Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

afmetingen reddingshuisje Vlieland door Noordernet
Vandaag om 15:17:26
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:05:59
Kruising Blauwkapel verdwijnt door VAM65
Vandaag om 15:01:43
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door kar
Vandaag om 15:00:04
Roco 1600, versie 2022 door Huup
Vandaag om 14:49:51
Locomotief voor nieuwe Piko ICR rijtuigen(12/2022) door 1200blauw
Vandaag om 14:42:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:37:51
Bestaat de Kirow EDK-6 in model H0? door Eegtrain
Vandaag om 14:36:10
Roco 2242 rijdt belabberd door VAM65
Vandaag om 14:34:02
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:30:27
Rondom Charlois door Peter Kleton
Vandaag om 13:56:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:36:58
“Dordt in Stoom” 2022 inclusief Modelbouwshow door ATB
Vandaag om 13:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 12:36:24
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door NS264
Vandaag om 12:34:12
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 11:20:22
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ronald Halma
Vandaag om 11:16:10
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Beached
Vandaag om 11:06:23
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 09:42:03
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Remunj
Vandaag om 09:23:40
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:03:35
Treinbaan verticaal opbergen. Is dat handig? door Remunj
Vandaag om 09:02:03
Waar ik mee bezig ben en wat ik gemaakt heb door MOVisser
Vandaag om 08:58:42
TEE RAm of DE4 door henk
Vandaag om 08:48:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 08:45:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 08:29:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:58:19
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
Vandaag om 00:01:05
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Tomasso
24 mei 2022, 23:22:08
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
24 mei 2022, 23:00:46
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 8557 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1846
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #105 Gepost op: 16 januari 2022, 14:04:56 »
In theorie kan deze links vervallen; normaliter vertrekken er geen treinen vanaf 2 naar links, dus flankdekking bij binnenkomen is er al.

Inderdaad zoals ik het bedoelde. Maar excuus, vergiste mij: als je gelijktijdig vanaf rechts wilt binnenkomen op spoor 4 en vertrekken naar links vanaf spoor 3, heb je die DKW links ook nodig als flankdekking... Zie onder. Heb overigens ook je schuine perronranden eruit gehaald; oogt vreemd :angel:

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 14:12:21 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • Modelspoor is magisch
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #106 Gepost op: 16 januari 2022, 14:37:51 »
Spooronderdoorgangen: zelf heb ik de sporen allemaal op hetzelfde niveau liggen. Bij water- en wegonderdoorgangen ga ik naar de bodem van de sandwichconstructie. Dat kan omdat ik nog verstevigingslatten heb aangebracht aan de onderzijde. Hoogteverschil wordt dan bijna 5 cm. Dat is wellicht wat weinig maar op het oog lijkt het te kloppen.

Polderlandschap: spoor en linker- en rechterkant is 'normaal' peil.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Luchtfoto-module-4-6083c753bf453.jpg

Rivierlandschap:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1707_4.jpg

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #107 Gepost op: 16 januari 2022, 14:38:43 »
Spooronderdoorgangen: zelf heb ik de sporen allemaal op hetzelfde niveau liggen. Bij water- en wegonderdoorgangen ga ik naar de bodem van de sandwichconstructie. Dat kan omdat ik nog verstevigingslatten heb aangebracht aan de onderzijde. Hoogteverschil wordt dan bijna 5 cm. Dat is wellicht wat weinig maar op het oog lijkt het te kloppen.

Mooi idee ja.

Ik val nu pas even in met een opmerking.
  Restaurantje op de juiste plek leggen ?

Restaurant was ingetekend en met een extra terras langs het spoor (picknicktafels).
Wel mee eens dat er iets meer ruimte ontstaan is.

Maak je het jezelf dan niet moeilijk en creëer je dan niet teveel onnodige hoogteverschillen?

Ik heb me de afgelopen tijd een beetje afzijdig gehouden met het baanplan. Enerzijds omdat ik vaak een idee in mijn hoofd heb en dan gewoon begin te leggen met rails. Zo heb ik mijn huidige en vorige baan ook gelegd. Vaak gefilosofeerd of er nog iets beter kon, vrij weinig. De enige verbetering (extra opstelspoor) kwam doordat ik overstapte van Flm Profi naar RocoLine, en alleen omdat de hoek van de gebruikte wissels anders was.



Misschien beetje kritisch geschreven, niet helemaal de bedoeling, wel soort van "spiegel". En verder: Het is jouw baan, mocht je bovenstaande stierepoep vinden alle respect.

Ik kan het wel waarderen.

Ander idee wat in mijn brein ontsproot, wat als het station (met toestemming wederhelft over de uitbreiding van...) naar de rechter poot verhuist, en deels nog op de laatste module van het middengedeelte komt. Hierdoor komt de natuur misschien wat minder in het ''nauw''.

Is even een hersenspinsel.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 14:40:38 door Ruben1990 »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3468
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #108 Gepost op: 18 januari 2022, 10:47:48 »
Pro:
meer nadruk op Natuur en geloofwaardiger, rustiger beeld van landschap. De in werkelijkheid aanwezige boog bij Assel is dan enigzins in model om te zetten waardoor je een soort van paradebaanvak krijgt. Met name lange treinen gaan dan mooi door de boog heen en zijn daarmee blikvanger. Kan echt een heel mooi deel van je baan worden!

Contra:
Het VSM/VAM/weetikveel-zijlijntje wordt daarmee wel beperkt, en vanuit het station moet je een overgang maken van je baan naar schaduwstation middels gebouwen of, daar is tie weer, een viaduct.

De baan is dan wel zo in te richten dat je verkeer vanuit de linkerzijde schaduwstation (laten we het Amersfoort noemen) met bestemming station (Apeldoorn te noemen eventueel) kunt opzetten. Dus een keerspoor voor de sprinter en sporen voor een korte infra/goederentrein. Die optie blijft, waarbij ik de kopsporen aan de onderzijde van de rechterpoot zou leggen, dus thv ingang schaduwstation, of als er gebouwen staan iets eerder op laten houden. Kopsporen aan noordkant muv genoemde industrie beperken, alleen voor "uithalen" of eventueel een kort spoortje voor een e-lok.
Brengt me bij het volgende: Je kunt je baanplan zo inrichten dat je met getrokken trein vanuit Amersfoort station binnenloopt en vervolgens de lok laat omlopen of er een andere lok voor mikt en dan weer terug. Krijg je toch wat rangeerwerk en speelmogelijkheden in je baan.

Eventueel kun je in de rechterbovenhoek nog wat industrie/VAM maken om daar wat wagens te plaatsen. Let dan wel weer op de bereikbaarheid....
De VAM-overslag van Zandvoort lag ook zo ongeveer tegen de duinen aan, dus onrealistisch is het niet.

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #109 Gepost op: 19 januari 2022, 20:42:13 »
Dat dus. Ik ga weer terug naar de tekentafel (y)

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #110 Gepost op: 24 januari 2022, 22:22:45 »
Dit is een beetje een schets.
Heb hierbij geprobeerd rekening te houden met de ''zaag'' bewegingen.

Ook een soort havenspoortje/ overslag gecreëerd. Een enkele VAM wagon oid. Die dan op het emplacement kan worden neergezet om daar een trein van samen te stellen. Zo toch wat  rangeerwerk te hebben. Boven in wat opstelsporen voor een treinstel.

Wat langer panaromaspoor gekregen met een beter verloop van natuur/station. Ook die rails ligt wat minder schuin dan eerst maar komt nog wel goed uit voor het klimspiraal.

Dit is niet definitief maar even beeld.




Groet Ruben.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1846
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #111 Gepost op: 25 januari 2022, 09:42:56 »
Wat is het spoor wat dwars door je station loopt... ?  ???
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8029
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #112 Gepost op: 25 januari 2022, 09:44:42 »
Hé, mijn knik is terug.  ;D

Spoor rechts,  eerst over het kanaal dan onder het kanaal. Die helling wordt wel erg steil zo.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 09:46:39 door Jeronimos »
Jeroen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3468
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #113 Gepost op: 25 januari 2022, 09:45:25 »
Vroeg ik me ook af inderdaad.

Ivm werk weinig tijd, wel even kort vraagje: Gaat een keerlus altijd tegen de klok in naar beneden?

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8029
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #114 Gepost op: 25 januari 2022, 09:46:29 »
Het lijkt erop dat dit eronder ligt.

Nogmaals: die helling wordt te steil.
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1846
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #115 Gepost op: 25 januari 2022, 09:58:46 »
De eerste NS tandradbaan, of achtbaan..  ;D Zonder die gekke bocht is het wel leuk overigens! Met aansluiting langs kanaal; alleen is het inderdaad niet haalbaar dat trein eerst over, en dan onder water door gaat...

EDIT: bij nader inzien is die knik wel heel aanwezig.. Kan je het station in z'n geheel niet schuin leggen?



Brug naar links, kan je aansluiting voor kanaal er misschien nog net onder laten zakken..



« Laatst bewerkt op: 25 januari 2022, 10:21:45 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8029
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #116 Gepost op: 25 januari 2022, 17:37:52 »

EDIT: bij nader inzien is die knik wel heel aanwezig.. Kan je het station in z'n geheel niet schuin leggen?


Mis ik een smiley?  ;)
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1846
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #117 Gepost op: 25 januari 2022, 17:58:38 »
Stomme knik  ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #118 Gepost op: 25 januari 2022, 20:20:22 »
Okay,

Dat ik bedacht mij, als ik het station iets hoger leg, hoeft het havenspoortje niet extreem te duiken waardoor je aan de andere kant terecht komt en zo makkelijker de sporen kon ''overbruggen'' met een tunnel.  Die ga ik er uit slopen, merk dat het niet haalbaar is.

Over het water en dan zakken voor het schaduwstation dat die dat niet zou halen, had ik nog niet zo bekeken en wel gedacht dat het kon. Jullie reacties hebben mij overtuigt, dat gaat hem niet worden. Het water moeten we op een andere manier een invulling geven.

Vroeg ik me ook af inderdaad.

Ivm werk weinig tijd, wel even kort vraagje: Gaat een keerlus altijd tegen de klok in naar beneden?

Om hier antwoord op te geven, in vorige post's had ik de keerlus andersom. Waarop het advies werd gegeven om te zorgen dat het klimmende rechterspoor aan de buitenkant te houden omdat die meer vermogen nodig heeft op die manier iets minder belast wordt omdat die radius ruimer is dan de binnenbocht. Waar of niet? anders hoor ik het graag als ik het verkeerd geïnterpreteerd heb.

Ik dacht als ik het station wat hoger zou maken en dan geleidelijk het spoor laat zakken dat die ingraving dan natuurlijker zou overkomen.

Weer aanschuiven aan de denkbeeldige tekentafel ;D

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1846
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #119 Gepost op: 25 januari 2022, 20:55:09 »
Voor de hoogte kan je het huiswerk ook zelf doen: hou max 3,5 cm per meter helling aan. Dus een hele boog met radius van zeg 50cm is iets meer dan 3m in omtrek en kan dus 10,5 cm overbruggen. De halve boog na de brug zoals bij jou geschetst dus 'maar' iets meer dan 5cm..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn