurtjes door buffelen is de bak klaar voor de verfspuit.
De hoogspanningsbekabeling is de vereenvoudigde versie van na 1956. Er is nog maar een overspanningsbeveiliging en de smoorspoel is verwijderd. Ook op de bak einde is een hoop bekabeling weggesaneerd.





Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2854
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #325 Gepost op: 30 september 2022, 09:09:05 »
Ziet er alweer strak uit Rob. (y)

Succes met de verdere bouw.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Mijn ombouw verslagen en modellen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new

Rob Bennis

  • Jaren 30, een hele mooie periode
  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #326 Gepost op: 01 oktober 2022, 20:41:16 »
Verder gegaan met twee tussen bakken. Ondanks dat het een stroomlijntrein is zitten er toch veel bewerkelijke details op het dak. De hoogspanningsleidingen buig je van het bijgeleverde draad. Deze leidingen zet je vast door lusjes te maken van koperdraadjes, afkomstig uit elektradraad. De draadjes steek je dan door de gaatjes in de kap. Nog niet meteen strak trekken  maar wachten tot de laatste die nodig is om de leiding vast te zetten. Zo kan je nog makkelijk de leiding bewegen om te helpen bij het in de gatjes pielen van de koperdraadjes. Na het strak trekken de draadjes aan de binnenkant fixeren met secondelijm.

Hier de Cr/Br tussenrijtuig


Het C/B tussenrijtuig


En voor deze foto heb ik de drone maar even laten vliegen ;D


Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis