Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: BiensBacherWalt  (gelezen 5349 keer)

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
BiensBacherWalt
« Gepost op: 06 december 2021, 09:20:05 »
BiensBacherWalt is een fictief plaatsje in Duitsland.

Min of meer gebaseerd op het plaatsje Fischbach, waar nu nog een kopermijn museum is, alhoewel ik niet het betreffende station zal bouwen.

Het gaat bevatten, naast een centraal gelegen provincie station, een mijn, een klein bergdorpje, een zagerij, een tot "groter" station gepromoveerd schaduwstation. En als alles loopt zoals ik wil dat het gaat lopen, in de toekomst een onderhoudsdepot voor locomotieven en daarna een extra provincie stadje waarbij het gepromoveerde schaduwstation min of meer gedegradeerd gaat worden.
Naast het hele spoorgebeuren wil ik mij vooral toeleggen op het maken van vakwerkhuisjes.

Ik ga min of meer modulair bouwen, dat wil zeggen dat de (voor mij) belangrijke delen beneden gebouwd gaan worden en daarna naar de zolder gaan waar de baan komt te liggen.

In een ander draadje al aangegeven dat ik ga rijden met digikeijs en waarschijnlijk koploper. Gelijkstroom H0 peco met vooral tortoise motoren. Op dit moment 5 of 6 gedigitaliseerde locs, nog 10 te gaan ;)
Tussen Kerst en Nieuw hoop ik de testbaan klaar te hebben, nu dus druk met de voorbereidingen, waaronder het rechter rangeer deel van het station wat deel uit maakt van de testbaan.

Onderstaand het banenplan en in de loop van de tijd de vorderingen :police:



en de testbaan





Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2021, 09:21:53 »
en de kop is eraf, niet zover gekomen dit weekend als gepland, wel begin dus gemaakt:


VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2021, 09:39:27 »
Dag Rob,

Een kamervullend programma met genoeg mogelijkheden voor goederen naast personenvervoer. Ben je meer van het rangeren?

Ander vraagje; de twee keerlussen in de rechterbovenhoek (paars en geel), zijn die echt noodzakelijk omdat je b.v. met stoomlocs met losse tenders rijdt?
Het lijkt me wel duidelijk dat je vooral van de scenery bent, maar kun je nog iets vertellen over het rijdend materiaal dat je gaat gebruiken?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2021, 10:21:23 »
Aan de linkerkant van het station lijkt het qua niveaus niet helemaal goed te gaan met het spoor naar het bergstation.

Verder heeft het station indrukwekkende wisselstraten maar op het oog korte sporen langs de perrons. Kan je iets vertellen over de afmetingen van de baan?

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2021, 10:38:23 »
Dag Rob,

Een kamervullend programma met genoeg mogelijkheden voor goederen naast personenvervoer. Ben je meer van het rangeren?

Ander vraagje; de twee keerlussen in de rechterbovenhoek (paars en geel), zijn die echt noodzakelijk omdat je b.v. met stoomlocs met losse tenders rijdt?
Het lijkt me wel duidelijk dat je vooral van de scenery bent, maar kun je nog iets vertellen over het rijdend materiaal dat je gaat gebruiken?

Ik heb vooral Fleischmann stoom locs, buiten een tweetal Anna's allemaal met tenders idd, verder op dit moment 1 digitale diesel van Roco en nog een paar die nog gedigitaliseerd moeten worden. (oja en een digitale postbank elektrische trein, die is van mijn zoon eigenlijk....is niet van stoom  :-\ )

Het rangeren is leuk ja, alleen gaat dat pas echt gebeuren als het onderhoudsdepot er komt denk ik...

Geautomatiseerd (software matig) rijden heb ik niet eerder gedaan, ik wilde dat oppakken met mijn vorige baan, alleen moest die afgebroken worden voor ik daar de tijd voor had. vandaar ook de test baan ;)

Groetjes Rob


Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2021, 11:00:55 »
Aan de linkerkant van het station lijkt het qua niveaus niet helemaal goed te gaan met het spoor naar het bergstation.

Verder heeft het station indrukwekkende wisselstraten maar op het oog korte sporen langs de perrons. Kan je iets vertellen over de afmetingen van de baan?

Tom

Hai Tom

Het betreft een zolderkamer van 6,40 bij 4 meter. De grijze balken zijn de dakspanten, waarbij het doorgaande verkeer naar beneden gaat en lager als de dakspanten gaat lopen. De roze bergbaan gaat omhoog en dat wordt idd een beetje spannend waar deze de doorgaande lijn gaat kruisen. Echter ik heb voldoende ruimte om de bocht eerder te beginnen en kan ik later kruisen, dus dat komt wel goed.

In het station komen alleen de boemeltjes aan het perron. Intercity's en grotere goederen treinen rijden door. Voor nu staat de lengte van de perrons op één meter, mogelijk wordt dat nog iets langer, dat ligt eraan hoe soepel deze wisselstraten uitpakken, daar ga ik deze week mee aan de slag. >> update: Wisselstraten pakken mooi uit, dat scheelt 4x 3,5 cm, wat ik mooi aan het perron kan toevoegen.

Rob

« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 16:58:02 door Robs Biensbacherwalt »

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2021, 16:22:27 »
Als je veel treinspullen hebt en ook nog eens van je vader alles gekregen hebt kom je wel eens iets erg leuks tegen :



De oorspronkelijke bouwtekening uit begin jaren 70 van de Faller-mijn van mijn vader, welke ook op deze baan weer een mooi plaatsje gaat krijgen ;D

En natuurlijk ook deze bouwtekening krijgt een plaatsje, alleen dan ingelijst  :police:

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2021, 19:45:33 »
Maar die Agility palen? Ga je die ook integreren in je baan?

Geel en blauw zijn niet de beste kleuren voor een hond, zeker niet tijdens het lopen met kunstlicht  ;D

Ncio

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2021, 09:07:25 »

mmm, wel een idee Nico, alleen eerst maar de baan leggen ;)
en de kleuren, is maar om het gevoel te oefenen, trainen doen we op de club.....als het veld het toelaat ;)
« Laatst bewerkt op: 11 december 2021, 11:44:55 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2021, 16:58:35 »
de kop is eraf ;D



vanavond railsjes slijpen, knippen ging niet zo mooi..


VvKan

  • Gast
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #10 Gepost op: 16 december 2021, 19:31:32 »
en de kop is eraf, niet zover gekomen dit weekend als gepland, wel begin dus gemaakt:
Ik hoop dat je tussen het plaatje (6 dec) en de foto van de kruising (16 dec) tot de nieuwe inzichten bent overgegaan.  Want op de foto van de plattegrond staan nog die rare bochtjes. ;)
De oorspronkelijke bouwtekening uit begin jaren 70 van de Faller-mijn van mijn vader,
Was niet van Faller maar van Pola.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2021, 19:34:04 door VvKan. Reden: toevoeging »

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2021, 08:17:46 »
Ik hoop dat je tussen het plaatje (6 dec) en de foto van de kruising (16 dec) tot de nieuwe inzichten bent overgegaan.  Want op de foto van de plattegrond staan nog die rare bochtjes. ;)Was niet van Faller maar van Pola.

Ja, ga netjes rechtlijnig werken, wat niet meevalt voor iemand met vele gedachtenkronkels... ;)

Pola, grappig, zag hem nl een jaar of 15 geleden in een Fäller catalogus staan als "nieuw". Dus weer in de valkuil van aannames getrapt....dat hij destijds ook van Fäller is geweest...

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2021, 11:30:06 »
zo bovengronds is de eerste fase klaar, op naar het ondergronds werk :



Best strak lijntje, al zeg ik het zelf  ;)

Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2022, 14:36:36 »
Sorry, het was hier heel erg stil.
De reden...we kregen de mogelijkheid een nieuw huis te bouwen en.....dat is inmiddels afgeblazen (verkoop prijzen huizen storten in en bouwprijzen vliegen de lucht in)  :'(

Al met al dit was m'n kortste baan ooit...en omdat we toch wat kleiner zouden willen gaan wonen, blijft dus de vraag wat we wel gaan doen de komende jaren.

Dus ga ik over naar diorama's van thema's uit mijn baan over Bienbacherwalt, het dorp, het mijnbouwgebied en het industrie/rangeer terrein. Alleen alles veel kleiner als eigenlijk bedoeld was.




Robs Biensbacherwalt

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • Biensbacherwalt
Re: BiensBacherWalt
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2022, 14:52:04 »
BiensBacherWalt, het dorp.

Dit is een vakwerkhuizen dorpje tegen een berghelling aan, de lay out ben ik nog mee bezig.

Het belangrijkste voor dit moment (behalve weer bezig zijn) zijn de huisjes, vanzelfsprekend, want zo ben ik, niet standaard, maar zelf bouw, zie onderstaande foto's:





Een overzicht van nu in aanbouw zijnde huizen, de drie basis huizen gebruik ik ook om huizenblokken te maken, waarvan rechts de eerste aanzet te zien is. er komt nog een vierde basis huis.



Het eerste huisje was vooral veel uitproberen.



Het resultaat van het gepruts is een huisje dat straks al in de steigers mag om op te knappen, alleen laat ik dat aan de preisertjes over  ;)
« Laatst bewerkt op: 18 november 2022, 15:29:04 door Robs Biensbacherwalt »