Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NaoorlogsNS op modules door Jan D
Vandaag om 12:32:21
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door 4020 281-4
Vandaag om 12:30:57
VERPLAATST: BEMO 2022. Nieuws van de fabrikant door Reinout van Rees
Vandaag om 12:27:17
BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer) door Huup
Vandaag om 12:26:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:20:48
Verlichting: kun je merken combineren, en hoeveel lampjes per schakelaar? door bantam
Vandaag om 12:17:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 12:13:54
19 Toen door Huup
Vandaag om 12:07:56
Spontaan schakelende servo's, aansturing door ASAR door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:14
Lichtsluis door Bert2011
Vandaag om 11:57:34
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Bert van Gelder
Vandaag om 11:55:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 11:49:54
binnenverlichting Fleischmann 4470 sprinter door 72sonett
Vandaag om 11:40:43
Rondom Charlois door DJV
Vandaag om 11:37:30
Panier, wie heeft ervaring met bestellen bij Carocar? door denobis
Vandaag om 11:35:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:22
Hekwerkpaaltjes door MOVisser
Vandaag om 11:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 10:54:35
Brawa 2022, nieuws van de fabrikant. door puntenglijder
Vandaag om 10:39:45
British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0 door RobbertJan
Vandaag om 10:31:24
Handleiding XTrkCAD installeren Linux (Debian 11) door H0ppakee
Vandaag om 10:31:08
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:28:33
Hulp gevraagd bij Minitrix baan uit erfenis, opbouw. door zuylen
Vandaag om 10:05:55
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door Huib
Vandaag om 09:47:00
De meisjes van Verkade door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:02:10
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 09:00:14
Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu door Albert.H0
Vandaag om 01:00:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:40:38
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Mug
21 januari 2022, 23:40:55
Modelspoorbaan Fleischmann door jerrytrein
21 januari 2022, 22:59:15
  

Auteur Topic: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu  (gelezen 2863 keer)

meino

  • Online Online
  • Berichten: 1481
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #45 Gepost op: 14 januari 2022, 22:08:42 »
Yep, en dan was ik nog vergeten te melden dat zijn voorgesteld trace Utrecht-Amersfoort bij Bunnik dwars door het Amelisweerd bos gaat. Dat wordt echt spannend. Papier is geduldig.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #46 Gepost op: 15 januari 2022, 02:50:13 »
Nou, het lijkt wel of het beoogde traject zo getekend is dat het alleen maar natuur gebieden en onmogelijkheden kruist.

Het kruist Amelisweert, langs de N237 waar geen ruimte naast is, door landgoed Vollenhove, dwars door de dorpskern van Soesterberg heen, dan dwars over het voormalige vliegveld Soesterberg heen (wat natuurpark is) en dan doorkruisen we nog even het defensie terrein van de Vlasakkers...

En dat alleen maar om een spoorlijn 5 kilometer parallel aan de huidige te leggen, ik weet niet wat, maar het was erg sterk spul wat er gebruikt is toen iemand teveel tijd had om dit allemaal te bedenken en uit te werken...  ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #47 Gepost op: 15 januari 2022, 09:52:31 »
Ik heb het nu ook aangedurfd om op de link te klikken. Geen idee wat je allemaal in huis haalt als je eenmaal op die site bent geweest, maar dat zien we dan wel weer. Ik hoop niet bestookt te worden met allerlei complottheorieën in mijn mailbox #brabantsewinkel.
Onoverzichtelijk gebeuren die site, geen inhoudsopgave, referentiekaders, bronnen en wie/wat er achter zit.

Veel zaken die te mooi om waar te zijn. Ik zie de meest schitterende projecten waarvan een deel wat mij betreft al uitgevoerd hadden mogen worden, realistisch kun je zonder veel moeite al concluderen dat uitvoering er stomweg niet in zit.

Wellicht heeft René "plannen" en "ideeën" met elkaar verward, hoewel dat bijzonder is voor iemand die vele bijdragen op dit forum heeft gewijd aan infrastructurele projecten, politieke beslissingen en de bijbehorende kostenplaatjes.
In ieder geval, en dat is mijn mening, hebben we wel een leuke site gedeeld gekregen. Fantaseren blijft leuk, hoop nog wel te kunnen vinden hoe men met 200 door Harderwijk denkt te kunnen denderen  ;)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1324
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #48 Gepost op: 15 januari 2022, 20:43:32 »
... hoe men met 200 door Harderwijk denkt te kunnen denderen  ;)
Met een ruimere boog aan de oostkant van Harderwijk.

Iets dergelijks wil(de) men gaan doen tussen Staphorst en Beilen. De bogen bij Meppel en Hoogeveen worden dan vermeden. Want de Intercity's stoppen daar toch al niet meer.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #49 Gepost op: 15 januari 2022, 21:15:59 »
Misschien kun je die boog nemen met 200km/h met kantelbaktechniek? Tijd voor een nieuwe poging met de APT  :P
Oeps!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #50 Gepost op: 15 januari 2022, 21:33:07 »
Ik wacht met smart de uitleg van Rene af,  ook voor wat betreft het kostenplaatje en hoe dat bewerkstelligd gaat worden...

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #51 Gepost op: 15 januari 2022, 21:38:24 »
In de 80-jaren waren er al plannen om de boog van Harderwijk af te snijden. Na Ermelo rechts aftakken en na Harderwijk weer aantakken.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 22005
    • Pagina van klaas
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #52 Gepost op: 15 januari 2022, 21:51:52 »
Bij kantelbaktechniek heb ik mijn twijfels. Je vergroot wel het comfort van de reizigers, maar technisch heb je nog steeds een verkantingstekort.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3213
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #53 Gepost op: 15 januari 2022, 21:59:30 »
Dat kan nu dus niet meer!
Er is daar een woonwijk gekomen,  tenzij je helemaal buitenom zou gaan. Maar dan is Hdw zijn station kwijt, of zou de ruimere boog alleen voor doorgaande treinen zijn bedoeld?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #54 Gepost op: 15 januari 2022, 22:05:51 »
Het grootste probleem is eigenlijk bebouwing. Bestaande baanvakken kunnen niet of nauwelijks verbreedt worden, simpelweg doordat er steeds dichter op het spoor bebouwing komt te staan. Dus zullen er alternatieven bedacht, en daarom compleet nieuwe omleidingen gemaakt moeten worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #55 Gepost op: 15 januari 2022, 22:09:57 »
In Harderwijk was de bedoeling helemaal  buitenom te gaan en het station te verplaatsen. Ergens moet ik nog (ontwerp)schetsen hebben.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1324
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #56 Gepost op: 16 januari 2022, 21:13:03 »
of zou de ruimere boog alleen voor doorgaande treinen zijn bedoeld?
Ja.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Opfq

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 00:01:58 »
Ik ben nog wel eens benieuwd op welke plekken er enigszins haalbare en zinvolle snelheidsverhogingen plaats kunnen vinden. Bijvoorbeeld door een knoop van 10 minuten eerder te halen of een materieelomloop te besparen.

In Maastricht keert de Intercity nu met 31 minuten. Als je daar iets 4 minuten kan versnellen kan je flink besparen met 2 treinstellen minder.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 00:04:20 door Opfq »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
  • Roco Fccpps vriend
Re: Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu
« Reactie #58 Gepost op: Vandaag om 01:00:03 »
Plannen en ideeën zijn er zoveel (geweest). Er waren ooit plannen om de NMBS loc reeks 11.8 met ICR, zodra deze niet meer nodig waren voor Amsterdam-Brussel, in te zetten op Zwolle-Arnhem-Den Bosch-Eindhoven-Maastricht-Luik. En ook is er van Luik-Maastricht-Eindhoven-Breda-Antwerpen-Mechelen-Brussel sprake geweest.
Maar tussen (wilde) plannen en uitvoering zit een hele weg.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.