En een kijkersvraag; wie weet dit? Als ik foto’s van (Duitse) stations bekijk, valt op dat de sporen relatief diep liggen; de bovenzijde biels liggen vaak gelijk met de omliggende grond. Ik kan mij voorstellen dat er voor de aanleg van een station een stuk grond werd geëgaliseerd, eventueel werd voorzien van een zandbed en hier bovenop dan een ballastbed met sporen. Bij zijlijnen kan ik mij voorstellen dat de biels direct op het zandbed werden gelegd en er alleen omheen werd geballast om het spoor op z’n plek te houden. Maar werd de grond tussen de sporen dan opgevuld? Ingraven lijkt mij relatief kapitaal en arbeidsintensief, verzakken lijkt mij ook onwaarschijnlijk..?
Bei Hauptgleisen können sie Ziel einer Fahrstraße sein, wenn diese sich bis zum Prellbock erstrecken soll.
Getrokken reizigersmaterieel komt normaliter binnen op spoor 1, indien langer dan 120m (meer dan 4x UIC + lok), wordt spoor 2 gebruikt.
Ik klets nog even door, als je het niet erg vindt ...Als voor zo'n lange trein spoor 2 gebruikt wordt lijkt het me dat de lok pas op het kopspoortje IIa tot stilstand komt? Daarom zou ik juist bij IIa ook een Sh2 verwachten.
Beetje schandalig, dat ik het DE systeem veel beter ken dan het mechanische NL systeem.
Dus Reinout... Bitte schiessen