Doel:€250.00
Donaties:€214.50

Per saldo:€-35.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinen tuffen de winkel uit (RTV Dordrecht) door Falcon10
Vandaag om 06:56:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 06:52:06
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 06:50:37
Märklin / Trix, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 06:46:24
Bahnstrecke 5867 door Falcon10
Vandaag om 06:46:20
Kalender 2022 door Martijn193
Vandaag om 06:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 00:28:15
NS stoomloc (Maffei) in Spoor-1. Etsplaten, bouwproject. door FritsT
Vandaag om 00:01:26
Kortsluitbeveiliging modelbaan, is een externe beveiliging nuttig? door Klaas Zondervan
17 januari 2022, 23:40:02
Frans loodsje et cetera door NS1220
17 januari 2022, 23:30:22
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
17 januari 2022, 23:25:05
NextGen de virtuele loksound 5 simulator download (update) door D_Loc
17 januari 2022, 23:21:36
Lenz centrale, worden de commando's voor de loksnelheid herhaald? door rjr
17 januari 2022, 23:16:21
BNLS-Werkspoor - KleiNSpoor NS 2530 door Tedo
17 januari 2022, 23:00:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
17 januari 2022, 22:53:42
Antieke Marklin loc, hulp met identificeren? door sncf231e
17 januari 2022, 22:53:06
Rondom Charlois door Hans Reints
17 januari 2022, 22:51:30
Micro Modelbouw Nederland door EricZmS
17 januari 2022, 22:31:03
Baanbouw Bosje77 door bosje77
17 januari 2022, 22:27:15
Diorama Schiehaven, Rotterdam door BlindeVink
17 januari 2022, 22:10:27
Best verslavend … door H0ppakee
17 januari 2022, 22:05:54
Vreemde rails in Hardinxveld-Giessendam door MOVisser
17 januari 2022, 21:49:11
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door hooidonk
17 januari 2022, 21:47:45
Communicatiefout tussen 3e module DR4088 GND( Digikeijs) en Märklin CS3 plus door Ruud van der Sluijs
17 januari 2022, 21:44:07
VERPLAATST: Re: Minitrix 2022 door Bert van Gelder
17 januari 2022, 21:35:00
VERPLAATST: Artitec 2022, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
17 januari 2022, 21:34:08
VERPLAATST: PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
17 januari 2022, 21:33:32
Langstraatspoorlijn modulebaan door Langstraatspoorlijn
17 januari 2022, 21:21:45
De fabriek - Spoor 0 door Luit
17 januari 2022, 20:59:18
Onderhoud baan en locomotieven door Frank 123
17 januari 2022, 20:37:02
  

Auteur Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw  (gelezen 357 keer)

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Gepost op: 07 december 2021, 12:43:54 »
Hallo,

Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:

Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.

Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.

Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.

LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25


LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255

Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.

Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2021, 13:04:30 »
Hallo

Heb je de ankerlagers ook geolied?

De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.

Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.

Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22

En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.

Bart
« Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 13:10:29 door Bahn-AG »

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,

Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.

CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.

Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2021, 16:42:12 »
Hi,


Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.

Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.

De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.

Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.

Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.

Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.

Bedankt voor de ideeen.

Mvg,
Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan