Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 01:09:42
Bahnstrecke 5867 door charp
Vandaag om 00:43:49
LS Models / Models World 2022, nieuws van de fabrikant. door Albert.H0
Vandaag om 00:36:28
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door Dennis1984
Vandaag om 00:33:44
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door H0ppakee
Vandaag om 00:12:16
Rondom Charlois door Alewijn
26 januari 2022, 23:44:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door consolidation
26 januari 2022, 23:38:30
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door Martin Hornis
26 januari 2022, 23:37:57
NS 6000 ( in schaal 0) door FritsT
26 januari 2022, 23:13:52
Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht. door laurent
26 januari 2022, 23:06:33
Rheinburg, TP V/VI door Maikel van Velzen
26 januari 2022, 22:57:14
Beveiliging van locloodssporen naar draaischijf door Rondje_HO
26 januari 2022, 22:55:46
Bf Kibronn door Benelux795
26 januari 2022, 22:54:07
Piko Br 151 (51311) Oceaanblauw/beige vs Marklin 3058 door DJV
26 januari 2022, 22:48:23
Raadplaatje door Benelux795
26 januari 2022, 22:47:55
Roco 2022, nieuws van de fabrikant. door Dennis94
26 januari 2022, 22:41:14
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
26 januari 2022, 22:31:54
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door FreekH
26 januari 2022, 22:25:44
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door DJV
26 januari 2022, 22:23:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
26 januari 2022, 22:22:52
DJH 5500 door Met een sik
26 januari 2022, 22:01:55
Baan op de Zaak (voorheen Inspiratievraag over indeling van de ruimte) door Roy Hendriks
26 januari 2022, 21:45:02
19 Toen door Benelux795
26 januari 2022, 21:30:09
Maastricht-Lanaken weer open, (nieuws 2011) door RikM
26 januari 2022, 21:24:08
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Kaptein Koek
26 januari 2022, 21:22:17
Van gemeenschappelijke plus naar gemeenschappelijke min door Klaas Zondervan
26 januari 2022, 21:22:07
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 januari 2022, 20:40:20
Renovatie DEI 41 in 1986, Roosendaal in acht delen door Hans Reints
26 januari 2022, 20:38:47
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
26 januari 2022, 20:33:57
MB-module: Hielan Ware door sdz1976
26 januari 2022, 20:30:32
  

Auteur Topic: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe  (gelezen 6559 keer)

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #90 Gepost op: 13 januari 2022, 21:37:01 »
Nou daar is die dan, het plan wat ik een aantal dagen geleden al klaar had liggen.

Op zich een militair oefenterrein zou ook een leuk item kunnen zijn. Heb immers ook wat zwaarlastwagons met een tanks erop...... Ideetje.

Het plan van Vincent met een doorrijspoor die niet aan een perron ligt had ik ook eerder bedacht. Immers veiligheid voor alles en een goederentrein met hoog groen, wil je niet dicht langs een perronrand  ;D

Bij dit baanplan het station naar de buitenzijde gedraaid zoals Apeldoorn. Hierdoor wat rangeersporen gecreëerd aan de binnenzijde. Verder een uitrijspoor aan de oostkant.

Gedeelte ''Assel'' ligt schuin. Hierdoor misschien toch een wat speelser baanplan. Ook aan deze kant wat rangeerspoortjes gecreëerd. Bijkomend voordeel is dat de spiraal naar het schaduwstation wat dichter naar de module komt waardoor er geen meter bijgebouwd moet worden. Waarom ik nog steeds voor rechte elementen ga is omdat ik momenteel kant en klare modules heb die die afmetingen hebben.

Ik zal ook nog even aan een variant werken met het bovengenoemde doorrijspoor.

Ben benieuwd.

Ben het wel met Arjan eens, een kanaal zoals in Apeldoorn moet er wel inkomen op een 1 of andere manier.



Groet,
Ruben

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1084
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #91 Gepost op: 13 januari 2022, 21:54:01 »
Lijkt een beetje op Kranenberg :)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.0

Maar zou de sporen nog wat langer maken:


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #92 Gepost op: 14 januari 2022, 16:10:35 »
Ziet er goed uit Ruben! Ben je tevreden zo? Ik zie wel een heel (positief) verschil met het eerste plaatje namelijk  (y)

Groeten,
Rogier

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7947
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #93 Gepost op: 14 januari 2022, 16:40:57 »
Hij doet het niet hé, Vincent?  ::)
Jeroen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1084
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #94 Gepost op: 14 januari 2022, 17:21:59 »
De knik of het niet te diep leggen...? ;D ik vind dit plan overigens wel een verbetering  (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7947
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #95 Gepost op: 14 januari 2022, 17:25:08 »
De knik.
Jeroen

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #96 Gepost op: 16 januari 2022, 11:55:04 »
Hoeft ook niet toch? Het is Ruben zijn baan. Maar ik denk wel dat hij meer inzicht heeft door zijn eerste baanplan te delen, en daardoor voor veel fouten behoedt is. Vast niet alle, maar dat kan niemand voorzien. En ieder maakt uiteindelijk zijn eigen persoonlijke keuze.

Groeten,
Rogier

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #97 Gepost op: 16 januari 2022, 12:26:27 »
Goedemorgen,

Welke knik praten we over? Ik zie hem niet  ???

Ik ga nog even een variant maken, niet te veel veranderen maar kijken of ik een doorrijspoor kan creëren.

@rogier, leuk dat je een positieve verandering ziet  :).  Naar mate het verder komt sta ik er steeds meer achter. Hoewel ik nog een lichte twijfel heb over het schuine gedeelte bij ''Assel" maar ik moet wel denk ik. Ook met de positie van het klimspiraal naar het schaduwstation.

Groet,
Ruben

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 12:28:43 door Ruben1990 »

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • Veroniek
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #98 Gepost op: 16 januari 2022, 12:34:23 »
Ik val nu pas even in met een opmerking.
In het eerste plan was bij de overweg geen ruimte om het restaurant aan de goede kant van de weg te keggen.  Nu in het latere ontwerp is de baan daar schuin komen liggen en is er wel ruimte gekomen.  Restaurantje op de juiste plek leggen ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #99 Gepost op: 16 januari 2022, 12:56:10 »
Eerste plan lag het wel goed, meest recente versie nog steeds toch?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1084
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #100 Gepost op: 16 januari 2022, 13:05:35 »
Welke knik praten we over? Ik zie hem niet  ???

hij is er ook niet, maar Jeroen wil een knik:

Hij doet het niet hé, Vincent?  ::)

Nog 1 klein puntje: ik zou rechts een DWK leggen aan het eind van spoor 4. Als flankdekking voor vanaf spoor 3 vertrekkende treinen.
In theorie kan deze links vervallen; normaliter vertrekken er geen treinen vanaf 2 naar links, dus flankdekking bij binnenkomen is er al. Mocht je niet bekend zijn met flankdekking: google, of laat maar weten. Kan je de opstelsporen linksvoor ook nog wat langer maken (waarvoor je overigens ook naar zaagbeweging naar rechts moet maken). En als laatste: de overweg op die plek daar is wat druk... Of is het een tunnel?
 


« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 13:15:44 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #101 Gepost op: 16 januari 2022, 13:33:32 »
Zo bedoel je?


De weg links van het station is inderdaad een tunnel onder alle sporen door. Een overweg is een beetje te veel van het goede.

Groet, Ruben

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #102 Gepost op: 16 januari 2022, 13:39:28 »
Koning Stadhouderlaan dus....

Hoe ga je dat doen als je op je platen "vlak" wilt blijven? Je gaf aan de sporen niet verdiept aan te willen leggen, de weg wel?

Ruben1990

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #103 Gepost op: 16 januari 2022, 13:43:38 »
Ik denk een dubbele bodem maken? Water wordt denk ik op de zelfde manier gemaakt?

Dus bovenplaat op pilaren neerzetten waardoor je kan zakken?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
« Reactie #104 Gepost op: 16 januari 2022, 14:04:01 »
Maak je het jezelf dan niet moeilijk en creëer je dan niet teveel onnodige hoogteverschillen?

Ik heb me de afgelopen tijd een beetje afzijdig gehouden met het baanplan. Enerzijds omdat ik vaak een idee in mijn hoofd heb en dan gewoon begin te leggen met rails. Zo heb ik mijn huidige en vorige baan ook gelegd. Vaak gefilosofeerd of er nog iets beter kon, vrij weinig. De enige verbetering (extra opstelspoor) kwam doordat ik overstapte van Flm Profi naar RocoLine, en alleen omdat de hoek van de gebruikte wissels anders was.

Beeld wat ik van de ontwerpen krijg is dat teveel de nadruk is komen te liggen op het station. Dat is ook prima als je kijkt naar een geloofwaardig sporenverloop. Het is ook goed om te zien dat je het gebouw zelf naar de andere kant hebt gemikt.
Ik ben wel van mening dat het station over-gedimensioneerd is. Niet zozeer qua lengte, wel met aantal sporen. In je openingspost geef je aan meer van de doorgaande treinen te zijn, wat de lengte naar mijn idee rechtvaardigt maar het aantal sporen niet. Je hebt wilt een schaduwstation, dus een groot aantal treinen opstellen bij het station is niet nodig en oogt nogal best wel onrealistisch.
Doordat (naar mijn mening) dus de nadruk op je station is komen te liggen is je oorspronkelijke plan behoorlijk uit zijn verband gerukt.

Botte bijl: Spoor 6 en 7 weg. 7 snap ik de logica niet. Kopsporen linksboven ook saneren (iets met eerder genoemde bereikbaarheid. Kopspoor 5 naar 4.

Oostkant/rechterkant station nadruk leggen op rangeer/opstelsporen. Niet te veel, beetje infra en defecte goederenwagon. Optie VSM-perron, en dat is wat je nu niet hebt. Eerder door mij genoemd: hoofdlijn over water, VSM/VAM/weetikveel er voor langs. Kopspoor er tussen voor opstellen loks # werkelijkheid zie Maps waar 2 ex-Loconloks 1800-en staan.

Linkerpoot nadruk houden op Natuur met enigszins geloofwaardige hoogteverschillen. Rechterpoot kanaal en wat industrie met een geloofwaardig station er tussen.

Je moet het jezelf niet te moeilijk maken, al helemaal niet als het losse modules worden. Verder: kijk naar waar je met je armen nog bij kunt. Je geeft wel aan er omheen te kunnen gaan lopen, maar hoe realistisch is het.

Misschien beetje kritisch geschreven, niet helemaal de bedoeling, wel soort van "spiegel". En verder: Het is jouw baan, mocht je bovenstaande stierepoep vinden alle respect.