Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 13:43:03
Auhagen 2022 nieuws door VFR
Vandaag om 13:42:38
Dat overkomt mij niet. door DJV
Vandaag om 13:41:55
Een geschifte tractor door Loki
Vandaag om 13:40:55
HEIKI 2022 nieuws door VFR
Vandaag om 13:39:51
Fleischmann digitale wagon door Rondje_HO
Vandaag om 13:39:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 13:38:27
Panier 2022 nieuwtjes door VFR
Vandaag om 13:38:02
Keerlus DCC, welke module aanbevolen? door stoombr38
Vandaag om 13:36:14
Vollmer Kibri Viessmann 2022 Nieuws door VFR
Vandaag om 13:34:08
Preiser 2022 Nieuws door VFR
Vandaag om 13:31:53
Rocrail, hoe kan een loc sneller stoppen in een blok? door Hans1963
Vandaag om 13:15:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 13:15:01
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:14:32
Lemke 2022 schaal N door rail4marcel
Vandaag om 13:07:07
Rondom Charlois door Marc tramt
Vandaag om 13:06:57
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
Vandaag om 13:06:51
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 13:05:35
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:03:08
Aachenau West door wob
Vandaag om 12:52:12
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 12:25:36
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door ES44C4
Vandaag om 12:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Patrick1975
Vandaag om 12:14:26
Discussie ICR LS/ET door Daan!
Vandaag om 12:08:46
Croppers Yard, iets kleins in 00 door GD
Vandaag om 11:42:01
Falkenheim door DJV
Vandaag om 11:29:47
Boxtel - Veghel - (Uden) door Thom
Vandaag om 11:22:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:04:27
Onderdelen Lima Mat 46? door Jamie
Vandaag om 10:56:02
Station Baarn, in Z door spoorzeven
Vandaag om 10:52:23
  

Auteur Topic: Roco 10797 keerlusmodule  (gelezen 815 keer)

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 244
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2021, 19:50:39 »

Remunj

Dank je voor de correctie,
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 19:51:52 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Hansw

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #16 Gepost op: 07 december 2021, 20:22:07 »
Beste ,
k las :    De keerlusmodule van Roco is duur maar werkt wel perfect, zowel met detectiesecties als met simpele kortsluitdetectie


Wat is het verschil tussen deze twee opties

Mvg Hans

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #17 Gepost op: 07 december 2021, 20:36:27 »
Bij kortsluitdetectie sluiten de rails van de hoofdbaan en van de keerlus, gescheiden door isolerende railscheiders of zaagsnedes, op elkaar aan.
De hoofdbaan en de keerlus zijn elk afzonderlijk aangesloten op de keerlusmodule.
Bij detectiesecties zitten er aan elke kant van de keerlus korte geïsoleerde secties tussen de keerlus en de hoofdbaan. Deze geïsoleerde secties moeten ook met de keerlusmodule worden verbonden.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 244
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #18 Gepost op: 07 december 2021, 20:55:05 »
Waalspoor

Bij de Roco 10797 zijn volgens de handleiding van Roco deze niet gevoed met rail spanning.

"Da Sensorgleise/-abschnitte selbst nicht stromversorgt sind, dürfen sie gerade in Hinsicht auf kurze, langsamere Loks nicht zu lange sein. Idealerweise sollten sie in H0 zwischen 4,0 und 5,5 cm lang sein, in N 2,0 bis 3,0 cm."
 
Dit is niet handig voor korte loks of loks met een slechte stroom afname.

Het is wel een doordacht systeem, kan gebruik maken van detectiesectie, reed contacten, schakel rails of een kombinatie.
Waarschijnlijk omdat het dan bruikbaar is voor hun H0 Roco-Line m. Bettung en zonder Bettung en ook geschikt voor de
H0 geoLine.

ik vind het nietemin een dure oplossing.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2021, 21:12:43 »
Hoi Frans,
Ik begon mijn bijdrage #12 ook met dat de Roco duur is...
Maar hij werkt prima met kortsluitdetectie.
Veel voordeliger is de KeerPlus3 van DTS die daarbij ook nog eens drie terugmeldinguitgangen heeft.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #20 Gepost op: 07 december 2021, 21:20:05 »
Hans,

Nu je wél een keerlus wilt zit er niets anders op dan een beetje studeren. Je kunt bijvoorbeeld even in de encyclopedie kijken die bij dit forum hoort. Daarin staat een uitgebreide inleiding over een keerlus in het algemeen.

Handig voor jou zijn twee tekeningen, die het verhaal van Waalspoor verduidelijken:
Overigens, van de Roco keerlusmodule 10797 is de handleiding te downloaden en ook daar vind je tekeningen van hoe je het kunt aansluiten, voor zowel kortsluitdetectie als met detectiesecties. Om het ingewikkelder te maken: dat is net weer anders dan in tekening 2 hierboven.

Groeten,

Ferdinand.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #21 Gepost op: 07 december 2021, 21:28:58 »
= Hans, lees wat ik hieronder schrijf niet, het brengt je waarschijnlijk in de war  ;) =

Terwijl Hans in de encyclopedie verdiept is, even een vraag aan de experts: in de encyclopedie wordt beweerd dat het gebruik van kortsluitdetectie "uit den boze" is bij een digitaal systeem. In de gesprekken met Hans wordt hem dat toch aangeraden. Mag ik aannemen dat wat hierover in de encyclopedie staat, verouderde informatie is?
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 22:37:14 door Ferdinand Bogman. Reden: Misverstand opgelost (hopelijk) »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: een soort modules onder de bank

FHJ Seller

  • Online Online
  • Berichten: 244
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #22 Gepost op: 07 december 2021, 21:39:46 »
Hoi Frans,
Ik begon mijn bijdrage #12 ook met dat de Roco duur is...
Maar hij werkt prima met kortsluitdetectie.
Veel voordeliger is de KeerPlus3 van DTS die daarbij ook nog eens drie terugmeldinguitgangen heeft.

Waalspoor

De kern is dat de detectiesecties volgens de handleiding geen railspanning hebben.

Ferdinand Bogman

Er is altijd een form van kortsluiting bij een detectiesectie.
Het omschakelen gaat bij de huidige keerlusmodules zo snel, dat je niet meer spreekt van kort sluiting.
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #23 Gepost op: 07 december 2021, 21:48:10 »
Bij de Roco hebben de detectiesecties inderdaad geen spanning, maar door hun geringe lengte is dat nauwelijks een probleem. Korte locs hebben meestal een buffervoeding.
Bij de KeerPlus3 zijn de detectiesecties langer (ongeveer 1,5 x de loc lengte) en wel spanningvoerend.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Hansw

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #24 Gepost op: 07 december 2021, 22:01:40 »
Beste , toch nog even een vraag :
Ik was eigenlijk van plan om de Lenz LK 200 te bestellen omdat veel leden hier positief  over zijn . Nu las ik de opmerking over de KeerPlus3 van DTS.
Als ik op de website kijk zie ik dat er ook twee andere modules worden afgebeeld maar ik neem aan dat de   KeerPlus3 van DTS  voldoende is
De prijs is interessant maar is de extra investering voor de Lenz LK 200 het waard want ik las dat deze erg stil is met omschakelen
Ik zie ook dat de  KeerPlus3 van DTS niet is ingebouwd in een kastje

Mvg Hans

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • Veroniek
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #25 Gepost op: 07 december 2021, 22:05:21 »
De informatie in de encyclopedie vind ik op zijn zachts gezegd niet overeenkomend met de huidige stand van zaken. En dan niet alleen als het over keerlussen gaat.  Er wordt zeer uitvoerig ingegaan op bepaalde systemen, met merknamen en al, terwijl anderen er zeer bekaaid vanaf komen.  Ook de lijst van keerlusmodules is, behalve dan als lijst misschien incompleet, bevat bij de technische omschrijvingen grote hiaten en foutieve informatie.

De  stammenstrijd tussen "keerlusmodules op basis van ......  detectie" en "keerlusmodules op basis van kortsluitdetectie" is uitgebreid gevochten en gelukkig uitgedoofd.  Laten we daar niet opnieuw over beginnen.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • Veroniek
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #26 Gepost op: 07 december 2021, 22:15:03 »
Beste Hansw,
de LK200 is niet erg stil, maar volkomen stil.  Dat komt, omdat er géén gebruik wordt gemaakt van relais.  Het is puur electronica.

Op de foto van de KeerPlus3 zie je de relais zo zitten.  Die zal hoe dan ook enig omschakelgeluid maken.  Maar dat zou mijn bezwaar niet zijn.

Mijn bezwaar tegen oplossingen met relais behelst 2 zaken:
a/  de traagheid van relais, dus de omschakeltijd.  Die is bij relais te meten in milliseconden, bij electronica in microseconden.  Die zijn dus (gemiddeld) zo'n 1000 maal sneller.  Maar bij een omschakeling die gebruik maakt van andere detectie dan "kortsluiting" speelt dat niet.
b/ de gebruikte relais zijn meestal te zwak om een kortsluiting te doorstaan, tenzij ze daar tegen beschermd zijn.  Zo zie je op de relais van de KeerPlus3 aangegeven staan, dat ze tot 1A gaan.  Die gaan bij kortsluiting mogelijk vastplakken, oftewel de contacten lassen zich vast.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2036
    • El Carrilet
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #27 Gepost op: 07 december 2021, 22:19:15 »
De informatie in de encyclopedie vind ik op zijn zachtst gezegd niet overeenkomend met de huidige stand van zaken. En dan niet alleen als het over keerlussen gaat.  ...
Het staat je vrij om concreet uitgewerkte inhoudelijke wijzigingen voor te stellen voor de encyclopedie.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22036
    • Pagina van klaas
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #28 Gepost op: 07 december 2021, 22:23:43 »
Die zijn dus (gemiddeld) zo'n 1000 maal sneller.
Dit kan ik onderschrijven. Ik heb ooit metingen gedaan aan de LK100 en de LK200. De LK100 werkt met relais, die schakelde om in ongeveer 5 milliseconden.
De LK200 schakelt met Mosfets en en deed het in 5 microseconden. Dus inderdaad 1000 keer sneller.
Bovendien bleek de LK200 betrouwbaarder, die deed het altijd. De LK100 miste wel eens een omschakeling, met een blijvende kortsluiting tot gevolg.

Ik ben zelf niet zo enthousiast over keerlusmodules die pas schakelen als er een kortsluiting is, maar de LK200 is zo snel dat dat bezwaar nauwelijks meer telt.

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Roco 10797 keerlusmodule
« Reactie #29 Gepost op: 08 december 2021, 10:41:38 »
De KeerPlus3 werkt volledig op stroomdetectie, dus kortsluitingsvrij. De elektronische schakelcomponent wordt behoorlijk warm, daarom zit er geen behuizing omheen.
De drie zichtbare relais "volgen" de omschakeling ten behoeve van de terugmelding. Hiermee heb je er drie terugmeldsecties bij. Ik heb deze relais nog niet horen klikken, zo stil zijn ze.
En voor de prijs zou ik hem zeker niet laten liggen.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV