Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Fleischmania Nostalgia  (gelezen 34503 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Fleischmania Nostalgia
« Gepost op: 16 januari 2022, 20:26:52 »
Ga ik terug c.q. overstappen naar H0?

Nee. Ik ben gewoon bezig in meerdere disciplines en schalen. Ik ben net als 80% van alle oudere modelspoorders begonnen met een zwarte Duitse stoomlocomotief en wat wagentjes. Van jongs af aan niet, het begon pas na mijn 30-ste. Mijn oudste broer had vroeger als kind een trein en daar keek ik wel eens naar maar een vonk sprong niet over. Decennia later kwam ik een fanatiek modelspoorder tegen en die maakte me enthousiast. Hij had een Marklin startset waar hij de loc uit had gehaald en wilde de rest wel kwijt. Hij deed er een ander tweedehands lokje van hemzelf bij en we kwamen een prijs overeen. Wist ik veel. Toen begon de zoektocht. Gelukkig hadden wij toen al internet. Al snel merkte ik dat mijn toekomst niet bij Marklin lag. Dus toog ik met de set onder mijn arm naar een modelspoorwinkel en ruilde het voor een Fleischmann startset. Ik heb een tijd in H0 rondgehangen, baantjes gebouwd, huisjes en andere gebouwen gebouwd enz. enz.  Maar toen kwam ik in aanraking met smalspoor in 1:45 (0e) en toen was ik verkocht. Dus al mijn H0 bouwsels verdwenen in het grote grijze archief richting Wijster en het materieel en rails werden gebruikt voor mijn smalspooravonturen.

Maar mij eerste lokje, die bleef. Inmiddels dik 20 jaar oud en heeft alles bij elkaar niet langer dan een uur gereden. Later in de H0 periode kocht ik er een nieuwe(!) Anna bij voor 130 gulden en een zoveelstehandse tenderlok. De 89 006 was toen al een slecht lopend wrak maar ik wist niet beter en kocht het ding van een winkelier die zich moet hebben bescheurd om mijn onnozelheid. De Anna werd gebruikt als basis voor een smalspoorloc. De 89 006 en de 53 7753 uit de startset heb ik nog. Allebei nog met stroomafnemers dus nog gewoon met stroom uit de rails.

En toen begon het onlangs te jeuken en wilde ik weer iets doen met H0. Aangezien ik gek ben op vakwerkhuisjes, tijdperk I en het Teutoburgerwoud kocht ik hier op het forum wat wagentjes uit dat tijdperk. Pruisisch en Beiers. Of die ooit in het Teutoburgerwoud hebben gereden weet ik niet maar dat vind ik ook helemaal niet relevant. Heuvels en bossen dus prima. Een leuk stammetje voor achter de 53-er. Maar die heeft Fleischmann profi-koppelingen en de wagentjes hebben beugels. Dus wat te doen? Allemaal NEM-schachten dus geen probleem, reuze praktisch die modelspoorkoppelingen maar wel lelijk. zolang als het stammetje achter de loc hangt is het prima want dan let je er niet op. Bekijk je een locomotief van dichtbij is het toch wel lelijk zo'n dikke klomp plastic of een grote ijzeren beugel. Eigenlijk is zo'n lokje sowieso wel aan een make-over toe. Dus gebruik ik de 89-er als oefenlocje. Eens kijken hoe ver ik kan komen met eenvoudige middelen.

Vanmiddag begonnen aan het front van de 89-er. E.e.a. na een tip van Wolter die gisteren op bezoek kwam om mijn nieuwe Tijdperk I stammetje te bewonderen. Enige restrictie is dat het door de krapste standaard boog moet kunnen blijven rijden. Koppeling er uit, kartonnetje er in, messing draadje en een stipje rode verf.







Later meer,

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2022, 20:53:49 »
Mooi, Albert! Een heel verschil, nu je de bufferbalk hebt dichtgemaakt. En die 53-er volgt vast ook.

Groeten,
Albert
Moins mais mieux.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2022, 12:18:20 »
Briljant  (y)
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2022, 13:01:00 »
Fraaie oplossing. Maar wat ik me afvraag, gaat dat geduwd ook goed?

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2022, 14:14:40 »
Hoi Klaas, dat was ook een waarschuwing van Wolter: zorg dat je er nog wel mee kan rangeren want anders ben je snel uitgespeeld.

Ik heb een testovaal met de kleinste standaard radius met een aftakking en dat ging prima, geen overbuffering.

Dat was zo tot zojuist. Want getest met 1 wagentje. Maar zojuist wilde ik testen wat er van de trekkracht overblijft zonder het extra gewicht in de ketel, (omdat ik die ruimte straks nodig heb voor wat anders) en dus hing ik er een sleep wagentjes achter. Trekkracht genoeg ter geruststelling maar bij het duwen ging het toch overbufferen bij het uit de bocht komen. Het rijden over het wissel en tegenboog ging wel goed. Mmmmm.

Dus daar moet ik nog eens goed naar kijken. Het geeft idd bedenkingen. Ik denk dat ik met deze beperking zou kunnen leren leven want op een diorama van 1 of 2 modules (als die er ooit al komen) komen toch geen krappe bogen. Laat het echter een waarschuwing zijn voor de veelrijders onder ons want die gaan hier last van krijgen.

Ik zou kunnen proberen om de NEM-schacht in ere te herstellen en een piepklein kortkoppelend magneetkoppelingetje te maken als compromis. Nadeel is dat bij Fleischmann de nemschacht in de bufferbalk zit ipv er onder wat het extra lelijk maakt. Dat is iets om over na te denken.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2022, 16:37:51 »
Toch nog even een reactie.



Toch doet je rode haakje hetzelfde als de trekhaak van HO.fine op mijn oude Sik (Foto). En de kleinere Märklin-locomotieven hadden ook maar een enkele haak. In al die gevallen is er geen breed vlak waar de koppelingen van de geduwde wagens langs kunnen schuren.
Daar komt bij dat de haken van HO.fine ook in FREMO-verband worden gebruikt, met lange en zware treinen.

Ik denk dat het probleem zit in de combinatie van (1) zware geduwde treinen door (2) in verhouding veel te krappe bogen. Dat levert per definitie problemen op. Maar dat deed het ook toen ik als 8-jarige mijn hele wagenpark door de industrieboog duwde.

Wat nog een optie is dat je aan je messing draadje nog een stukje messing soldeert, als een soort middenbuffer met een piefje er boven.

Succes, ik zie/hoor het wel.

Wolter
Moins mais mieux.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2022, 17:03:37 »
Sommige Engelse modelspoorders solderen een draadje horizontaal tegen de voorkant van de bufferschotels. Effectief middel tegen overbuffering. Het verpest wel het aanzien van het locfront, terwijl je juist bezig was om dat te verfraaien.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2022, 19:05:05 »
Ik moet even mijn uitgangspunt uitleggen. Voordat ik hieraan begon heb ik gekeken naar anderen die al langer locs superen. Ook hier op het forum zijn er pareltjes van te zien. Die kwaliteit bezit ik niet en voor zover ik zover wil komen heb ik nog een lange weg te gaan.
Dus petje af voor de mannen/vrouwen die de kunst van het superen beheersen richting H0-puur, ik pretendeer op dat vlak voorlopig niets.

Dat gezegd hebbende even kijken waar we het over hebben:
Een ontbrekend trapje, een afgebroken bevestigingspoot: Het ijzer zat gelijmd in de kap en een dikke schroef hield het kapje ternauwernood op zijn plek.


Een afgebroken/beschadigde schoorsteen:


Een eenvoudig uitgevoerd drijfwerk:


Een gebroken frame:


Het is makkelijker om via Ebay of zoiets een beter exemplaar te bemachtigen. Maar de bedoeling was om te kijken hoever ik kan komen met eenvoudige middelen om er een bruikbaar locje van te maken. Het betreft tenslotte mijn eerste miskoop. Onvoorstelbaar dat ik destijds niet heb gezien wat ik nu wel zie... Ter lering lap ik het nu dus op, om mezelf er aan te herinneren dat je donders goed uit moet kijken voor je iets koopt.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2022, 20:42:11 »
Met dat ik hier schrijf realiseer ik me dat de schoorsteen nog moet..... dat komt dan nog.

Er ontbrak een stukje onder het voorraam. Het kapje heeft ooit uit twee delen bestaan kwam ik achter. Het arme ding moet een behoorlijke smak gemaakt hebben.


Ik vond bij de achterkoppeling een tapgat met M2 draad. Geen idee waar dat voor is. Maar nu gebruik ik het om de kap weer op het frame te bevestigen. De kolenbunker is ook de plaats waar een laadplug komt. Dat, en de schroefkop,  moet ik later met een afneembaar iets verbergen.


Het trapje nagemaakt.


Stukje messing draad erachter voor de stevigheid.


Ruimte voor batterij en ontvanger. Motor is ook vervangen.



Albert



Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2022, 21:08:02 »
...
Mijn oudste broer had vroeger als kind een trein en daar keek ik wel eens naar maar een vonk sprong niet over.
...
Tsja: laagspanning he...   :)

Mooi nieuw topic, Albert  (y)
Ik ga je volgen!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2022, 12:59:26 »
Hoi Jacob, leuk dat je volgt. Je kan trouwens een lipo-cel ook laten vonken, alleen is het daarna dan wel stuk.

Ik heb gisteren een schriftje aangelegd waar ik wilde plannen en ideeën in opschrijf over wat ik allemaal nog eens wil bouwen. Dit om de schier oneindige gedachtestroom wat te ordenen. Want als ik ze heb opgeschreven hoef ik ze niet te onthouden en ik hoef ze ook niet opnieuw te bedenken. Dat geeft rust in mijn hoofd en dat heb ik nu het hardst nodig.

Maar ik keek ook in mijn rommellaatjes en daar vond ik twee Anna kapjes en twee flink verzaagde maar nog herbruikbare Anna-onderstellen. En toen schoot me een artikel in gedachten wat ooit in een modeltrein tijdschrift stond en wat zoeken bracht me hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57640.0 .

Dat idee schrijf ik nu ook nog in het schriftje.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2022, 12:45:03 »
Het was gisteren een donkere druilerige dag. Prima weer voor verblijf in de treinenkamer. Tot de telefoon ging; Harm. Harm gaat verhuizen en vond op zolder een doos met treinenspullen. Deed jij niet iets met treintjes? En wil je het hebben? De kleinkinderen hadden er toch niet veel interesse in.

Ik zei meteen ja, trok een fles wijn uit de voorraadkast want je wil niet met lege handen komen en ging naar Harm. Of ik dan ook wel een biertje lustte. Dat was net wat ik nodig had en zo werd het erg gezellig bij Harm in de huiskamer en ik kwam te laat thuis voor het eten. Met een doos vol Hema/Lima.

Een aantal aangegoten buffers ontbreken evenals de nodige opstapjes en koppelingen, nem-schachten heeft het ook al niet. Wielen als pizzasnijders en er mag wel wat lood in hier en daar.  Maar het rijdt wel.

Ik heb geen toepassing voor de TEE dus die zal in een vitrine terecht komen, als troffee. De 80-er met zijn drie karretjes kan ik nog wel in ere herstellen, al is het dan geen Fleischmann.....



















Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2022, 13:05:06 »
Voorlopig kun je weer vooruit.  (y)

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2022, 13:17:05 »
Via Michel (Tothebeach) kwam ik op zijn Website Rangeerbanen en via daar bij Chris Nevard uit. Chris is (voor mij althans) geen onbekende in modelspoorland. Op Chris' site stond een leuk filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=YcjIAFXRSmA&t=163s

Wat ik grappig vind is deze opmerking: " I have a feeling that even the most serious diehards of the hobby secretly crave a traditional trainset, though they might not mention it to their peers! "

Maar hij heeft gelijk! Laat ik voor mezelf spreken; ik kijk wel eens naar 'Spielbahnen' en ook wel eens naar de 'Fertiggelaenden' van Noch enz. maar dat wordt voor mij in de eerste plaats veel te duur en in de tweede plaats is zelfbouwen veel leuker. Dit idee komt ook in het schriftje. Het past perfect in mijn recente H0 opleving.

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Fleischmania Nostalgia
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2022, 17:08:47 »
Het heeft me wat hoofdbrekens gekost want het is priegelwerk en dat hou ik maar kort vol. Maar ik heb de techniek nu zover dat het werkt. Ik wilde aanvankelijk 1 dikke 3mm led gebruiken maar dat komt niet door de lichtgeleiders heen. Dus daarom maar twee smd ledjes in de lantaarns proberen te maken. ledjes in serie werkte niet (waarom weet ik niet) maar parallel gaat wel. De ontvanger heeft zelfs een functie voor achteruitrijlichten maar dat laat ik gemakshalve maar even achterwege.

De ontvanger is een Deltang Rx 62-22. (niet meer leverbaar). 1 lipocel (3,7V) bleek niet voldoende voor het platte ruil schijfmotortje. Onbelast wel maar als er straks een stammetje achter moet wordt het karig vrees ik. 2 Cellen krijg ik er niet in. Dus nu met een Polulu Step-upper die er 9V van maakt. 9V is ruim voldoende en bovendien heb ik geen andere.....  Maar de aan/uit functie via een reedcontact werkt nu niet meer want de polulu vraagt om een ander aansluitschema. Daarom moet er een schakelaar tussen die behalve aan/uit ook de ontvanger beschermt tegen de laadstroom. Dat had met het reedcontact niet gehoeven, dan kan ik laden zonder veiligheidsschakelaar. Dus daarom moet ik de kolenbunker verder verminken want de schakelaar moet er nog bij in. Dus al met al een heel gepruts.

Het bewijs: https://youtu.be/weD29UPDvmM

Mocht ik ooit een H0 baantje bouwen zoals ik in het vorige bericht schreef dan weet ik niet of ik in meer locomotieven rc-besturing bouw. Voor een speelbaan ga ik maar weer ouderwets voor stroom uit de rails. Analoog, al dan niet met pulsbreedtemodulatie. Ik weet niet of rc in H0 in dit geval wel zoveel meerwaarde heeft. Ik kan dan opstelsporen stroomloos maken met eenvoudige schakelaars, en terwijl er een loc op de trafo rijdt kan ik los daar van met de rc-loc spelen, sorry, serieus rangeren.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran