Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 24718 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #105 Gepost op: 16 januari 2022, 14:04:56 »
In theorie kan deze links vervallen; normaliter vertrekken er geen treinen vanaf 2 naar links, dus flankdekking bij binnenkomen is er al.

Inderdaad zoals ik het bedoelde. Maar excuus, vergiste mij: als je gelijktijdig vanaf rechts wilt binnenkomen op spoor 4 en vertrekken naar links vanaf spoor 3, heb je die DKW links ook nodig als flankdekking... Zie onder. Heb overigens ook je schuine perronranden eruit gehaald; oogt vreemd :angel:

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 14:12:21 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #106 Gepost op: 16 januari 2022, 14:37:51 »
Spooronderdoorgangen: zelf heb ik de sporen allemaal op hetzelfde niveau liggen. Bij water- en wegonderdoorgangen ga ik naar de bodem van de sandwichconstructie. Dat kan omdat ik nog verstevigingslatten heb aangebracht aan de onderzijde. Hoogteverschil wordt dan bijna 5 cm. Dat is wellicht wat weinig maar op het oog lijkt het te kloppen.

Polderlandschap: spoor en linker- en rechterkant is 'normaal' peil.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Luchtfoto-module-4-6083c753bf453.jpg

Rivierlandschap:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1707_4.jpg

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #107 Gepost op: 16 januari 2022, 14:38:43 »
Spooronderdoorgangen: zelf heb ik de sporen allemaal op hetzelfde niveau liggen. Bij water- en wegonderdoorgangen ga ik naar de bodem van de sandwichconstructie. Dat kan omdat ik nog verstevigingslatten heb aangebracht aan de onderzijde. Hoogteverschil wordt dan bijna 5 cm. Dat is wellicht wat weinig maar op het oog lijkt het te kloppen.

Mooi idee ja.

Ik val nu pas even in met een opmerking.
  Restaurantje op de juiste plek leggen ?

Restaurant was ingetekend en met een extra terras langs het spoor (picknicktafels).
Wel mee eens dat er iets meer ruimte ontstaan is.

Maak je het jezelf dan niet moeilijk en creëer je dan niet teveel onnodige hoogteverschillen?

Ik heb me de afgelopen tijd een beetje afzijdig gehouden met het baanplan. Enerzijds omdat ik vaak een idee in mijn hoofd heb en dan gewoon begin te leggen met rails. Zo heb ik mijn huidige en vorige baan ook gelegd. Vaak gefilosofeerd of er nog iets beter kon, vrij weinig. De enige verbetering (extra opstelspoor) kwam doordat ik overstapte van Flm Profi naar RocoLine, en alleen omdat de hoek van de gebruikte wissels anders was.



Misschien beetje kritisch geschreven, niet helemaal de bedoeling, wel soort van "spiegel". En verder: Het is jouw baan, mocht je bovenstaande stierepoep vinden alle respect.

Ik kan het wel waarderen.

Ander idee wat in mijn brein ontsproot, wat als het station (met toestemming wederhelft over de uitbreiding van...) naar de rechter poot verhuist, en deels nog op de laatste module van het middengedeelte komt. Hierdoor komt de natuur misschien wat minder in het ''nauw''.

Is even een hersenspinsel.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 14:40:38 door Ruben1990 »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #108 Gepost op: 18 januari 2022, 10:47:48 »
Pro:
meer nadruk op Natuur en geloofwaardiger, rustiger beeld van landschap. De in werkelijkheid aanwezige boog bij Assel is dan enigzins in model om te zetten waardoor je een soort van paradebaanvak krijgt. Met name lange treinen gaan dan mooi door de boog heen en zijn daarmee blikvanger. Kan echt een heel mooi deel van je baan worden!

Contra:
Het VSM/VAM/weetikveel-zijlijntje wordt daarmee wel beperkt, en vanuit het station moet je een overgang maken van je baan naar schaduwstation middels gebouwen of, daar is tie weer, een viaduct.

De baan is dan wel zo in te richten dat je verkeer vanuit de linkerzijde schaduwstation (laten we het Amersfoort noemen) met bestemming station (Apeldoorn te noemen eventueel) kunt opzetten. Dus een keerspoor voor de sprinter en sporen voor een korte infra/goederentrein. Die optie blijft, waarbij ik de kopsporen aan de onderzijde van de rechterpoot zou leggen, dus thv ingang schaduwstation, of als er gebouwen staan iets eerder op laten houden. Kopsporen aan noordkant muv genoemde industrie beperken, alleen voor "uithalen" of eventueel een kort spoortje voor een e-lok.
Brengt me bij het volgende: Je kunt je baanplan zo inrichten dat je met getrokken trein vanuit Amersfoort station binnenloopt en vervolgens de lok laat omlopen of er een andere lok voor mikt en dan weer terug. Krijg je toch wat rangeerwerk en speelmogelijkheden in je baan.

Eventueel kun je in de rechterbovenhoek nog wat industrie/VAM maken om daar wat wagens te plaatsen. Let dan wel weer op de bereikbaarheid....
De VAM-overslag van Zandvoort lag ook zo ongeveer tegen de duinen aan, dus onrealistisch is het niet.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #109 Gepost op: 19 januari 2022, 20:42:13 »
Dat dus. Ik ga weer terug naar de tekentafel (y)

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #110 Gepost op: 24 januari 2022, 22:22:45 »
Dit is een beetje een schets.
Heb hierbij geprobeerd rekening te houden met de ''zaag'' bewegingen.

Ook een soort havenspoortje/ overslag gecreëerd. Een enkele VAM wagon oid. Die dan op het emplacement kan worden neergezet om daar een trein van samen te stellen. Zo toch wat  rangeerwerk te hebben. Boven in wat opstelsporen voor een treinstel.

Wat langer panaromaspoor gekregen met een beter verloop van natuur/station. Ook die rails ligt wat minder schuin dan eerst maar komt nog wel goed uit voor het klimspiraal.

Dit is niet definitief maar even beeld.




Groet Ruben.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #111 Gepost op: 25 januari 2022, 09:42:56 »
Wat is het spoor wat dwars door je station loopt... ?  ???
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #112 Gepost op: 25 januari 2022, 09:44:42 »
Hé, mijn knik is terug.  ;D

Spoor rechts,  eerst over het kanaal dan onder het kanaal. Die helling wordt wel erg steil zo.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 09:46:39 door Jeronimos »
Jeroen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #113 Gepost op: 25 januari 2022, 09:45:25 »
Vroeg ik me ook af inderdaad.

Ivm werk weinig tijd, wel even kort vraagje: Gaat een keerlus altijd tegen de klok in naar beneden?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #114 Gepost op: 25 januari 2022, 09:46:29 »
Het lijkt erop dat dit eronder ligt.

Nogmaals: die helling wordt te steil.
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #115 Gepost op: 25 januari 2022, 09:58:46 »
De eerste NS tandradbaan, of achtbaan..  ;D Zonder die gekke bocht is het wel leuk overigens! Met aansluiting langs kanaal; alleen is het inderdaad niet haalbaar dat trein eerst over, en dan onder water door gaat...

EDIT: bij nader inzien is die knik wel heel aanwezig.. Kan je het station in z'n geheel niet schuin leggen?



Brug naar links, kan je aansluiting voor kanaal er misschien nog net onder laten zakken..



« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 10:21:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #116 Gepost op: 25 januari 2022, 17:37:52 »

EDIT: bij nader inzien is die knik wel heel aanwezig.. Kan je het station in z'n geheel niet schuin leggen?


Mis ik een smiley?  ;)
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #117 Gepost op: 25 januari 2022, 17:58:38 »
Stomme knik  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #118 Gepost op: 25 januari 2022, 20:20:22 »
Okay,

Dat ik bedacht mij, als ik het station iets hoger leg, hoeft het havenspoortje niet extreem te duiken waardoor je aan de andere kant terecht komt en zo makkelijker de sporen kon ''overbruggen'' met een tunnel.  Die ga ik er uit slopen, merk dat het niet haalbaar is.

Over het water en dan zakken voor het schaduwstation dat die dat niet zou halen, had ik nog niet zo bekeken en wel gedacht dat het kon. Jullie reacties hebben mij overtuigt, dat gaat hem niet worden. Het water moeten we op een andere manier een invulling geven.

Vroeg ik me ook af inderdaad.

Ivm werk weinig tijd, wel even kort vraagje: Gaat een keerlus altijd tegen de klok in naar beneden?

Om hier antwoord op te geven, in vorige post's had ik de keerlus andersom. Waarop het advies werd gegeven om te zorgen dat het klimmende rechterspoor aan de buitenkant te houden omdat die meer vermogen nodig heeft op die manier iets minder belast wordt omdat die radius ruimer is dan de binnenbocht. Waar of niet? anders hoor ik het graag als ik het verkeerd geïnterpreteerd heb.

Ik dacht als ik het station wat hoger zou maken en dan geleidelijk het spoor laat zakken dat die ingraving dan natuurlijker zou overkomen.

Weer aanschuiven aan de denkbeeldige tekentafel ;D

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #119 Gepost op: 25 januari 2022, 20:55:09 »
Voor de hoogte kan je het huiswerk ook zelf doen: hou max 3,5 cm per meter helling aan. Dus een hele boog met radius van zeg 50cm is iets meer dan 3m in omtrek en kan dus 10,5 cm overbruggen. De halve boog na de brug zoals bij jou geschetst dus 'maar' iets meer dan 5cm..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn