Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 01:50:09
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 01:18:18
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 00:41:37
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 00:21:03
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 00:08:16
Roco railjet voorzien van een decoder door bask185
05 November 2024, 23:49:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
05 November 2024, 23:18:04
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Willem1951
05 November 2024, 22:30:12
19 Toen door Benelux795
05 November 2024, 22:19:52
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door T.Spat
05 November 2024, 22:17:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
05 November 2024, 22:16:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
05 November 2024, 22:14:25
Milliputty wordt niet hard door Peter Kleton
05 November 2024, 22:10:23
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
05 November 2024, 21:54:07
Metalen hekjes Roco 2200 door AlbertW
05 November 2024, 21:50:55
US diorama in H0 door Frank 123
05 November 2024, 21:44:11
9 november 2024 Modelspoorbeurs en Houten digitaal * de voor- en nabeschouwing door WimM
05 November 2024, 21:39:57
De fabriek - Spoor 0 door hervé
05 November 2024, 21:21:17
Rondom Charlois door Keska
05 November 2024, 20:40:01
Zee. Land. door hervé
05 November 2024, 20:24:25
3D printen, modelbouw? door NS264
05 November 2024, 19:31:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NTM
05 November 2024, 19:26:27
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Cor--24
05 November 2024, 19:15:03
Diorama Daarhuizen door HenkN
05 November 2024, 19:07:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 November 2024, 18:31:29
Locomotiefloods(?) Terneuzen door **Jelle**
05 November 2024, 18:15:11
Station Klaassen door 1200blauw
05 November 2024, 17:49:04
Spoortijdlijn.nl door spoorijzer
05 November 2024, 16:14:45
Gewoon wat busfoto's door R1954
05 November 2024, 16:00:44
9 november overbrenging DM90 door NL-modelspoor
05 November 2024, 15:47:17
  

Auteur Topic: Bf Kibronn  (gelezen 43610 keer)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Bf Kibronn
« Reactie #285 Gepost op: 26 May 2024, 23:22:45 »
...
Alleen voor vertrekken vanaf 1 moet Hs op "voorbijrijden toegestaan" worden gezet, voor alle andere treinbewegingen niet. Dan concludeer ik dat 'tie dan in Grundstellung staat, op "gesperrt" dus. Als deze op "voorbijrijden toegestaan" staat bij Prufung van a1,1, kan deze Fahrstrasse volgens mij dus niet ingesteld worden en kan het voorsein niet op veilig worden gezet.

Dan zou een trein vertrekken van hetzelfde spoor als waar je een trein op laat binnenkomen  ??? Dit zou alleen voorkomen bij een doorgaande trein; aangezien Rz/Hs9 in n1 zit, wordt het prufung van de rijweg en daarmee het Sperrsignal in dat geval meegenomen in de uitgaande rijweg.
Dit is waarom wij verschillende verwachtingen van de situatie hebben denk ik. Jij lijkt er vanuit te gaan dat Rz in de rijweg van a1 opgenomen is in de zin dat dit sein onveilig moet zijn bij het instellen van deze rijweg.
Ik denk dat Rz niet in de rijweg van a1 is opgenomen.
Het lijkt mij namelijk heel logisch dat het mogelijk is om, na het instellen van rijweg a1 en het bedienen van sein A, rijweg n1 in te kunnen stellen en seinen Rz en N1 te kunnen bedienen. Als rijweg a1 afdwingt dat Rz onveilig is kan dit niet op veilig gezet worden en is doorrijden niet meer mogelijk. Als Rz buiten rijweg a1 valt blijft het mogelijk veilig inrijsein A te geven en daarna pas (bijvoorbeeld omdat Westerburg laat toestemming geeft) veilig sein Rz en N1 te geven. Dit houdt in dat het bij binnenrijden ook mogelijk is een langere trein tot N1 door te laten rijden. Denk hierbij aan een lange (doorgaande) personentrein die kruist met een goederentrein.

Citaat
... maar niet de moeite neemt om de link met wisselnummers te lezen...
Ik heb er overheen gelezen dat jij aangaf dat dit ook over dit station ging. Je hebt bij het geven van de link ook niet aangegeven dat de wisselnummers er in staan, alleen dat er iets in staat over dat het station ooit groter is geweest.

Citaat
... en een paar keer er naast zit met beweringen hoe het is ingericht...
Ja, blijkbaar is de informatie die ik had niet volledig maar dat wist ik niet. Probleem in dezen is dat het lastig is te herkennen dat er informatie mist. Blijkbaar heb jij meer informatie, waar heb je dat vandaan?


Nu ik in dat document van Bahnpraxis het stukje over Wilsenroth heb gelezen ben ik er ook achter hoe dat zit/zat het Hs1/Hs9/Rz. Rz was ooit Hs1, Hs9 stond bij spoor 9 voor treinen richting wissel 22 aan de kant van Westerburg voor die voormalige aansluiting van het een of ander. Zie afb.10, p.49 (13e pagina). Tenminste, het lijkt erop want de teksten in de afbeelding zijn slecht leesbaar.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4621
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #286 Gepost op: 27 May 2024, 10:38:54 »
Dit is waarom wij verschillende verwachtingen van de situatie hebben denk ik. Jij lijkt er vanuit te gaan dat Rz in de rijweg van a1 opgenomen is in de zin dat dit sein onveilig moet zijn bij het instellen van deze rijweg.

Herstel; gisteravond typfout.. Zit in n1,1, zoals ook eerder gezegd, op de foto's is te zien en in de tabel is aangegeven.

Ik denk dat Rz niet in de rijweg van a1 is opgenomen.
Het lijkt mij namelijk heel logisch dat het mogelijk is om, na het instellen van rijweg a1 en het bedienen van sein A, rijweg n1 in te kunnen stellen en seinen Rz en N1 te kunnen bedienen. Als rijweg a1 afdwingt dat Rz onveilig is kan dit niet op veilig gezet worden en is doorrijden niet meer mogelijk. Als Rz buiten rijweg a1 valt blijft het mogelijk veilig inrijsein A te geven en daarna pas (bijvoorbeeld omdat Westerburg laat toestemming geeft) veilig sein Rz en N1 te geven. Dit houdt in dat het bij binnenrijden ook mogelijk is een langere trein tot N1 door te laten rijden. Denk hierbij aan een lange (doorgaande) personentrein die kruist met een goederentrein.

Aangezien Rz inderdaad niet in a1,1 zit neem ik aan dat Rz in de grundstellung staat; dus met Fahrstrasse a1,1 binnenkomen op spoor 1 kan alleen tot Rz. Bij het doorrijden over spoor 1 zullen inderdaad a1,1 en n1,1 tegelijk vastgelegt worden, dan wordt de prufung van Rz meegenomen in n1,1. Ik snap de zin "rijweg n1 in te kunnen stellen en seinen Rz en N1 te kunnen bedienen" niet; immers Rz staat als voorwaarde op de Fahrstrassehebel, N1 kan je dan toch pas bedienen als Rz is omgelegd (voorbijrijden toegstaan) en de Fahrstrasse n1 is gepruft?

Uiteraard is er niets dat verhindert dat bij een lange trein die binnenkomt op spoor 1 vanaf Niederzuesheim, het Sperrsignal op "voorbijrijden toegstaan" zet. Maar dan moet je Fahrstrasse n1,1 als geheel prufen, ook als check dat wissel 7 rechtdoor ligt. En dit lijkt mij gek en tegen alle principes; dat je voor een binnenkomende trein, de Fahrstrasse pruft als of dit een vertrekkende of doorrijdende trein is?
 
Volgens mij is er trouwens ook spraakverwarring ontstaan door termen als 'wordt meegenomen'.. Immers; het signaal wordt net zo goed meegenomen wanneer het omleggen (voorbijrijden toegestaan) een voorwaarde is, als wanneer dit niet zo is en deze in grundstellung staat.

Blijkbaar heb jij meer informatie, waar heb je dat vandaan?

Ik heb niet meer informatie; ik heb de foto's en de links die al eerder genoemd zijn.

Nu ik in dat document van Bahnpraxis het stukje over Wilsenroth heb gelezen ben ik er ook achter hoe dat zit/zat het Hs1/Hs9/Rz. Rz was ooit Hs1, Hs9 stond bij spoor 9 voor treinen richting wissel 22 aan de kant van Westerburg voor die voormalige aansluiting van het een of ander. Zie afb.10, p.49 (13e pagina). Tenminste, het lijkt erop want de teksten in de afbeelding zijn slecht leesbaar.

Spoor 9 was inderdaad aansluiting, naar een steengroeve; nummer Gleissperre was mij nog niet opgevallen :D. Maar ik zie niet in waarom een wellicht originele Gleissperre Hs9 naast spoor 9 mee zou doen in de Fahrstrasseprufung voor vertrekken naar Westerburg vanaf spoor 1. Zie mijn foto en http://www.stellwerke.de/bilder/fwth.html Op de wisselhendel stond dus eerder Hs9, nu staat er dus Rz. Maar ik kan mij niet bedenken wat die hendel anders zou zijn dan het bewuste Sperrsignaal. Denk dat op de hendel daarom een ander nummer is getypext ;) dan zou je zeggen dat ze de hendel ook typexen... Zoals gezegd; ik kan niets anders bedenken.

En deze vraag stond nog open:

Blijkbaar worden wisselgrendels niet gebruikt om openrijden tegen te gaan. Dat wist ik niet en had ik ook niet verwacht, het lijkt mij voor een wissel niet gezond om opengereden te worden. Tenzij deze ervoor gemaakt is natuurlijk.

"Riegel" vergrendeling is een beveiliging tegen open gaan terwijl een trein de wissel vanaf de de tongen passeert; met alle gevolgen van dien... Ik heb eerder begrepen dat openrijden vanaf de stompe zijde uiteraard niet de bedoeling is, maar kan gebeuren. Volgens mij zit er een slipbeveiliging in de rol bij de hendel, de trekdraad neemt die die rol dan mee zonder dat de hendel verplaatst (anders zou je hendel plots omklappen, terwijl je er wellicht net langs loopt). De rol neemt in de wenteling ook een soort vlaggetje/indicator mee, als waarschuwing zodat je op de Hebelbank kan zien dat tie opengereden is. Het treinverkeer moet vervolgens worden platgelegd; omdat de verschoven kabel/rol teruggezet moet worden, maar meer nog omdat de wissel gecontroleerd moet worden op schade.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7580
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bf Kibronn
« Reactie #287 Gepost op: 27 May 2024, 22:56:21 »
Dat laatste met die slipbeveiliging enzo dat klopt inderdaad. Je wilt geen ros van zo'n hendel krijgen :)
Hoe de indicator danwel het vlaggetje eruit ziet heb ik eigenlijk niet voor m'n geest.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Bf Kibronn
« Reactie #288 Gepost op: 28 May 2024, 01:58:27 »
...
Aangezien Rz inderdaad niet in a1,1 zit neem ik aan dat Rz in de grundstellung staat; dus met Fahrstrasse a1,1 binnenkomen op spoor 1 kan alleen tot Rz.
Ik was de hele tijd in de veronderstelling dat jij dacht dat rijweg a1 zou afdwingen dat Rz onveilig is. Blijkbaar zijn wij het met elkaar eens dat dat zeer onwaarschijnlijk is, begrijp ik dat goed?

Citaat
...
Ik snap de zin "rijweg n1 in te kunnen stellen en seinen Rz en N1 te kunnen bedienen" niet; immers Rz staat als voorwaarde op de Fahrstrassehebel, N1 kan je dan toch pas bedienen als Rz is omgelegd (voorbijrijden toegstaan) en de Fahrstrasse n1 is gepruft?
Dit was geschreven in de veronderstelling dat jij dacht dat rijweg a1 afdwingt dat Rz onveilig is. Voor een doorgaande trein kan in dat geval niet rijweg n1 worden ingesteld omdat rijweg a1 dit verhindert via een onveilig Rz. Maat je lijkt dit niet zo te hebben bedoeld als ik het begreep.

Citaat
Uiteraard is er niets dat verhindert dat bij een lange trein die binnenkomt op spoor 1 vanaf Niederzuesheim, het Sperrsignal op "voorbijrijden toegstaan" zet. Maar dan moet je Fahrstrasse n1,1 als geheel prufen, ook als check dat wissel 7 rechtdoor ligt. En dit lijkt mij gek en tegen alle principes; dat je voor een binnenkomende trein, de Fahrstrasse pruft als of dit een vertrekkende of doorrijdende trein is?
Rz is volgens mij vrij bedienbaar voor zover dit niet met andere rijwegen conflicteert (f1, f2, n2). Dat moet wel, anders kan er niet tussen Rz en N1 gerangeerd worden voor omlopen of, in de situatie zoals op de tekening van 1985, om het goederenspoor te kunnen bereiken vanaf spoor 1. En als bij binnenrijden via rijweg a1 Rz op veilig wordt gezet om een lange trein binnen te nemen dan moet de treindienstleider inderdaad kijken of het vrij is en of wissel 7 goed ligt.
Het zou kunnen dat de hendel van Rz een liniaal bedient waarmee het goed liggen van wissel 7 afgedwongen wordt. Ik weet niet of ik dat op de foto's kan zien en of zoiets eigenlijk gebruikelijk is.

Citaat
Volgens mij is er trouwens ook spraakverwarring ontstaan door termen als 'wordt meegenomen'.. Immers; het signaal wordt net zo goed meegenomen wanneer het omleggen (voorbijrijden toegestaan) een voorwaarde is, als wanneer dit niet zo is en deze in grundstellung staat.
Voor zover dit relevant is denk ik. Als je rijweg p(x) instelt zal het niet uitmaken omdat het met die rijrichting niets te maken heeft.

Citaat
Spoor 9 was inderdaad aansluiting, naar een steengroeve; nummer Gleissperre was mij nog niet opgevallen :D. Maar ik zie niet in waarom een wellicht originele Gleissperre Hs9 naast spoor 9 mee zou doen in de Fahrstrasseprufung voor vertrekken naar Westerburg vanaf spoor 1. Zie mijn foto en http://www.stellwerke.de/bilder/fwth.html Op de wisselhendel stond dus eerder Hs9, nu staat er dus Rz. Maar ik kan mij niet bedenken wat die hendel anders zou zijn dan het bewuste Sperrsignaal. Denk dat op de hendel daarom een ander nummer is getypext ;) dan zou je zeggen dat ze de hendel ook typexen... Zoals gezegd; ik kan niets anders bedenken.
Hs9 was denk ik geen ontspoorblok (gleissperre) maar een rangeersein zoals Rz dat nu nog is. Als je op de tekening in Bahnpraxis kijkt zie je dat er nog twee 'rangeerseinen' aanwezig waren: GsI en GsV lijkt hierbij te staan geschreven. Hs9 lijkt als functie te hebben gehad om toestemming te verlenen om vanaf de groeve het emplacement op te rijden. Dit als flankbescherming voor wissel 22.
Met het verwijderen van spoor 9 en wissel 22 is Hs9 verdwenen. De hendel kwam hierbij vrij en kon voor iets anders gebruikt worden. De trekdraad van Hs1 (nu Rz) is dan op deze hendel gelegd, misschien is dit gedaan voor de overzichtelijkheid. De hendel van Hs1 bevindt zich op de foto van stellwerke.info tussen de wisselhendels. Door Hs1 te 'verplaatsen' naar de in onbruik geraakte hendel van Hs9 zitten op de hendelbank alle seinen bij elkaar, wel zo overzichtelijk.
Geen zekerheid maar dit is mijn vermoeden van de reden voor de vernummeringen.

Citaat

En deze vraag stond nog open:

"Riegel" vergrendeling is een beveiliging tegen open gaan terwijl een trein de wissel vanaf de de tongen passeert; met alle gevolgen van dien... Ik heb eerder begrepen dat openrijden vanaf de stompe zijde uiteraard niet de bedoeling is, maar kan gebeuren. Volgens mij zit er een slipbeveiliging in de rol bij de hendel, de trekdraad neemt die die rol dan mee zonder dat de hendel verplaatst (anders zou je hendel plots omklappen, terwijl je er wellicht net langs loopt). De rol neemt in de wenteling ook een soort vlaggetje/indicator mee, als waarschuwing zodat je op de Hebelbank kan zien dat tie opengereden is. Het treinverkeer moet vervolgens worden platgelegd; omdat de verschoven kabel/rol teruggezet moet worden, maar meer nog omdat de wissel gecontroleerd moet worden op schade.
Aan de hendel zit een wieltje dat op de trekdraadschijf rust tussen twee nokjes. Als de kracht tussen de hendel en de schijf te groot wordt (openrijden, vaste trekdraad) dan schiet de schijf met een van de nokjes onder dat wieltje vandaan. Onder het wieltje zit volgens mij een rood vlak. Bij openrijden beweegt de hendel niet mee omdat deze vergrendeld is met de hendelbank, deze vergrendeling wordt opgeheven als de klepel ingeknepen wordt. Bij openrijden bij niet bediende hendel 'rolt' de schijf onder de hendel vandaan. Bij een vastzittende trekdraad wordt juist de hendel van de schijf weggetrokken.

Op de foto's zit je dat ook zitten bij de blauwe hendels. Voor de wissels lijkt het mechanisme anders te zijn dan voor de wisselgrendels. Dat heeft er denk ik mee te maken dat een wissel opengereden kan worden en de trekdraad dus vanaf het wissel bewogen kan worden. Bij grendels is dit niet het geval. Daar dient het wieltje als bescherming tegen schade wanneer de trekdraad vastzit. Hoe het bij seinen geregeld is weet ik niet, er lijkt bij de rode hendels iets te zitten maar ik kan niet zien of dat ook zo een losbreekinrichting is.

Ik heb dit wel eens gehoord toen ik in een seinhuis was. De treindiensleider vertelde dat als de hendel en schijf loskomen het wieltje weer tussen de twee nokjes wordt gedwongen met een soort wig. Dit is erg zwaar werk en leidt makkelijk tot schrammen op handen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4621
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #289 Gepost op: 28 May 2024, 08:35:07 »
Over spraakverwarring; is veilig "voorbijrijden toegestaan" dus veilig om te passeren? a1 dwingt niet af dat Rz een bepaalde stand heeft, maar voor het Prufen van a1 neem je Rz niet mee, dus neem ik aan dat deze nog in Grundstelling staat. Als je door wilt rijden tot N1 (en dat dus je Zielsignal wordt voor de Zugfahrt) moet je n1,1 dus ook Prufen. En dat lijkt mij dus gek; dat je een uitgaande Fahrstrasse gaat prufen voor het binnenkomen van een trein.

... anders kan er niet tussen Rz en N1 gerangeerd worden voor omlopen of, in de situatie zoals op de tekening van 1985, om het goederenspoor te kunnen bereiken vanaf spoor 1. En als bij binnenrijden via rijweg a1 Rz op veilig wordt gezet om een lange trein binnen te nemen dan moet de treindienstleider inderdaad kijken of het vrij is en of wissel 7 goed ligt.

Maar er zijn geen verdere rangeerseinen, dan hoeft je toch niet te prufen voor rangeerbewegingen? En kijken of wissel 7 goed ligt; dat is toch juist de reden om te prufen?! Dat je (alleen) niet op de ogen en het geheugen van de treindienstleider hoeft te vertrouwen? 

Met het verwijderen van spoor 9 en wissel 22 is Hs9 verdwenen. De hendel kwam hierbij vrij en kon voor iets anders gebruikt worden. De trekdraad van Hs1 (nu Rz) is dan op deze hendel gelegd, misschien is dit gedaan voor de overzichtelijkheid. De hendel van Hs1 bevindt zich op de foto van stellwerke.info tussen de wisselhendels. Door Hs1 te 'verplaatsen' naar de in onbruik geraakte hendel van Hs9 zitten op de hendelbank alle seinen bij elkaar, wel zo overzichtelijk.

Maar waarom zou er in eerste instantie een willekeurig ontspoorblok tussen de seinhendels hebben gezeten? En een Sperrsignaal, wat dient als vervangend hoofdsein, tussen de wisselhendels..?

Aan de hendel zit een wieltje dat op de trekdraadschijf rust tussen twee nokjes.
…  er lijkt bij de rode hendels iets te zitten maar ik kan niet zien of dat ook zo een losbreekinrichting is.

En dit bedoel ik een beetje met mansplaning.. Als je eerder aangeeft niet te weten of het gezond is om een wissel open te rijden, en vervolgens exact gaat uitleggen hoe het zit; dan wordt het lastig praten. Ik zou bovendien niet weten hoe een sein wordt opengereden.. Maar kan mij ook voorstellen dat de beveiling er sowieso zit voor iedere mogelijkheid waarbij de trekdraad door iets of iemand wordt meegenomen, bijv ontsporing. Als je op een punt dicht op het seinhuis in de trekdraden rijdt, dat dan niet al je hendels omklappen  ;D

Volgens mij moeten we dit voortzetten met een kop koffie op een beurs, voorkomt spraakverwarring en bespaart typen van deze lappen tekst die we heen en weer sturen…!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: Bf Kibronn
« Reactie #290 Gepost op: 29 May 2024, 00:45:19 »
Over spraakverwarring; is veilig "voorbijrijden toegestaan" dus veilig om te passeren? a1 dwingt niet af dat Rz een bepaalde stand heeft, maar voor het Prufen van a1 neem je Rz niet mee, dus neem ik aan dat deze nog in Grundstelling staat. Als je door wilt rijden tot N1 (en dat dus je Zielsignal wordt voor de Zugfahrt) moet je n1,1 dus ook Prufen. En dat lijkt mij dus gek; dat je een uitgaande Fahrstrasse gaat prufen voor het binnenkomen van een trein.
Goed, dan verschillen wij hier dus in onze verwachting van de situatie.

Citaat
Maar er zijn geen verdere rangeerseinen, dan hoeft je toch niet te prufen voor rangeerbewegingen? En kijken of wissel 7 goed ligt; dat is toch juist de reden om te prufen?! Dat je (alleen) niet op de ogen en het geheugen van de treindienstleider hoeft te vertrouwen? 
Ik weet niet precies wat je met prufen bedoeld maar volgens mij houdt dit niet meer dan kijken of het vrij is en wissels goed liggen. Dat moet altijd als er toestemming/opdracht wordt gegeven om ergens heen te rijden, dus ook voor rangeren.

Citaat
Maar waarom zou er in eerste instantie een willekeurig ontspoorblok tussen de seinhendels hebben gezeten? En een Sperrsignaal, wat dient als vervangend hoofdsein, tussen de wisselhendels..?
Misschien heeft er ooit nog ergens een of ander sein gestaan. Anders zou ik het ook niet weten.

Citaat
En dit bedoel ik een beetje met mansplaning.. Als je eerder aangeeft niet te weten of het gezond is om een wissel open te rijden, en vervolgens exact gaat uitleggen hoe het zit; dan wordt het lastig praten. Ik zou bovendien niet weten hoe een sein wordt opengereden.. Maar kan mij ook voorstellen dat de beveiling er sowieso zit voor iedere mogelijkheid waarbij de trekdraad door iets of iemand wordt meegenomen, bijv ontsporing. Als je op een punt dicht op het seinhuis in de trekdraden rijdt, dat dan niet al je hendels omklappen  ;D
Nou, ik denk dat je iets meer tijd moet nemen om te kijken wat er staat. Wat ik niet weet is of het kwalijk is een wissel open te rijden. Wat ik wel weet is hoe de slipbeveiliging of losbreekinrichting werkt met dat wieltje, hoe het bij de seinen geregeld is weet ik dan weer niet. Dit zijn twee verschillende zaken dus dit heeft niets met mansplaing te maken, een term die overigens erg negatief overkomt.

Met het openrijden van een wissel heb ik de losbreekinrichting trouwens ook niet genoemd. Ik doelde vooral op de wisseltong die onder belasting schuift, dit lijkt mij een bron van overmatige slijtage en schade.
Wat ik vertel over de losbreekinrichting heb ik wel eens gehoord van iemand die er mee te maken heeft, dat is dus geen vermoeden meer en dat staat er ook duidelijk bij.
Verder zeg ik dat er twee redenen zijn dat de hendel en schijf van elkaar los kunnen komen; openrijden (alleen wissels) en een vaste trekdraad (kan bij elke trekdraad). Dit laatste kan dus ook gebeuren bij seinen, ik heb niet gezegd dat die opengereden worden.

Een van de foto's waar ik aan refereer is deze:

Je ziet de losbreekinrichting zitten in de vorm van die blauwe wieltjes bovenop de schijven bij de blauwe hendels.

Citaat
Volgens mij moeten we dit voortzetten met een kop koffie op een beurs, voorkomt spraakverwarring en bespaart typen van deze lappen tekst die we heen en weer sturen…!
Dat zou kunnen helpen maar wordt waarschijnlijk niet eerder dan ergens in het najaar.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4621
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #291 Gepost op: 15 September 2024, 11:47:01 »
Voor de trouwe lezers.. Ik ben nog niet tevreden met het 'wisselstel-mechansime'; het is te bewerkelijk en daarom stokte het. Dat, en andere afleidingen  :angel: Ik ben bezig met een nieuw concept, hopelijk binnenkort weer nieuwe beelden. Voornaamste verbeteringen:
  • Wisselsteller en 'omkeren' beweging (in lijn met wisselrichting) in 1 mechnisme, dus niet meerdere losse montagepunten
  • Onderdelen die (op afmetingen) makkelijker in aantallen te fabriceren zijn; dus liever bijvoorbeeld op lengte gezaagd, dan 'semi-nauwkeurig' gebogen spaken
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4621
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #292 Gepost op: 13 October 2024, 12:17:22 »
Zo... Duurde even, maar: poging #3 :)

Zie hieronder een test paneeltje; het eerder getoonde scharnier van bouwmarkt-onderdelen en het houten latje, maar nu direct onder het/de wissel.
Haaks hierop de puntstukschakelaar, die je er nadien tegenaan zet. Stelhendel komt aan boveneinde houtje of spaak. Alles is direct in aantallen op maat te maken en direct op z'n plek te schroeven, zonder passen en meten. De dikke spaak door het plankje is alleen als test; die wordt .8 verenstaal, met een busje dat je de wisselhendel er van boven in kan steken, zodat je het eind om kan zetten (volgens mij bij Arlberg beschreven). De eenvoud ben ik blij mee; alleen de losse schakelaar is nog niet ideaal...



Zoals die nu zit, kan je 'm niet direct op z'n plek vastzetten, aangezien het blauwe deel de schroef blokkeert. En als je het scharnier in eerste instantie net niet recht onder het wissel zet, zijn nadat je de schakelaar plaatst de uiterste standen van de van de slag niet makkelijk aan te passen. Of scharnier opnieuw plaatsen (schroef zoekt uiteraard oude gat  :P nu al frustratie), hoogte kroonsteen aanpassen of de steldraad buigen. Gepriegel. Je zou eigenlijk de hoogte van de schakelaar verstelbaar moeten maken; met een sleufgat, ringetjes, oid. Maar niet ideaal dus... 
Of: je zet beide op een los montage plaatje? Om de hoogte beperkt te houden, kan scharnier en schakelaar dan op onderste gat. Ook makkelijker monteren. Nog ff doorpuzzelen.. Tips uiteraard welkom (y)

Overigens is deze met fietskabel ook erg leuk: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71336.0 maar mij iets te bewerkelijk :angel: Alhoewel: fietskabel heb ik wel overwogen voor mijn Stellwerk-wissels... Eerst maar eens de handwissels afronden.   

