Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 12:13:54
19 Toen door Huup
Vandaag om 12:07:56
Spontaan schakelende servo's, aansturing door ASAR door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:14
Lichtsluis door Bert2011
Vandaag om 11:57:34
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Bert van Gelder
Vandaag om 11:55:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 11:49:54
binnenverlichting Fleischmann 4470 sprinter door 72sonett
Vandaag om 11:40:43
Rondom Charlois door DJV
Vandaag om 11:37:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:28:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:22
Panier, wie heeft ervaring met bestellen bij Carocar? door Bor de Wolf
Vandaag om 11:26:01
Verlichting: kun je merken combineren, en hoeveel lampjes per schakelaar? door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:18:50
Hekwerkpaaltjes door MOVisser
Vandaag om 11:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 10:54:35
Brawa 2022, nieuws van de fabrikant. door puntenglijder
Vandaag om 10:39:45
BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer) door MathynK
Vandaag om 10:35:39
British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0 door RobbertJan
Vandaag om 10:31:24
Handleiding XTrkCAD installeren Linux (Debian 11) door H0ppakee
Vandaag om 10:31:08
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:28:33
Hulp gevraagd bij Minitrix baan uit erfenis, opbouw. door zuylen
Vandaag om 10:05:55
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door Huib
Vandaag om 09:47:00
De meisjes van Verkade door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:02:10
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 09:00:14
Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu door Albert.H0
Vandaag om 01:00:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:40:38
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Mug
21 januari 2022, 23:40:55
Modelspoorbaan Fleischmann door jerrytrein
21 januari 2022, 22:59:15
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
21 januari 2022, 22:53:49
BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn. door Nullem
21 januari 2022, 22:52:58
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door PBModels
21 januari 2022, 22:51:20
  

Auteur Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw  (gelezen 363 keer)

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Gepost op: 07 december 2021, 12:43:54 »
Hallo,

Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:

Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.

Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.

Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.

LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25


LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255

Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.

Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2021, 13:04:30 »
Hallo

Heb je de ankerlagers ook geolied?

De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.

Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.

Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22

En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.

Bart
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 13:10:29 door Bahn-AG »

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,

Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.

CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.

Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2021, 16:42:12 »
Hi,


Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.

Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.

De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.

Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.

Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.

Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.

Bedankt voor de ideeen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan