Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
meino
Vandaag
om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:41:44
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:24:22
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw (gelezen 913 keer)
Marc!
Offline
Berichten: 378
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Gepost op:
07 december 2021, 12:43:54 »
Hallo,
Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:
Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.
Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.
Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.
LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25
LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255
Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.
Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1534
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #1 Gepost op:
07 december 2021, 13:04:30 »
Hallo
Heb je de ankerlagers ook geolied?
De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.
Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.
Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22
En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.
Bart
«
Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 13:10:29 door Bahn-AG
»
Gelogd
Marc!
Offline
Berichten: 378
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #2 Gepost op:
07 december 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,
Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.
CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.
Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Marc!
Offline
Berichten: 378
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #3 Gepost op:
08 december 2021, 16:42:12 »
Hi,
Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.
Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.
De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.
Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.
Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.
Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.
Bedankt voor de ideeen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw