Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS plan V door Duoblock
Vandaag om 11:51:22
Rotsformaties van boomschors door 741230
Vandaag om 11:39:15
Ritten Hoogovens Excursietrein opgeschort vanwege stikstofproblematiek (2022) door Martin Welberg
Vandaag om 11:33:51
H0 Rangeerbaanplan: Groezel door Benelux795
Vandaag om 11:24:13
DIESEL RAILROAD TUGBOATS – VOLUME 1: EAST COAST BOOK door Carel Ruysink
Vandaag om 11:02:14
NS 6000 (in schaal 0) door 1795
Vandaag om 10:46:39
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 10:45:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Duikeend
Vandaag om 10:37:20
Notificaties door Jeronimos
Vandaag om 10:22:55
Beweging op de treinbaan door puntenglijder
Vandaag om 10:01:22
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
Vandaag om 09:50:15
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Huup
Vandaag om 09:36:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:35:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 08:41:26
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:29:08
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 08:15:22
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Stedahult
Vandaag om 08:10:59
vreemd gedrag decoder door VAM65
Vandaag om 07:18:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 07:12:19
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:26:56
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:02:32
EifelBurgenBahn door Hendrik Jan
15 mei 2022, 21:44:59
Ermehuizen anno 1974 door DavidNS400 Grote sik
15 mei 2022, 20:45:59
Ade-wagens, Pop-wagens door brutus1
15 mei 2022, 20:41:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 mei 2022, 20:09:05
Labbern in Rotzbach Allerlei door ex44
15 mei 2022, 18:45:21
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Edsko Hekman
15 mei 2022, 18:40:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Sven
15 mei 2022, 18:38:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
15 mei 2022, 17:57:13
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
15 mei 2022, 17:22:50
  

Auteur Topic: Perrons variërend links of rechts langs spoor?  (gelezen 991 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Perrons variërend links of rechts langs spoor?
« Gepost op: 23 november 2021, 11:40:00 »
Beste forumlezers,

Bijvoorbeeld bij de grotendeels enkelsporige Lingelijn stoppen de treinen her en der 'aan de verkeerde kant'.
De trein berijdt soms haltes met twee perrons het linker spoor en bij andere stopplaatsen het rechter spoor.
Ook rijden treinen bij sommige eilandperrons links.

Wat zou de reden zijn om niet consequent rechts te rijden?

Groetjes,
Ronald
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 16:07:36 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
    • Pagina van klaas
Re: perron links of rechts
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2021, 11:55:36 »
Ik heb er ooit over gelezen dat dat dateert uit de tijd toen de machinist nog zijn hoofd uit het raam moest steken om het vertreksignaal van de conducteur te zien. Omdat de machinist meestal rechts zat was het logisch om het perron aan de rechterkant van de trein te hebben.
Tegenwoordig ziet de machinist aan een lampje dat alle deuren dicht zijn en hij mag vertrekken. Het zou nu dus niet meer nodig zijn om naar links te gaan, maar er is ook geen noodzaak om het te veranderen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20424
Re: perron links of rechts
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2021, 12:40:00 »
Bij Sliedrecht is de situatie juist zo dat het onmogelijk is altijd rechts te kijken. Er zijn twee perrons, maar die liggen altijd aan de zuidkant van het spoor. Treinen vanuit Sliedrecht stoppen altijd met het perron te rechterzijde van de machinist, ongeacht welk spoor zou worden gebruikt. Treinen vanuit Geldermalsen stoppen altijd met het perron ter linkerzijde, ongeacht welk spoor zou worden gebruikt.

Ook vaak afgevraagd waarom die twee perrons zo liggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: perron links of rechts
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2021, 12:58:48 »
Er zijn twee perrons, maar die liggen altijd aan de zuidkant van het spoor.
Dat is ook het geval in Gorinchem en Leerdam. Zie sporenplan.nl.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
    • Pagina van klaas
Re: perron links of rechts
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2021, 13:00:04 »
Op sporenplan.nl kun je zien hoe het ligt. Maar dat geeft nog geen duidelijkheid over de vraag waarom het zo ligt.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: perron links of rechts
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2021, 13:06:02 »
Wat zou de reden zijn om niet consequent rechts te rijden?
Dat laat men afhangen van een eventueel overpad vanaf/naar de in-/uitgang van het station.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1403
    • Mijn fotosite
Re: perron links of rechts
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2021, 13:16:56 »
Er kan ook een historische factor in het spel zijn: de Staatsspoor reed links en kruisingen op enkelsporige lijnen namen altijd het linker spoor. Als je daar eenmaal je infrastructuur op hebt afgestemd, is er geen dogmatische noodzaak om per sé het rechter spoor te nemen. De (historische) ligging van perrons en overpaden en eventueel de spoorgeometrie kunnen dan reden zijn om nog steeds "linksaf: te slaan.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20424
Re: perron links of rechts
« Reactie #7 Gepost op: 23 november 2021, 13:30:03 »
Er is hier weleens een heftige discussie geweest over de vraag of Staatsspoor nu links reed of dat alleen de seinen links stonden.  ;D

Het heeft denk ik niets met dit onderwerp te maken. Ook als er links wordt gereden, is het niet logisch dat perrons op Sliedrecht liggen zoals ze liggen en kennelijk niet alleen daar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 7219
  • Spoor N
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: Lingelijn, perrons variërend links of rechts langs spoor?
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2021, 14:59:02 »
 :)
Dank voor de reacties.
Echter : ik heb dit topic de titel gegeven  " perrons links of rechts " en zoals te lezen is bijvoorbeeld de Merwede Lingelijn genoemd.

Wie wil reagere dus op de algemene vraag waarom treinen op enkelsprige trajecten bij wisselplaatsen met perrons soms links,  soms rechts rijden.
Groetjes
Ronald

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3584
Re: Perrons variërend links of rechts langs spoor?
« Reactie #10 Gepost op: 23 november 2021, 21:59:02 »
Heel simpel, dat kan dus voortkomen uit het feit dat het ene perron direct gevolgd word door een overpad of overweg terwijl het andere perron dat dan niet heeft.
Het perron welk niet gevolgd word door een overpad of overweg heeft dan de voorkeur omdat dat overpad of die overweg dan niet gesloten hoeft te zijn wanneer de trein aan komt (ivm eventueel doorschieten of het ontbreken van een sein ervoor).
Dat zorgt er daarnaast ook voor dat mensen die op het laatste moment de trein willen halen niet tegengehouden door het overpad of overweg welke al gesloten is voor het vertrek van hun trein :)

Een andere reden daartoe kan te maken hebben met de wissels die in de afbuigende stand een lagere snelheid afdwingen dan in de rechtdoor leidende stand. Een trein die bij vertrek niet meer door een afbuigend wissel hoeft te rijden kan daarom met een hogere snelheid vertrekken en dienstregeling technisch kan dat best interessant zijn.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 22:03:53 door Thom »