Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door NS264
Vandaag om 19:32:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Einde Koemo ballast ??? door Hasenwald
Vandaag om 19:22:44
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
  

Auteur Topic: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang  (gelezen 3555 keer)

denobis

  • Gast
Re: zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2021, 19:21:18 »
staat trouwens een handig schema op de encyclopedie voor het meten van digitale spanning.
simpel en doeltreffend.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_spanning_meten

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #16 Gepost op: 02 november 2021, 23:09:37 »
Voordat je met een scope de DCC spanning gaat meten is het wel handig om eerst na te gaan dat je geen aardlus creëerd.
De oude scope's staan met de min los van de aarde. Bij nieuwe scope's is de min verbonden met de aarde.

Daar kunnen niet alle centrale's tegen. Een mooi vonkje betekend het einde ven de eindtrap.

@denobis: Het is een mooi technisch correct artikel hoe je precies de top spanning kunt meten. Voor foutzoeken is dit niet nodig. Dan gaat het vooral om verschil metingen. Is er een afwijking dan zal deze afwijking bij beide metingen aanwezig zijn en compenseerd het.

mvg spock


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #17 Gepost op: 02 november 2021, 23:16:37 »
Voordat je met een scope de DCC spanning gaat meten is het wel handig om eerst na te gaan dat je geen aardlus creëerd.
De oude scope's staan met de min los van de aarde. Bij nieuwe scope's is de min verbonden met de aarde.
Bij oudere scopes was de massa-aansluiting ook verbonden met aarde. Nog nooit een scoop gezien waar het niet zo was.
Heb vroeger veel met een scoop gemeten aan installaties waar een aardverbinding niet mocht. Dus ik had er een kort tussensnoertje bij waarin de aarde onderbroken was.

Bij centrales en boosters zie ik het probleem niet. Die installaties zijn helemaal vrij van aarde, dus met de aarde van de scoop maak je geen aardlus.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #18 Gepost op: 02 november 2021, 23:40:04 »
Mijn philips PM3219 heeft een ongeaarde stekker. De min is verbonden met het chassis. Wil je een echte aarde dan mag(lees:moet) je zelf een draad aansluiten naar de aarde.


Probeer maar eens het dcc signaal te meten bij een dr5000 met een geaarde scope. Alleen doen als de garantie van de dr5000 al verlopen is!
Bedenk eerst eens hoe ik dit weet.

Mvg spock

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #19 Gepost op: 03 november 2021, 00:00:14 »
Bij centrales en boosters zie ik het probleem niet
Oh ik wel.

Toen ik laatste met een schroevendraaier de rails aanraakte op de club, kreeg ik een opdoffer. Ik gok... ~70V, voelt wel lastig, ik heb het niet na gemeten.

Wat bleek nou?  Ik had mijn andere hand op een andere clubbaan. De ene baan reed op dinamo, de andere op een CS3 en beide banen stonden uit. Maar mijn vinger deed wel rete pijn.

Die PSUs die zijn minder galvanisch gescheiden dan je denkt.

Ik heb trouwens ook hier ooit een verhaal gelezen van iemand die zijn scoop op een actieve loksound decoder zetten. Hij raakte geen gekke dingen aan, maar er was wel een vonk en de decoder was op weg naar de eeuwige rangeervelden. Ook dat was een duur gevalletje aardlus volgens mij.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #20 Gepost op: 28 november 2021, 17:21:28 »
beste Bas
de piek to piek waarde is 40V  zijnde +20V en -20V tov de nullijn. en dat kan je best voelen.
dit signaal is gemeten op de uitgang van een Marklin CS3+
de beste meetopstelling is gebruik maken van een galvanische scheiding (duur) .de aarding aan de stekker onderbreken is dan aangewezen. de scoop is dan wel niet meer geaard.

[][/img]

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #21 Gepost op: 28 november 2021, 20:16:15 »
Hoi Guy,

Ik wil hier toch enige vorm van nuance in brengen.

Citaat
de piek to piek waarde is 40V  zijnde +20V en -20V tov de nullijn.

Ik denk dat het beter is om dat te veranderen in: de piek to piek waarde is 40V  zijnde +20V OF -20V tov de nullijn.

Er is op geen enkel moment een verschilspanning van 40V maar slechts van 20V.
Je kunt deze spanning gewoon aanraken zonder dat je er last van hebt.

mvg spock
« Laatst bewerkt op: 29 november 2021, 20:11:55 door Bert van Gelder »

guy1846

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2021, 13:13:10 »
Hey Spock.
ik vergelijk het soms met een vogel die op een elektriciteitskabel zit. die voelt ook niets.
je voelt iets als er enige vorm van geleiding is.en dat is afhankelijk van hoe zich dat op dat moment uit.
Bas geeft het goed aan.het potentiaalverschil en de mate van geleiding op dat moment zijn bepalend of je al dan niet iets voelt.
ik durf het bijna niet te zeggen,maar wij testte vroeger met onze tong of een 4,5 volt batterij nog geladen was.
mvg guy

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #23 Gepost op: 29 november 2021, 16:14:29 »
ik vergelijk het soms met een vogel die op een elektriciteitskabel zit. die voelt ook niets.
Hangt van de spanning af. Ik zie vaak vogels op de bovenleiding van het spoor zitten, maar op 150kV draden voelen ze toch echt wel iets kietelen en daar zie ik ze nooit.
En een batterij proeven met de tong, dat heb ik ook wel gedaan. Maar dat is geen goed idee, je verwoest je smaakpapillen.

denobis

  • Gast
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #24 Gepost op: 29 november 2021, 16:28:53 »
Misschien is er gewoon een oplossing door bij iedere booster een weerstand van 0,1 ohm 5 watt op te nemen in de uitgaande lijn (die naar de rail gaat).
dan vereffen je in ieder geval wat spannings verschil.
Goedkope oplossing om uit te proberen.
En dan over voltage:
40 volt kan in sommige gevallen link zijn.
Vooral voor mensen met een hart of zenuw aandoening.
Wettelijk gezien word 40 volt als een veilige spanning gezien vermits het vermogen onder de 1000 watt blijft.
Dus bv een accu van een vrachtwagen 24 volt kan bv 600 amp leveren kan dus niet meer onder de veilige spanning gezien worden door het hoge vermogen wat geleverd kan worden.
Ik heb ooit eens mee gemaakt dat iemand een oplawaai van een accu kreeg en er een verbrande hand aan over hield (zijn horloge zat vast gebrand in zijn pols en moest operatief verwijder worden).
Dus ook met 40 volt gewoon oppassen en ja het kan prikken.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #25 Gepost op: 29 november 2021, 16:40:59 »
 9Volt was al teveel, 4,5V  ging net,  gelukkig proef ik nog alles.  ;)
Nu weer on topic  :police:
 Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #26 Gepost op: 29 november 2021, 17:04:40 »
Ik probeerde het toen ik klein was wel eens met de 9V voeding van m'n legotrein trafo om die op mn tong te zetten, was geen succes  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #27 Gepost op: 29 november 2021, 19:03:04 »
Hoi Guy,

Bas gaf aan dat op het moment dat hij die optater kreeg de banen uit stonden, dan staat er dus geen DCC spanning op.

Ik probeerde wat duidelijkheid te geven dat de piek-piek spanning hier niet van belang is. Zoals het scopebeeld weergeeft is er of een 20V positief of een 20V negatieve spanning en nergens een 40V spanningsverschil. 40V klinkt wel spectaculair maar is icm DCC niet van toepassing.

Waar Bas waarschijnlijk wel "ervaring" mee op heeft gedaan is de differentiaalspanning tussen de verschillende voedingen en die kan inderdaad "indrukwekkend" zijn.

mvg spock


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #28 Gepost op: 29 november 2021, 19:37:02 »
Citaat
Ik heb ooit eens mee gemaakt dat iemand een oplawaai van een accu kreeg en er een verbrande hand aan over hield (zijn horloge zat vast gebrand in zijn pols en moest operatief verwijder worden).
Dus ook met 40 volt gewoon oppassen en ja het kan prikken.

polshorloge met stalenband tussen de startmotor en het chassis werk bij 12V al heel goed. Zo'n accu geeft al snel 300Amp startstroom. Kan je uit ervaring vertellen dat die band knap heet wordt. Draag sindsdien nooit meer een horloge of ring. Mijn trouwring netjes aan een kort dun kettinkje om mijn nek ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Zoemende 'sluiting' op boosterovergang
« Reactie #29 Gepost op: 29 november 2021, 20:04:52 »
Hoe zou het ondertussen met de zoemende sluiting op de boosterovergang zijn ???

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?