Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

Bf Kibronn

(1/53) > >>

Benelux795:
Le roi est mort, vive le roi! Ik heb mijn vorige draadje Quiberon beëindigd, voor het eigenlijk begonnen was… Hier nogmaals de reden: het was bedacht als een leuk excuus om op beperkte ruimte geloofwaardig te spelen met door grote lijndiesels getrokken treinen. Bij nader inzien is het als ‘side-project’ te groot maar bovendien te eenzijdig: ik was huiverig dat omlopen met die dagelijkse slaaptrein in bijna dezelfde samenstelling zou gaan vervelen.. En rangeren met die paar wagons die sporadisch arriveren; met slechts 1 van beide kanten te bereiken losspoor is Quiberon daarvoor niet heel spannend. Quiberon is mijns inziens ook te herkenbaar; dat maakt inzet van ander materieel minder geloofwaardig.

Bovendien; het plan Quiberon is geboren toen ik met mijn ‘vaste’ Arlberg-baan een beetje vast zat.. En dan zoek je ander vermaak. Na een paar ingrijpende aanpassingen aan de laatste, merk ik dat ik het (door)rijden met lange en ook verschillende treinen gewoon het leukst vindt. Ook merk ik bij mijn vaste baan weer dat bouwen niet altijd snel gaat; dus je kan het aantal verschillende projecten maar beter beperken.. En Franse treinen zijn prachtig, maar ik dwaal in gedachten toch vaak af naar zo’n typisch Drehscheibe-Online-niet-geëlektrificeerde-nebenbahn-Epoche-IV-Bundesbahn sfeertje… Dus... Er blijft dus een side project! Dit dus... Overigens heb ik ook een plan voor een niet-geëlektrificeerde- Epoche-IV Bundesbahn thema op mijn vaste baan, daarover wellicht ooit meer.

Maar dus toch gezwicht voor de nebenbahn-idylle: echter, het moet niet te tuttig worden… En het wordt sowieso epoche IV. Als ik kijk naar wat ik altijd geweldig gave banen/diarama’s heb gevonden, denk ik aan de Staudenbahn van Dieter Rothenfusser en Vierheim, die laatste is hier ook een draadje. Dus het wordt Duits-ig, eventueel Oostenrijks; met de voorlopige werktitel “Bf Kibronn”. Ja, een vrijvertaald Germanisme van het oude plan :) Het wordt een tegenhanger van mijn vaste baan: daar denderen lange zware treinen voorbij, dit wordt meer een ‘speelbaantje’. Overigens gaat het hier zoals bij zoveel gevallen ook om kwaliteit; het moet wel realistisch blijven.. Het wordt een typisch kopstation aan het einde van een relatief drukke zijlijn. Een thema zoals al door zoveel mensen gebouwd, zeker in Duitsland. Maar ja, is ook leuk..



Zie hierboven het sporenplan. Het spoor komt van links, onderdoor een een klein viaduct, voor licht wegverkeer; treinen komen binnen op spoor 1 of 2, dit zijn ook de perronsporen. Ik wilde graag nog wat vrije baan tussen het eerste wissel en het verdwijnpunt, zodat loks of treinen bij omlopen/rangeren iig gedeeltelijk zichtbaar blijven. De sporen zijn daarom relatief kort; omlopen kan op deze sporen tot bijna 2m; lijkt veel, maar in werkelijkheid 175m oftewel max 6 UIC 26,4m rijtuigen.  Getrokken reizigersmaterieel komt normaliter binnen op spoor 1, indien langer dan 120m (meer dan 4x UIC + lok), wordt spoor 2 gebruikt. Het tussenperron is bereikbaar met overpaden; het voorste pad is zo neergelegd dat een binnenkomende trein van 120m nog net hierachter op spoor 1 langs het perron kan stoppen. Als de lok is rondgelopen, moet deze de trein iets terugduwen om het overpad vrij te houden; maar voor instappen is bereikbaarheid van de laatste deur minder bezwaarlijk, dit is immers bereikbaar door het rijtuig.

Een veelheid aan aansluitingen maakt het goederenbedrijf en treinbewegingen op het station relatief divers; een goederenloods, een los/laadspoor, een loskade, een agrarische groothandel en Freiladestrasse. Ergens wil ik nog een kolen/oliehandel neerzetten, om ook met ketelwagens te rijden; vermoedelijk aan het spoor bij de groothandel. Het oogt wat druk, maar ik denk dat dit in werkelijkheid wel mee zal vallen; gebouwen zijn in het echt slanker dan het getekende kader en bedenk ook dat dit nog altijd meer dan 3,5m is.. Het rangeren gebeurd met de treinlok; een köf hier stationeren loont niet. Voor verdere afwisseling is er eventueel links buiten beeld nog een aansluiting naar een fabriek, zagerij of steengroeve, wie weet.

Het speelt zich ergens af midden ’70 tot zeg ’95. Dus de laatste Dampf tot Orientrot; niet door elkaar uiteraard. Het getrokken personenverkeer wordt afgehandeld met br50/23/86, later de bekende diesels 211/212 en 215/216/218, samen met de bekende Umbauwagen, Silberlinge, Mitteleinstiegwagen, etc. Ook worden er uiteraard Triebwagen ingezet: Schienenbus, 515. Misschien sporadisch een 624? Misschien na die Wende ook nog wat ex-DR? Of dus Oostenrijks.. Kortom: wat ik in mijn bezit heb, waar ik zin in heb en wat leuk en geloofwaardig smoelt.
De lokloods is niet meer in gebruik; het is een relatief korte zijlijn, dus sinds de stoomloks efficiënter zijn geworden is de noodzaak voor volledige ‘fourage’ er niet meer. Ook is sinds de jaren ’70 is steeds meer tractiematerieel voorzien van Frostschutz en kan dus overnachten in de buitenlucht. Aangezien de loods weinig gebruikt werd is de DKW midden ’60 verwijderd; het wissel voor de loods en de loksporen liggen er nog. De loods is nu in gebruik als bedrijfsopslag. Het ‘Schlackengleis’ is nog wel voorhanden; hier kan ik eventueel nog een tankstelle maken. Lees tussen de regels door: Tillig Elite heeft geen 9° kruiswissel, dus met deze smoes heb ik die ook niet nodig… (ja, ik weet het: Weinert heeft een DKW 8.6°, a 250,- per stuk) Zelf maken ga ik niet aan beginnen... Voor de beveiliging is er een enkel uitrijsein, en onzichtbaar buiten beeld, een inrijsein; uiteraard geen uitrijvoorsein. De seinen worden mechnisch bediend vanaf een Bahnhofsstellwerk in de EG. Opdracht tot rijden of toestemming om te rangeren komt van de Fahrdienstleiter.

Aangezien ik niet gebonden ben aan het ‘concept’ van mijn vaste baan, heb ik besloten om met kortere modules te werken; dit geeft wat meer overgangen, maar dit stationnetje wil ik wellicht wat vaker versjouwen tussen baanzolder en eigen huis, of andere locatie. De bijna 2,5m modules van mijn vaste baan is beslist minder praktisch… Over lengte gesproken: een realistische baan bereik je makkelijker met relatief slanke wissels, maar de benodigde lengte daarvoor is altijd weer indrukwekkend. Ik heb besloten voor een middenweg: Tillig EW3 wissels en een EW5 inrijwissel; dit spul heb ik ook grotendeels al liggen. Het spoor is standaard Tillig Elite; de bij Quiberon besproken 'travelage' is voor Duitse zijlijnen minder specifiek, eventueel gebruik ik nog stukjes met stalen biels. De wissels wil ik mechanisch aandrijven; al eerder gebruik gemaakt van een spaak, kroonsteentje en een schakelaar voor de polarisatie en dat beviel wel.

Hieronder alvast 2 fototjes van het uitleggen van wat rails om te kijken hoe het smoelt:



Paulus:
Ik zit er klaar voor.... ;D

Benelux795:
Ik zal m'n best doen jullie niet nóg 'n keer teleur te stellen.... (y)

Jelmer:
Vincent,

Je hebt een heel mooi ontwerp gemaakt. Een heel mooi vloeiend sporenplan, alles zit er in.

Mag ik vragen met welk programma je dit hebt gemaakt?

Enige opmerking zou zijn dat het allemaal wat evenwijdig aan de module rand loopt, maar gegeven de module breedtes kan dat ook niet anders.

Groeten,
Jelmer

Frank 123:
Mooi plan... idee om tussen het bouwen van je vaste baan een kleiner, verplaatsbaar project te gaan maken heb ik ook geregeld gehad. Ben zelf alleen nog niet zover.....  ben benieuwd naar het vervolg van dit project.

Groeten, Frank

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie