Materieel > Modelauto's

Problemen met Magnorail

(1/1)

Peter van der Leek:
Ik twijfel er niet aan dat ik zelf iets fout doe, maar ik word inmiddels helemaal krankjorum van Magnorail.

Handleiding netjes gevolgd, gedoe met mini-mini-mini magneetjes en superlijm in mijn 1:1 handen overleefd, maar de baan wil maar niet lekker draaien.

De layout is volgens mij niet zo ingewikkeld:


Maar als ik eindelijk de ketting weer eens aan elkaar heb (de kop aan de staart maken is een hel, continue breekt de ketting weer op een andere plek waardoor ik weer opnieuw kan beginnen) en wil testen loopt de ketting er gewoon uit bij de motor:


Gisteren had ik 'm een tijdje draaien en toen liep de ketting er uit toen ik met magneetjes en 0,5mm fotokarton ging testen. Mijn vermoeden was dat de motor te laag hing en de magneten te sterk waardoor ie hem uit de geleiding trok. Maar het gebeurt dus inmiddels ook zonder magneten en fotokarton. Ik draai de motor op de langzaamste stand om de ketting er opnieuw in te krijgen en hij loopt er gewoon uit.

Wat doe ik verkeerd?

RobbertJan:
Ik denk dat de motor niet voldoende wordt ondersteund en dus daadwerkelijk te laag ligt waardoor
de ketting zichzelf omhoog werkt, de beide uiteinden waar de motor in hangt zou je ook best wel
kunnen ondersteunen.

Ik heb bij mijn magnorail baan precies genoeg ruimte gelaten zodat de motor er uit kan, de rest van
het systeem ligt vast op de ondergrond en ik heb op een te strakke ketting na (dan loopt geheid dat
grote loopwiel d'r uit) nooit echt problemen ondervonden.

Gr,

Robbert Jan.

MOVisser:
Mijn ervaring is dat er altijd een bedekking boven de motor moet zijn om uitlopen te voorkomen.
Daarbij kan ik de totale lengte niet inschatten maar er is iets met 1,50 meter een een tweede aandrijving.
Te veel wrijving en dan stuk trekken?

Ik gebruik nooit de slepers die er bij horen. Mijn auto's rijden zelf en worden bestuurd met een Faller car stuurinrichting.

Ronald Visser

Frycio82:
Hallo Peter,

Wat Robbert Jan schrijft kan zo zijn. Zelf heb ik net als jouw de punten in de onderstaande foto niet ondersteund. Ook is bij mij alles al overdekt met fotokarton. Het is heel belangrijk dat de hele rail vlak ligt bij de motor.
Verder zou je kunnen kijken naar de zwarte rubberen ringen waar de rail doorloopt. Die moeten ronddraaien zonder dat de rail naar boven of naar onderen gaat. Maw die moeten absoluut recht zitten. Je zou ze ook kunnen omdraaien. misschien dat de rail dan meer naar beneden gedrukt wordt ipv naar boven.

Ook kan het zijn dat je bochten te krap zijn en er te veel spanning op de ketting staat.









Peter van der Leek:
Bedankt voor jullie reacties Ronald en Frits. Ik heb extra ondersteuning voor de motor aangebracht en nu draait de baan wel :)

Wel vreemd dat in de handleiding staat dat je een gat van 8 bij 12 moet maken, maar de motor doorzakt als je dat doet...

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie