Vraag en antwoord > Ombouwen

Digitaliseren Fleischmann N BR145 (7320)

(1/4) > >>

Peter van der Leek:
Heren (en dames?),

ik doe een poging om mijn Fleischmann N Piccolo BR145 (Railion), artikelnummer 7320 te digitaliseren met een Zimo MX62F. Dat is een 6-polige stekker met 1 losse draad: de blauwe. Die moet naar de gemeenschappelijke plus als ik de handleiding (van 2 bij 3 cm) mag geloven. Ik kan echter niet ontdekken waar die plus zit. Bovendien twijfel ik sterk aan hoe de decoder ingestoken moet worden. Ik heb 2 mogelijkheden en uit geen van beide handleidingen kan ik halen hoe de aansluitingen precies zijn geregeld...

Wie helpt me op weg? ;)

Dirk J:
De blauwe draad heb je niet nodig. Als je hem toch wilt gebruiken moet je de pool van de lampjes die niet met wit of geel maar met het chassis verbonden is, isoleren van het chassis en op blauw aansluiten. Bij de N lokjes die ik heb omgebouwd heb ik dat echter nog nooit gedaan. Doe je het wel dan moet je ook de lampjes vervangen door types voor de hogere digitale spanning, of de dimfunctie inschakelen om te hete lampjes met de bijbehorende korte levensduur en erger: een smeltende lokkap te voorkomen.

Als je de decoder verkeerd om aansluit, worden de aansluitingen van licht en motor verwisseld. Het kan geen kwaad, het werkt alleen niet. Probeer het dus gerust uit.

Peter van der Leek:
Thanks Dirk, ik heb de decoder aangesloten. Het werkt echter nog niet. Als ik reg1 probeer uit te lezen dan knippert het ligt 2x zachtjes, vervolgens gaan beide leds even heel fel aan en dan krijg ik na een tijdje een fout. Eenzelfde decoder heb ik al in een ICM zitten, daar heb ik ook even reg1 van uitgelezen en dat gaat prima.
Uiteraard geprobeerd de decoder om te draaien, maar dan is er helemaal geen licht en krijg ik ook weer een fout. Ook heb ik nog een andere decoder geprobeerd, maar met hetzelfde resultaat.
Ik gebruik hier overigens een IntelliBox voor die uiteraard op DCC staat ingesteld (DCC128 DAC).

Hopelijk doe ik iets simpels fout...

Dirk J:
Vrijwel zeker zit er dan nog een verbinding tussen de massa en een van de motoraansluitingen. De decoder zit goed in de stand waarin de lampen knipperen; met het knipperen geeft de decoder aan dat er een kortsluiting is.
De verbinding massa/motor is een bekend lastig probleem bij Fleischmann N lokjes en zit vaak in een klein stripje. Opzoeken, vinden, verwijderen en klaar is Peter.

-Henk-:

--- Citaat van: Peter van der Leek op 20 augustus 2006, 15:59:35 ---Heren (en dames?),

ik doe een poging om mijn Fleischmann N Piccolo BR145 (Railion), artikelnummer 7320 te digitaliseren met een Zimo MX62F. Dat is een 6-polige stekker met 1 losse draad: de blauwe. Die moet naar de gemeenschappelijke plus als ik de handleiding (van 2 bij 3 cm) mag geloven. Ik kan echter niet ontdekken waar die plus zit. Bovendien twijfel ik sterk aan hoe de decoder ingestoken moet worden. Ik heb 2 mogelijkheden en uit geen van beide handleidingen kan ik halen hoe de aansluitingen precies zijn geregeld...

Wie helpt me op weg? ;)

--- Einde van citaat ---
[/quote]
--- Citaat van: djtimmer op 20 augustus 2006, 21:23:30 ---De verbinding massa/motor is een bekend lastig probleem bij Fleischmann N lokjes en zit vaak in een klein stripje. Opzoeken, vinden, verwijderen en klaar is Peter.

--- Einde van citaat ---

Ik  ken het probleem van de  Fleischmann N lokjes
Maar het zal toch niet zo zijn als je een lokje met decoder steker hebt dat je de lok open moet slopen
Om dat plaatje wat bij een van de koolborstels tegen het frame aan komt te verwijderen (afbreken)

Mvg
Henk

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie