Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door laurent
Vandaag om 00:42:39
functiemappen decoder Doehler & Haass door saskia
Vandaag om 00:29:35
Raadplaatje door frank002
Vandaag om 00:09:53
Russische pantsertrein in Oekraïne video door Maartenw
Vandaag om 00:01:27
Rondom Charlois door Alewijn
23 mei 2022, 23:52:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
23 mei 2022, 23:45:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
23 mei 2022, 23:11:09
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
23 mei 2022, 22:54:30
No Slot! door Ronald Koerts
23 mei 2022, 22:34:09
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Ivo tB
23 mei 2022, 22:24:47
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
23 mei 2022, 22:17:23
De Hoekse Lijn open door hrp
23 mei 2022, 22:06:30
Bahnstrecke 5867 door Edsko Hekman
23 mei 2022, 21:47:48
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Jeroen Water
23 mei 2022, 21:46:58
"Gordijnen" in ligrijtuigen/couchetterijtuigen. door Ronald69
23 mei 2022, 21:29:32
Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as door erikkral
23 mei 2022, 21:15:31
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door damngrazy
23 mei 2022, 20:53:15
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
23 mei 2022, 20:41:17
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Duikeend
23 mei 2022, 20:24:39
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door 1795
23 mei 2022, 20:17:31
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
23 mei 2022, 20:01:02
Voordelige treinkaartjes door Karben
23 mei 2022, 19:57:12
Baanplannen van langgerekte stations door Jeronimos
23 mei 2022, 19:53:47
Oneindige Overslag 0e RC door Sven
23 mei 2022, 19:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 mei 2022, 18:51:27
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ben
23 mei 2022, 17:01:25
Mooi weer om buiten te spelen door JaJo
23 mei 2022, 16:59:26
Piko 59482 NS 6495 hoe gaat het draaistel open? door Klaas Zondervan
23 mei 2022, 16:43:16
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Rob Ellerman
23 mei 2022, 16:20:22
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door tijgernootje
23 mei 2022, 15:45:48
  

Auteur Topic: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter  (gelezen 455 keer)

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8028
Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Gepost op: 27 januari 2022, 10:33:37 »
Een informatief filmpje:

Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter. Over het (slechte) reilen en zeilen bij DB Cargo.

https://www.youtube.com/watch?v=gkbCO_ljOj8&ab_channel=hrfernsehen
Jeroen

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2022, 15:14:53 »
Tja, het antwoord cq oplossing wordt eigenlijk verschillende malen gegeven: reizigerstreinen moeten geen voorrang meer krijgen. Rijden ook echt alleen maar in de weg.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2022, 15:26:31 »
Maar de grootste schuldige is DB Netz, of liever gezegd de politiek. DB Netz schrapt constant sporen en rijpaden van DB Cargo. DB Cargo kan eenvoudigweg niet concurreren met privé-ondernemingen, juist omdat het zo'n politiek beladen beestje is. Enfin, zal niet op korte termijn veranderen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6605
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2022, 17:35:04 »
Best een aardig filmpje! Bedankt voor het doorgeven.
Een paar nuanceringen:

- Het schrappen van sporen en rijpaden door "Netz", daar zijn (neem ik aan) de niet-DB-vervoerders in even grote mate het slachtoffer van, niet alleen DB cargo.
- In het filmpje worden er van DB Cargo twee negatieve dingen gezegd: ze reageren/handelen niet snel in vergelijking met de particuliere vervoerders. En ze hebben veel oude loks.

Het filmpje is realistisch/eerlijk over de tijd die alles kost. Lokwissel met alles eromheen? Zo een half uur kwijt. Van een gemengde goederentrein alle koppelingen losmaken voor het heuvelen: minuutje of anderhalf à twee per wagen, dus ongeveer een uur voor een hele trein. Controle van een goederentrein? Ook ruim een halfuur. Enz.

Een algemene wens is meer electrificatie. Al dat lokwisselen...

Aardig dat ze de houtverwerkende industrie erbij betrokken. Duidelijk een onderneming die graag van het spoor gebruik maakt omdat hout een duidelijk zwaar massa-goed is en er best wel afstanden af te leggen zijn. Maar ja, de problemen.... Waar vind je nog een losweg? 60km rijden. En het is geen geasfalteerde losweg, maar het soort moeras waar je een tank voor nodig hebt.

Aan de andere kant.... als je de infra en de loswegen en het fijnmazige netwerk allemaal behoudt kost het je klauwen met geld. Er wordt ook flink verlies geleden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Lahm und rostig – die Bahnfracht | doku | hessenreporter
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2022, 19:47:02 »
Nu wordt de suggestie gewekt door de reporter dat DB Cargo het infragebeuren stelselmatig verwaarloost. Dat zou misschien kunnen voor de de terreinen die ze in bezit heeft, maar het merendeel is niet eens van DB Cargo, laat staan de sporen. Deze zijn in beheer van DB Netz en daar heeft DB Cargo niets over te zeggen (of toch niet veel). Dat vind ik persoonlijk het jammere van dit filmpje, dat eigenlijk bij de verkeerde instelling aangeklopt wordt.
DB Netz gaat over de bovenleidingen, sporen, rijpaden etcetera, niet DB Cargo of de privémaatschappijen.
Daarnaast is het inderdaad zo dat DB Cargo verlies (en veel) lijdt, maar dat is ook wel een beetje inherent aan wat de politiek ervan gebakken heeft en welke rol DB Cargo moet spelen.
Mvg Bas