Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:20
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door spoorijzer
Vandaag om 08:00:46
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 07:56:10
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 07:03:55
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
ABLOAD gaat stoppen door NS264
Vandaag om 00:33:53
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass  (gelezen 20269 keer)

Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 548
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #75 Gepost op: 01 juni 2023, 20:35:34 »
Ik zou het doen Dave! Het is nooit te laat voor goede ideeën! ;D

We gaan weer verder waar we gebleven waren, van Lizard Head Pass naar beneden richting Trout Lake.
Tussen Lizard Head en Trout Lake splitst de weg zich van het tracé, welke vanaf hier tot aan Vance Junction de Galloping Goose Trail heet, normaal best te berijden met de auto.




Zoals te zien is lag er helaas te veel sneeuw op het zandweggetje en heb ik het stuk tussen Lizard Head en Trout Lake trestle een stukje te voet gedaan, maar ook daarvoor lag er soms teveel sneeuw om zonder sneeuwschoenen doorheen te komen.


Achter de Highway zien we het tracé de afdaling richting het meer maken.



Aangekomen bij het meer blijken er aan de westkant nog heuse ijsschotsen te liggen.


Als we iets inzoomen is aan de andere kant van het meer het enige overblijfsel van het inhaalspoor bij Trout Lake al te zien; de watertoren.


We volgen de zandweg langs het meer (het oude tracé) en komen op weg naar de enige overgebleven trestle langs de watertoren.


Een stukje voorbij het meer maakte het spoor een slinger (zoals op bovenstaande kaartjes te zien is) richting Lizard Head. Omdat het hiermee over een stroompje moest vinden we hier dus Trout Lake Trestle.






Vanaf hier werd het tracé dus weer onbegaanbaar voor een auto, maar heb het een stukje gelopen, in principe kan je in de zomer makkelijk helemaal tot aan Lizard Head komen.


Vanaf hier ben ik weer omgedraaid en het tracé de andere kant weer op gevolgd, richting het Noorden. Ook hier lag op een geven moment weer teveel sneeuw en moest ik weer terug naar de Highway.


Onderstaande foto is genomen waar op het kaartje "Minnie Gulch" staat.




Vanaf daar weer Highway 145 genomen en zodoende langs Matterhorn gekomen, waar de spoorlijn vroeger de weg over stak.


Aan de linkerkant staat nog een deel van de Matterhorn Mill, hier heb ik geen foto van.


Als we vanaf hier doorrijden komen we al bijna bij Ophir en hebben we een goed uitzicht over het dal.


Aan de linkerkant kunnen we "Windy Point" nog goed zien liggen. vanaf hier gaat het spoor richting Vance Junction wat aan het uiteinde van het dal ligt.


Om bij Windy Point te komen moest de trein eerst nog een heel stuk afdalen zoals te zien is. Hierbij kwam de trein over talloze trestles (paars gemarkeerd op het kaartje) en de beroemste daarvan; Bridge 45-A, de Ophir Loop trestle. Van de trestles, de mill en al het andere is niets meer over door de aanleg van de weg.


Dit is waar Bridge 45-A ooit geweest zou zijn.


Zo zou het er vanaf ongeveer dezelfde plek uit hebben gezien voor 1951.


Hier vanaf boven gezien, links bridge 45-A


Dat is wel weer even genoeg voor nu..  ;D
Ik merk dat ik dit verslagje ineens veel gedetailleerder en uitgebreider doe dan ik eigenlijk had bedacht.. op deze manier kost het wel erg veel tijd voordat we in Ridgway zijn... :P

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #76 Gepost op: 01 juni 2023, 21:18:46 »
Wij hebben geen haast hoor, doe rustig aan :). Leuk om te lezen en te kijken!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 3859
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #77 Gepost op: 02 juni 2023, 09:32:43 »
Zo is het wel erg leuk om te zien!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

einte

  • Tijdperk II - III
  • Offline Offline
  • Berichten: 284
    • Modelspoorblog
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #78 Gepost op: 03 juni 2023, 09:35:32 »
Hallo


Mooie foto serie, zou er ook wel willen wandelen daar.
Bedankt voor deze serie fotos's.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 548
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #79 Gepost op: 26 juni 2023, 23:22:40 »
Bedankt voor de positieve reacties nog!

Aangezien het bijna weer een maand gelden is, toch maar eens dit verslagje afmaken en een update van de vorderingen.

Om het tracé het beste te volgen gaan we bij Ophir van de hoofdweg af en nemen we de oude weg door het dal, deze is onverhard maar goed te doen.

Vanaf deze weg kunnen we de spoorlijn nog goed herkennen aan de andere kant van het dal.


Het tracé daalt hier het dal in totdat het bij Vance Junction komt, hier was de afsplitsing van de lijn richting Telluride (de lijn die over de rivier cirkelt en dan Noord-Oost verdwijnt).


Bijzonder aan Vance Junction is dat hier de laatste coal-chute van zijn soort staat;




Typisch voor de RGS was er natuurlijk beknibbelt hierop en moest men de Gondola's met de hand in de chutes legen..


Hierna rijden we een heel stuk omhoog richting Telluride, net als Aspen een soort Zermatt in de US.
Hier staat de depot nog als laatste herinnering aan de RGS.




Iets verderop staat eigenlijk een nog veel interessant gebouw;
De Pandora Mill, duidelijk herkenbaar is de opening in het gebouw waar de trein vroeger doorheen ging om geladen te worden (de taps toe lopende deur).
De kronkelweg daarachter gaat over Black Bear Pass richting de Million Dollar Highway.




Vanaf hier maak ik een grote sprong naar Ridgway, de terminus en naast Durango de andere aansluiting op de Denver & Rio Grande Western.
Hier vinden we naast waar vroeger de yard was, het Ridgway Railroad Museum alwaar ze een soort starterskit ovaaltje hebben gelegd met wat uithaalsporen.





Ze hebben hier onder anderen de replica van RGS #1 en de (originele) Goose #4 waarmee je op zaterdagen een ritje kan maken.


Hiermee is mijn beknopte reisverslag voorlopig klaar; er zijn natuurlijk nog pagina's vol te schrijven over deze fantastische spoorlijn en de mooie verhalen die daar aan vasthangen, maar daarvoor verwijs ik graag naar de talloze boeken over dit onderwerp!  ;D ;)

Ondertussen heb ik afgelopen weekenden hard doorgewerkt aan mijn kleine representatie van Lizard Head Pass.
Ik heb er niet aan gedacht veel foto's te nemen, maar ik heb onder andere poten gemaakt, 2 bakken schaduwstation voorzien van rails en bekabeling, en weer een stukje scenery-voorbereiding erbij geplakt.

Dit laatste vooral om qua zichtlijnen een wat interessanter beeld te krijgen.

Aangezien het bestaande scenery stuk hier aansluit op het multiplex na lang denken toch maar besloten dat het het minst onhandig is om het multiplex uit te bikken zodat het aansluit op de al bestaande scenery. Hiermee voorkom ik een hoop gedoe met hoogteverschillen en dergelijke.




Vervolgens weer bielzen hakken voor het toegevoegde stuk;


Dat was het wel weer voor nu :)


Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 548
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #80 Gepost op: 28 juni 2023, 19:01:05 »
Mocht iemand overigens in de verleiding zijn gekomen om dezelfde tour te doen, hierbij het kaartje dat ik gebruikt heb;
https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1wV0uynA8j_AFx3KCzV-QJKYzEck&hl=en&ehbc=2E312F

En hier voor heel Colorado een iets meer hoog over kaart op dezelfde manier;
https://maps.app.goo.gl/KYbApEQcYVmLJcJH9?g_st=it

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22428
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #81 Gepost op: 28 juni 2023, 19:29:00 »
Mooie foto's in je US verslag  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 548
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #82 Gepost op: 03 juli 2023, 18:04:15 »
@Wim; Dank je!  :)

Dit weekend weer een hoop kunnen doen aan de baan. Hij staat nu op poten in de volledige lengte.

Rails leggen op het nieuwe stukje landschap (rails spijkeren blijft zen).


Testrijden waarbij er toch wat kleine imperfecties de kop op steken.


En het eindresultaat; de uiteindelijke lengte van de twee stukken schaduwstation. Voor de huidige opstelling lijkt het wel erg groot, maar zoals je kan zien op de laatste foto is de treinlengte niet eens erg lang. Voordeel is dat ik er vanaf nu voor kan kiezen hem ook als doorgaand schaduwstation in te zetten binnen een grotere baan. Dit was ook de reden om voor On30 te gaan in plaats van On3; ik kan het schaduwstation voor zowel H0 als On30 gebruiken. Hierdoor kan ik me in de toekomst meer focussen op nieuwe scenery bakken ipv een schaduwstation bouwen.




Ik heb een tijdje test gereden in automatisch bedrijf en dat ging goed. Doormiddel van het rijden op posities in iTrain en het feit dat de opstelsporen in 2 bezetmelders zijn opgedeeld (wat niet per se hoeft, maar kwam bij mij handig uit) maakt dat de treinen op de centimeter nauwkeurig rijden, erg blij mee!


Ik twijfel nog wel een beetje over de hoogte. De rail-hoogte is nu 150cm boven vloer wat ik erg mooi vind, maar ook enigszins onpraktisch. Misschien dat ik de poten nog inkort, maar voorlopig houd ik het zo.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22428
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #83 Gepost op: 03 juli 2023, 22:18:10 »
Ik denk dat 120 cm een betere hoogte is.
Met vriendelijke groet,
Wim

Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 548
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #84 Gepost op: 10 juli 2023, 23:39:55 »
Omdat het zichtbare gedeelte van de module een stuk breder is geworden betekent dat ook dat de section house die tot nu toe afgekort was weergegeven moet worden verbouwd.

Daar heb ik dit weekend een begin mee gemaakt;








Er moet nog een hoop aan gebeuren maar het beginnetje is er :)

Ook al is hij zeker nog niet af; het volledige (halve) gebouwtje staat een stuk beter, er miste toch wat.


Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22428
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #85 Gepost op: 11 juli 2023, 09:06:39 »
Ja dit ziet er veel beter uit Rody  (y)
En dit zijn natuurlijk erg leuke bouwklussen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 548
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #86 Gepost op: 11 juli 2023, 17:06:02 »
Vind ik ook Wim!

Om nog terug te komen op je eerdere bericht; Ik denk dat ik er misschien toch 10cm vanaf haal. 120cm vind ik weer iets te laag.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #87 Gepost op: 11 juli 2023, 19:03:55 »
Prachtig draadje, leuk te volgen

Klein vraagje,als ik een planken dak zou maken, zou ik ze van boven naar beneden leggen, of toch niet?

Railhoogte zeker niet hoger doen denk ik
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #88 Gepost op: 12 juli 2023, 11:10:10 »
Prachtig, zo'n scratch-build hut. De ware modelbouw!

Rody v. G.

  • Online Online
  • Berichten: 548
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #89 Gepost op: 14 juli 2023, 19:30:35 »
Bedankt voor jullie reacties!  :)

Klein vraagje,als ik een planken dak zou maken, zou ik ze van boven naar beneden leggen, of toch niet?

Nee, het dak is opgebouwd uit een frame met verticale balken (de rafters). Over deze rafters liggen de planken horizontaal. Hieroverheen zit weer de dakbedekking.
De dakbedekking moet ik nog op het dak doen. In eerste instantie waren dat houten shingles, maar later hebben ze over de shingles dakleer gelegd.

Een plaatje van de Lizard Head section house;


Hier een vergelijkend plaatje van een bijgebouw van de Nevada Northern werkplaats waarin de constructie beter zichtbaar is. Mijn aanname is dat het dak van de section house er net zo uit zal hebben gezien.