...Alleen voor vertrekken vanaf 1 moet Hs op "voorbijrijden toegestaan" worden gezet, voor alle andere treinbewegingen niet. Dan concludeer ik dat 'tie dan in Grundstellung staat, op "gesperrt" dus. Als deze op "voorbijrijden toegestaan" staat bij Prufung van a1,1, kan deze Fahrstrasse volgens mij dus niet ingesteld worden en kan het voorsein niet op veilig worden gezet.Dan zou een trein vertrekken van hetzelfde spoor als waar je een trein op laat binnenkomen Dit zou alleen voorkomen bij een doorgaande trein; aangezien Rz/Hs9 in n1 zit, wordt het prufung van de rijweg en daarmee het Sperrsignal in dat geval meegenomen in de uitgaande rijweg.
... maar niet de moeite neemt om de link met wisselnummers te lezen...
... en een paar keer er naast zit met beweringen hoe het is ingericht...
Dit is waarom wij verschillende verwachtingen van de situatie hebben denk ik. Jij lijkt er vanuit te gaan dat Rz in de rijweg van a1 opgenomen is in de zin dat dit sein onveilig moet zijn bij het instellen van deze rijweg.
Ik denk dat Rz niet in de rijweg van a1 is opgenomen.Het lijkt mij namelijk heel logisch dat het mogelijk is om, na het instellen van rijweg a1 en het bedienen van sein A, rijweg n1 in te kunnen stellen en seinen Rz en N1 te kunnen bedienen. Als rijweg a1 afdwingt dat Rz onveilig is kan dit niet op veilig gezet worden en is doorrijden niet meer mogelijk. Als Rz buiten rijweg a1 valt blijft het mogelijk veilig inrijsein A te geven en daarna pas (bijvoorbeeld omdat Westerburg laat toestemming geeft) veilig sein Rz en N1 te geven. Dit houdt in dat het bij binnenrijden ook mogelijk is een langere trein tot N1 door te laten rijden. Denk hierbij aan een lange (doorgaande) personentrein die kruist met een goederentrein.
Blijkbaar heb jij meer informatie, waar heb je dat vandaan?
Nu ik in dat document van Bahnpraxis het stukje over Wilsenroth heb gelezen ben ik er ook achter hoe dat zit/zat het Hs1/Hs9/Rz. Rz was ooit Hs1, Hs9 stond bij spoor 9 voor treinen richting wissel 22 aan de kant van Westerburg voor die voormalige aansluiting van het een of ander. Zie afb.10, p.49 (13e pagina). Tenminste, het lijkt erop want de teksten in de afbeelding zijn slecht leesbaar.
Blijkbaar worden wisselgrendels niet gebruikt om openrijden tegen te gaan. Dat wist ik niet en had ik ook niet verwacht, het lijkt mij voor een wissel niet gezond om opengereden te worden. Tenzij deze ervoor gemaakt is natuurlijk.
...Aangezien Rz inderdaad niet in a1,1 zit neem ik aan dat Rz in de grundstellung staat; dus met Fahrstrasse a1,1 binnenkomen op spoor 1 kan alleen tot Rz.
...Ik snap de zin "rijweg n1 in te kunnen stellen en seinen Rz en N1 te kunnen bedienen" niet; immers Rz staat als voorwaarde op de Fahrstrassehebel, N1 kan je dan toch pas bedienen als Rz is omgelegd (voorbijrijden toegstaan) en de Fahrstrasse n1 is gepruft?
Uiteraard is er niets dat verhindert dat bij een lange trein die binnenkomt op spoor 1 vanaf Niederzuesheim, het Sperrsignal op "voorbijrijden toegstaan" zet. Maar dan moet je Fahrstrasse n1,1 als geheel prufen, ook als check dat wissel 7 rechtdoor ligt. En dit lijkt mij gek en tegen alle principes; dat je voor een binnenkomende trein, de Fahrstrasse pruft als of dit een vertrekkende of doorrijdende trein is?
Volgens mij is er trouwens ook spraakverwarring ontstaan door termen als 'wordt meegenomen'.. Immers; het signaal wordt net zo goed meegenomen wanneer het omleggen (voorbijrijden toegestaan) een voorwaarde is, als wanneer dit niet zo is en deze in grundstellung staat.
Spoor 9 was inderdaad aansluiting, naar een steengroeve; nummer Gleissperre was mij nog niet opgevallen . Maar ik zie niet in waarom een wellicht originele Gleissperre Hs9 naast spoor 9 mee zou doen in de Fahrstrasseprufung voor vertrekken naar Westerburg vanaf spoor 1. Zie mijn foto en http://www.stellwerke.de/bilder/fwth.html Op de wisselhendel stond dus eerder Hs9, nu staat er dus Rz. Maar ik kan mij niet bedenken wat die hendel anders zou zijn dan het bewuste Sperrsignaal. Denk dat op de hendel daarom een ander nummer is getypext dan zou je zeggen dat ze de hendel ook typexen... Zoals gezegd; ik kan niets anders bedenken.
En deze vraag stond nog open:"Riegel" vergrendeling is een beveiliging tegen open gaan terwijl een trein de wissel vanaf de de tongen passeert; met alle gevolgen van dien... Ik heb eerder begrepen dat openrijden vanaf de stompe zijde uiteraard niet de bedoeling is, maar kan gebeuren. Volgens mij zit er een slipbeveiliging in de rol bij de hendel, de trekdraad neemt die die rol dan mee zonder dat de hendel verplaatst (anders zou je hendel plots omklappen, terwijl je er wellicht net langs loopt). De rol neemt in de wenteling ook een soort vlaggetje/indicator mee, als waarschuwing zodat je op de Hebelbank kan zien dat tie opengereden is. Het treinverkeer moet vervolgens worden platgelegd; omdat de verschoven kabel/rol teruggezet moet worden, maar meer nog omdat de wissel gecontroleerd moet worden op schade.
... anders kan er niet tussen Rz en N1 gerangeerd worden voor omlopen of, in de situatie zoals op de tekening van 1985, om het goederenspoor te kunnen bereiken vanaf spoor 1. En als bij binnenrijden via rijweg a1 Rz op veilig wordt gezet om een lange trein binnen te nemen dan moet de treindienstleider inderdaad kijken of het vrij is en of wissel 7 goed ligt.
Met het verwijderen van spoor 9 en wissel 22 is Hs9 verdwenen. De hendel kwam hierbij vrij en kon voor iets anders gebruikt worden. De trekdraad van Hs1 (nu Rz) is dan op deze hendel gelegd, misschien is dit gedaan voor de overzichtelijkheid. De hendel van Hs1 bevindt zich op de foto van stellwerke.info tussen de wisselhendels. Door Hs1 te 'verplaatsen' naar de in onbruik geraakte hendel van Hs9 zitten op de hendelbank alle seinen bij elkaar, wel zo overzichtelijk.
Aan de hendel zit een wieltje dat op de trekdraadschijf rust tussen twee nokjes. … er lijkt bij de rode hendels iets te zitten maar ik kan niet zien of dat ook zo een losbreekinrichting is.
Over spraakverwarring; is veilig "voorbijrijden toegestaan" dus veilig om te passeren? a1 dwingt niet af dat Rz een bepaalde stand heeft, maar voor het Prufen van a1 neem je Rz niet mee, dus neem ik aan dat deze nog in Grundstelling staat. Als je door wilt rijden tot N1 (en dat dus je Zielsignal wordt voor de Zugfahrt) moet je n1,1 dus ook Prufen. En dat lijkt mij dus gek; dat je een uitgaande Fahrstrasse gaat prufen voor het binnenkomen van een trein.
Maar er zijn geen verdere rangeerseinen, dan hoeft je toch niet te prufen voor rangeerbewegingen? En kijken of wissel 7 goed ligt; dat is toch juist de reden om te prufen?! Dat je (alleen) niet op de ogen en het geheugen van de treindienstleider hoeft te vertrouwen?
Maar waarom zou er in eerste instantie een willekeurig ontspoorblok tussen de seinhendels hebben gezeten? En een Sperrsignaal, wat dient als vervangend hoofdsein, tussen de wisselhendels..?
En dit bedoel ik een beetje met mansplaning.. Als je eerder aangeeft niet te weten of het gezond is om een wissel open te rijden, en vervolgens exact gaat uitleggen hoe het zit; dan wordt het lastig praten. Ik zou bovendien niet weten hoe een sein wordt opengereden.. Maar kan mij ook voorstellen dat de beveiling er sowieso zit voor iedere mogelijkheid waarbij de trekdraad door iets of iemand wordt meegenomen, bijv ontsporing. Als je op een punt dicht op het seinhuis in de trekdraden rijdt, dat dan niet al je hendels omklappen
Volgens mij moeten we dit voortzetten met een kop koffie op een beurs, voorkomt spraakverwarring en bespaart typen van deze lappen tekst die we heen en weer sturen…!