Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
Vandaag om 11:55:45
Helmerstadt 2.0 door Jan D
Vandaag om 11:47:54
Grote kleine treinen wedstrijd maar dan in Duitsland door 72sonett
Vandaag om 11:42:48
Rivarossi Mat '46 elektrisch koppelen door 008200
Vandaag om 11:42:33
Roco plastic lichtgeleiders vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 11:40:47
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Jelmer
Vandaag om 11:37:28
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 11:31:02
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 11:26:59
inbouwen decoder in Liliput BR 38 (10901) hoe aan te sluiten? door heuvelbaan
Vandaag om 11:26:35
Trix Olympische Koploper, rij-eigenschappen verbeteren? door Henk Veenstra
Vandaag om 11:21:08
Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door 008200
Vandaag om 11:21:03
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Eric B
Vandaag om 11:11:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:10:50
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door spoorzeven
Vandaag om 10:58:27
MB-module: Hielan Ware door Paulus
Vandaag om 10:42:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 10:34:27
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Wil uit Drenthe
Vandaag om 10:33:58
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
Vandaag om 10:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 10:08:12
Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III door Eric B
Vandaag om 10:08:01
Laag-Baarlo door Christoph
Vandaag om 10:01:53
nummerplaatje zwitserse krokodil marklin door bellejt
Vandaag om 09:28:27
Modelspoorbeurs Zutphen 18 en 19 december 2021. GEANNULEERD! door CeesJ
Vandaag om 08:44:13
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:43:45
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 01:29:08
Pfarrerwinkel bahn door bigboynl
Vandaag om 00:46:48
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 00:43:05
Roco z21, hoe moet je een nieuwe lok aanmelden? door ArjanB
Vandaag om 00:10:43
Oneindige Overslag 0e RC door Huup
27 november 2021, 23:41:37
Piko smart control light door Gouda
27 november 2021, 23:37:20
  

Auteur Topic: Nieuwe woning, nieuw baanplan  (gelezen 603 keer)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Gepost op: 25 november 2021, 08:56:45 »
Goedemorgen all,

eindelijk is het zover... een nieuw huisje met een nieuwe ruimte voor de modelspoorhobby :) Na heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten is het dan binnenkort zover & kan ik eindelijk ( na jaren een testovaaltje te hebben gehad ) starten met de bouw van een " vaste " baan  :thumbup: Maar voordat we kunnen gaan bouwen, dient er eerst een mooi baanplan te komen.. En die ideeën wil ik graag met jullie delen..  :P

- Voornamelijk modern rijden met NS, NMBS, DB materiaal
- Er wordt gebruikt gemaakt van station Dammtor ( Hamburg )
- Het wordt een combinatie van personen/goederenvervoer
- Noordzijde --> 6M lengte
- Zuidzijde --> 5M lengte
- Breedte --> 2.70M

De Noordzijde ( boven ) zal voornamelijk stedelijk ingedeeld worden rondom het station. Hierop zal ook een stedelijk achtergrond aansluiten.

De Zuidzijde ( beneden ) wordt aangekleed door een 3-tal opstel/doorrijsporen van & naar Dammtor. Hier zal een achtergrond gebruikt worden welke natuur uitstraalt, daar de sporen op een verhoogde/groene spoordijk ligt. Daarnaast liggen er nog een 2-tal goederensporen aan het kanaal, welke " overkoepeld " worden door een containerkraan, welke de containers van de treinen, vrachtwagens, maar ook boten kan gaan afhalen/plaatsen.  Aan de linkerzijde ligt dan nog een kleine locloods. Aan de rechterzijde komen voornamelijk opgestelde containers & de daarbij behorende gebouwen/sfeer.

Aan zowel de Noordzijde, alsook, de Zuidzijde kan er gestegen/gedaald worden dmv. een klimspiraal, welke op 2 verschillende schaduwstations uitkomen ( foto 2 ).

* Omdat ik pas later " gewezen " werd op dit forum, zit ik dus al in dit stadium van de ontwerpfase & ben ik reeds gestart met de bouw vd tafel. Toch wilde ik het hele plan nog even hier delen :)

grtz Kevin




Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2021, 09:52:09 »
Kan best leuk worden zo. Dammtor ligt wat scheef en dat is goed, want alles parallel aan de rand werkt snel saai/steriel. Bij de containerterminal is het strakke/steriele misschien wel iets dat er juist goed bij past.

In de schaduwstations heb je de sporen grotendeels aan de voorkant liggen: prima voor de bereikbaarheid. (y) Dat klinkt alsof je er rekening me hebt gehouden, maar voor de zekerheid: kan je overal goed genoeg bij? Vooral "linksonder" en "linksboven" in je tekening, kan je daar goed genoeg bij als er een kleine ontsporing is of als de rails schoongemaakt moeten worden? Kan je er bijvoorbeeld van onderen bij?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2021, 10:03:27 »
@Reinout, thnx voor je reactie.

Ik heb hier ind. rekening mee gehouden dmv. mangaten, zie foto  ;) Het schaduwstation ligt op 70CM vanaf de grond.



Hier nog een foto van de tafel ( met daarin aan de achterzijde het " grote mangat " .



grtz Kevin
« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 10:12:37 door kevinpijls »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6345
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2021, 11:34:45 »
Draadeindes ter ondersteuning van het stationsgedeelte erboven? Volgens mij heb ik dat nog niet eerder gezien. Bij klimspiralen wel, maar niet ter ondersteuning van een compleet baangedeelte. Geinig. Ziet er een beetje ielig uit, maar zou kunnen werken. In ieder geval leuk idee. En het zicht op het schaduwstation blijft erdoor vrij.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
  • Toet!
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2021, 11:47:15 »
Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21708
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2021, 12:46:28 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 2043
    • Bahnstrecke 5867
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2021, 12:59:11 »
Wat betreft het afsteunen op draadeinden: doe ik ook. Schaduwlaag ligt direct op het houten framewerk, alles daarboven op draadeinden.





Sterk zat en makkelijk af te stellen. Baan staat op wielen dus verder geen koppelingen naar de wand oid.
En we stomen door....

kevinpijls

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Nieuwe woning, nieuw baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2021, 16:56:24 »
Nog beter is om ze meteen op lengte af te zagen.

Die draadeinden zijn een goede manier om de zaak te ondersteunen en ze staan minder in de weg dan een houten poot.

Mijn spoorbaan is aan de achterkant ook aan de wanden gekoppeld, aan de voorkant heb ik 15 mm CV-buis gebruikt als poten. Daar zit ook een stuk draadeind op met stelmoeren. Sterk zat, zeker als je niet van plan bent om er bovenop te gaan staan. En als zo'n poot tijdens het werk toch even in de weg staat dan kan ik hem zonder gereedschap in een minuut verwijderen.

Ik zou alleen wat op die draaduiteinden bevestigen, een keer even niet opletten is genoeg voor je ogen.

@Klaas / Marco,

die situatie is inmiddels al veranderd  ;D Zie mijn bouwtopic --> https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100596.0 .

grtz