Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass  (gelezen 19230 keer)

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #45 Gepost op: 29 december 2022, 21:55:11 »
Kleine update. Heb nu beide wisselbakken af en operationeel. Tijd om test te rijden met iTrain.

Dit ging allemaal overwegend goed. Paar kleine issues;

- De K-27 zorgt voor een hele korte sluiting bij sommige wissels (afbuigend). Ik denk dat er iets in het loopstel niet helemaal lekker gaat (risico van messing/die-cast) of dat het iets met de keep-alive in combinatie met de manier van stroomopname te maken heeft (rare verdeling tussen de locomotief en de tender voor de 2 polen). Dit zorgde schijnbaar voor redelijk wat storing op de BidiB bus, waardoor de USB-verbinding met mijn laptop er steeds uit knalde. Een andere (betere) USB-kabel heeft dit fenomeen uiteindelijk verholpen. Ik wacht met smart op de aangekondigde Net-BidiB units van Fichtelbahn waarmee ik het zaakje gewoon in een LAN kan hangen. Ik ben geen groot fan van USB voor dit soort zaken. Uiteraard ga ik later nog eens kijken of ik de K-27 kan fixen betreft de sluiting, maar dat zie ik dan wel weer.

- De Cobalt IP-wisselmotoren met geïntegreerde DCC-decoder gaan soms in automatisch bedrijf niet om. (Zelden, maar ik ga voor 99,9% betrouwbaarheid.) Dit is erg storend. Ik heb de wisselterugkoppeling nog niet geïnstalleerd, maar dat is natuurlijk een pleister en geen oplossing. Via het OpenDCC-forum (https://forum.opendcc.de/wiki/doku.php?id=kompatibilitaet:dccdekoder) gevonden dat de Cobalts waarschijnlijk niet goed omgaan met de Railcom-cutout van de BidiB-booster. Gelukkig heb ik de wissels al op een aparte accessoire-booster zitten (om te voorkomen dat de punt-stuk polarisatie op dezelfde booster zit als de wissel-motor) en kan ik daar gemakkelijk de Railcom-Cutout van uitschakelen. Dit van 't weekend maar eens proberen dus.

Wat plaatjes van de setup. Er komen nog (optionele) opstelspoor-bakken bij links en rechts.






Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #46 Gepost op: 02 januari 2023, 16:32:43 »
Afgelopen weekend de Railcom-cutout uitgezet op de wissel-booster en inderdaad.. De Cobalts hebben sindsdien niet 1 keer gefaald.
Het testrijden in automatisch bedrijf ging daarna erg soepel, ruim 2 uur gereden zonder ingrijpen. Erg blij dat het zo simpel is verholpen. Als ik vanaf nu geen falende wisselmotoren meer tegenkom denk ik dat ik niet eens de wisseltoestand-terugmelding installeer, dat scheelt een hoop bedrading en gedoe.

Enige gekke is dat de BLI C-16 af en toe sluiting geeft bij het wisselen van richting... (ongerelateerd met het probleem wat ik met de K-27 had) dus daar moet ik binnenkort ook eens naar kijken.


Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #47 Gepost op: 22 januari 2023, 23:38:25 »
Afgelopen tijd vooral getest met de baan-automatisering en de media-aansturing. Een beetje uitleg hierbij;

Eén van de doelen van dit baantje is om te experimenteren met verschillende multi-media technieken. Hierbij gebruik ik een paar onderdelen;

- Een transparant scherm op de voorgrond, hiermee kan ik in een soort hologram stijl bewegende elementen toevoegen zoals een vuurtje, rook, mensen, maar ook complete video's.
- Een conventioneel scherm als achtergrond; hier heb ik een bergachtergond (Lizard Head Peak) op gezet, welke ik heb uitgeknipt in Photoshop. Hierdoor kan ik daar verschillende weersomstandigheden en dag en nacht mee simuleren.
- Het licht (zowel op de baan als in de gebouwtjes) is door hetzelfde programma aangestuurd als de video en de audio. Hierdoor kan ik dus alles tegelijk aansturen.

Dit programmaatje wordt op zijn beurt weer aangestuurd door iTrain. In het videootje hier beneden kan je bijvoorbeeld zien dat als alle treinen op hun eind-markering is gekomen, iTrain een trigger stuurt die het transparante scherm op zwart zet en het licht uitzet, waardoor de treinen ongezien voor publiek achteruit terugrijden naar hun begin-positie.

Van de koppeling tussen iTrain en de content-aansturing ga ik uiteraard veel meer gebruik maken, bijvoorbeeld door relevante data van treinen die op dat moment op de baan rijden te laten zien.

Komende tijd zal ik wat dieper ingaan op hetgeen ik voor ogen heb. Voor nu hoop ik dat het onderstaande videootje een idee geeft van mijn eerste testjes.

Omdat filmpjes meer zeggen dan woorden;
Filmpje
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=n0EM9aLRgzc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/watch?v=n0EM9aLRgzc</a>

En wat plaatjes;







Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #48 Gepost op: 06 februari 2023, 19:06:26 »
Buiten alle automatisering, licht en video perikelen laatst ook een Bachmann Spectrum 4-6-0 overgenomen.



Het idee is om hier ooit een redelijk lijkende Rio Grande Southern #20 van te maken. Dit is op zich goed te doen, afhankelijk van hoe ver je wilt gaan..

Het inkorten van de rookkast, een nieuwe tender en een aangepaste cabine zijn redelijk simpel lijkt me,
maar heeft er iemand ervaring met het ombouwen van het complete drijfwerk? De Tweetsie Ten Wheeler van Bachmann heeft Walschaerts stoomverdeling en de RGS #20 Stephensons namelijk... ;D

Colorado RR Museum #20 by Jim Strain, on Flickr

Nog eens goed over nadenken..
Eerst maar verder met de automatisering, de overige twee schaduw station bakken en het interieur van de Section House.

VvKan

  • Gast
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #49 Gepost op: 06 februari 2023, 22:49:42 »
Ik zie op de foto geen stoomverdeling.  Zit die tussen het frame, dus niet zichtbaar ?

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #50 Gepost op: 07 februari 2023, 18:33:00 »
Dat klopt. Stephenson valve gear (stoomverdeling) zit bij de meeste Amerikaanse locs tussen het frame, zie filmpje hieronder;

https://youtu.be/vYLooaqocmM

VvKan

  • Gast
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #51 Gepost op: 07 februari 2023, 19:14:52 »
Mooi filmpje.
Maar is dan het "ombouwen" niet 90 % slopen van alles wat er aan de buitenkanten niet thuishoort ?  Dan blijft toch over wat je op de foto van de echte loc ziet ?

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #52 Gepost op: 08 februari 2023, 19:08:05 »
Dat zou je kunnen zeggen; echter zit je dan nog wel met de crosshead en de crosshead-guide (hoe heet dat in het Nederlands ???) die totaal anders zijn. Ik zou kunnen kijken of ik die van een andere locomotief kan lenen, maar ik ben bang dat dat nog wel eens een aardige klus zou kunnen worden en een impact kan hebben op het rijgedrag..

Ik ga er nog wel eens goed naar kijken  (y)

VvKan

  • Gast
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #53 Gepost op: 08 februari 2023, 20:47:19 »
Bij jouw loc loopt het kruishoofd tussen 2 geleiders, bij de "echte" loc hangt die aan 1 geleider.
Als je dus bij jou de onderste helft (onder de as van de drijfstang) weghaalt en er misschien zelfs ondersteboven weer bovenop kunt zetten, dan heb je de echte al enigszins nagemaakt.  Uiteraard met wat toegevoegd materiaal of strips, waarschijnlijk opvullen aan de zichtbare kant en van achteren met strips voor verbinding zorgen.  Of zelf een nieuw kruishoofd maken.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #54 Gepost op: 09 februari 2023, 18:43:21 »
Geen gek idee! Ik vraag me af of ik het op die manier kloppend genoeg krijg om er tevreden mee te zijn, maar het is het proberen waard!

Ik zat ondertussen ook te denken om het drijfwerk van een Bachmann Porter, Trench-locomotive of 4-4-0 te gebruiken, alleen hebben die kleinere wielen waardoor de crosshead (Heet dat echt een kruishoofd in NL?) meer afstand moet overbruggen.

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #55 Gepost op: 09 februari 2023, 18:57:03 »
Rody schreef: (Heet dat echt een kruishoofd in NL?)

Zekers en de geleiders waartussen een kruishoofd heen en weer (of op en neer) beweegt heten leibanen, zie ook https://machinemuseum.nl/leibaan.html

Mooi werk maak jij trouwens, groeten van Teun (oud scheepswerktuigkundige)
Groeten van Teun.

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #56 Gepost op: 09 februari 2023, 23:36:26 »
Dank je Teun! Leuk en leerzaam linkje.

Ik kom er in dit soort gevallen achter dat, waarschijnlijk doordat ik vooral Engelstalige spoor-lectuur lees, ik heel veel termen helemaal niet ken in het Nederlands. Grappig eigenlijk.

Stefan-Nn3

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #57 Gepost op: 24 februari 2023, 10:06:27 »
Afgelopen tijd vooral getest met de baan-automatisering en de media-aansturing. Een beetje uitleg hierbij;

Eén van de doelen van dit baantje is om te experimenteren met verschillende multi-media technieken. Hierbij gebruik ik een paar onderdelen;

- Een transparant scherm op de voorgrond, hiermee kan ik in een soort hologram stijl bewegende elementen toevoegen zoals een vuurtje, rook, mensen, maar ook complete video's.
- Een conventioneel scherm als achtergrond; hier heb ik een bergachtergond (Lizard Head Peak) op gezet, welke ik heb uitgeknipt in Photoshop. Hierdoor kan ik daar verschillende weersomstandigheden en dag en nacht mee simuleren.
- Het licht (zowel op de baan als in de gebouwtjes) is door hetzelfde programma aangestuurd als de video en de audio. Hierdoor kan ik dus alles tegelijk aansturen.

Dit programmaatje wordt op zijn beurt weer aangestuurd door iTrain. In het videootje hier beneden kan je bijvoorbeeld zien dat als alle treinen op hun eind-markering is gekomen, iTrain een trigger stuurt die het transparante scherm op zwart zet en het licht uitzet, waardoor de treinen ongezien voor publiek achteruit terugrijden naar hun begin-positie.

Van de koppeling tussen iTrain en de content-aansturing ga ik uiteraard veel meer gebruik maken, bijvoorbeeld door relevante data van treinen die op dat moment op de baan rijden te laten zien.

Komende tijd zal ik wat dieper ingaan op hetgeen ik voor ogen heb. Voor nu hoop ik dat het onderstaande videootje een idee geeft van mijn eerste testjes.

Rody, ik vind dit fantastisch!! Mijn interesse ligt ook bij Amerikaanse treinen, dus dit is helemaal in mijn straatje. En dan vooral met de multi-media toevoegingen!

Ik heb al heel lang in mijn hoofd om ook eens een baantje te maken met een bewegende/veranderbare achtergrond. Wat gebruik je voor hardware (transparant scherm en projector) en software (programma voor video) om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb er in het verleden meermaals naar dergelijke zaken gezocht, maar ik kwam er zelf niet verder mee.

Met vriendelijke groet,
Stefan

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #58 Gepost op: 24 februari 2023, 19:25:45 »
Bedankt voor je reactie Stefan!

Qua hardware is het vrij simpel; een transparant LCD-scherm op de voorgrond en een Plasma televisie op de achtergrond (Dit kan helaas geen LCD zijn wegens polarisering van het voorscherm).
Ik heb ook geëxperimenteerd met doorzicht projectie op de achtergrond maar daar kreeg ik niet voldoende lichtopbrengst uit ten opzichte van de baanverlichting.

De software die ik gebruik heet Qlab, een vrij gebruikelijk stukje show controle software bij evenementen en theater, hiermee kan je de aansturing van licht, video, audio en meer mee doen.

Vanuit iTrain stuur ik LTC tijdcode (audio getriggerd middels acties in iTrain) naar Qlab die daarmee aparte quelijsten afspeelt. In deze quelijsten zijn de video, audio en licht instellingen meegenomen (nacht-soundscape met krekels en uiltjes, regen geluiden als het regent, enz.). Zowel het omgevingslicht als de verlichting in de huisjes staat ook in deze quelijsten, waardoor alles altijd synchroon loopt (te zien bij de bliksem bijvoorbeeld).

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
    • YouTube
Re: Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
« Reactie #59 Gepost op: 02 april 2023, 23:46:28 »
Een kleine update.. Ik heb een tijdje weinig gedaan, maar wel een knoop doorgehakt intussen.

Ik ga het hele diorama/baantje omdraaien, dus de gebouwtjes komen tegen de achterwand en de snowshed komt links...
Dit, omdat ik me er toch aan stoorde dat ik vrij weinig van de treinen kon zien en ik de andere kant van het station toch meer sfeer vind hebben. Het is daarmee ook herkenbaarder als Lizard Head Pass naar mijn mening.

Dit betekent dat ik aan de voorkant een stuk landschap bij moet plakken om het baantje zonder al te veel problemen op het schaduwgedeelte aan te laten sluiten..


Piepschuim bewerkt met een staalborsteltje voor het grove relief;


En de sculptamold erop;


Daarnaast ben ik begonnen met het bouwen van de eerste schoorsteen. Na mislukte pogingen om het in te krassen in foam en albastine toch maar met Juweela baksteentjes.
(Net als het leggen van rails een erg zenklusje.) Uiteraard bouw ik maar halve schoorstenen omdat het hele gebouwtje door midden gehakt tegen de achtergrond komt.


Daarnaast heb ik nog wel een beetje gepielt met de deuren en ramen van de Section House, maar vergeten goede foto's van te maken.