Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Ringlijn door de zak van Zuid-Beveland. 1e revisie  (gelezen 2082 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Ringlijn door de zak van Zuid-Beveland. 1e revisie
« Gepost op: 23 november 2021, 12:22:13 »
Vorige bezoekers 4390

Naar aanleiding van een door derden nieuw opgestart draadje over de Ringlijn in Zuid-Beveland, mijn eigen blog draadje met de zelfde naam, weer eens nader bekeken. Tot mijn grote schrik zag ik dat er veel essentiële foto’s verdwenen zijn en dat deze ook niet meer op te halen zij. Besloten om het draadje eens grondig te renoveren en de verdwenen foto’s op nieuw te plaatsen. Ik ga dit doen in drie afleveringen. Hier de eerste.


Op een kwade dag in 2010 wilde ik weleens weten wat er nog over was van de voormalige tramlijn door de zak van Zuid-Beveland.
Net zo als de tram in de begin jaren van de dienstregeling aan de voorzijde van het Station Goes richting het westen = Wolphaarsdijksche Veer= vertrok, zo ben ik ook aan de voorzijde van Station Goes begonnen om de hoofdbaan tot aan de aftakking bij ’s-Heer Arendskerke (Hzd) te volgen. In die eerste jaren van de tram ging het hier rechtsaf door de dijkcoupure naar het veer van Wolphaartsdijk.



000 De ringlijn met Stations, Halteplaatsen met los-en laadplaatsen en Laadplaaten.


001 Helaas behoord deze aftakking niet tot de zgn ringlijn en valt dus buiten het bestek van deze reportage. Interessanter is het om de lijn richting het zuiden te volgen! Te beginnen bij Eindewege. ('s-Heer Arendskerke)  Dit is een van de weinige overblijfselen van de voormalige tramlijn die aan de voorzijde van Station Goes zijn begin en eidpunt had. De dijkcoupure richting Wolphaarsdijkscheveer



002 De Bison, die met een speciale trein van de SGB onderweg is, verlaat hier op 7 april 2004 de hoofdlijn Goes-Vlissingen, voor een rit naar het Sloe



003 Om op de oude tramlijn naar het Sloe te komen, moet er thv Eindewege een stukje op verkeerd spoor, Vlissingen-Goes gereden worden



004 Na de beide hoofdsporen gekruist te hebben gaat het achterlangs de nog aanwezige Kop-en zijlading van de voormalige stopplaats 's-Heer Arendskerke De trein bij de spoorstraat in Eindewegen



005 De Koplading aan de spoorstraat is met enkele stenen gebouwen zijn op 23 april 2009 nog aanwezig. De rails die de kop en zijlading moesten voeden zijn al jaren verdwenen.



006 Op de achtergrond de karakteristieke korenmolen van Eindewege......



007 om even later bij de Arendstraat via de stalen balkbrug de polder in te duiken en.....



008 ...richting de voormalige stopplaats “Oude Nieuwlandpolder” te gaan



009 Nu staat de AHOB aan de Arendstraat er een beetje nutteloos bij net als de eveneens onbegaanbare brug. Tijden van weleer zullen nooit meer terug komen!



010 Spoortechnisch gezien leid dit grindpad van oude ballast nergens meer naar toe De hele lijn was op 23 april geheel ontdaan van rails en dwarshouten.



011 De volgende stations en stopplaatsen die nu horen te volgen zijn, “Oude Nieuwlandpolder” Station Heinkenszand, Oudelandschweg en “Nieuwe Kraaijertpolder” Na lang speuren, geen enkel overblijfsel meer kunnen vinden. Gelukkig gaat dat niet op voor Station ’s-Heerenhoek Hier was nog het een en ander op spoorsgebied terug vinden. Zo kwam ik op 14 september 2005 het Station’s-Heerenhoek enigszins verscholen in het struweel, tegen



012 Glimmende spoorstaven in de richting van het Sloegebied duiden er op dat het spoor intensief bereden wordt. Vanaf hier is de oude ringlijn van de SZB verdwenen en is het overblijfsel in de havenspoorlijn naar het Sloe geintregeerd.



013 Opvallend is dat er op deze drukke bereden lijn geen overwegbewaking met slagbomen is! De beveiliging bestaat alleen uit de normale verkeerslichten!



014 Toen er nog rails lagen. De perronzijde van Station ’s-Heerenhoek. Helaas heeft dit station al jaren geen personentreinverkeer meer gekend.



015 Zo ziet het er uit als NS geen belangstelling meer voor de oude infra heeft.



016 Het zal voor de bewoners van Station ‘s-Heerenbroek wel wennen wezen zonder de zo vertrouwde treingeluiden.



017 De telegrafische benaming op de kopse kant van het station is een leuke curiositeit geworden maar heeft nu wel alle glans verloren. Hier zal nooit meer een trein passeren en/of halteren

Zoals hierboven al is gememoreerd is bij ’s-Heerenhoek de oude ringlijn opgebroken en heeft plaats moeten maken voor de havenlijn naar het Sloe die Anno 2017 ook weer is opgebroken en vervangen door een veel verder naar het westen gelegen nieuwe aansluiting.. De aanleg van de Westerscheldetunnel en de dijkverzwaringen langs de Westerschelde hebben er voor gezorgd dat Station Nieuwdorp, Borsselschedijk, Station Borssele en halteplaatsen Borssele steiger, Westeindschedijk en St.Anthonypolder voorgoed van de spoorkaart zijn verdwenen.
 Westeindsedijk:  https://www.google.nl/maps/@51.419201,3.7853299,3a,60y,46.58h,87.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sW5cg-mSrHDOLIoTz7WzQOw!2e0!7i13312!8i6656
Noordpolderdijk: https://www.google.nl/maps/@51.4111625,3.8232301,3a,75y,311.88h,91.68t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4gP-mxkIWZbxXOZbT1jUZQ!2e0!7i13312!8i6656



018 De gebouwen van het voormalige Station Borssele bestaan nog steeds. Ook deze panden zijn overgegaan in particulier bezit. 18 mei 2010



019 Ik kan niet anders zeggen dan dat het er goed onderhouden uitziet.



020 Ook Station Borssele zal nooit meer een trein voorbij zien rijden. rijden



021 Daar staat o.a dit huisje voor in de weg. Hier liep nl het tracé van de ringlijn door Zuid Beveland

Van de verdwenen spoorbaan en de stopplaatsen St.Anthonypolder, Borsselesteiger en Westeindschedijk heb ik in het Zeeuwselandschap heel weinig meer terug kunnen vinden




022 Het volgende railloze Station is dat van Driewegen-Ovezande (Dwo). Daar waar vroeger de rails lagen vinden we nu op 19 augustus 2004 een perfect gemaaid gazon.



023 Onmiskenbaar een voormalig station van de SZB uit 1927



024 Hoe mooi kan het zijn!!!



025 Ergens ver weg aan de Vissersdijk stond een relikwie te kijk (vrij naar de Amezing Stroopwafels) Station Ellewoutsdijk (Ewd). Nu in particulier bezit ver weg uit wat ooit zijn habitat is geweest en er is geen rails te vinden.







026- 028 Het is dat we het weten, maar wie had hier ooit een voormalig station van de SZB verwacht?

Het volgende deel gaat over het door de SGB bereden deel van deze ringlijn door de Zak van Zuid-Beveland.
« Laatst bewerkt op: 28 november 2021, 12:14:25 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Ringlijn door de zak van Zuid-Beveland. 1e revisie
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2021, 13:17:28 »
Mooie reportage. Het is voor mij net even te ver weg. Want anders zou ik het dwergsein op foto 010 en het snelheidsbord op foto 015 gaan uitgraven en ophalen.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 13:20:29 door Martin Hornis. Reden: aanvulling »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Ringlijn door de zak van Zuid-Beveland. 1e revisie
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2021, 14:43:29 »
Als ik het bericht goed lees zijn de foto's al uit 2010, dus de kans dat die er nog staan schat ik op 0%:

Op een kwade dag in 2010 wilde ik weleens weten wat er nog over was van de voormalige tramlijn door de zak van Zuid-Beveland.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2021, 14:46:12 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Ringlijn door de zak van Zuid-Beveland. 1e revisie
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2021, 16:33:12 »
Dat sein en die borden zul je niet meer vinden. Het tracé is nu een fietspad waar ik wel eens rijd en alles wat herinnert aan de spoorlijn is weg.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Ringlijn door de zak van Zuid-Beveland. 1e revisie
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2021, 16:22:04 »
deel twee verkenning van de Ringlijn door Zuid-Beveland

Op het museumterrein van de SGB in Goes (Gs) komt het spoorwegbedrijf uit de jaren `30 weer tot leven! Niet alleen door het historische spoorwegmaterieel, maar ook door de bijpassende gebouwen. Sommige van die gebouwen, zoals de grote Goederenloods en het seinhuis, zijn speciaal door de SGB van Middelburg naar Goes gehaald om daar onderdeel te worden van het openluchtmuseum. Op het buitenterrein en in de historische werkplaats “Het Tractiegebouw” staat veel interessant historische materiaal opgesteld wat in de loop der tijd gerestaureerd gaat worden. Ook het onderhoud van het nu dienstdoende materieel vindt plaats in de werkplaats met de 7 grote poorten “het Tractiegebouw. Op de dagen dat de  stoomtrein rijdt! is de werkplaats van de SGB te bezichtigen Dat gaat wel onder begeleiding van een rondleider, want veiligheid gaat natuurlijk voor alles.



000 kaartje



099 Tijdens een van mijn bezoekjes aan de SGB, werd ik in de gelegenheid gesteld om een rit op de bok van loc 2 naar Hoedekenskerke (Hkk) mee te maken. De “Borsele” no 2, hier in Goes, bezig met rangeren om zijn plaatsje vooraan de museumtrein in te nemen


100  SGB locomotief, “Borsele” met maar een l in de naam!. Hier ontstaat nog al eens verwarring over. Je hebt het dorp Borssele, dat is met twee s'en, en de gemeente Borsele, met één s. De loc is genoemd naar de gemeente. aldus kenner Klaas Zondervan.


101 Zo ziet het loc personeel de trein als zij langs de ketel naar achteren kijken De rit naar Hoedekenskerke gaat met kolenbak voor.


102 Baan vrij, karren maar


103 Nog maar net vertrokken van het station Goes-SGB passeren we de enige brug die de SGB rijk is. Deze brug is nog uit de tijd dat de OmC-en hier in de reguliere dienst hun rondjes reden.


104 Na de brug, maar nog altijd in het Goesse, passeren we de drukke Anthony Fokkerstraat. Deze weg, die onderdeel uitmaakt van de rondweg is met een AHOB installatie beveiligd. De trein moet voor het S-bord en het rode licht volledig tot stilstand gebracht worden zodat de Leerling de gelegenheid krijg om met de sleutel de overweg installatie in werking te stellen.



105 Na het handmatig in werking stellen van de beveiliging gaat het stapvoets de overweg over. Nu snap ik waarom de Leerling Machinist, ook wel stoker genoemd, zo uitbundig naar de gestopte vrachtwagen zwaaide! Kijk maar eens wat er achter het stuur zit!



106 Net buiten Goes, thv het nog nieuw te bouwen Admiraal de Ruyter ziekenhuis, steken we de Nansenbaan over en kijken vanuit het Machinistenhuis onder het viaduct van de A58 door.


107 Jaren later wil Rijkswaterstaat de bereikbaarheid van het Admiraal de Ruyter ziekenhuis, welke nu tussen de spoorbaan en de A58 gesitueerd is, drastisch verbeteren. Om dit te realiseren moeten er extra op en afritten van en naar de A58 gecreëerd worden. Hiervoor moeten de Nansenbaan en het daarin kruisende spoor drastisch gewijzigd worden. Voordeel is dat er nieuwe beveiligde overwegen komen. De gewijzigde situatie in de Nansenbaan.




108 Direct na de onderdoorgang onder de A58 zien we rechts van ons de “Bosscheweg” (Bsw) opdoemen. Dit is de eerste los-en laadplaats in de richting van Hoedekenskerke (Hkk) die door de SGB omgebouwd gaat worden. Het wissel is niet nieuw meer en wordt na het rijseizoen verwijderd.



109 In de achtergrond van deze los- en laadplaats zien we een oude ballastwagen staan die nog door de RET gebruikt is bij de aanleg van de (snel)trambaan in Schiedam (naar Vlaardingen)


110 Landelijker kan het al niet.


111 Het spoor waar op deze plaat over gereden wordt, is het voormalige inhaalspoor van Station ’s-Gravenpolder/’s-Heer Abskerke (Ghk). Nu de SGB het naast liggende grondstuk aangekocht heeft kan in de toekomst de hoofdbaan (links) weer rechtgetrokken worden  Ondertussen (2021) zijn de omvangrijke structurele werken afgerond.


112 Anno 2009 stond de  “Blikkenloods”  nog steeds op de voormalige losweg van Ghk.



113 Na de renovatie van het emplacement. Loopt het rechter aftakkende spoor naar de verhoogde koplading. De koplading met het wat verder gelegen perron heeft een verhoging gekregen voor het makkelijk in en uit laten stappen van bv rolstoel passagiers.



114 Station Nisse (Ni) waar uitgestapt kan worden voor een bezoek aan het Trekkermuseum. Later heeft men het perron aangepast voor de dienst met de OmC.



115 Tussen Nisse (Ni) en Kwadendamme (Kdm) passeren we het natuurgebied  Zwaakse Weel. Dit is nog een overblijfsel van een voormalige dijkdoorbraak in Zuid-Beveland.



116 Na Nisse (Ni) komt de goed onderhouden dijkcoupure van Station Kwadendamme (Kdm) in zicht. Onderhoud van deze coupure met de deuren is nog steeds nodig, daar deze deuren onderdeel zijn van de Zeeuwse permanenten waterkering. Het is voor de gebruiker een plicht om in de wintermaanden, lees het stormseizoen, de deuren gesloten te houden.



117  In het begin van de exploitatie van de “Tramlijn” door Zuid-Beveland zag het er hier heel anders uit. Een jarenlang niet meer geopende deur in de coupure.



118  De ander kant van de coupure, gezien van de kant die toen nog niet door de SGB bereden werd.



119 Het niet bereden stuk naar Hoedekeskerke (Hkk). Ziet er inderdaad niet erg stabiel uit.



120 Dit ziet er in 2019 een stuk beter onderhouden uit! Direct na de coupure ligt het station met laag perron. Hier kunnen passagiers uit stappen voor een bezoek aan de vlakbij het station gelegen overdekte tropische vlindertuin “De Berkenhof” met talloze vlinders tussen de fraaie beplanting, of voor een wandeling door het natuurgebied “de Zwaakse Weel. “



121 In 2019 was er nog veel werk te doen in Kwadendamme. De weegbrug in het wegdek stond vast en de houtendek bevond zich in een deplorabele toestand. Op de plaats van de stapel pallets behoord een acceptabel weeghuisje te staan.





122 Nu heeft men bij de SGB niet bepaald stil gezeten. De weegbrug is volledig hersteld, gangbaar gemaakt en van een nieuw houtendek voorzien. De bascule is ondergebracht in een proper nieuw gebouwd weegbrugwachtershuisje.



123 Niet alleen de SGB doet zijn best om alles er aantrekkelijk uit te laten zien. Zo ook de (toen nog jonge) bewoners/eigenaars van het voormalige station. Het ziet er goed onderhouden uit met een fris laagje verf en nieuwe pannen op het dak. We zien hier de eigenaresse van het station weglopen met een dienblad thee wat zij aan het dorstige treinpersoneel heeft uitgedeeld



124 Een paar dagen later was ik er weer om wat foto’s te maken toen de instructierailbus halt hield. De dame van plaatje 123 was weer zo vriendelijk, om net als in die goeie ouwe tijd, het personeel van een bakkie te voorzien.




125 Er zijn deze dag heel wat kooltjes door de vuurkist in gegaan



126 Net door de boog komt Hoedekenskerke-Goederen in zicht. Deze voormalige laad- en losplaats aan de Havenstraat is ergens in de jaren `80 buiten dienst gesteld. Binnen enkele jaren na de buitendienststelling was het spoor, wat volledig in het zand ligt, overwoekerd met gras en struiken. Er is dus sprake van een situatie waarbij de dwarsliggers altijd vochtig blijven en dus versneld wegrotten.In 1988 is er aan weerszijden van het zijspoor een populierenlaan aangeplant. Spooraannemer BAM Rail B.V. voert diverse werkzaamheden op het traject Bosscheweg-Hoedekenskerke uit, waaronder het opbreken van het oude zijspoor. Hierbij moet opgemerkt worden dat de huidige spoorstaven wel erg oud zijn: type SS 33.7(!) Daarnaast moeten de populieren uiteraard verdwijnen, voordat nieuwbouw mogelijk is. Problemen worden letterlijk bij de wortel aangepakt. Ook hierbij zal de BAM-spoorkraan assistentie verlenen



127 Het lijkt er op dat je hier niet doorheen kan komen, maar dat is maar schijn.
Het hoofdspoor buigt af rechts, en links het overwoekerde en gedeeltelijke opgebroken zijspoor.




128 Vanuit een ander gezichtspunt is te zien dat de dwarshouten al op hun plek liggen en het onkruid welig tiert




129 Ook dit tweede wissel is volledig vernieuwd. Rechts staat het begin van een bordessein met op de achtergrond nog twee “rode” palen en het seinhuis. Ooit hoopt men dit allemaal operationeel te hebben.



130 Binnenlopen van het (voorlopige) eindpunt Hoedekenskerke. De hoop grond links is de zeedijk van de Westerschelde die het achterland beschermd tegen zeewater overlast



131 Weg en Werken druk met de infra op het emplacement van Hkk.



132  Na het seinhuis stukje doorlopen en daar vind je dan de perronsporen en het einde van de reis



133 Tot hier en niet verder. Als in het nabije toekomst de motorwagendienst van start gaat dan zal dit stuk van de spoorlijn weer geactiveerd worden.



134 Hoedekenskerke is het eindpunt van de rit. Hier wordt de locomotief omgelopen naar de andere kant van de trein, zodat de trein weer gereed is voor de terugrit. Maar voordat de locomotief weer aankoppelt, moet er eerst water worden bijgevuld in de tenderbakken. Gemiddeld gebruikt een SGB stoom locomotief zo`n 6000 liter water per dag



135 Geen werk voor watjes. Na het bunkeren zet de “2” zich terug tegen de trein. De stoker, er zijn drie man op de bok, kruipt tussen de buffers en legt de zware koppeling in de haak. Lucht aansluiten, remproef nemen en de trein is weer gereed voor de terug reis



136 Het station van Hoedekenskerke ligt aan de voet van de Westerscheldezeedijk. Liefhebbers van water en scheepvaart kunnen hier hun hart ophalen! Vanaf de dijk en het havenplateau heeft u zicht op Zeeuws-Vlaanderen en natuurlijk op het drukke scheepvaartverkeer van en naar Antwerpen.

« Laatst bewerkt op: 28 november 2021, 12:21:27 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Ringlijn door de zak van Zuid-Beveland. 1e revisie
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2021, 16:22:31 »

137 De veerhaven van Hoedekenskerke over laagwater. Van hier vertrok de boot naar oa : “de dovekant”. Het was zaak op tijd te zijn daar er, zoals je kan zien, over laagwater geen afvaarten waren.


138 Als je te laat was kon je hier op de PZS wachten!



139 Een stukje over de dijk lopend in de richting van Baarland leverde dit beeld op. Afgesteld SGB materieel op het stuk niet bereden spoor.



140 Vanaf het einde van perron zie je dit dus. Het absolute einde van het personenverkeer.



141 Het spoor ziet er dan ook niet erg betrouwbaar uit.


142 De volgende halte zou Baarland (Bld) kunnen zijn, maar daar is voorlopig (2004) geen kijk op gezien de ligging van het spoor.



143 Zo ver ik weet heeft/had de transporteur in deze loods nog niet veel zin om te verkassen


144 Maar het kan verkeren! Het compleet opgeknapte station en emplacement in afwachting van de komst van de omC


145 Het voor de nieuw dienst aangepaste perron


146 Het volgende en laatste station is Oudelande (Odl). Het station staat er op 19 aug 2004 nog redelijk goed bij. Dit station is particulier bezit en is dmv van een hekwerk afgescheiden van de restanten van het voormalige emplacement


147 Emplacement van Oudelande


148 De SGB mocht er wel in de weg staand materieel plaatsen zoals deze ex NS Ballastwagens.


149 Het emplacement met de nog aanwezige goederen loodsen.



150 De losstraat waar heel wat aardappelen en suikerbieten van vervoermiddel verwisselden.







151 drie plaatjes die het absolute einde van de ringlijn door Zuid-Beveland. en. Vanaf hier is anno 2021 geen rails meer te vinden die nog herinneren aan dat roemrijk verleden.

Aan de SGB spoorlijn is qua lengte sinds de jaren 80 niet zo veel veranderd.

- Spoorlijngedeelte Goes - Hoedekenskerke: wordt bereden door al onze treinen. Hoedekenskerke is voor de getrokken personentreinen het eindpunt;
- Spoorlijngedeelte Hoedekenskerke - Baarland: wordt bereden door onze motorwagens en werktreinen. Baarland is voor de motorwagens het eindpunt;
- Spoorlijngedeelte Baarland - Oudelande: wordt enkel bereden door werktreinen. Het grondgebied van het station is niet in eigendom van de SGB. Het gedeelte dat dat wel is wordt op dit moment gebruikt als opslaglocatie voor infra.
Wat is er dan wel veranderd:
- Zijspoor "Bosscheweg" (tussen de Kloetingseweg en de A58) is verwijderd;
- infra station ’s Gravenpolder/ 's Heer Abtskerke is fors uitgebreid;
- Omloopspoor "Hoedekenskerke Goederen" (SGB benaming voor het omloopspoor aan de Havenstraat) in ik meen de jaren 90 verwijderd en in de jaren 2000 weer terug hersteld;

- Diverse vernieuwingen van de bovenbouw;
- perrons t.b.v. de motorwagens op stations Nisse, Hoedekenskerke en Baarland aangebracht;
- Ligging spoorlijn ter hoogte van de Nansenbaan iets gewijzigd wegens aanleg nieuwe op en afritten A58;
- Diverse overwegen aangepast.
Ik denk dat dat de grootste aanpassingen wel opsomt.
Opgetekend door Hans Reints op donderdag 3 september 2009
« Laatst bewerkt op: 25 november 2021, 17:56:14 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Ringlijn door de zak van Zuid-Beveland. 1e revisie
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2021, 17:04:18 »
Hans, mooi fotoverslag.
Maar wel een paar opmerkingen.

Bij foto foto 100 schrijf je: Borsele met één l. Dat is niet bijzonder, het is in de moderne tijd altijd met één l geschreven.
Je hebt het dorp Borssele, dat is met twee s'en, en de gemeente Borsele, met één s.
De loc is genoemd naar de gemeente.

Foto104: Je noemt de Verijn Stuardlaan. De Verrijn Stuartweg is daar wel in de buurt, maar de foto laat toch echt de Anthony Fokkerstraat zien.

Foto's 122 en 123: twee keer dezelfde foto.

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
Re: Ringlijn door de zak van Zuid-Beveland. 1e revisie
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2021, 17:56:03 »
Dank voor deze revisie, heb het verhaal weer met veel genoegen gelezen.