Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?  (gelezen 3128 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2021, 12:19:39 »
Zoek dan een ander/beter voorbeeld.


Eelco heeft op zijn flickrpagina een foto staan met een 1000, 1100, 1200 en 1300.


https://flic.kr/p/2g6CyVS


De 1200 lijkt wat hoger. Is een Amerikaans ontwerp uiteindelijk. Maar wel voor Nederland ontworpen.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2021, 12:37:00 door Jeronimos »
Jeroen

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2021, 13:38:56 »
Operail (voorheen EVR Cargo) rijdt met van Union Pacific uit de USA geïmporteerde C36-7i locs in Estland (is ook Europa, is zelfs EU!):

EVR 1505 en 1514 te Tartu by dh3201, on Flickr
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2021, 13:54:48 »
Zoek dan een ander/beter voorbeeld.
Makkelijk, de TEE in Canada voorzien van Canadese loc:
https://www.flickr.com/photos/5632/48176894592/in/album-72157628268496875/
https://www.flickr.com/photos/5632/36868786185/in/album-72157628268496875/

en een ICE-1 in Amerika voor testritten:
https://www.youtube.com/watch?v=yukhgNkQWK8
hier is het verschil duidelijk

Geen probleem, aangepast.

Omdat het later veel uitgebreider ging over andere landen...
Alleen net niet of UK materieel in de EU kan rijden, kijk maar naar de NS 1500, Class 66, Eurostar  :P
De titel is nu prima.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #33 Gepost op: 21 december 2021, 14:42:38 »
Nog even over de NS 1200 e lok.
Het  Amerikaanse voorbeeld was volgens J. Ossehaar 50 cm te breed, wat merkbaar was aan de smalle gang tussen de cabines.
 In het boek over de 1200 stond dit interessante feit niet gemeld.
De 1200 werd dus 303 cm breed.(Over de handgrepen)

Het omgrenzingsprofiel  volgens de Am . spoorwegen is volgens Wikipedia echter maximaal  325,2 cm.
Waarom moest de 1200 dan wel met 50 cm versmald worden om te voldoen aan de NS normen ?

Peter
« Laatst bewerkt op: 21 december 2021, 14:54:43 door Peter Kleton. Reden: aanvulling erbij gezet. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #34 Gepost op: 21 december 2021, 14:54:08 »
Rick,

De 500/600 serie niet vergeten.

Er rijden ook ex class 92  in  Kroatië: https://railcolornews.com/2018/01/26/db-cargo-472005-92005-trials-croatia/   daarvoor reden ze ook in Roemenië.
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #35 Gepost op: 21 december 2021, 16:06:36 »
Het omgrenzingsprofiel  volgens de Am . spoorwegen is volgens Wikipedia echter maximaal  325,2 cm.
Waarom moest de 1200 dan wel met 50 cm versmald worden om te voldoen aan de NS normen ?
Zal een vergissing zijn, het ging misschien om 50 mm.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Profiel vrije ruimte, past USA materiaal op Europees spoor?
« Reactie #36 Gepost op: 21 december 2021, 16:19:24 »
Laten we  het daar dan maar op houden , Klaas!   ;)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Profiel vrije ruimte, past UK materiaal op EU of USA spoor?
« Reactie #37 Gepost op: 21 december 2021, 20:40:58 »
Wat het verschil in profiel is weet ik niet, en ook niet waarom er verschil is. Het lijkt me dat de natuurwetten daar niet anders zijn.

Als asdrukken daar hoger zijn heb je wellicht een ander contactvlak nodig om hertze spanningen binnen toelaatbare grenzen te houden? En treinen in VS zijn lang, maar wellicht minder frequent; aantal overrollingen speelt ook een rol ;D in toelaatbare vlaktedruk (en dus vormgeving) wiel-rail contact.

Vergeet andere kant op niet: Rc4, CC-6500 cc-21000, Flying Scottsman :) allemaal aangepast, dat dan weer wel...
« Laatst bewerkt op: 21 december 2021, 21:08:24 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn