Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van DAF FM1600 naar DAF FM1600 DF - Defensie Lijndienst
door
ronald1956
Vandaag
om 11:41:23
V160 de meest kloppende/mooiste
door
ex44
Vandaag
om 11:25:06
Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing
door
Joop_L
Vandaag
om 11:24:39
€2 Rommelmarkt Pola Station B655 opknappen.
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 11:10:26
Lasersnijden/graveren met diode laser
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:59:55
m'n gras, m'n gras!
door
Huup
Vandaag
om 10:59:12
Groot Bruntendijk ontmanteld, Leve Klein Bruntendijk.
door
Huup
Vandaag
om 10:57:49
Liliput BR 45 wil niet rijden.
door
008200
Vandaag
om 10:41:25
Heen, En en Weer: de tram.
door
Huup
Vandaag
om 10:18:13
Awe Viaduct
door
bask185
Vandaag
om 09:53:18
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Jozz
Vandaag
om 09:47:43
Leiden Centraal op N schaal
door
Mitchell
Vandaag
om 09:05:51
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 09:03:40
Dat overkomt mij niet.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:48:42
ssn 01 1075 naar en van duitsland over de betuwe lijn
door
Floris
Vandaag
om 07:32:55
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:13:02
BoB: diorama/minibaan annex programmeerspoor op boekenplank (H0, 75x25)
door
Peter J K
Vandaag
om 00:12:28
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken?
door
MOVisser
Vandaag
om 00:05:34
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS
door
Rob Ellerman
08 augustus 2022, 23:14:49
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing.
door
ad.M
08 augustus 2022, 23:11:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jeronimos
08 augustus 2022, 21:43:52
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
NS264
08 augustus 2022, 21:38:34
wissels dcc vriendelijk.
door
meino
08 augustus 2022, 21:28:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
NS1220
08 augustus 2022, 21:07:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
NS1220
08 augustus 2022, 20:56:59
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
08 augustus 2022, 20:38:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Marco1044
08 augustus 2022, 19:06:31
Russische pantsertrein in Oekraïne video
door
bask185
08 augustus 2022, 17:54:10
Update: baan in de tropen
door
Eric v C
08 augustus 2022, 17:03:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw (gelezen 551 keer)
Marc!
Offline
Berichten: 378
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Gepost op:
07 december 2021, 12:43:54 »
Hallo,
Ik heb twee locs van Marklin omgebouwd met een 5* motor en een ESU LoPi4 en LoPi5.
Het gaat om de volgende locs:
Marklin 3051 - NS 1200 - 5* motor met Lokpilot 5.
Marklin - 3034 - DB E41 -5* motor met Lokpilot 4.
Beide motoren zijn geheel schoongemaakt met wasbenzine en loopwerk geolied.
Beide Lokpilots heb ik ingesteld met de CV waarden voor de motoren zoals in de handleiding staat.
LP5 - NS1200:
CV2=3
CV9=20
CV29=58
CV51=20
CV52=20
CV53=110
CV54=25
CV55=200
CV56=255
CV116=100
CV117=150
CV118=20
CV119=25
LP4 - DB E41:
CV2=3
CV29=58
CV51=0
CV52=32
CV53=120
CV54=60
CV55=95
CV56=255
Met deze instellingen lopen beide locs niet heel mooi en happeren / houden de locs bij bepaalde snelheidsstappen in.
Voor beide heb ik ook de CV54=0 truc geprobeert, maar ook dit bied geen oplossing in betere rijeigenschappen.
Komt iemand dit bekend voor en hoe hebben jullie dit opgelost?
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Bahn-AG
Offline
Berichten: 1050
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #1 Gepost op:
07 december 2021, 13:04:30 »
Hallo
Heb je de ankerlagers ook geolied?
De lipjes waar de aandrukveertjes van de koolborstels aan de bovenkant inhangen zodanig naar boven buigen dat deze in de knik van het veertje uitkomen.
Verder vind ik het verschil in CV51 tm 55 bij beide decoders wel opvallend.
Probeer gewoon eens:
CV5=250
CV51=0
CV52=2
CV53=..regel hier de Vmax mee.
CV54=75
CV55=22
En zet om te beginnen CV29 eens op 42 (als je lang adres en railcom wilt). Daarna kun je altijd nog gaan rotzooien met de snelheidsstappen in CV67-94.
Bart
«
Laatst bewerkt op: 07 december 2021, 13:10:29 door Bahn-AG
»
Gelogd
Marc!
Offline
Berichten: 378
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #2 Gepost op:
07 december 2021, 17:34:14 »
Dag Bart,
Ik vond de verschillen ook opvallend. Ik heb de beide versie's al eerder naast elkaar gelegd. Er zit wel verschil in wat een bepaalde CV nummer bij versie 4 en 5 is.
CV51 = Versie 4 is dit voor Las regelung parameter "I" low. Versie 5 <<K Slow>> Cutoff
CV52 t/m CV56 = Gelijk voor beide versies.
Voor versie 5 heb je dan nog de CV's 116 t/m 119 die de EMK regelen.
Ik zal je aanbevelingen vanavond is toepassen en het resultaat hier plaatsen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Marc!
Offline
Berichten: 378
Re: Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw
«
Reactie #3 Gepost op:
08 december 2021, 16:42:12 »
Hi,
Ik heb de aandrukveertjes iets verzet en CV waarden geprobeert zoals Bart heeft opgeven in de Lokpilot 4. De loc DB E41 dus.
Met deze CV's was het niet veel beter.
Daarna de CV's ingesteld zoals in de handleiding staat van de Lokpilot 4 en CV29 op 42 gezet.
De snelheid van de loc in het echt zoek ik altijd op en met CV5 stel ik dan de maximum snelheid in van het model. IJk in koploper de maximale snelheid bij stap 28 en pas dan CV5 aan tot ik met het model de maximale snelheid juist heb. Ik heb dit nu gedaan met CV53.
Met deze aanpassing reed de loc eigenlijk veel beter en heb ik de CV instelligen zo gelaten.
Ik heb hetzelfde gedaan met de NS 1200 met de Lokpilot 5 en ik moet zeggen dat ik hier ook nu betere rijeigenschappen heb.
Daarnaast tijdens het ijken van de snelheid viel het mij op dat de loc altijd op het zelfde stuk rails iets inhield. Deze rail in ieder geval vervangen.
Ik ga zo de komende tijd is rijden en zien wat de bevindingen zijn.
Bedankt voor de ideeen.
Mvg,
Marc
Gelogd
MrDirect, Koploper, Marklinbaan
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Haperende / inhoudende loc's na ESU en 5* motor ombouw