Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's
H0 Rangeerbaanplan: Groezel
Sikko:
In mijn vanaf-niks-beginnerstopic waren al wat aanzetjes gegeven voor een baanplan, maar ik dacht het is wel zo netjes om er een topic voor aan te maken op de plek waar het hoort.
Ik wil graag een rangeerbaan gaan bouwen op basis van twee modules van 120x60 centimeter. Deze is gelegen in het fictieve industriële Nederlandse plaatsje Groezel, het jaar is 1989 en we bevinden ons aan de rand van de stad waar een industriegebied ligt.
Mijn plan is om de delen in een L-vorm op te gaan stellen. Ik vind het vooralsnog een leuk idee als er een bocht in de layout zit, ook al is dat niet direct prototypisch. Ik denk dat een bocht een leuke gelegenheid geeft om het landschap een beetje op te breken. Mijn voornemen is om zoveel mogelijk van de scenery op de baan te gaan scratch builden, dat is ook hoe ik aan de hobby ben begonnen. Wat dat betreft vind ik het leuk als er een beetje verschillende thema's samen komen. Het belangrijkste is vooral om ergens 'naartoe' te bouwen en de mogelijkheid om een beetje met de verschillende soorten wagons te frotten is een leuke bijzaak.
Ik heb het Timesaver-plan als basis genomen, om een beetje houvast te hebben, maar ik maal verder niet zo om de spelregels die erbij horen.
Qua rails denk ik dat het Roco-line gaat worden.
Het laatste idee uit het begin topic (in PECO Code 100)
Het baanplan nu (in Roco-line):
Het idee qua layout:
Het achterste deel ligt hoger dan het voorste deel op een talud/spoordijk. Dat geeft de mogelijkheid om op het lege vlak aan de voorkant bijvoorbeeld nog een kleine stadsscene te plaatsen. Ik wilde aan de linkerkant het laatste deel van een PTT-post perron bouwen, waarvan de suggestie is dat het nog een eindje doorloopt buiten de layout. Aan de rechterkant ligt een loods van een machinefabriek, beetje zoals Wärtsilä in Zwolle, maar ook hier zie je alleen het hoekje. In de toekomst zou er nog een fiddle yard bij kunnen komen aan deze kant.
Bij de vork op de korte zijde van de L, had ik bedacht om het achterste spoor nog een paar centimeter omhoog te laten lopen en het voorste deel juist nog een paar cm omlaag. Op de achterkant leek het me leuk om een VAM-installatie te bouwen. Op de voorzijde ligt in mijn hoofd een loskade voor grind.
Waarschijnlijk is het al te veel op een te klein oppervlak, maar ik hoor graag jullie input :)
Ronald Halma:
Linksboven is je spoor veel te kort.... daar kan nooit een loc + wagon op, daarmee is dat spoor nutteloos geworden ;)
Benelux795:
Hoeft toch ook alleen een lok op..? Maakt de timesaver uitdagender Bij nader inzien; wel een erg uitdagende... Je kan niet omlopen: 42497 is een kruising ??? Vanaf waar kom je trouwens 'op'..?
En het lijkt een beetje op Bad Wörishofen ;D
tothebeach:
--- Citaat van: Ronald Halma op 09 februari 2022, 14:55:21 ---Linksboven is je spoor veel te kort.... daar kan nooit een loc + wagon op, daarmee is dat spoor nutteloos geworden ;)
--- Einde van citaat ---
Het is ook onhandig als je je omloopspoor laat lopen via een perron. Terwijl er een leeg spoor gewoon naast ligt. Ik heb even lopen puzzelen, de geometrie van fabrieksrails ligt mij niet zo, ik fröbel alleen met flexrails, maar het is gelukt.
Hetzelfde idee, alleen zijn de wissels voor het omlopen omgekeerd neergelegd:
Het engels wissel is een half engels wissel, vanuit het postperron hoeft er geen wagen naar de machinefabriek, was mijn redenering.
Groet,
michel
tijgernootje:
En je kan evt ook nog is bedenken of je de linker 42440+aansluitende 42441 op het onderste spoor wilt vervangen door een 3weg wissel,die dan op de plek van de 42440 komt te liggen.
Oogt enerzijds iets rustiger en je onderste spoor,daarvan kan je de boog nog iets vloeiender/ruimer maken.
Het is zomaar een idee :angel:
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie