Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N

(1/27) > >>

Mispoes:
Wat een aantal al wist of vermoedde: deze H0-baan gaat niet door. Dit besluit heb ik al jaren geleden genomen, vanwege ruimtegebrek. De erfenis, een aantal mooie complete treinen met DB 220, 216, 042 en NS 1000, is gebleven en staat in de vitrine.

Sinds een half jaar werk ik aan een N-project waar wel ruimte voor is. De wens om te rijden is groot en dat kan met het plan wat ik nu aan het uitwerken ben. Met de stap naar N, keer ik terug naar de schaal waar voor mij de hobby, morgen precies 42 jaar geleden, op 5 december 1979 mee begon: met Sinterklaas een Minitrix startset gekregen. In 1986 stapte ik over naar H0 omdat deze schaal mij meer mogelijkheden bood voor zelfbouw. Maar dat zelfbouwen is bijna afgelopen, op de plek waar ik thans nog af en toe zit te knutselen komt over een paar jaar de N-baan.
Gezien het vergelijkbare thema, grensstation op de Twenteroute, kunnen de stationsnamen van het H0-project, Kassenberg en Boswinkel, behouden blijven. Er zijn, naast de schaal, wel wat verschillen tussen de H0 en N-baan.

Schaal: 1:87
Themajaar: 1976
Tractie: diesel (NS en DB) en stoom (DB)
Stationtype: kopstation met locwisselen
Geografische ligging: tussen Enschede en Oldenzaal

Schaal: 1:160
Themajaar: 1982
Tractie: diesel (NS en DB) en elektrisch (NS)
Stationtype: doorgangstation met locwisselen
Geografische ligging: Hengelo


Vier rijtuigen is genoeg voor Kassenberg. Boven Loc 1118 met buurlandtrein naar Hannover (BD+B+B+A). Onder: De 1216 heeft zich losgemaakt van IC uit Amsterdam CS (3x Plan E + 1x ICR).

 

Op dit moment ben ik in het stadium van de baanplanning en het materieel verzamelen. Volgens mij de leukste fase. Wat dat laatste betreft: ik sta versteld van de vooruitgang in techniek en het hoge detailleringniveau in de kleine schaal. Verder vind ik het verrassend wat er allemaal aan NS-materieel te koop was/is.

Aan een oppervlakte van 2.30 x 0.90 mtr. (b)lijk ik voldoende te hebben om een compleet thema van een Intercitystation aan een dubbelsporige elektrische spoorlijn met locwisselen en een enkelsporige dieselbaan met twee nevenstations voldoende tot zijn recht te laten komen. Er zijn wel een paar beperkingen/geboden: er is nauwelijks ruimte voor de vrije baan van de dubbelsporige elektrische spoorlijn, scheelt bovenleiding... De enkelsporige lijn zal met zijn tussen- en eindstation de lucht in moeten waardoor het landschap eerder Zuid-Limburgs aan zal doen dan Twents. De schaduwstations duiken middels tunnels direct naar lagere niveaus, helpt ook niet mee aan het beelden van een Twents landschap. Het bouwen van de schaduwstations op meerdere niveau’s wordt nog wel een dingetje voor een groentje als ik. Kan dus alle hulp en adviezen gebruiken, maar het duurt nog wel even voor ik daar aan toe ben. De schaduwstations zijn keerlussen waardoor de trein omgekeerd uit dezelfde richting terugkeert. Een andere beperking: de treinen hebben een maximale lengte van loc + vier standaardrijtuigen (l.o.b. 26,40 mtr.). Hiermee kan ik goed uit de voeten op het grensstation voor locwisselen, maar ook in de schaduwstations, waar overigens niet gerangeerd wordt. Vier rijtuigen is wel het minimum voor een IC-trein, maar in de jaren tachtig kwam het op de Twenteroute veel voor en geeft een prima beeld, zelfs voor een buurlandtrein.

Het railplan voor de baan is al aardig concreet. Ik heb mij laten inspireren door het plan ‘Raschhagen’ uit het railplanboekje ‘Gleispläne Fleischmann N’ door G. Feuerereißen, een uitgave van Modelbahn Bücherei, ere wie ere toekomt. Het plan is ‘getekend’ met Anyrail, na een halfuurtje de gratis proefversie te hebben gebruikt, was ik overtuigd en heb een licentie gekocht.


   
De zeshoeken geven de tunnelingangen weer, de toegangen tot de schaduwstations Enschede, Oldenzaal en Wierden. De sporen 1 t/m 7 horen tot het reizigersgedeelte van Kassenberg. Er liggen drie perrons: A aan spoor 1, B aan spoor 3 en 4 en C aan spoor 5 en 6. De sporen 4 en 5 zijn in feite de doorgaande sporen vanuit Enschede/Oldenzaal naar Wierden.

Spoor 1 (geen bovenleiding) is voor de DH2-stellen naar Boswinkel.
Spoor 2 (geen bovenleiding) is voor het opstellen van Duitse diesellocs van/voor de buurlandtreinen, hier zijn meestal één à twee 220’ers te vinden.
Spoor 3 (geen bovenleiding) is voor de kerende stoptrein uit Münster (DB 624 of 221 met Wende).
Spoor 4 (met bovenleiding) is voor alle treinen uit de richting Wierden, dit is het spoor waarop de buurlandtrein naar Duitsland van loc wisselt: van NS naar DB.
Spoor 5 (met bovenleiding) is voor alle treinen uit de richting Enschede/Oldenzaal, behalve de stoptreinen uit Münster. Op dit spoor wisselt de buurlandtrein uit Duitsland van loc: van DB naar NS.

Spoor 6 (met bovenleiding) is voor het opstellen van elektrische NS-locs van/voor de buurlandtreinen. Dit is een heel gezellig spoor: hier staan drie à vier NS E-locs met beide panto’s omhoog te wachten op het moment dat ze voor de buurlandtrein naar Amsterdam mogen rijden.
Spoor 7 (met bovenleiding) extra opstelspoor voor NS E-loc.



De sporen 11 t/m 17 (geen bovenleiding) vormen samen (nogal hoogdravend genoemd) Kassenberg Rangeerstation. De sporen 11-13 zijn goederensporen. Tussen spoor 11 en 12 staat een Van Gend & Loos-loods, waar het een komen en gaan is van vrachtwagens en bestelbusjes. Hier staan Gs’en, bagagewagens en een paar keer per week is er zelfs een motorpost te vinden. De sporen 14 t/m 17 is de tuin van Kassenberg, hier staat vaak reizigersmaterieel opgesteld, bijvoorbeeld spitsmaterieel.

Station Kassenberg West ligt tussen Kassenberg en Boswinkel. Twee DH2-stellen (ik noem ze bewust geen Wadlopers omdat die bijnaam in 1982 nog helemaal niet bestaat, bovendien valt er in dit heuvellandschap niets wad te lopen) verdelen gedurende de hele dag de diensten tussen Ksb en Bwk en kruisen te Ksb West. De halfuurdienst is overzichtelijk en dus saai. Als het na proeven blijkt te kunnen, dan liggen de wissels altijd in afbuigende stand en rijden de DH2-stellen tijdens vertrek de wissels rechtuit open. De hegemonie van de DH2-stellen wordt een paar keer per week doorbroken door een NS 2400 of DB 216 die een koelwagen (vol bananen en vogelspinnen) of een open goederenwagen (met landbouwmaterieel) naar Boswinkel brengt.   

Riest AG:
Leuk Frank !!!
Ik ga heel toevallig het n spoor ook weer oppakken, naast een spoor 0 baantje.
Lekker Old skool, met de zo lekker ruikende vonkende motortjes    (y)

Precies over een maand is het alweer 48 jaar geleden, dat ik mn minitrix setje kreeg voor mn verjaardag.....het blijft leuk met oude minitrix 1100 en Arnold 1300 en plan k rijtuigen.

Zoek ff op drehscheibe naar "Strömchen wechsel dich...."  briljante bijdrage van Rolf Koestner over de grensbaanvakken met name die van Bad Bentheim. Past helemaal in jouw tijd.

Ik zelf heb een heel eenvoudig HF Enter plan gemaakt (serie moderne modelspoorwegen)
Enorme containerkraan voor een spoortje waar net 5 wagens kunnen staan....helemaal retro  ;D
Baantje wordt puur om af en toe lekker rond te rijden, back to the seventies!!!!

Succes met het verzamelen, de voorpret en het bouwen.

Groetjes,
Ries.

arjang:
Leuk!
Jaren geleden heb ik ooit via dit forum h0-rijtuigen van je gekocht.
Ook om te beginnen met een fictief grensstation.
Succes met je plannen.


Mispoes:
@Arjan, ik kan het mij niet meer herinneren, maar ik zie dat de rijtuigen goed terecht zijn gekomen. Ik heb zelf alleen nog de bekende DB sneltreinrijtuigen in H0 voor de Noordzee Express anno 1975 (B+AB+B+AB+B). Autotrein met Ford Fiasco's op de achtergrond? (y)


--- Citaat van: Super Chief op 04 december 2021, 14:04:39 ---Lekker Old skool, met de zo lekker ruikende vonkende motortjes    (y)
Precies over een maand is het alweer 48 jaar geleden, dat ik mn minitrix setje kreeg voor mn verjaardag.....het blijft leuk met oude minitrix 1100 en Arnold 1300 en plan k rijtuigen.

--- Einde van citaat ---

Leuk dit, ik pak juist de moderne modellen op met de laatste techniek. Echter, ik heb ook wel oog voor het oude spul. Ongeveer anderhalf jaar geleden, toen ik nog helemaal niet van plan was een N-baan te bouwen, kwam ik een puntgave BR 215 van Roco N tegen. Dit was de eerste nieuwe loc die ik er bij kocht. Na een half jaar sparen kon ik het model op vrijdag 8 januari 1982 kopen. De 215 die ik nu heb, heeft hetzelfde bedrijfsnummer als die van bijna 40 jaar geleden... het model doet niet mee omdat het wat mij betreft niet meer mee kan qua detaillering en vormgeving met de huidige modellen. Het is een museumstukje dat bij mij in het theekastje staat, ik ben trouwens ook veel te bang dat er iets mee misgaat als het straks op de modelbaan zou worden ingezet... Dit model koos iok omdat ik het mij nog kon herinneren van de goederentreinen uit Duitsland die tot 1976 naar Oldenzaal kwamen met die locs. Tevens kwam ten tijde van het aankopen van de Roco 215 die loc altijd ma-vr met Plan E's in Enschede, dara stond ik regelmatig naar te kijken. Dat dat een 216 was en het Roco model een 215, zag ik toen nog niet. ;D Die eerste zelf uitgekozen locomotief was misschien nog wel meer een mijlpaal dan het krijgen van zo'n startset waar ik op dit moment exact 42 jaar geleden ongetwijfeld mee aan het spelen was...



@Arjan, ik kan het mij niet meer herinneren, maar ik zie dat de rijtuigen goed terecht zijn gekomen. (y) Autotrein met Ford Fiasco's op de achtergrond?
 
   

tijgernootje:
Ik vermoed dat hij die autowagon bedoelt die achter je 1315 met reizigers trein staat  op  je foto ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie