Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door GMA70
Vandaag om 17:18:41
Jouef Etoile du Nord WP ombouwen naar WPc door sncf231e
Vandaag om 17:18:01
Raadplaatje door tijgernootje
Vandaag om 17:17:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tijgernootje
Vandaag om 17:14:23
Russische pantsertrein in Oekraïne video door tijgernootje
Vandaag om 17:10:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 17:00:20
Hoe Lima 4 assige rijtuigen van slepers te voorzien. door Ronald69
Vandaag om 16:49:03
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 16:44:08
Rondom Charlois door eemstede
Vandaag om 16:41:02
EifelBurgenBahn door ex44
Vandaag om 16:39:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 16:27:23
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
Vandaag om 16:10:24
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:56:56
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 15:56:06
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:32:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 15:10:56
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Duikeend
Vandaag om 14:02:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:59:35
Aansturing via Arduino werkt niet goed door bask185
Vandaag om 13:56:19
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 13:22:03
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Chris
Vandaag om 12:00:21
25 jaar geleden door hrp
Vandaag om 09:58:35
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 03:38:08
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
18 mei 2022, 22:48:18
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Marc tramt
18 mei 2022, 22:33:31
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
18 mei 2022, 21:38:11
Loc op hol door Blausee-Mitholz
18 mei 2022, 21:18:56
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ex-DR V100
18 mei 2022, 21:17:20
Actiekaartjes trein door NL-modelspoor
18 mei 2022, 21:13:22
DJH 5500 door Huup
18 mei 2022, 20:25:47
  

Auteur Topic: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu  (gelezen 6517 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #75 Gepost op: 25 januari 2022, 21:25:03 »
ATB-EG kent nog een ongebruikte code. Deze zou voor 160 km/h gebruikt kunnen worden. Maar het schijnt dat door EU regels bestaande systemen niet meer verder ontwikkeld mogen worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #76 Gepost op: 25 januari 2022, 22:12:49 »
Het gebruik van een nog ongebruikte code lijkt me geen verdere ontwikkeling. Je gaat dan iets gebruiken wat er al in zat.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7219
  • Spoor N
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #77 Gepost op: 26 januari 2022, 08:12:11 »
Nee, helaas niet. Als ik het verhaal goed heb onthouden moesten voor de invoer van ERTMS de specificaties van de huidige beveiligingssystemen in Europa worden doorgegeven aan de EU, daarbij is voor ATB-EG doorgegeven wat er nu in gebruik is en is de ongebruikte code niet vermeld. Die code nu in gebruik nemen wordt gezien als een aanpassing en dat is niet meer toegestaan. Persoonlijk zou ik dat negeren, voordat ERTMS overal ligt zijn we jaren verder.

Misschien nietszeggend voor dit topic (of juist wel) maar ik vond dit

https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2021/01/Sigarenzak-2021-3.pdf

Een kaart die het basisuurpatroon van 2021 weergeeft.
In ieder geval leuk om te hebben, helaas is de versie van 2022 niet online. :)

Citaat
De snelste trein in Nederland is de Thalys. Anderhalve minuut in Nederland tikt hij z'n topsnelheid aan: 300 kilometer per uur. Maar dan moet de hogesnelheidstrein in de remmen. Net als bijna alle andere treinen in Nederland. Maar die gaan niet harder dan 140 km/u.
Waarom is 140 km/u de max? Dat vraagt zelfs ProRail-baas Pier Eringa zich af in de Volkskrant. Vier dingen: het spoorboekje, de trein, het spoor en de veiligheid.

1 Als eerste is er het spoorboekje: Nederland heeft een druk spoor. Er zijn verschillende vervoerders en die treinen komen langs verschillende knooppunten. En allemaal moeten ze netjes op elkaar aansluiten.
"Het is als een Zwitsers uurwerk om alle wensen van die vervoerders op elkaar te laten aansluiten", legt Jaap Eikelboom van ProRail aan ons uit. "Ga je harder dan 140 km/u, dan ben je sneller bij de knooppunten en klopt de dienstregeling niet meer.
140 is wat dat betreft dus de perfecte snelheid, legt hij uit. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de hogesnelheidslijn richting Antwerpen. De trein daar rijdt niet alleen harder, die kán ook harder.

2 Want dat is het tweede punt: de trein. Die kan vaak gewoon niet harder dan 140 km/u. De Intercity waarmee jij naar je werk gaat, of de Sprinter tussen Zwolle en Kampen, gaan niet veel harder dan 140 km/u of soms zelfs 100 km/u.
"Een paar treinen kunnen 160 km/u", vertelt Vincent Wever van OV Magazine. "Maar daar houdt het wel op. De meeste treinen zijn niet gebouwd voor hoge snelheden, behalve de Thalys en de Beneluxtrein." En al zouden ze harder kunnen, dan nog kan het spoor het niet aan.

3 Probleem drie: het spoor. Het netwerk in Nederland kan niet overal hoge snelheden aan. Wever: "Een trein weegt honderden tonnen. 200 tot 300 kilometer per uur, betekent veel meer belasting van het spoor dan bij 140 km/u. Een spoor moet dan een stevigere ondergrond hebben."
"Daarom was de aanleg van de Hogesnelheidslijn ook zo duur", zegt Wever. "De Nederlandse bodem is eigenlijk vloeibare modder." Inderdaad: veel Nederlandse grond is veengrond. Dat moest worden vervangen voor zand en beton.
Wever: "Ander voorbeeld. Tussen Zwolle en en Kampen reed tot voor kort een boemel die 100 km/u reed. De nieuwe trein zou 140 km/u gaan rijden, maar dat kon helemaal niet. De ondergrond was zo zwak, dat de bovenleiding begon te zwieren als een trein voorbij raasde. De vonken schoten ervan af."

4 En nog een reden waarom 140 km/u min of meer de limiet is: dat is gewoon ooit zo bedacht. Na een ernstig treinongeluk in 1962 kwam er een nieuw veiligheidssysteem op het spoor: Automatische Treinbeïnvloeding, ATB. Dat systeem moest ervoor zorgen dat er nooit meer twee treinen op elkaar zouden botsen.
"Dat systeem ligt in heel Nederland en bepaalt dat treinen niet harder dan 140 km/u kunnen", zegt Wever. "Dat was in de jaren 60 wel hard genoeg." Dat systeem is op sommige plekken inmiddels geüpdatet, naar ATB+, waardoor tussen Schiphol, Leiden en Den Haag 160 km/u kan worden gereden.
Op de HSL en de Betuweroute is een Europees beveiligingssysteem (ERTMS) van kracht, dat hogere snelheden toestaat. Maar de limiet van 140 km/u bestaat voor de rest van Nederland nog steeds.
Om het Europese beveiligingssysteem in heel Nederland in te voeren, gaat miljarden kosten. Wever: "Zolang die investering nog niet wordt gedaan, blijft in de rest van Nederland 140 km/u voorlopig nog de max.'
Ben ik de enige die dit artikel nogal slap vind? De echte reden staat in punt 4, het is ooit zo bedacht.
Met de redenatie dat treinen te vroeg op een knooppunt aankomen had de Thalys op de HSL ook 140 moeten rijden, anders komt ie immers te vroeg aan. Er kan ook een dienstregeling gemaakt worden die gebaseerd is op treinen die 160 rijden, bij Spoorslag '70 zijn de treinen ook sneller gaan rijden.
Het artikel is al vier jaar oud, inmiddels is SGM afgevoerd en is DDZ het enige materieel dat niet harder dan 140 km/u kan en de afvoer daarvan zal over een aantal jaar ook beginnen. Het is ook vreemd dat Gronigen - Zwolle niet harder zou kunnen omdat de trein op Haarlem - Beverwijk maximaal 100 km/u kan rijden.
Alleen de bodemgesteldheid is een probleem, dat gaat veel geld kosten maar niet heel Nederland is veengrond, richting het zuiden, noorden en oosten ligt er zand.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1727
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #78 Gepost op: 26 januari 2022, 08:49:48 »
Treinen in het noorden hebben ook last van de spoorbaan . Denk aan Wolvega-Heerenveen-Akkrum maar ook vlak voor/onder Leeuwarden . Dan een stukje tussen Leeuwarden Camminghaburen en Hardegarijp . Groningen langs het nieuwe opstelterrein richting Nieuwe Schans .

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #79 Gepost op: 26 januari 2022, 10:34:17 »
Utrecht - Alphen aan de Rijn 140 km/h?! Nou, dan gaat het tussen Woerden en Alphen flink mis. Daar rijd je door een moeras.
Op het stukje vanaf Woerden tot aan Bodegraven heb je 2 snelheden. Vanaf Woerden tot Molenvliet is het 140, waar het overgaat naar enkelspoor is het 120 (was vroeger 140, later 130) Dan krijg je een nogal scherpe boog, die is 100 km/h. Binnenkomend te Alphen aan de Rijn is wel verhoogt. Daar kwam je voorheen met 40 km/h binnen, nu is het met 80 km/h. Vanaf Alphen is er niks meer verandert.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2022, 11:32:34 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #80 Gepost op: 26 januari 2022, 10:37:44 »
Met de redenatie dat treinen te vroeg op een knooppunt aankomen had de Thalys op de HSL ook 140 moeten rijden, anders komt ie immers te vroeg aan.
Er is zelfs een interne memo geweest (Mijn Berichten App) waarin gevraagd werd aan de machinisten op de Icd of ze dienstregelingsnelheid wilde rijden. Anders stonden ze te lang stil voor Rotterdam. (Kwam van Prorail)
Groeten Joop, machinist Lls

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • Southern....de oude dan
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #81 Gepost op: 26 januari 2022, 11:02:36 »
Vanaf Woerden tot Warmond is het 140.........

Eh Warmond ??? Het hele stuk tot Leiden dus ;D

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #82 Gepost op: 26 januari 2022, 11:33:15 »
Scherp! ;D Bedoelde Molenvliet  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 3382
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #83 Gepost op: 26 januari 2022, 11:48:39 »
Op het stukje vanaf Woerden tot aan Bodegraven heb je 2 snelheden. Vanaf Woerden tot Molenvliet is het 140, waar het overgaat naar enkelspoor is het 120 (was vroeger 140, later 130) Dan krijg je een nogal scherpe boog, die is 100 km/h. Binnenkomend te Alphen aan de Rijn is wel verhoogt. Daar kwam je voorheen met 40 km/h binnen, nu is het met 80 km/h. Vanaf Alphen is er niks meer verandert.

Ik ben geen machinist, maar als ik hier kijk wordt er tussen Alphen en Woerden niet harder gereden dan 110.

https://www.youtube.com/watch?v=w5f6eqQriIU

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7219
  • Spoor N
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #84 Gepost op: 26 januari 2022, 12:25:18 »
Vlak na Alphen staat een bord met 120, dat mag je dus rijden.

Er is zelfs een interne memo geweest (Mijn Berichten App) waarin gevraagd werd aan de machinisten op de Icd of ze dienstregelingsnelheid wilde rijden. Anders stonden ze te lang stil voor Rotterdam. (Kwam van Prorail)
Grappig, zijn die dan met 130/140 ingelegd op de HSL?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #85 Gepost op: 26 januari 2022, 13:01:27 »
Geen idee, Rick. Ben niet bevoegd om op die betonnen bak te scheuren.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #86 Gepost op: 26 januari 2022, 13:45:18 »
Het gebruik van een nog ongebruikte code lijkt me geen verdere ontwikkeling. Je gaat dan iets gebruiken wat er al in zat.
Dat is de truc, het is voorzien in het ontwerp, maar je zal infra en materieel ervoor moeten aanpassen om het in gebruik te nemen en toe te passen.

Het is geen 'aanwezig leeg kanaal', maar men heeft de mogelijkheid bedacht om nog een extra kanaal in te kunnen bouwen.