Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik  (gelezen 100650 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #315 Gepost op: 22 januari 2014, 22:43:20 »
Het gaat niet zo snel, maar ik heb er geen haast mee. De messing geëtste onderdelen zijn er al een tijdje en de eerste pronken dan ook al op hun plek. Het gaat er nu heel anders aan toe dan met de eerste grote sik. Ik kijk nu beter naar de tekeningen en foto's en heb meer door hoe het eigenlijk zit. Vandaar dat dit model meer op schaal wordt.



Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #316 Gepost op: 23 januari 2014, 09:44:38 »
Hoi Huub

Welkom terug
Fraai die messing aspotten en dan de houders waar ze in zitten, ik weet hoe klein ze zijn, jij moet wel goeie ogen en een hoop geduld hebben. Compliment.

Build On

Rino
Ride On

Rino

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #317 Gepost op: 07 december 2014, 18:25:06 »
Even netjes afronden dit, na geruime tijd. Op dit forum hou ik me in het vervolg alleen bezig met de bouw van Villefranche in H0m. Grote sikken grazen zolang op de achtergrond verder. Laat wel zien als er weer eentje klaar is.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #318 Gepost op: 07 december 2014, 21:14:02 »
Laat je op ander forum dan wel meer zien?

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #319 Gepost op: 08 december 2014, 07:52:06 »
Het gaat niet zo snel,
Gelukkig.. dan ben ik niet de enige.  ;)
Excuus is ben verhuisd, tuin rondom aangepakt, nieuwe bestrating rondom, grote garage gebouwd,  huis van binnen helemaal kaal gemaakt en opnieuw behangen geschilderd en de hobbykamer is net een week klaar. Nu nog (boeken) kasten bouwen, werktafel maken enz, enz, enz...
Hoop toch eindelijk dit jaar de hobby uit de dozen te kunnen halen en weer te gaan bouwen....

Vraag voor Huub; waar heb je die fraaie schildjes vandaan?
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #320 Gepost op: 29 maart 2015, 10:59:05 »
Roadster en Gerrit, ik zie nu pas jullie reacties.

Er is geen ander forum waar ik de bouw verder ga bespreken, maar heb besloten dat toch hier te gaan doen. Ik heb even een jaartje wat andere bezigheden gehad, en nog, ben net als Gerrit druk doende in mijn woning. Maar de bouw van de NS 400 zal ik gewoon hier blijven tonen zodra ik weer verder ga.

De messing aspotten, schilden en toebehoren heb ik van Richard, Dieselloco, Dutzrail, die in het begin van dit topic ook het een en ander heeft uitgedeeld aan de bouwers, hier een kopie van het bericht:

Citaat
Reactie #127

Hallo,
Ik volg dit draad je met genoegen. Leuk dat de grote Sik aan het revivalen is. Ben niet bang voor concurrentie hoor ;).

Een antwoord op een paar vragen.
Citaat van: Gerrit F op 28 april 2008, 14:11:57

    Radstand volgens Sobat: 45 mm.
    Radstand Fleischmann: 40 mm.
    Radstand volgens "mijn" tekeningetje: 47mm.


De radstand (fabrieks/NS tekening) is 4000 mm, dus 1:87 is 46 mm.

Van het schuifdak zijn helaas geen goede foto's. De enige bruikbare staat in het boek Diesellocomotieven in Nederland op p. 138. Gesprekken met personen (waaronder een machinist van toen) bevestigen de uitvoering zoals op de mijn uitvoering (Dutzrail.nl). ook op de tekeningen (Utrechts Archief) staan het luik niet (wat zeer vreemd is). Ook op de tekeningen van de NVM staat het luik niet.

Kleurenfoto's heb ik tot op heden niet gezien; zullen er ongetwijfeld zijn in de (niet toegankelijke of niet ondekte) archieven van deze en genen. Moeten er echt wel zijn.

Ik heb overigens voor de bouwers (5 maal?) in dit draadje nog wel locschilden, werkspoorplaten en SKF logo's ter beschikking. Ik heb er ruim voldoende van. Ook nog decals voor op de bufferbalken.

Als je me een PM stuurt of mailtje naar info@dutzrail.nl stuur ik ze graag (kosteloos) toe.

Succes met bouwen verder.

Met vriendelijke groeten,
Richard

Bij het vervolg van de bouw heb ik Richard gevraagd of hij nog wat had liggen en ik heb het restant van hem overgenomen. Je kunt hem vragen of hij nog wat heeft liggen. Ik heb gisteren met hem gesproken in Houten, en een tijdlang zijn gebouwde NS 400 mogen bewonderen. Een heel fraai model!

Leuk als je weer mee gaat bouwen Gerrit!

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #321 Gepost op: 29 maart 2015, 17:08:48 »
Bouwen?  Huub ik wou dat ik al zo ver was....  :-\

De ruimte is al op wat kleine details na, wel klaar maar de benodigde boekenkasten zijn nog niet af. Moet ongeveer 2,5 ton aan boeken opbergen en daar is dus veel kastruimte voor nodig. En aangezien die weer een deel van de werktafel gaan uitmaken, wacht min of meer de een op de andere. Maar dit jaar moet het af want nu staat alles in een van de slaapkamers en dat is oorspronkelijk de slaapkamer waar m'n bedje stond. Ben nu logéé in mijn eigen huis.... :)
Hoop eind van dit jaar alles te hebben afgerond want waarschijnlijk moet er ook nog cv in. Heb nu warme-tocht verwarming en dat is duur in gebruik en een volslagen wanhoopsproduct om een aangename temperatuur mee af te regelen.

Maar heb er zin in want er licht inmiddels ook een messing bouwpakket van een NCS 41/NS 7001 op mij te wachten  (y)
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #322 Gepost op: 12 juni 2019, 13:56:26 »
Citaat
Waarschuwing: er is al bijna 5 jaar geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.
Inmiddels met pensioen, dus hopelijk weer wat meer tijd voor de treinenhobby. Verder met wat ik aan het doen was.
Voor wie geen zin heeft in terugbladeren:

Met deze was ik bezig, het verzaagde Fleischmann 1306 onderstel met de assen op de juiste plek en afstand:

Ook de hoogte en de breedte kunnen nu kloppend gemaakt worden.
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2019, 08:34:03 door HuubvG. Reden: aanvulling »

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #323 Gepost op: 09 december 2019, 22:13:50 »
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg, zijn er nog vorderingen?  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
Groet,

Mark

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #324 Gepost op: 10 december 2019, 09:14:47 »
Minimale vorderingen.
Tijdens de grote aanloop van de diverse bouwpakketten van stoommaterieel, dit weekeind de Grote Sik maar eens weer op gediept. Dit om gewoon even iets simpels onder de handen te hebben. 
Ik had al eens 2 waterkeringen op het dak gemaakt maar die waren veel te groot. Tijdje geleden inimini strips van evergreen gescoord en die er maar eens opplakken.


Ga ook nog eens de motorisering eens bewerken. Dit was toen de snelste manier om hem even te kunnen laten rijden maar is niet echt een sterke en bedrijfswaardige constructie
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #325 Gepost op: 19 januari 2020, 13:43:14 »
Na een verhuizing duurt het even voordat ik weer aan de hobby toekom. Eindelijk de boel maar eens uitgestald, werkplaatsje gemaakt en schoorvoetend begonnen met het vervolg.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #326 Gepost op: 19 januari 2020, 15:01:19 »
Ik zie dat je bij het maken van de zijwand, de achterop zittende kist, als een geheel hebt gemaakt. Ik had bij mijn bouw bij vergissing dit uit 2 delen laten bestaan en achteraf bleek dit ook nog te kloppen met de werkelijkheid.
Een tweetal goede afbeeldingen dat dit twee verschillende delen waren zijn terug te vinden in Rail Magazine 129, blz; 27 en een betere prent in het boek van "De locomotieven van Werkspoor" bladzijde 239.

Bouwtecnisch gezien zou het ook niet echt handig zijn geweest om de zijwand met bak uit een stuk te maken. Veel materiaal verlies en ook te bewerkelijk.
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #327 Gepost op: 19 januari 2020, 15:37:47 »
Laat ik nou nét gisteren de twee deeltjes eraan gelijmd hebben. Op laatste jouw foto is het overigens niet goed te zien, de kist lijkt zuiver in het verlengde te zitten.

Mijn plan was nog enkele grote sikken te maken. Bij de volgende ga ik er rekening mee houden.

Ik heb tekeningen van het Utrechts archief en bij goed kijken blijkt er zeker een verschil. Graag zou ik die RM in handen krijgen, óf de afbeeldingen daarin. PB zou fijn zijn.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #328 Gepost op: 19 januari 2020, 15:53:29 »
You got PB.
Gerrit F

Van de draad af....

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: BNLS-Werkspoor - Ombouw Fleischmann 1306 naar Grote sik
« Reactie #329 Gepost op: 19 januari 2020, 17:43:03 »
Ik heb ze binnen. Mooi, bedankt!