Doel:€250.00
Donaties:€329.50

Per saldo:€79.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Panier, wie heeft ervaring met bestellen bij Carocar? door Dave.......
Vandaag om 12:37:19
NaoorlogsNS op modules door Jan D
Vandaag om 12:32:21
PIKO 2022, nieuws van de fabrikant. door 4020 281-4
Vandaag om 12:30:57
VERPLAATST: BEMO 2022. Nieuws van de fabrikant door Reinout van Rees
Vandaag om 12:27:17
BNLS-Werkspoor - NS 5500 (alweer) door Huup
Vandaag om 12:26:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:20:48
Verlichting: kun je merken combineren, en hoeveel lampjes per schakelaar? door bantam
Vandaag om 12:17:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 12:13:54
19 Toen door Huup
Vandaag om 12:07:56
Spontaan schakelende servo's, aansturing door ASAR door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:14
Lichtsluis door Bert2011
Vandaag om 11:57:34
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Bert van Gelder
Vandaag om 11:55:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 11:49:54
binnenverlichting Fleischmann 4470 sprinter door 72sonett
Vandaag om 11:40:43
Rondom Charlois door DJV
Vandaag om 11:37:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:22
Hekwerkpaaltjes door MOVisser
Vandaag om 11:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 10:54:35
Brawa 2022, nieuws van de fabrikant. door puntenglijder
Vandaag om 10:39:45
British Railways Class 101 Metro Cammell in spoor-0 door RobbertJan
Vandaag om 10:31:24
Handleiding XTrkCAD installeren Linux (Debian 11) door H0ppakee
Vandaag om 10:31:08
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:28:33
Hulp gevraagd bij Minitrix baan uit erfenis, opbouw. door zuylen
Vandaag om 10:05:55
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door Huib
Vandaag om 09:47:00
De meisjes van Verkade door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:02:10
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 09:00:14
Snelheid reizigerstreinen jaren '50 en nu door Albert.H0
Vandaag om 01:00:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:40:38
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Mug
21 januari 2022, 23:40:55
Modelspoorbaan Fleischmann door jerrytrein
21 januari 2022, 22:59:15
  

Auteur Topic: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)  (gelezen 1090 keer)

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8484
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Gepost op: 04 december 2021, 13:38:07 »
Wat een aantal al wist of vermoedde: deze H0-baan gaat niet door. Dit besluit heb ik al jaren geleden genomen, vanwege ruimtegebrek. De erfenis, een aantal mooie complete treinen met DB 220, 216, 042 en NS 1000, is gebleven en staat in de vitrine.

Sinds een half jaar werk ik aan een N-project waar wel ruimte voor is. De wens om te rijden is groot en dat kan met het plan wat ik nu aan het uitwerken ben. Met de stap naar N, keer ik terug naar de schaal waar voor mij de hobby, morgen precies 42 jaar geleden, op 5 december 1979 mee begon: met Sinterklaas een Minitrix startset gekregen. In 1986 stapte ik over naar H0 omdat deze schaal mij meer mogelijkheden bood voor zelfbouw. Maar dat zelfbouwen is bijna afgelopen, op de plek waar ik thans nog af en toe zit te knutselen komt over een paar jaar de N-baan.
Gezien het vergelijkbare thema, grensstation op de Twenteroute, kunnen de stationsnamen van het H0-project, Kassenberg en Boswinkel, behouden blijven. Er zijn, naast de schaal, wel wat verschillen tussen de H0 en N-baan.

Schaal: 1:87
Themajaar: 1976
Tractie: diesel (NS en DB) en stoom (DB)
Stationtype: kopstation met locwisselen
Geografische ligging: tussen Enschede en Oldenzaal

Schaal: 1:160
Themajaar: 1982
Tractie: diesel (NS en DB) en elektrisch (NS)
Stationtype: doorgangstation met locwisselen
Geografische ligging: Hengelo


Vier rijtuigen is genoeg voor Kassenberg. Boven Loc 1118 met buurlandtrein naar Hannover (BD+B+B+A). Onder: De 1216 heeft zich losgemaakt van IC uit Amsterdam CS (3x Plan E + 1x ICR).

 

Op dit moment ben ik in het stadium van de baanplanning en het materieel verzamelen. Volgens mij de leukste fase. Wat dat laatste betreft: ik sta versteld van de vooruitgang in techniek en het hoge detailleringniveau in de kleine schaal. Verder vind ik het verrassend wat er allemaal aan NS-materieel te koop was/is.

Aan een oppervlakte van 2.30 x 0.90 mtr. (b)lijk ik voldoende te hebben om een compleet thema van een Intercitystation aan een dubbelsporige elektrische spoorlijn met locwisselen en een enkelsporige dieselbaan met twee nevenstations voldoende tot zijn recht te laten komen. Er zijn wel een paar beperkingen/geboden: er is nauwelijks ruimte voor de vrije baan van de dubbelsporige elektrische spoorlijn, scheelt bovenleiding... De enkelsporige lijn zal met zijn tussen- en eindstation de lucht in moeten waardoor het landschap eerder Zuid-Limburgs aan zal doen dan Twents. De schaduwstations duiken middels tunnels direct naar lagere niveaus, helpt ook niet mee aan het beelden van een Twents landschap. Het bouwen van de schaduwstations op meerdere niveau’s wordt nog wel een dingetje voor een groentje als ik. Kan dus alle hulp en adviezen gebruiken, maar het duurt nog wel even voor ik daar aan toe ben. De schaduwstations zijn keerlussen waardoor de trein omgekeerd uit dezelfde richting terugkeert. Een andere beperking: de treinen hebben een maximale lengte van loc + vier standaardrijtuigen (l.o.b. 26,40 mtr.). Hiermee kan ik goed uit de voeten op het grensstation voor locwisselen, maar ook in de schaduwstations, waar overigens niet gerangeerd wordt. Vier rijtuigen is wel het minimum voor een IC-trein, maar in de jaren tachtig kwam het op de Twenteroute veel voor en geeft een prima beeld, zelfs voor een buurlandtrein.

Het railplan voor de baan is al aardig concreet. Ik heb mij laten inspireren door het plan ‘Raschhagen’ uit het railplanboekje ‘Gleispläne Fleischmann N’ door G. Feuerereißen, een uitgave van Modelbahn Bücherei, ere wie ere toekomt. Het plan is ‘getekend’ met Anyrail, na een halfuurtje de gratis proefversie te hebben gebruikt, was ik overtuigd en heb een licentie gekocht.


   
De zeshoeken geven de tunnelingangen weer, de toegangen tot de schaduwstations Enschede, Oldenzaal en Wierden. De sporen 1 t/m 7 horen tot het reizigersgedeelte van Kassenberg. Er liggen drie perrons: A aan spoor 1, B aan spoor 3 en 4 en C aan spoor 5 en 6. De sporen 4 en 5 zijn in feite de doorgaande sporen vanuit Enschede/Oldenzaal naar Wierden.

Spoor 1 (geen bovenleiding) is voor de DH2-stellen naar Boswinkel.
Spoor 2 (geen bovenleiding) is voor het opstellen van Duitse diesellocs van/voor de buurlandtreinen, hier zijn meestal één à twee 220’ers te vinden.
Spoor 3 (geen bovenleiding) is voor de kerende stoptrein uit Münster (DB 624 of 221 met Wende).
Spoor 4 (met bovenleiding) is voor alle treinen uit de richting Wierden, dit is het spoor waarop de buurlandtrein naar Duitsland van loc wisselt: van NS naar DB.
Spoor 5 (met bovenleiding) is voor alle treinen uit de richting Enschede/Oldenzaal, behalve de stoptreinen uit Münster. Op dit spoor wisselt de buurlandtrein uit Duitsland van loc: van DB naar NS.

Spoor 6 (met bovenleiding) is voor het opstellen van elektrische NS-locs van/voor de buurlandtreinen. Dit is een heel gezellig spoor: hier staan drie à vier NS E-locs met beide panto’s omhoog te wachten op het moment dat ze voor de buurlandtrein naar Amsterdam mogen rijden.
Spoor 7 (met bovenleiding) extra opstelspoor voor NS E-loc.



De sporen 11 t/m 17 (geen bovenleiding) vormen samen (nogal hoogdravend genoemd) Kassenberg Rangeerstation. De sporen 11-13 zijn goederensporen. Tussen spoor 11 en 12 staat een Van Gend & Loos-loods, waar het een komen en gaan is van vrachtwagens en bestelbusjes. Hier staan Gs’en, bagagewagens en een paar keer per week is er zelfs een motorpost te vinden. De sporen 14 t/m 17 is de tuin van Kassenberg, hier staat vaak reizigersmaterieel opgesteld, bijvoorbeeld spitsmaterieel.

Station Kassenberg West ligt tussen Kassenberg en Boswinkel. Twee DH2-stellen (ik noem ze bewust geen Wadlopers omdat die bijnaam in 1982 nog helemaal niet bestaat, bovendien valt er in dit heuvellandschap niets wad te lopen) verdelen gedurende de hele dag de diensten tussen Ksb en Bwk en kruisen te Ksb West. De halfuurdienst is overzichtelijk en dus saai. Als het na proeven blijkt te kunnen, dan liggen de wissels altijd in afbuigende stand en rijden de DH2-stellen tijdens vertrek de wissels rechtuit open. De hegemonie van de DH2-stellen wordt een paar keer per week doorbroken door een NS 2400 of DB 216 die een koelwagen (vol bananen en vogelspinnen) of een open goederenwagen (met landbouwmaterieel) naar Boswinkel brengt.   

« Laatst bewerkt op: 04 december 2021, 13:42:34 door Mispoes »
0: diorameren, H0: vitrineren, N: rangeren

Super Chief

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2021, 14:04:39 »
Leuk Frank !!!
Ik ga heel toevallig het n spoor ook weer oppakken, naast een spoor 0 baantje.
Lekker Old skool, met de zo lekker ruikende vonkende motortjes    (y)

Precies over een maand is het alweer 48 jaar geleden, dat ik mn minitrix setje kreeg voor mn verjaardag.....het blijft leuk met oude minitrix 1100 en Arnold 1300 en plan k rijtuigen.

Zoek ff op drehscheibe naar "Strömchen wechsel dich...."  briljante bijdrage van Rolf Koestner over de grensbaanvakken met name die van Bad Bentheim. Past helemaal in jouw tijd.

Ik zelf heb een heel eenvoudig HF Enter plan gemaakt (serie moderne modelspoorwegen)
Enorme containerkraan voor een spoortje waar net 5 wagens kunnen staan....helemaal retro  ;D
Baantje wordt puur om af en toe lekker rond te rijden, back to the seventies!!!!

Succes met het verzamelen, de voorpret en het bouwen.

Groetjes,
Ries.

arjang

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2021, 14:50:07 »
Leuk!
Jaren geleden heb ik ooit via dit forum h0-rijtuigen van je gekocht.
Ook om te beginnen met een fictief grensstation.
Succes met je plannen.



Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8484
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2021, 21:38:01 »
@Arjan, ik kan het mij niet meer herinneren, maar ik zie dat de rijtuigen goed terecht zijn gekomen. Ik heb zelf alleen nog de bekende DB sneltreinrijtuigen in H0 voor de Noordzee Express anno 1975 (B+AB+B+AB+B). Autotrein met Ford Fiasco's op de achtergrond? (y)

Lekker Old skool, met de zo lekker ruikende vonkende motortjes    (y)
Precies over een maand is het alweer 48 jaar geleden, dat ik mn minitrix setje kreeg voor mn verjaardag.....het blijft leuk met oude minitrix 1100 en Arnold 1300 en plan k rijtuigen.

Leuk dit, ik pak juist de moderne modellen op met de laatste techniek. Echter, ik heb ook wel oog voor het oude spul. Ongeveer anderhalf jaar geleden, toen ik nog helemaal niet van plan was een N-baan te bouwen, kwam ik een puntgave BR 215 van Roco N tegen. Dit was de eerste nieuwe loc die ik er bij kocht. Na een half jaar sparen kon ik het model op vrijdag 8 januari 1982 kopen. De 215 die ik nu heb, heeft hetzelfde bedrijfsnummer als die van bijna 40 jaar geleden... het model doet niet mee omdat het wat mij betreft niet meer mee kan qua detaillering en vormgeving met de huidige modellen. Het is een museumstukje dat bij mij in het theekastje staat, ik ben trouwens ook veel te bang dat er iets mee misgaat als het straks op de modelbaan zou worden ingezet... Dit model koos iok omdat ik het mij nog kon herinneren van de goederentreinen uit Duitsland die tot 1976 naar Oldenzaal kwamen met die locs. Tevens kwam ten tijde van het aankopen van de Roco 215 die loc altijd ma-vr met Plan E's in Enschede, dara stond ik regelmatig naar te kijken. Dat dat een 216 was en het Roco model een 215, zag ik toen nog niet. ;D Die eerste zelf uitgekozen locomotief was misschien nog wel meer een mijlpaal dan het krijgen van zo'n startset waar ik op dit moment exact 42 jaar geleden ongetwijfeld mee aan het spelen was...



@Arjan, ik kan het mij niet meer herinneren, maar ik zie dat de rijtuigen goed terecht zijn gekomen. (y) Autotrein met Ford Fiasco's op de achtergrond?
 
   
0: diorameren, H0: vitrineren, N: rangeren

tijgernootje

  • Online Online
  • Berichten: 10668
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2021, 15:18:24 »
Ik vermoed dat hij die autowagon bedoelt die achter je 1315 met reizigers trein staat  op  je foto ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10690
    • Mijn fotoarchief
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2021, 16:47:24 »
Van mijn vriend Kniesoor kwam de volgende vraag: Hoe kom je makkelijk op de sporen 14 t/m 17? Je mist daar ook de mogelijkheid om bij goederentreinen de loc vrij te maken of om te laten lopen.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6503
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2021, 17:18:36 »
Spoor 7 is vanuit Wdn niet zonder zagen bereikbaar.

De kunst is om te kunnen rangeren zonder gebruikmaken van de hoofdsporen. Vast geen nieuws  ;)

Oh ja, er was ook nog iets tegen op meegebogen wissels en aftakkende wissels in het hoofdspoor.

Ik zie een leuk plan. En het gaat nog leuker worden.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 7119
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2021, 17:28:00 »
Hoi,

Een goed plan.
Heb je ruimte voor een 2e laag?

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8484
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2021, 19:32:31 »
Er komen 4 of 5 lagen... :-\ 8)


Van mijn vriend Kniesoor kwam de volgende vraag: Hoe kom je makkelijk op de sporen 14 t/m 17? Je mist daar ook de mogelijkheid om bij goederentreinen de loc vrij te maken of om te laten lopen.

Klopt, hoewel enige ruimte voor goederen is vrijgemaakt, wordt het thema goederen stiefmoederlijk behandeld. Een paar Gs'jes en een koelwagen leiden een zwervend bestaan: te tussen de VG&L-loodssporen, Boswinkel en soms gaan ze achter een loc richting de Randstad. De int. goederentrein (TEEM) is meestal in Odz al opgehaald met een huur-216, of komt uit Dld achter een 220 of 221. Komt binnen op spoor 5, wisselt van loc en gaat achter een E-loc richting de Randstad. Of het wordt met de diesel op spoor 16/17 gezet en afwachting van verdere doorvoer. 


Spoor 7 is vanuit Wdn niet zonder zagen bereikbaar.

De kunst is om te kunnen rangeren zonder gebruikmaken van de hoofdsporen. Vast geen nieuws  ;)

Oh ja, er was ook nog iets tegen op meegebogen wissels en aftakkende wissels in het hoofdspoor.

Ik zie een leuk plan. En het gaat nog leuker worden.


Inderdaad, maar dat hoeft ook niet, dit spoor is speciaal voor een 1300 die met een Plan E-RD 's morgenvroeg de int. trein uit Kopenhagen/Berlijn opwacht. Zodra deze trein binnen is gaan de 220 en de groene bagagewagen er af (bagagewagen gaat naar VG&L waar ongeduldige busjes wachten) en komen de 1300 met de RD aan de trein. Die RD is door Servex voorzien van talloze ontbijtpakketten voor de hongerige reizigers...



Ik werk op dienstregeling, niet op tijd, maar op handeling. Zodoende is er nooit stress en kan een goederentrein in alle rust op spr. 4 afgehandeld worden. De modelbouwwereld is maakbaar... ;

Zoals ik zei: de modelbouwwereld is maakbaar  ;D

Dank u!
« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 19:35:54 door Mispoes »
0: diorameren, H0: vitrineren, N: rangeren

arjang

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2021, 20:39:33 »
Ik vermoed dat hij die autowagon bedoelt die achter je 1315 met reizigers trein staat  op  je foto ;)

Begreep ik hoor 😉
Het zijn trouwens ordinaire vw golfjes.
Dat vindt m’n zoontje toffe auto’s.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 7119
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Station Kassenberg in 1982 (Baanplan in N)
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2021, 21:38:05 »
Hoi,

Citaat
Er komen 4 of 5 lagen... :-\ 8)

Dan heb je nog genoeg te bouwen.

Pas op voor de dwaalsporen, had zelf een groots plan en is (voorlopig)geëindigd in een Time-saver.
Bedoel te zeggen dat zelfs in N iets te groot kan zijn.

Maar uiteraard wel benieuwd naar verdere ontwikkeling van dit plan. (y)

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Aansturing z21 voor H0 en N baan.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.