Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf  (gelezen 1093 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Gepost op: 26 januari 2022, 17:04:29 »
Via een draaischijf leiden sporen vanaf de hoofdbaan naar opstelsporen in een locloods. Na het oprijden wordt de loc gedraaid en rijdt achteruit die opstelsporen op en vertrekt dan weer vooruit via de draaischijf naar de hoofdbaan.

Mijn vraag is: hoe was de beveiliging geregeld wanneer een loc vanuit de locloods (dus vanaf het opstelspoor) naar de draaischijf rijdt?

Waren die sporen voorzien van een (dwerg)sein of niet?
Of was er alleen een sein (of een lamp) die aangaf of het brugspoor op gereden mag worden?
Of ging het in praktijk (in Nederland) simpel via handgebaren of menselijke communicatie?

Afhankelijk van deze uitkomst weet ik of ik (extra) seinen moet aanleggen op mijn baan.
Met vriendelijke groet,
Peter

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2022, 17:10:24 »
Ik ben dan wel meer Duits georienteerd maar volgens mij is het allemaal rijden op zicht/onbeveiligd gebied totdat je de hoofdsporen moet oprijden.

Op de draaischijf kon wel een sein zijn aangebracht die aangaf of de draaischijf bereden mocht worden of niet.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2022, 22:09:45 »
zover ik weet staat er vaak een lichtsein op de brug of een mechanisch soort pijlsein (weet even de naam van zo,n sein niet)  op het dak van het draaischijf huis.

mvg aad

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2022, 22:55:46 »
Op de paar foto's die er te vinden zijn van oude Nederlandse draaischijven zie ik hooguit op de brug zelf inderdaad een seintje (staand rechthoekje of ronde stip met zwarte balk er doorheen) of helemaal niks.

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_2900_(stoomlocomotief)#/media/Bestand:Collectie_het_Utrechts_Archief;_155260.jpg

https://www.schanskerhistorie.nl/images/images/Stories/Spoor/sw0010.jpg

http://www.feijenoordsemeesters.nl/Loc%207623.jpg

https://www.nienoordspoorwegen.nl/images/organisatie/doelstelling.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/HUA-155258-Gezicht_op_de_draaischijf_bij_het_N.S.-station_Amsterdam_C.S._%28Westelijk_eiland%29_te_Amsterdam.jpg


Volgens mij liggen de sporen die bij de draaischijf uitkomen ook veel te dicht op elkaar om er nog een sein tussen te zetten.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2022, 09:15:44 »
Bedankt voor jullie hulp.

Dit zijn o.m. ook de foto’s die ik bekeken heb en op veel (oude) foto’s zie ik inderdaad òf alleen een klein bord òf helemaal niets.

Ik heb een draaischijf met een bedieningshuisje en een zonder iets. Dit is dan ook alleen een smalle brug met de rails erop.
Op een enkele foto zie ik ook zo’n brug, soms met iets van een bord er op en ook zonder.
Ik heb deze simpele brug als voorbeeld genomen. Bestaat alleen uit de brug met railing en geen seinen, borden o.i.d.

Duidelijk is wel dat de toeleidende sporen vanuit de locloods, geen seinen hadden en vooral ook omdat de locloods eigenlijk direct grensde aan de draaischijf, het rijden puur op zicht gedaan werd.
Dat betekent voor mij dat ik in ieder geval geen (extra) seinen hoef te maken voor mijn locloodssporen.
Mijn ene draaischijf mèt bedieningshuisje ga ik uitrusten met een knipperlamp op het dak en de andere blijft ‘gewoon’ simpel kaal. Ik wil er nog wel railing op maken en ook de vergrendeling wil ik proberen na te maken.
Met vriendelijke groet,
Peter

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2022, 13:00:37 »
Namens Kniesoor:


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf
« Reactie #6 Gepost op: 27 januari 2022, 16:30:12 »
Als ik de draaibrug bekijk die ik als voorbeeld wil gebruiken, dan zie ik aan beide uiteinden geen enkel bord. Wel zo makkelijk voor mij ;) en een simpel voorbeeld om te volgen.

Maar even voor mijn onwetendheid......
Wat betekenen deze borden nou precies? Wordt er onderscheid gemaakt tussen draaischijven die niet vergrendeld (kunnen) worden en schijven die wel vergrendeld kunnen worden?

En wordt alleen het gele ronde bord gebruikt bij de 1e soort en alleen het driehoeksbord bij de 2e?
Of staan er dan er aan elk uiteinde van het brugspoor 2 borden; een geel rond en een witte driehoek? En wordt afhankelijk van de toestand (vast of niet vast) het ronde of het driehoeksbord getoond?
Met vriendelijke groet,
Peter