Materieel > Modelauto's

Faller Car System, accu defect en opladen voertuigen..

(1/2) > >>

Aartoscar:
Ik heb al enkele keren problemen met het opladen.  Het ligt niet aan de adapter want mijn spanningszoeker licht op. Als ik echter despanningszoeker bij de plus en de min van de batterij houdt brandt het lampje van de spanningzoeker niet. Ook bij de aansluitbusjes in het voertuig geen reactie. Het autootje in kwestie reed aanvankelijk goed maar hield er plotseling mee op. Reanimeren met opladen hielp dus niet. Ik zie ook zo gauw geen losse draadjes of iets dergelijks. Ook de overbrenging lijkt in orde.   

Klaas Zondervan:
Een spanningzoeker is geen goed instrument om een batterij te meten. Daarvoor is de spanning veel te laag en bovendien moet je contact hebben met de andere pool.

Geef eens wat meer informatie. Wat voor autootje? Wat voor batterij? Wat voor oplader?

Aartoscar:
Hier zijn de foto's.

 






Fritsprt:
Heb je een multimeter? Zo nee dan raad ik je aan om er één aan te schaffen. Voor het geld hoef je het niet te laten en je gaat er heel veel plezier van hebben met deze hobby.

Scratchbuilt:
Hoe oud is het spul? De batterij is een NiMH-type. Die hebben een beperkte levensduur, een vrij hoge zelfontlading en toch nog wel last van veroudering, dwz dat hij in de loop der tijd steeds sneller leeg is. Na 200 keer opladen is de batterij wel aan het eind van zijn levensduur.

Meten is weten, dus een multimeter aanschaffen is handig, je hebt ze al voor 10 - 15 euro. Dan kun je meten of er wel uit de lader komt wat er uit moet komen (laders gaan niet zo vaak stuk dus die zal het heus wel doen vermoed ik) en je kunt meten hoe hoog de spanning nog is van een volle batterij. Dat laatste zegt overigens niks over of hoeveelheid energie die er nog in zit maar is een indicatie: geeft de meter bijvoorbeeld 2,8 volt aan terwijl het 3,6 volt (afhankelijk van welk type en hoeveel cellen) zou moeten zijn (meten vlak na het laden zodat je zeker weet dat hij vol is) dan weet je dat de accu aan zijn eind is.

Albert

ps: https://www.conrad.nl/p/varta-v-80-h-oplaadbare-knoopcel-80h-nimh-80-mah-12-v-1-stuks-254215


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie