Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€85.00
Per saldo:
€-165.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 1600, versie 2022
door
Ascona
Vandaag
om 00:03:14
Hoe zaag je een Lima hondekop door?
door
Duikeend
Vandaag
om 00:01:05
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Chris Westerduin
24 mei 2022, 23:43:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
NS1220
24 mei 2022, 23:33:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
door
Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen
door
jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
24 mei 2022, 22:54:14
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
24 mei 2022, 22:38:51
NTM goederenwagens in Spoor-0
door
RutgerSHM
24 mei 2022, 22:37:43
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Eric B
24 mei 2022, 22:30:29
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten
door
Ronald Halma
24 mei 2022, 21:52:14
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig?
door
Olav
24 mei 2022, 21:49:55
Heen, En en Weer: de tram.
door
Huup
24 mei 2022, 21:49:31
Roco 2242 rijdt belabberd
door
Hielke Breider
24 mei 2022, 21:41:47
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
door
Benelux795
24 mei 2022, 21:14:49
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm)
door
SimonSt
24 mei 2022, 20:30:07
Baanplannen van langgerekte stations
door
phdirk
24 mei 2022, 20:29:09
TEE RAm of DE4
door
borotof
24 mei 2022, 19:11:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MichielB
24 mei 2022, 19:01:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
24 mei 2022, 18:55:34
Handleiding/documentatie gezocht Pola-Maxi ? BR89
door
Silvolde
24 mei 2022, 17:55:46
Rondom Charlois
door
Alewijn
24 mei 2022, 17:38:52
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
24 mei 2022, 17:35:27
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb
door
janvanbemmel
24 mei 2022, 17:25:51
Actuele bediening Oosterhout met goederentreinen
door
Rick
24 mei 2022, 15:51:06
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
door
NS264
24 mei 2022, 15:01:36
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen
door
martijnhaman
24 mei 2022, 13:43:22
Gezocht: beschrijving Roco Modellen
door
eelco
24 mei 2022, 13:14:02
EifelBurgenBahn
door
Hendrik Jan
24 mei 2022, 11:24:06
Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure
door
Modellbahnwagen
24 mei 2022, 10:47:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Piko
|
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 (gelezen 580 keer)
Jelmer
Offline
Berichten: 2342
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Gepost op:
26 januari 2022, 22:02:44 »
Een bespreking van 2 modellen van de Baureihe 151 in Oceaanblauw Beige.
Voorbeeld:
Eerst wat info uit de losse pols van het voorbeeld, voor meer detail verwijs ik graag naar de diverse bronnen, waaronder
Wikipedia
Deze locomotief serie is tussen 1972 en 1978 uitgeleverd aan de Deutsche Bundesbahn. De BR151 werd gezien als een vervanging van de eerdere serie BR 150. De inzet was voorzien voor het goederenvervoer, maar in de Bundesbahn tijd werd de locomotief serie ook ingezet in het personenverkeer. Ik heb zelfs foto’s gezien van een BR 151 ingezet in een trek/duw combi met buurtverkeersrijtuigen (de Silberlingen). Tegenwoordig is de BR 151 nog steeds actief, deels nog bij de huidige DB AG, deels bij private ondernemingen. Personenverkeer komt niet meer voor, de baureihe beschikt niet over de huidige verplichte centrale deurvergrendeling (TB0).
Model:
Toen ik als kleine jongen mijn eerste echte “eigen” locomotief mocht uitzoeken van mijn ouders, wilde ik natuurlijk de meest stoere loc uit de Marklin catalogus. Een BR 103 was te duur, dus werd het een BR 151 van Marklin, artikel nummer 3058. Dit model welke nu richting de 40 jaar zal zijn heb ik naast een Piko model kunnen zetten, artikel nummer 51311.
We beginnen met een typisch TP IV plaatje; een treinstel BR 627 en een BR 151 met Silberling Wendezug. De Piko heeft schakelbare sluitlichten, iets wat de Marklin niet heeft.
De twee locs naast elkaar met neuzen; links Marklin, rechts Piko
Gezicht van opzij; links Marklin, rechts Piko
De zijkant van de Marklin volledig in beeld, de indruk is nog steeds geslaagd van dit model, ondanks zijn leeftijd en het feit dat er veel mee is “gespeeld”
De zijkant van de Piko laat zien dat het allemaal net wat fijner kan. De machinekamer kan verlicht worden.
Zicht van boven; de Marklin
En de Piko; ook allemaal wat meer fijntjes uitgevoerd, vooral de pantograven komen wat mooier over bij mij.
De Machine kamers nog eens in detail:
Marklin:
Piko:
Gaan we naar de cabine
Ondanks de leeftijd zijn de grijpstangen naast de deur nog goed weergegeven bij Marklin. Onder de deur moet je maar raden dat het een grijpstang is.
Bij de Piko zien de stangen er goed uit, de bedrukking kon echter beter, nu loopt het beige door in het onderstel.
De bedrukking vond ik bij de Marklin niet slecht:
Maar kan nog wat scherper zoals bij de Piko te zien:
Het draaistel van de Marklin lijkt meer een vormeloze massa op de foto
Terwijl de Piko ook nog de opstaptreden heeft geintegreerd.
Samenvattend heeft de Marklin nog steeds niet afgedaan bij mij, kan mooi dienst nog doen als goederenloc. Ook qua trekkracht doet deze het nog prima, de Piko heeft voor zover ik dat kon beoordelen ook voldoende trekkracht. De Piko brengt wel meer functies (sluitlichten!) en is net wat meer “fijntjes” uitgevoerd.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
bigboynl
Offline
Berichten: 260
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #1 Gepost op:
26 januari 2022, 22:12:17 »
Leuk verslag Jelmer. En je 40 jaar oude lok kan nog prima mee!
Gelogd
Met vriendelijke groet
Hans
DJV
Offline
Berichten: 1363
BRrrrrmmmmmm. III-V Diesel Power. Analoog h0 dc
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #2 Gepost op:
26 januari 2022, 22:48:23 »
40 jaar verschil. Ik zou het niet geschat hebben als je me zou vragen.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
Jelmer
Offline
Berichten: 2342
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #3 Gepost op:
27 januari 2022, 09:48:39 »
Dank voor de reacties Hans en Dirk Jan.
Ik vond het wel grappig ze zo naast elkaar te zetten.
En nog steeds trots op "mijn eerste lok".
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
DJV
Offline
Berichten: 1363
BRrrrrmmmmmm. III-V Diesel Power. Analoog h0 dc
Re: Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058
«
Reactie #4 Gepost op:
27 januari 2022, 16:13:54 »
Dat heb ik ook. Mijn eerste diesel is nog steeds mijn lieveling.
Gelogd
Groeten Dirk Jan
BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Piko
|
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058