PS wacht; ik kan het balkje iets langer maken en het dubbele kroonsteentje iets hoger vast zetten, paar mm. Dan kan op die eenvoudig de spaak en de enkele kroonsteen (waar de schakelaarhendel in zit) verstellen :)
« Laatst bewerkt op: 13 October 2024, 13:50:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Bf Kibronn
« Reactie #293 Gepost op: 16 October 2024, 12:51:39 »
Even 'out of the box' denken:

Waarom zet je die schakelaar niet naast het scharnier met de schakelpen naar boven.
In de kroonsteen steek je een beugeltje welke over de schakelpen van de schakelaar gaat.
Als je dan de wisselscharnier bedient met je trekstang, gaat de beugel ook je schakelaar omzetten.
Ik vermoed dat dat veel minder afregelwerk is en als je alles monteert op 1 drager hoef je alleen te zorgen dat je scharnier goed onder je wissel zit.
De schakelaar op het scharnier verbinden kan je rustig aan je werktafel doen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4621
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #294 Gepost op: 16 October 2024, 13:17:47 »
Maar dan gaat het beugeltje thv de schakelaar toch omhoog en omlaag..? Zie hieronder.
En om de schakelaar met de hendel omhoog te monteren moet je een soort U-beugel vinden/knutselen?

Ik wil voor het uitlijnen van de schakelaar een simpel malletje maken om de positie te markeren tov de voet van de meugelhaak van de hendel.



PS ik ging er vanuit dat je niet voor het scharnier bedoelde, maar anders had je wellicht niet gezegd om 'm 'ernaast' te zetten, want daar staat 'tie al.. Als je dit nog volgt :D maar schakelaar 'ervoor' en dan bijvoorbeeld een schroefoog waar ongeveer nu al het gaatje zit? Denk ik lastiger afstellen, maar ik denk er nog kort over na.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2024, 20:47:18 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4621
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #295 Gepost op: 19 October 2024, 20:55:31 »
Ok, het oude wisselmechaniek eraf gesloopt en de eerste zit op z'n plek.. Beetje stoeien; malletje gemaakt voor het positioneren van de hendel zelf, schakelaar ging vrij eenvoudig. Maar 3 handen zou makkelijk zijn.. :laugh: Het beweegt trouwens erg soepel! Beter dan de schuivende spaken die ik eerst wilde gebruiken. Er moet overigens nog een schroefoog in aan het uiteinde; dit wordt de verbinding met de stelstang, die wordt spaak of hout (ook met schroefoog in uiteinde).

Overigens bleek de aftstand vanaf de bovenste kroonsteen tot de wissel voor de 0.8mm steldraad te groot; die was niet stijf genoeg.
Dus een kort stuk spaak gebruikt en hieraan de kortere steldraad verbonden met een extra enkele kroonsteen.
 
« Laatst bewerkt op: 19 October 2024, 21:02:06 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Bf Kibronn
« Reactie #296 Gepost op: 21 October 2024, 08:50:32 »
Goed te horen. Ik ben benieuwd hoe het werkt in het echt. Heb je de mogelijkheid e.e.a. te stellen als het nodig is tzt?

Groeten,
Rogier

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4621
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Bf Kibronn
« Reactie #297 Gepost op: 21 October 2024, 11:06:48 »
Met kroonsteen kan je middenpositie en positie van de steldraad haaks op beweging stellen, alleen slag kan niet groter of kleiner. Maar die laatste lijkt prima. 
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn