Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?  (gelezen 3644 keer)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #15 Gepost op: 22 december 2021, 16:39:53 »
de freq was wat ik bedoelde.
Greetings,salutations,groetjes,

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2021, 17:23:00 »
Juist, die had ik al geprobeerd :) Dank voor de tip.

Mvg,

Robert

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #17 Gepost op: 22 december 2021, 21:43:50 »
Hoi Robert,

Ik gebruik veel ESU-decoders, eerst de V3, toen V4 en nu V5. Over het algemeen is er heel goed mee te werken. Er zijn echter locs  die met ESU decoders niet fatsoenlijk aan het rijden zijn te krijgen. Zeker bij Piko is dat vaak het geval, terwijl daar vroeger ook ESU's inzaten.
Ik heb nu ook standaard Zimo's liggen en de lastige gevallen rijden daar zonder mankeren op. Daar is echter het netjes ijken van de snelheden weer wat meer werk.
Stop eens een Zimo in je probleemlocs en kijk wat er gebeurt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #18 Gepost op: 22 december 2021, 22:01:10 »
Dirk,

Dan de volgende uitdaging.
De te willen gebruiken geluiden op die Zimo decoders te krijgen.

Een Pilot zou ik zondermeer ruilen inderdaad, met Sound kan het toch net wat anders worden.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #19 Gepost op: 22 december 2021, 22:10:36 »
Hoi Dirk, ik gebruik alleen maar ESU decoders, ook al sinds de Loksound 3.5 (Roco RAm) . Ik verbouw liever de hele loc onder garantie met andere motoren en printplaten dan een Zimo decoder te gebruiken :P (het is dat er geen Sik sound project is voor ESU, anders was de Sik ook het (bokke)haasje :angel: ) Ik heb een ESU lokprogrammer waar ik geluiden mee kan programmeren. En een enkele probleemloc kan ik me nog wel voorstellen (nu dus idd de Piko 2000 en de 2200 was ook een gefrut, condensatoren er uit bikken), maar alle locs die ik probeer? Ik heb nog geen een loc met Loksound of lokpilot 5 zo mooi rijdend gekregen als met een Loksound/pilot 4 :(

Ik heb net al mijn Zimo's ingeruild voor LokSound 4 voor mijn 2400en en LokSound 5 aangeschaft voor de 6480 vanwege het geluidproject.

Er zijn tegenwoordig ook Loksound 5 Fx decoders, zonder motoraansturing... LokPilot 4 er in en aparte sound? Pfff :-X .

Uiteindelijk zal het wel lukken na veel kleurrijke metaforen, het rijdt al veel beter, maar vernieuwing is niet in alle gevallen verbetering.

Bedankt voor het meedenken (y)

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #20 Gepost op: 22 december 2021, 22:35:16 »
Ik had bij de Piko Brossel (NMBS type 553) waarin ik een Loksound V5 heb gebouwd ook veel moeite om het ding goed te laten rijden. Zowel de standaard instellingen als de auto tuning leverde geen bevredigend resultaat. Na veel klooien in de instellingen heb ik model uiteindelijk redelijk goed rijdend gekregen.
Mogelijk kunnen die instellingen ook gebruikt worden in andere Piko locs.

Mocht je de instellingen willen proberen dan kan de betreffende soundfile hier (klik) worden gedownload.

Mvg,
Dirk
Dirk

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #21 Gepost op: 22 december 2021, 23:01:01 »
Ik heb recent ook zitten hannesen met de LP5's. In het begin reed het dusdanig onrustig dat de betreffende treinen zelfs regelmatig een stukje doorschoten op een kopspoor en van de baan af reden.

Het trucje met CV54=0 heb ik ook een paar keer per trein uitgehaald en de waarden die eruit kwamen heb ik vervolgens gemiddeld en daarna in de bijbehorende cv's weggeschreven. De firmware van de decoders is in alle gevallen bijgewerkt tot de meest recente versie dmv de locprogrammer. Verder heb ik alle niet ter zake doende protocollen en opties uitgezet. Al met al gaat het nu redelijk, en toch heb ik nog steeds de indruk dat het net wat onrustiger loopt dan de LP4's die ik in het merendeel van de treinen heb zitten en het keurig doen.

Ik blijf dit draadje even volgen... Wie weet komen er nog briljante ideeën van andere gebruikers naar boven.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #22 Gepost op: 23 december 2021, 10:21:56 »
de file van dirk zit ook in mijn AR en die rijd nu perfect.Zelfs al kruipend ,met licht en alle toeters geen probleem.Dat piko geval decoder heb ik verkocht
Greetings,salutations,groetjes,

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #23 Gepost op: 23 december 2021, 14:42:30 »
Hoi,

Voordat ik ging slapen wilde ik nog even wat dingen proberen. Ik had the file van Dirk ook in de NS 2000 geprobeerd maar die is technisch toch te verschillend en het reed als een trekzak :P . Toen ben ik van alles gaan proberen en uiteindelijk werd het beter (of het was een droom, dat kan ook, ik zal zo ff filmpjes maken). Ook met de Beel, 6480 en 1501aan de gang gegaan en het gaat nu veel beter denk ik. De filmpjes zullen zo bewijzen of ik slaapdronken was of niet :D

Wat ik me nog kan herinneren is dat ik het gevoel kreeg dat de locs te weinig of zelfs geen lastregeling hadden. Toen ging ik me focussen op CV116 en zo die de periode regelt waarin gemeten wordt. En uiteindelijk leverda dat wat resultaten op door de decoder meer tijd te gunnen om te kunnen meten en blijkbaar was dat een goed idee :P Ik bleef eigenlijk van deze CVs af omdat ik niet precies weet wat ze doen en deze CVs niet in de 4e generatie decoders zaten. Het ging gelijkmatiger draaien bij de eerste rijstap, maar toen ging de loc bokken op iets hogere stappen, dus moest I slow aangepast worden... maar die zit er niet op... dan maar gewone I aangepast naar boven en naar beneden tot het beter ging en nog met de andere CVs lopen kl@#en tot het er op begon te lijken.

Wat een gedoe...

Ik ben trouwens een heel bericht van mij kwijt die ik gisteravond getypt had, blijkbaar vergeten op te slaan? ???

In het bericht zei ik dat ik enigzins gerustgesteld was dat ik niet de enige ben die er problemen mee heeft, en dat het dus niet direct aan mijn onmogelijke eisen ligt en zo. Maar dat het toch ook stom was dat  het soms slechter moet gaan in nieuwere versies.

Ik zal zo proberen om wat filmpjes te maken van de locs als ik tijd heb.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #24 Gepost op: 23 december 2021, 17:55:05 »
Nou ben ik weer een bericht kwijt met mn video's? :(

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #25 Gepost op: 23 december 2021, 18:03:42 »
ff opgezocht:

Rocky Rail 6480 met LokSound 5 voor de extra knipperlichten en rangeersein:

https://www.youtube.com/watch?v=aOt3Tc4ypJ8

Elotrains 1501 met LokPilot 5 ivm rangeersein:

https://www.youtube.com/watch?v=JGSinMVYkQE

Piko 2015 met LokSound 5 omdat ik lekker geen Piko decoder wil en geen loksound 4 over had voor deze:

https://www.youtube.com/watch?v=Ksjh12w3GRE

In mijn beleving reed het beter gisteravond/nacht, maar ik was slaapdronken denk ik :P

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #26 Gepost op: 31 december 2021, 05:08:34 »
Niemand lijkt onder de indruk te zijn van mijn gepruts met de rijeigenschappen ;D

Ik zal er nog eens naar kijken in het weekend wellicht

Mvg,

Robert

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #27 Gepost op: 31 december 2021, 09:03:43 »
Met 1457 hits? (y). Lijkt me wel Robert, ik in ieder geval wel, ik volg het met veel plezier.
Je ziet het vaak dat items wel gelezen worden maar dat niemand opmerkingen maakt. Ligt een beetje aan het facebook gehalte van je volgers denk ik ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #28 Gepost op: 31 december 2021, 09:48:14 »
Hey robbert,

Heb jij de RR files nog enorm getweakt? Dan ben ik wel geinteresseerd :-).
Zou ik die mogen hebben.

Ivo

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Hoe ESU LokPilot 5/LokSound 5 perfect inregelen?
« Reactie #29 Gepost op: 31 december 2021, 20:38:21 »
Hoi,

@ Ruud: wie zegt dat ik het niet ben die als een malloot zit te efvijven om te zien of er nieuwe reacties zijn? ;D (F5 = pagina herladen) Maar misschien valt het wel mee inderdaad. Ik hoop alleen dat iemand anders er ook wat aan heeft en het laat zien.

@ Ivo: ja, ik heb de motorregeling wel wat aan zitten passen. Ben er best tevreden over. Ik kan de CVs wel ff uitlezen en in een file naar je sturen, maar dan zit het geluid er niet in. Je kan dit dan wel inladen in een LokSound 5 als daar al geluid in zit. Moet ik van het weekend even doen. Eerst werk afmaken voor het opperhoofd en dan naar huis om wat oliebollen te proeven en zo.

Het is natuurlijk geen garantie dat met mijn instellingen jouw loc ook meteen geweldig rijdt. Dit kan toch wel iets verschillen soms.

Mvg,

Robert (die dit jaar ws niet meer gaat zitten prutsen met CVs)